Akvaario + allergia?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
japa
Junior Member
Junior Member

Akvaario + allergia?

Viesti Kirjoittaja japa »

:D Tuossa otin akvaarion viime joulukuussa ja sen jälkeen on ollut hieman liian paljon flunssaa ja allergisia oireita. Olenkin miettinyt että onko vain yhteen sattumaa vai olenko jotenkii allerginen akvalle.
Myös sitä olen miettinyt että kun akvaariosta haihtuu n.10l vettä per viikko (180l akva) kun minulla ei ole peitin laseja.
Oliskohan sillä veden haihtumisella mitään tekemistä näiden oireiden kanssa. Tähän asti mulla on ollut uskomus että akvaariohan on juuri se allergisen "juttu" ja kostea ilma on vaan hyvä hengitysteille [?]
Kaikilla asioilla on taipumus järjestyä,ellei otetaan apuun tarkkuus,voima ja nopeus.
kankaanp
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kankaanp »

Akvaariotahan on perinteisesti suositeltu myös allergisen tai astmaatikon lemmikiksi. Haihtuvassa vedessä tuskin on allergeenejä koska ne ovat yleensä suurehkoja proteiineja. Tislaushan perustuu siihen että eri aineilla on erilaiset haihtumislämpötilat. Tästä seuraa myös se että akvaariosta haihtunut vesi on hyvin puhdasta. Ja edelleen se että jos vettä ei korvata ja vaihdeta säännöllisesti niin se väkevöityy. Väittäisin että akvaariosta haihtuvan veden pitäisi helpottaa astmaatikon hengitystä kun huoneilman kosteus on hiukan tavanomaista korkeampi. Mikäli akvaario aiheuttaa allergisia oireita ne lienevät iho-oireita allasta hoidettaessa (kosketus veden kanssa) tai hengitystie oireita esimerkiksi ruokahiutaleista tms. pölyävästä kuivasta aineesta. Tietysti em. oireet voivat yleistyä. Ja kosteuden lisääntyminen voi paljastaa vakavampia ongelmia huoneilmassa ja pahentaa niiden aiheuttamia oireita.
Tero Kankaanperä
TanTan
Member
Member

Tuttu juttu

Viesti Kirjoittaja TanTan »

Jep. Akvaarionpito voi aiheuttaa allergiaa. Ikävä kyllä

Meillä allergian aiheuttajaksi paljastui surviainen. Oireet olivat lähinnä vuotavissa ja ärsyyntyneissä silmissä, vaikka parempi puoliskoni ei akvaarioon koskenut pitkällä tikullakaan, jo samassa huoneistossa oleminen laukaisi hänellä oireet. Ratkaisu oli onneksi helppo, kalojen ruokavalion muuttaminen. Silmien kutina loppui kertalaakista.

Jos oireet siellä päässä ovat lähinnä hengenahdistusta ja köhää, voi tilanne olla toinen. Minun käsitykseni mukaan lähes kaikki akvaarioallergiaoireet ovat kalanruoan aiheuttamaan, loppuosa akvaariossa olevan tietynlaisen levän. Älä kysy tarkemmin minkä, minun ei tarvinnut tutkimuksissani edetä eri levälaatuihin asti kun ongelman syy löytyi lähempää. Sinilevä käsittääkseni ainakin. Ja se surviainen, vaikka onkin kalojen herkkua, on tosi yleinen allergisoija.

Oli vika sitten kalanruoassa tai levissä, molemmat leviävät vedestä myös huoneilmaan. Toivottavasti saat ongelman syyn selville, ettei tarvitse hävittää koko akvaariokantaa. Itse vältyin onneksi siltä, vaikka se viimeisenä vaihtoehtona välkkyikin mielessä. :(

t.
Parasta ihmisessä on koira.
Sami
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS, Labyrinttiyhdistys
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Re: Akvaario+allergia?

Viesti Kirjoittaja Sami »

japa kirjoitti::D Tuossa otin akvaarion viime joulukuussa ja sen jälkeen on ollut hieman liian paljon flunssaa ja allergisia oireita. Olenkin miettinyt että onko vain yhteen sattumaa vai olenko jotenkii allerginen akvalle.
Myös sitä olen miettinyt että kun akvaariosta haihtuu n.10l vettä per viikko (180l akva) kun minulla ei ole peitin laseja.
Oliskohan sillä veden haihtumisella mitään tekemistä näiden oireiden kanssa. Tähän asti mulla on ollut uskomus että akvaariohan on juuri se allergisen "juttu" ja kostea ilma on vaan hyvä hengitysteille [?]
Veden haihtuminen nostaa huoneilman kosteutta, ja kosteus ei aina ole pelkästään hyvä asia. Se aiheuttaa myös kuvaamasilaisia hengityselin sairauksia.

