Mitä oli ennen nettiä?

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Anuski
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Mitä oli ennen nettiä?

Viesti Kirjoittaja Anuski »

Monessa topicissa neuvotaan ihmisiä googlettamaan, kysymään neuvoja AW:stä, selailemaan harrastajien sivuja. Mutta mitä tehtiin ennen kuin ei ollut Internetiä (onko sellainen aika joskus ollut)? Itse omistan muutaman Wanhan akvaariokirjan kuten Trooppinen akvaario. Sitä ja monia kirjaston kirjoja luin kuin raamattua ja niistä joita ehkä olisi kannattanut lukea, en ymmärtänyt mitään ja niitä joita ymmärsin, ei ehkä olisi kannattanut lukea.

Millainen mututuntuma teillä on siitä, kuinka paljon Internet on muuttanut/parantanut akvaarioharrastusta. Itse voisin sanoa, että tietämyksen arvosana oli ennen 4½, AW:n ja netin jälkeen ehkä jopa 7+.
240l
kami82
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja kami82 »

No varmasti on parantanut hurjasti!

Itse olen opiskelija ja valmistun pian. Kyllä olisi ollut hankalaa jokaiseen koulutehtävään kirjasta hakea tietoa! On tää hieno keksintö!
Czakki
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Czakki »

Juu onneks on netti :D
partis<3
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja partis<3 »

Ennen piti etsiä ihminen joka tiesi. Nyt tarvitsee vain löytää sivut joilta tieto löytyy. Huomattavasti helpompaa. (Tänäänkin metsästin 2 tuntia yliopistolta yhtä ihmistä joka olisi osannut sanoa pitääkö vesikirpuilta ottaa valot yöksi pois. Vastaavasti siihen että sain selville mitä Einsteinit ovat ja miten ne liittyvät lukseihin, meni parin Googletuksen verran.)

Tietty yhä jotkut asiat selviävät helpoiten kun kysyy kaverilta joka tietää... Irkin kautta, tietysti.
40l, 65l, 128l (80x40x40) ja 300l (120x50x50)
Blogi
Rihmis
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Rihmis »

Onneksi tosiaan on netti, muuten tunkisin varmaan kultakaloja ja ties mitä 100 litraiseen. :roll:
Eli kyllä netti on parantanut tietämystä.
80, 100, 136 ja 230 litraiset, 5 kissaa ja mies, täydellistä
Tuukkis
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit

Viesti Kirjoittaja Tuukkis »

Ennen nettiä monella oli varmaan oikein elämäkin.
No, tosiasiassa netti on vain helpottanut tarvikkeiden tilaamista maailmalta, aika vähän akvaariotieto on lisääntynyt netin tulon jälkeen. Lähes kaikki oli jo kirjoissa ennen nettiä ja netin aikanakin on uutta kirjaa ilmestynyt guruilta.
In numbers of ten the power is in one.
partis<3
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja partis<3 »

Guruilta kysyminen on kyllä sikäli mukavampaa kuin netistä tiedon etsiminen, että ihminen osaa helpommin kaivaa muistilokeroistaan juuri sen sinua hyödyttävän tiedon, vaikka et oikein osaisi kysyäkkään. Ja guruilta saa yleensä aikamoisen tietoiskun jos vain jaksaa kuunnella. :mrgreen: Sekä hyvässä että pahassa. Joidenkin luota joutuu pakenemaan kun on jo pakko päästä syömään/vessaan/nukkumaan, eikä puhe lopu ennen kuin olet jo parin sadan metrin päässä.

