Kuinka isoja lampia teillä on?

Ulkolammikoiden ja niissä pidettävien kalojen hoito, ongelmat ym. Mukaan lukien ulkona ja sisällä pidettävät kultakalat sekä kotimaiset kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Reeahs
Starting Member
Starting Member
Viestit: 4
Liittynyt: 16:06, 19.07.2010
Sukupuoli: Nainen

Kuinka isoja lampia teillä on?

Viesti Kirjoittaja Reeahs »

Ajattelin kysäistä että kuinka isoja lampia teillä on?
Päteekö sama lampien osalta kuin akvaarioissakin että mitä isompi, sen "helpompi" ?
Meillä on ruopattu tontille 3 lampea, 2 isoa ja yksi pieni joka on vielä keskeneräinen. Olen suunnitellut pienestä lammesta pienet koski purot kumpaankin isoon lampeen sekä vedenkierron myös isojen lampien välille.
Kun kyseessä on näinkin isot lammet (25mx7mx1,5m ja 20mx10m1,7m) niin minkähän laisia pumppuja suosittelisitte? Tarkoitus on siis tehdä tuosta 25m pitkästä lammesta Kala lampi, Karppeineen päivineen :mrgreen:

Ja siis tilannehan on tällä hetkellä vain suunnittelu asteella, ei ole tehty vielä pikku koskipuroja, ei mitään. Lammet olivat täällä jo ennen kuin me ostimme tämän paikan ja pitkään meni miettiessä että mitä tuolle alueelle tekisi :roll:

Kaipailisinkin nyt kaiken sortin palautetta koko ideasta ja mielellään vinkkejä mitä muuta pitäisi ottaa huomioon :)

Tattista vaan jo etukäteen :) :)
muppe+
Member
Member
Viestit: 288
Liittynyt: 13:28, 08.07.2009
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Kuinka isoja lampia teillä on?

Viesti Kirjoittaja muppe+ »

Tervetuloa A-W:hen.
Vähän käy kateeks tommosia lammikoita, itelläni on vain 350-litrainen muovilampi pihalla. Siinä asustelee 5 komeettaa (kultakaloja). Talveksi pääsevät 450-litraiseen akvaarioon ja ens kesänä ois tarkoitus tehdä pihalle isompi lampi.

Sinun lammikkoihin mahtuu kyllä vaikka mitä :D .Tekniikka-asioihin vastatkoon ne joilla niistä on kokemusta.

Toivottavasti innostut kalalammikkoharrastajaksi, kun sinulla on siihen niin hyvät edellytykset.
350L
Nishikoi
Member
Member
Viestit: 270
Liittynyt: 17:52, 14.05.2007
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Re: Kuinka isoja lampia teillä on?

Viesti Kirjoittaja Nishikoi »

http://www.puutarhakoristeet.net/produc ... .php?p=389
Tuollaisella + 10 m3 tunnissa saa jo kohtuullisen puron aikaiseksi riippuen nostokorkeudesta.
Omassa lammessani on nostoa vajaa metri ja 12m3 pumppu ja tekee ihan hyvän puron. katso tuosta aikaisemmasta ketjusta videosta millainen.
Nishikoi
Member
Member
Viestit: 270
Liittynyt: 17:52, 14.05.2007
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Re: Kuinka isoja lampia teillä on?

Viesti Kirjoittaja Nishikoi »

Muutama vinkki.

Yritä saada veden tulo suodattimellle pohjasta painovoimaisena, josta pumppaat puhtaan veden takaisin lampeeen. Jos pumppaat likaisen veden suodattimeen, pumppu sekoitttaa lian uudestaa veteen ja vaatii tarkmpaa suodatusta , vanua, superlonia jne ja se taas suodattimessa on kallista vaihtaa/pestä ja siivous väli on päivissä ei viikoissa riippun esim levän määrästä. Samoin UV-C valoihin kannattaa panostaa , määrä on n 1W /1000l lammikoissa . Eli jos nuo sinun lammikkosi on n 300m3 molemmin puolin niin 300w pitäis olla allasta kohden UV-c:tä mikäli haluaa veden pysyvän hiukankaan ilman levähuolia.
Toisaalta riitävä iso lampi ei vaadi välttämättä mitään suodatusta vaan lampi hoitaa itse itseänsä mutta hapensaanti pitäis turvata jotenkin. Levä ja siitepöly muodostaa kuitekin näihinkin ongelmansa. Toinen on saada veden vaihtuvan joko kaivosta tai lähteestä jne.

Yksi vielä mikä tulee on sähkö kulutus Nuo vie n kilowatin tunnissa eli n ~100€ /kk.

Tämä on kooltaa 12 x 12 ja syvyys keskeltä 1,5m, eli n 75 m3
http://www.youtube.com/watch?v=TA5XksqROns
Reeahs
Starting Member
Starting Member
Viestit: 4
Liittynyt: 16:06, 19.07.2010
Sukupuoli: Nainen

Re: Kuinka isoja lampia teillä on?

Viesti Kirjoittaja Reeahs »

Kiitos kaikille, vinkit tulee todellakin tarpeeseen :D Kun mä olen ihan täysin ulalla (ei se pelkkä lukeminen aina riitä [;)] )näistä niin parempi kysyä kuin tehdä ensin ja korjata heti kaikki :D (vaikka epäilen kyllä että erinäisiä korjaus toimenpiteitä tullaan tekemään joka tapauksessa.