Kylmästä ja kosteasta ilmastahan meilläkin Suomessa löytyy historiasta varoittavia esimerkkejä. Ja lämpimässä ja kosteassahan bakteerit (ei välttämättä kaikki) viihtyvät...

Kannattaakin siis akvaario-huoneeseen järjestää hyvä ilmastointi, ja hankkia kansilasit.
-Sami-
KatjaN
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KatjaN »

Allergian oireet voivat olla yllätäviä. Itse olen säilöntäaineelle allerginen ja jos esim. juon siideriä, jossa on runsaasti säilöntäaineita, menee nenä tukkoon ja korvat lukkoon.
Kannataa käydä lääkärissä ja hankkia lähete allergiatestiin. Siitä saa ainakin viitteitä, josko on allergista taipumusta. Ja tietysti kokeilla olla suviaisista erossa.
Myöskin home on yksi vaihtoehto.
anna-mari
Starting Member
Starting Member

allergiaa kalan ruoista.

Viesti Kirjoittaja anna-mari »

Itse kärsin yli puoli vuotta tosi pahoista allergisista oireista kunnes tajusin, että syyni allergiaan olivat kalan ruat. Myöhemmin tajusin että kalan ruoista ainostaan verimadot ja verimatoja sisältävät hiutaleet ym. aiheutti oireita! Eli kun poistin verimadot kalojen ruokalistalta niin allergiat katosi heti.

Akvaariovedelle tuskin olet allerginen. Kalojen ruoasta johtuvat allergiat sen sijaan ovat kuulemma yleisiä!

Laita ensiavuksi ruokapurkit tiiviiseen astiaan ja vaikka pakastimeen. Akvaario harrastusta ei kannata lopettaa allergian takia!

Edit: Yksi huutomerkki riittää, kiitos. Pehis
Anna-Mari
ontto
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja ontto »

KatjaN kirjoitti:Allergian oireet voivat olla yllätäviä. Itse olen säilöntäaineelle allerginen ja jos esim. juon siideriä, jossa on runsaasti säilöntäaineita, menee nenä tukkoon ja korvat lukkoon.
Kannataa käydä lääkärissä ja hankkia lähete allergiatestiin. Siitä saa ainakin viitteitä, josko on allergista taipumusta. Ja tietysti kokeilla olla suviaisista erossa.
Myöskin home on yksi vaihtoehto.
Tuosta siideritukkoisuudesta: Olen joskus kuullut, että viinin valmistuksessa käytettävät hiivat aiheuttavat nimenomaan nenän tukkoisuutta (kyseessä ei kai kuitenkaan ole hiiva-allergia). Itse olen huomannut nenän menevän tukkoon siideristä, lonkerosta ja viineistä. No mutta nyt taas ryöpsähti ohi akvaarioaiheen, paitsi tietenkin, että em. aineet liittyvät kännikaloihin :mrgreen:
"Kansakunnan sivistystä ei mitata sillä, miten se kohtelee vertaisiaan, vaan miten se kohtelee heikoimpiaan."
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimmo S »

Itse olen kärsinyt silmätulehduksesta (johon allergisia oireita vähentävät tipat auttaa) melkein puol vuotta... Allergiatesteissä ei mitään huomattu - pitäisi varmaan tehdä perusteellisempi tutkimus. Silmälääkäri kyllä epäili allergisia oireita tulehduksen taustalla.

Kalanruuat tuli taas taloon reilu puolivuotta sitten vuoden taon jälkeen.

Kosteudesta silmälääkäri sano, että se on enemmän hyödyksi kuin haitaksi, jos nyt joksikin on.

Edit: Virkkeet alkaa isolla. Pehis
dsl
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja dsl »

amon kirjoitti:Itse olen kärsinyt silmätulehduksesta (johon allergisia oireita vähentävät tipat auttaa) melkein puol vuotta... Allergiatesteissä ei mitään huomattu - pitäisi varmaan tehdä perusteellisempi tutkimus. Silmälääkäri kyllä epäili allergisia oireita tulehduksen taustalla.
Olipas kumma lääkäri, kun ei puolenvuoden aikana antanut sulle oikeaa silmälääkettä. Toisaalta, jos minä kärsisin noin pitkään, en enää sanoisi aineen auttaneen.
Kosteudesta silmälääkäri sano, että se on enemmän hyödyksi kuin haitaksi, jos nyt joksikin on.
Juuh. Tippuu pölyt maahan tehokkaasti.
hmm. aw on kyllä aika lailla hölmö paikka.
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimmo S »

dsl kirjoitti:Olipas kumma lääkäri, kun ei puolenvuoden aikana antanut sulle oikeaa silmälääkettä. Toisaalta, jos minä kärsisin noin pitkään, en enää sanoisi aineen auttaneen.
heh, nyt on myönnettävä, että vika ei ollu lääkärissä vaan potilaassa ;)