Onneksi akvaarioseurat pitävät yhä näitä luentoja joissa saa rauhassa kuunnella viisaampiaan ja tietää että näiden on joskus pakko lopettaa kun paikan hälytykset menevät päälle täsmällisesti.
40l, 65l, 128l (80x40x40) ja 300l (120x50x50)
Blogi
doriani
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja doriani »

Tuukkis kirjoitti:Ennen nettiä monella oli varmaan oikein elämäkin.
No, tosiasiassa netti on vain helpottanut tarvikkeiden tilaamista maailmalta, aika vähän akvaariotieto on lisääntynyt netin tulon jälkeen. Lähes kaikki oli jo kirjoissa ennen nettiä ja netin aikanakin on uutta kirjaa ilmestynyt guruilta.
Mielestäni akvaariotietoa, erityisesti kalojen vaatimuksista, on netin kautta levinnyt todella paljon. Se, mitä on kirjassa ollut ennen nettiä, on tänä päivänä vanhentunutta tietoa allaskokosuositksineen, kypsytysohjeineen jne.

Uutta kirjaa on kyllä juu tullut netin aikana, mutta henk.kohtaisesti itse en paljon siitä hyödy - moni hyvä kirja kun on vaan saksan tai englannin kielisenä ja kumpaakaan kieltä en osaa niin ei paljon tieto kirjoista tartu :mrgreen:

Jos nettiä ei olisi niin minulla olisi todennäköisesti mahdollisimman vääränlaiset kalastot altaissa. Vaihtoehtoisesti ei olisi altaita ollenkaan kun ei tietäisi, mistä lähteä käytettyä ja hyvää etsimään.
Channara
Starting Member
Starting Member

Re: Mitä oli ennen nettiä?

Viesti Kirjoittaja Channara »

Anuski kirjoitti:monia kirjaston kirjoja luin kuin raamattua ja niistä joita ehkä olisi kannattanut lukea, en ymmärtänyt mitään ja niitä joita ymmärsin, ei ehkä olisi kannattanut lukea.
Itsellä ihan sama kokemus. Luonnontieteet ja veden kemialliset ominaisuudet jne. ei todellakaan ole mun vahvoja alueita. Kirjassa asia usein selitetään hyvin kuivakalla tavalla, eikä ole mahdollista kysyä lisäkysymyksiä (muuten kuin lukemalla toisen 'vaikean' kirjan). Netissä monia asioita löytää kansantajuistettuna, joista voi aluksi päästä vähän jyvälle, ja sitten siirtyä niihin todellisten gurujen nettisivuille ja takaisin sinne eksperttien kirjahyllyyn. Ja aina on AW missä voi kysyä jos ei muuten tajua. ;)
Channara
kami82
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja kami82 »

Onneksti AW:sta saa palikka ohjeistusta [;)]
wantukka
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja wantukka »

Itse luotin sinisilmäisesti akvaarioliikkeen myyjän sanaan.
If you focus on what you've left behind, you'll never be able to see what lies ahead
Merri
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Merri »

Ennen nettiä oli Markku Varjon Akvaariomaailma :) Jonka allekirjoittanut sai joululahjaksi aikanaan ja hyppäsi kattoon innosta. Luin kirjan ja tuijottelin kuvia uudelleen, uudelleen ja taas uudelleen... [;)] 80-luvun puolella luin ahkerasti Eläinmaailma-lehteä, jossa kiinnostavaa antia oli mm. kysymys- ja vastauspalsta.
"I'll rise but I refuse to shine"
minna.o1
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja minna.o1 »

täältä oppii kaikenlaita. ja on helppo kysyä jos ei jotain tiedä!

itse voin rehellisesti sanoa että olen nettiriippuvainen, täällä tulee vietettyä paljon aikaa ja muutenkin netissä surffaillen, vähemmän kirjoista tietoa hakee, googlettaminen esim. on kätevää!
Minä, mies, poikia 3 kpl
Panu
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Panu »

Laiffia. Taitaa jokainen sukupolvi olla sitä mieltä, että se oma nuoruus on sitä ihmiskunnan parasta ja valaistuneinta aikaa. Kai se itselle onkin. M.Varjoa pidetään akvaarion kokosuosituksineen nettiyhteisössä huvittavana veijarina. Itse en uskaltaisi kovin paljoa aidan takaa huudella, ennenkuin olisi pari omaa akvaariokirjaa siellä kirjaston hyllyssä. [;)]
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Ennen nettiä oli Gerd Aurell ja Erkki Siltamaa. Sitten tuli markku Varjo. Itse ylläpidän nettisivustoa ja pidän kirjan tekemistä tarpeettomana, mutta rompun tekoon saattaisin ryhtyä.

