Minulla on ollut käytössä yhtäjaksoisesti n. puolivuotta vedenkierrätys systeemi, jossa vesi valuu pääakvaariosta ns. flow box:n kautta putkea pitkin kutualtaaseen ja sieltä ulkosuodattimen avulla takaisin pääaltaaseen. Kaikki ylivuotopuolen putket on tehty 30mm viemäriputkista eikä niiden kapasiteetti tunnu olevan mikään päätä huimaava.
Putken ylimpään kohtaan kertyvästä ilmasta ei ole ollut haittaa, koska sitä kertyy sinne hitaammin kuin liukenee virtaavaan veteen. Niinpä jos putkeen on jostain syystä päässyt ilmakupla, se katoaa muutamassa päivässä ilman ilmaustakin.
Lappoputkien yläpäähän on tarkoitus tehdä ilmausnipat, joista putket voidaan ilmata säännöllisesti. Olen kyllä itsekin miettinyt että mistä sitä ilmaa voisi tulla sinne putkeen niin paljon, ettei se ehdi liueta veteen (jollain oli muistaakseni tällainen ongelma). Ainoa mahdollisuus on vuoto.
Joka tapauksessa varmuuden vuoksi kaksi putkea ja näistä molempien täytyy olla kapasiteetiltaan niin suuria, että jos toiseen tulee jokin häiriö, niin yksi putki pystyy virtaamaan niin paljon ettei akvaario tulvi. Tästä syystä ja aikaisemmista kokemuksista päätellen olen miettinyt jopa 50mm putkia.
Olisiko järkeä ajastaa kierto niin, että vedenvaihto tapahtuisi vaikka vain aamulla ja illalla, kun väki on kotona? Silloin ei ainakaan suurempaa katastrofia pääsisi syntymään.
Jos systeemin tarkoitus on olla suodattimena niin ei oikein toimi tuo ajastus.
Lähes idioottivarman systeemistä saa laittamalla pumppauksen nimenomaan pienemmästä akvaariosta isompaan. Sopiva mitoitus estää silloin veden joutumisen lattialle, vaikka paluutie olisikin poikki. Pumpun vedenoton voi vaihtoehtoisesti sijoittaa lähes pinnantasoon. Siitä on sekin ilo, että huonon pintaveden voi samalla suodattaa.
Puhutaan ehkä vähän eri asioista, mutta tapauksessa jossa pääakvaarion alla olevassa suodatinaltaassa saattaa olla vaikka 50-100l vettä, aiheuttaa tämän vesi määrän joutuminen pääaltaaseen usean sentin nousun.
Kaiken varalta onkin viisainta ohjata pumppua releellä, joka katkaisee virran pumpulta jos vesi ala-altaassa laskee liian alas.