Olin sitä kärsinyt 3kk ja sit menin lääkäriin. Kävin siellä kerran, olisi pitänyt käydä kauan sitten uudestaan ;) Omalla terveydellä on hauska leikkiä! Aine auttaa siinä mielessä, että vie käyttöpäivältä oireet pois.
Maisu
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Minä saan silmätulehduksen kaltaisia oireita toisen toimistohuoneeni ilmastoinnista. En voi olla siellä paria tuntiakaan silmälasit päässä silmien tulematta kutiseviksi ja punaisiksi, mutta piilolinssit suojaavat riittävästi. En tosin tiedä onko kyse ihan ilmavirran voimakkuudesta ja sen suunnasta vai onko putkistossa jotain ei-toivottua elämää.

Yksi mahdollinen silmä- ja muiden allergiaoireiden aiheuttaja sisätiloissa ovat huonekasvit, esim. limoviikuna ja muut ficukset ovat kuulemma aika ikäviä. Ja joillain alueillahan silkka rakennuspöly voi aiheuttaa oireita jos alueella on jatkuvasti rakennustöitä.

Alkuperäisen kysyjän kannattaa nyt alkuun laittaa ne kansilasit paikoilleen ja kokeilla onko mitään vaikutusta ja miettiä mistä muusta oireet voisivat johtua.
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

maisu kirjoitti:Yksi mahdollinen silmä- ja muiden allergiaoireiden aiheuttaja sisätiloissa ovat huonekasvit, esim. limoviikuna ja muut ficukset ovat kuulemma aika ikäviä.
Jep. Pahimpia ovat kokemukseni mukaan: Limoviikuna, muut fiikukset, viirivehka, saniaiset, yukkapalmu ja voimakastuoksuisin kukin kukkivat kasvit.
Meillä limoviikuna on poikkeuksetta aiheuttanut allergisia oireita joka ainoalle työhön tulleelle viherhuoltajalle puolessa vuodessa töiden aloittamisesta. Ei siis mikään työhuoneen tai makkarin koristekasvi.

T: Mari
japa
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja japa »

Aika lähellä on teidän kokemukset siitä mitä ajattelinkiin/arvelin. Olen ottanut ongemastani selvää muitakin kautta ja n. 80% varmuudella alan olla varma että mulla on nyt vaan ollut huonoa tuuria ja olen sairastellut kaikki mahdolliset virukset ja nyt sitten tämä kevään siitepölyt aihettavat oireita lisää.
Nyt sit kuitenkiin ajattelin vähän järjestellä asioita siten että ne peitin lasit on hankittu.
Sitten mä vain syötän kaloja tableteilla ja muroilla/rakeilla ja sitten emäntä sitten hoitaa hiutale ruokinnan.
Ja syön sit viel tämän pahimman siitepölykauden allergia lääkkeitä.
Lekuri oli sitä mieltä et sitten syksyllä kokeillaan oloa ilman lääkkeitä ja sit jos tulee oireita aletaan taas jäljittämään syytä. Ja niitä sit voi olla aina siitä pahamaineisesta homeesta aina hiutaleruokaan.
Kaikilla asioilla on taipumus järjestyä,ellei otetaan apuun tarkkuus,voima ja nopeus.
samimursu fin
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja samimursu fin »

Moi oon 10 v. Sami. Mikä neuvoksi? Mul on ollu puol vuotta allergia. Mahtaakohan johtua kalan ruuista? Mitä teen niitten ruokien kanssa jos oon niille allerginen? Ruokin niitä vain hitaleilla ja joskus monnitapleteilla. Auttakaa nyt nopeeta!

Edit: Lisätty isot alkukirjaimet, välimerkit, poistettu ylimääräiset välimerkit.
-Ylläpito
Askah
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Askah »

Nyt oli kyllä sen verran hauskaa luettavaa (ei mitenkään kettuiluna) että onpa tähän pakko vastata :mrgreen:

1. Kokeile vaihtaa ruokamerkkiä
2. Olisiko mitään muuta mahdollisuutta mistä allergia voisi johtua
3. Mikäli allergia on sinulla ollut jo puoli vuotta niin eihän tässä nyt ihan sekunneista taida olla elämä kiinni
4. Lopeta "monnitaplettien" syönti
Deicide
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja Deicide »

Askah kirjoitti:Lopeta "monnitaplettien" syönti
Tuo voi muuten auttaa!!! :mrgreen:
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”