Ennen kaloja viljeltiin itse ja kalasairauksia oli huomattavasti nykyistä vähemmän. Harrastajia oli vähemmän ja harrastus oli vakavampaa kuin nykyään helppo karpo-kaudella
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Ennen nettiä oli kirjasto ja piirretyt lajikuvat. Kalakaupan tätiä uskottiin sinisilmäisesti, onneksi äippä oli sentään lukenut Markku Varjon kirjan ennen ekan altaan perustamista (olin 8-9 -vuotias) että oli sentään JOKU haju asiasta. Mistään seuroista mitään tietoa ollut... Mutta kuitenkin akvaario on ollut siitä asti huoneen nurkassa 8-)

Ennen nettiä oli osaaminen ehkä seiskan luokkaa, nykyään ainakin valveutuminen ja tietojen kyseenalaistaminen/tarkistaminen on parantunut.
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Unohtui DATZ, jota olen tilannut jo yli 35 vuoden ajan. Osaaminen lienee jossain 9,5. Tänään viimeksi tuli uusi DATZ, ja uusia tiedonkeräysmahdollisuuksia.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
RHODESIAN
Member
Member

Viesti Kirjoittaja RHODESIAN »

Aika tietenkin kultaa muistoja, mutta en usko olleeni tietokuopassa ennen webbiä.

Nyt kun tietoja ja tavaroita on saatavilla muutamalla napin painalluksella, ihmisten pitää saada haluamansa sillä siunaamalla sekunnilla!

Ennen nettiä oli pakko edetä hissukseen ja maltilla, tietoja kerättiin toisilta harrastajilta kasvotusten tai koluttiin kirjastoja.

Maltti on valttia, akvaarioharrastuksessakin.
Zamora
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Zamora »

Ennen nettiä oli enemmän oikeaa elämää :D
jokelamaniac
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja jokelamaniac »

Netti on hyvä varsinkin syrjemmällä asuvalle. Tuntemani paikalliset akvaristit tätä lehtikala 60-l altaassa tasoa. Eli on tuolla R-kioskin myyjällä mies jolla on ollut oskareita, mutta empä sitäkään tunne.
Minä juon nyt kahvia!
brisco county jr
Starting Member
Starting Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja brisco county jr »

[;)] poni expres oli enen netiä [;)]
550 l Seura-akvaario 90 l Seka T.Brisco
Taju
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Taju »

"Ei mitään, ei mitäääään
Ei mitään, ei mitäääään
Vain viibraattooo..."
- Tango Vibrato, Kummeli -

Ja tietenkin se "ehtymätön tietopankki", akvaariokaupan täti...

:mrgreen: Ai että, kö sai taas olla hauska!
Se mikä ei tapa, traumatisoi.
Marjis
Member
Member
Akvaarioseurat: LAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marjis »

Ainakin vähemmän KaikkiMulleNytHeti -asennetta ja enemmän kykyä ottaa asioista selvää Ihan Itse. :roll:
aurora00
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja aurora00 »

Tietohan on aina tietoa joka ei välttämättä ole tietoa vaan sen luullaan olevan ;D
mollylady
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja mollylady »

Komppaa Marjista.
Se kuuluisa maalaisjärki ja kaikenlainen viitseliäisyys ja omatoimisuus on tainnut kadota kuin pieru saharaan tällä nettikaudella. :roll: *purnapurna*
I'm #1 so why try harder?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”