Jep. Akvaarionpito voi aiheuttaa allergiaa. Ikävä kyllä
Meillä allergian aiheuttajaksi paljastui surviainen. Oireet olivat lähinnä vuotavissa ja ärsyyntyneissä silmissä, vaikka parempi puoliskoni ei akvaarioon koskenut pitkällä tikullakaan, jo samassa huoneistossa oleminen laukaisi hänellä oireet. Ratkaisu oli onneksi helppo, kalojen ruokavalion muuttaminen. Silmien kutina loppui kertalaakista.
Jos oireet siellä päässä ovat lähinnä hengenahdistusta ja köhää, voi tilanne olla toinen. Minun käsitykseni mukaan lähes kaikki akvaarioallergiaoireet ovat kalanruoan aiheuttamaan, loppuosa akvaariossa olevan tietynlaisen levän. Älä kysy tarkemmin minkä, minun ei tarvinnut tutkimuksissani edetä eri levälaatuihin asti kun ongelman syy löytyi lähempää. Sinilevä käsittääkseni ainakin. Ja se surviainen, vaikka onkin kalojen herkkua, on tosi yleinen allergisoija.
Oli vika sitten kalanruoassa tai levissä, molemmat leviävät vedestä myös huoneilmaan. Toivottavasti saat ongelman syyn selville, ettei tarvitse hävittää koko akvaariokantaa. Itse vältyin onneksi siltä, vaikka se viimeisenä vaihtoehtona välkkyikin mielessä.
t.
Parasta ihmisessä on koira.