Aiemmin heitin melkoisella arviolla nuo mitat ja kieltämättä ne heitti "pikkasen" kun äsken käpyttelin ne mittaamassa [:I] [:I] [:I]
Otin samalla kuvia kun ne kertoo enemmän kuin tuhat sanaa. Ilmeisesti pinnassa näkyvä "mössö" on levää, muistuttaa kyllä erehdyttävän paljon jaavansammalta tms sammalkasvia, mutta varmaksi en mene sanomaan.

tässäpä linkki lampikuviin... http://s579.photobucket.com/albums/ss23 ... iprojekti/

nii joo ja ne lampien mitat vähän isoni... mahdollisen (riippuu teidä tuomiosta :mrgreen: ) karppilammen mitat siis ovat 45mx12mx1,5m. Noi leveys ja syvyys on keskimääräiset mitat, leveimmästä kohtaa lampi on 25m leveä ja kapenee lammen alkupäähän mennessä jossa leveys on 2m. syvin kohta 2,5m, muuten vaihtelee melko paljon mutta puolen metrin alle se ei kuitenkaan mene missään välissä ja suurin osa lammesta on 1,5-2,5m syvä.
Pikkulamme mitat taas 13mx4mx2m eli melko syvä pikku jontka. Meidän uimalammellamme ei ole juurikaan muuta tekoa tämän karppiprojektin kanssa kuin veden kierto mutta aitoin siitäkin muutaman kuvan :mrgreen:

Kaikkein hassuinta on se että joka lammessa vesi on ihan eri korkeudella, pikku lampi on korkeimmalla joten sen takie sieltä ajattelin ne koski purot pistää isoihin lampiin. Pikkulampeen on tarkoitus laittaa polisemaan suihkulähde ihan estetiikan vuoksi :)
Ja tuo Karppilampi tosiaan on sitten se jossa vesi on matalimmalla vaikka on kaikista syvin lampi 8O 8O 8O
Mutta joo, eksyin taas aiheesta... (sitä sattuu mulle ihan liian usein :roll: )
Jotta kertokaa ihmeessä mielipiteitänne ja vinkkejä otetaan aina vastaan ja sitä kritiikkiäkin!! Jos tuo monttu on mielestänne täysin kelvoton kaloille niin sanokaa toki mitä sille pitäisi tehdä ennen kaloja :D :D
Reeahs
Starting Member
Starting Member
Viestit: 4
Liittynyt: 16:06, 19.07.2010
Sukupuoli: Nainen

Re: Kuinka isoja lampia teillä on?

Viesti Kirjoittaja Reeahs »

Hyvä minä, en ensin huomannut tuota Nishikoin linkkiä :roll: Kylläpä sulla on upea lampi!! 8-) 8-) Mikä siellä lammen keskellä oikein pulputtaa???
en
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1922
Liittynyt: 13:55, 20.05.2007

Re: Kuinka isoja lampia teillä on?

Viesti Kirjoittaja en »

pistä tonne isoimpaan jotain ongittavaa kalaa... VÄHÄN kade... JA paljon kuvia sit lammikoistasi.
Nishikoi
Member
Member
Viestit: 270
Liittynyt: 17:52, 14.05.2007
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Re: Kuinka isoja lampia teillä on?

Viesti Kirjoittaja Nishikoi »

Ilmapumppu , saa aikaan sen että vesi kiertää pohjassa kohti suodattimen päätä.
Viimeksi muokannut Nishikoi, 23:20, 29.07.2010. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Nishikoi
Member
Member
Viestit: 270
Liittynyt: 17:52, 14.05.2007
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Re: Kuinka isoja lampia teillä on?

Viesti Kirjoittaja Nishikoi »

Reeahs kirjoitti:Hyvä minä, en ensin huomannut tuota Nishikoin linkkiä :roll: Kylläpä sulla on upea lampi!! 8-) 8-) Mikä siellä lammen keskellä oikein pulputtaa???
Ilmapumppu , saa aikaan sen että vesi kiertää pohjassa kohti suodattimen päätä.
Reeahs
Starting Member
Starting Member
Viestit: 4
Liittynyt: 16:06, 19.07.2010
Sukupuoli: Nainen

Re: Kuinka isoja lampia teillä on?

Viesti Kirjoittaja Reeahs »

en kirjoitti:pistä tonne isoimpaan jotain ongittavaa kalaa... VÄHÄN kade... JA paljon kuvia sit lammikoistasi.

meillä on tuossa puolen km päässä kolme isoa järveä niin niitä kaloja voi käydä siellä onkimassa joten tää lampi jää ihan koristekäyttöön :) Meillä ei kukaan oo juurikaan innostunut tuosta kalastelusta, paitsi minä silloin kun pääsen Lappiin tammukkajahtiin 8-) Pitää laitella kuvia kunhan päästään tästä suunnittelu asteelta siihen toteuttamiseen [;)]
Nishikoi kirjoitti:Ilmapumppu , saa aikaan sen että vesi kiertää pohjassa kohti suodattimen päätä.
oikein kivan näköinen ja ilmiselvästi toimiva ratkaisu :mrgreen:

onko sulla miten jemmattu kaikki pumput ja systeemit??
Nishikoi
Member
Member
Viestit: 270
Liittynyt: 17:52, 14.05.2007
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Re: Kuinka isoja lampia teillä on?

Viesti Kirjoittaja Nishikoi »

Reeahs kirjoitti:
en kirjoitti:pistä tonne isoimpaan jotain ongittavaa kalaa... VÄHÄN kade... JA paljon kuvia sit lammikoistasi.
onko sulla miten jemmattu kaikki pumput ja systeemit??
Tuossa videossa ne näkyy 1,56min ja 2,46min kohdalla vasemalla olevan pation vieressä on koroke. Sen sisällä on maahan kaivetuissa kuopissa(Betonista valetut tilat) on kaikki tekniikka. Kun oikeen tarkaan katsoon niin harmaa putki näyy jonka menee puroon.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Lammikot, karpit, kultakalat ja kotimaiset kalat”