Pallojen ruokinta ja muuta

Muihin ryhmiin sopimattomat kalat (sateenkaarikalat, sädekalat, pallokalat jne.), mukaan lukien muut "örkit".

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Fea
Starting Member
Starting Member

Pallojen ruokinta ja muuta

Viesti Kirjoittaja Fea »

Hei,

ostin kääpiöpallokaloja 100l akvaarioon kotilopopulaatiota pienentämään. (Akvaariossa on muina kaloina partamonni, hieroglyfipleko ja yks kuparimonninen) Hienosti pikkuiset niitä on popsutellu, muutamassa päivässä näkyvillä olevat kotilot on hävinneet. Nuo toiset kalat saa tehdä omia juttujaan rauhassa pallot eivät ole niiden evissä.

Mutta mutta..
Kuinka usein nuo pienet palloset tarvitsevat sitten ruokaa? Palloja on 5 ja ne on vielä tositosi pieniä. Sellainen verimatopala pakastetta on mun mielestä aika suuri ateriaksi..

Välipäiviä ruuan kanssa ei varmaan voi pitää, niinkuin tavallisten akvaariokalojen kanssa.. muuten ne alkavat rei`itellä luvattomia.

Osaan käyttää maalaisjärkeä asian kanssa, mutta toivoisin apuja.

Kuinka nopeasti pallot sitten kasvavat?
kami82
Senior Member
Senior Member

Re: pallojen ruokinta ja muuta

Viesti Kirjoittaja kami82 »

Fea kirjoitti: ostin kääpiöpallokaloja 100l akvaarioon kotilopopulaatiota pienentämään. (Akvaariossa on muina kaloina partamonni, hieroglyfipleko ja yks kuparimonninen) Hienosti pikkuiset niitä on popsutellu, muutamassa päivässä näkyvillä olevat kotilot on hävinneet. Nuo toiset kalat saa tehdä omia juttujaan rauhassa pallot eivät ole niiden evissä
Pallojen olisi hyvä saada kotiloita jatkossakin, eli niitä kannattais kasvatella.
Fea kirjoitti:Mutta mutta..
Kuinka usein nuo pienet palloset tarvitsevat sitten ruokaa? Palloja on 5 ja ne on vielä tositosi pieniä. Sellainen verimatopala pakastetta on mun mielestä aika suuri ateriaksi..
Leikkaa siitä pieniä paloja, älä vaan kokonaista anna --> pilaa veden nopeasti jos jää syömättä. Tosin muutkin kalat saattavat niistä pitää.
Fea kirjoitti:Välipäiviä ruuan kanssa ei varmaan voi pitää, niinkuin tavallisten akvaariokalojen kanssa.. muuten ne alkavat rei`itellä luvattomia.
Ei kasvaville kaloille saa kaiketi välipäiviä pitää, mutta ei varsinkaan palloille. Itse annan joka toinen päivä kotiloita ja joka toinen päivä surviaisia.

Fea kirjoitti:Kuinka nopeasti pallot sitten kasvavat?
No ei kovin nopeasti, eikä kovin suureksi. Ristiriitaisia tietoja koosta on ollut 2,5-3 cm. Omani on ollut minulla varmaan reilun kuukauden, ei paljoa ole kyllä mittaa tullut, vaikka ahkerasti ruokinkin. Tai sitten en huomaa itse.
Fea
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Fea »

Tyhmä kysymys.. mutta kuinkas niitä kotiloita oikeen kasvattamalla kasvatetaan?

Mulla ei ole kuin tuo yksi akvaario ja siellä ne on kyllä kasvaneet ihan kasvattamatta. 8O
kami82
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja kami82 »

No eipä kasva kauaa, sen verran tehokkaita syöjiä ovat noi pallot! Mulla kasvaa toisessa akvaariossa ja ulkosuodattimessa (valitettavasti). Pyydystelen niitä n. 20 ja kippaan palloille. Kai ne kotilot vois lisääntyä vaikka lasipurkissa kera kasvin ja ilmastimen (<-- liekö tuokaan tarpeellinen). Varmaan oletkin tietoinen, että pallokalojen hampaat kasvaa liiaksi jos eivät saa kovaa sapuskaa.
BadGirl
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja BadGirl »

mä ostin läpinäkyvän laatikon josta tein kotilofarmin.
Sinne hiekkaa, muutama kasvi, ilmastin ja kotiloita.
Silleen sain ne kasvamaan. :)
-Nora
-Kahden Aksolotlin valtakunta 500L ja Kimalaispallokalojen ja partamonnien 250L koti-
itaki
Member
Member

Viesti Kirjoittaja itaki »

Minulla kierteisfarmi kasvaa samassa altaassa kun kääpiöpallotkin. Pohjalla hieno hiekka, jonne kierteiset ovat päiväsaikaan piiloutuneet ja kaivautuvat öiseen aikaa esille. Kun haluan tarjota kääpiöpalloilleni kierteisateriaa, otan vain pikkuhaavin käteeni ja kauhasen siihen hiekkaa kasvien juurilta tai yhden tietyn kannon alta. Hiukan haavin heiluttelua ja hiekka varisee verkon läpi --> kierteiset ovat valmiita tarjottaviksi. Helppoa! :)
Tosin muutamia suurimpia kierteisiä murskaan valmiiksi, sillä ovat pikkuisille palloille liian kovaa purtavaa.
Muita kotiloita altaassa ei ole... Syyn arvaatte [;)]
Fea
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Fea »

Minä otin ja kauhaisin haavilla juurakon alta ja sieltähän se kotiloviljelmä löytyi. :mrgreen:

Haavin niitä esille hiekan päälle, mut ei noi ainakaan mun silmiin osunu, et pallot olis käyneet aterioimaan. siis sillon ku ne kotilot oli vielä hiekan päällä. :?

Siis ei ainakaan heti tarvitse aloittaa erillistä kotiloviljelmää.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muut kalat ja eliöt”