Magneettinen lasinpuhdistin?

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Tom80
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Magneettinen lasinpuhdistin?

Viesti Kirjoittaja Tom80 »

Mitäs mieltä te olette niistä magneettisista lasinpuhdistimista...ovatko hyviä tai parempi kuin sellanen "partahöylä" terä systeemi.

Pitääkö lasi puhdistaa magneetti puhdistimella muutaman päivän välein vai pystyykö sillä puhdistamaan vähän paksumpaa levääki?

En osta ennen kun kuulen positiivisiä mielipiteitä magnetismista :)
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Sukupuoli: Nainen

Re: Magneettinen lasinpuhdistin?

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Tom22 kirjoitti:Mitäs mieltä te olette niistä magneettisista lasinpuhdistimista...ovatko hyviä tai parempi kuin sellanen "partahöylä" terä systeemi.

Pitääkö lasi puhdistaa magneetti puhdistimella muutaman päivän välein vai pystyykö sillä puhdistamaan vähän paksumpaa levääki?

En osta ennen kun kuulen positiivisiä mielipiteitä magnetismista :)
Kyllä partaterä on parempi. Magneetilla lähteen melko hyvin kyllä silläkin, mutta viimeistelyt joutuu silti ainakin meillä tekemään terän kanssa.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
einars
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja einars »

Magneetin vaara on se, että sinne väliin jää pohjanläheltä putsattaessa tai magneetin tippuessa terävä kivensiru/hiekanjyvänen. Tällä sitten pitkin lasia vedellessä on naarmut takuu varmaa tavaraa. Suosittelen siis "partahöylää", mutta varovaisesti ja tarkkaavaisesti käytettynä magneetikin tekee tehtävänsä.
Valmont
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Valmont »

Minulla on altaassa tuollainen magneetti-puhdistin.
Kyllähän sillä pois saa levät jos vain jaksaa puhdistaa lasit riittävän usein, koska ainakaan mulla ei lähde yhtään sitkeämmät levät pois.

Toinen haitta puoli siinä on se,että meillä kun käy lapsia paljon kylässä ja mikään ei oo niin kivaa heidän mielestään, kuin se "sukellusvene" millä voi mennä pitkin poikin allasta ja siinä touhussa se usein tippuu altaaseen ja sitten siinä on pikkuhiekan jyväsiä ja lasit naarmuilla. [}:)] IIIK!
Vuoden 2005 #aw:n kotiäitirouvakodinhengetärrakastajasymppis
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member

Jos magneettia harkitset, niin ehdottomasti suosittelen sitä kelluvaa mallia. Ei tarvitse niin pelätä niitä hiekanjyviä siellä välissä.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
blackbird
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja blackbird »

Meillä on magneettipuhdistimia, muttei niitä juuri viitsi käyttää kun kalat menevät paniikkiin kun sitä liikuttelee. Mieheni mielestä haimonni rauhoittui huomattavasti kun magneetti poistettiin altaasta ja se kyllä tuntuu saavat paniikkikohtauksia kun teleskooppimagneetilla kalastelen kurkun painoja pohjalta. En sitten tiedä hätkäätäkö monni kirkasta metallia vai magneettia...

Parhaimmaksi levänpuhdistusmenetelmäksi olen todennut terän, sellaisen rautakaupasta ostetun n. 10 cm leveän. Olisikohan se tarkoitettu ikkunoiden rappaamiseen. Sellaisella pienellä akvaariokäyttöön tarkoitetulla terällä menee hermot ainakin isompia akvaarioita putsatessa.

Jos lasissa on naarmuja, niihin kertyneen levän saa pois taloustavaraosastolta löytyvällä vaahtomuovisienellä, jossa on toisella puolella karhunkieltä. Sienellä saa muutenkin levät aika hyvin pois laseista.
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member

Haimonnin paniikkikohtauksista en päättelisi magneetin sopivuudesta mitään. Haimonni saa tuollaisia paniikkikohtauksia pienimmästäkin mahdollisesta syystä, mikä onkin selitys sille miksi kaikkien aikuisten, akvaariossa kasvatettujen haimonnien turvat on kestoruvella. Harvalla on oikeasti tilaa tarjota haimonnille sen kokoista allasta, missä noita paniikkisyöksyjä voi reilu puolimetrinen kala tehdä, ilman että nenä ottaa lasiin...
maketzu
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maketzu »

Suosittelen myös itsekin tuota "partahöylä" teräsysteemiä. Itse jätin magneettiset sen jälkeen kun niistä alkoi jäädä jälkiä laseihin.

Ja mitä haimonneihin tulee niin olen samaa mieltä Marin kanssa. Haimonnit ovat aivan mahdottomia tavallisiin kotiakvaarioihin. Poukkoilevat sinne tänne pelästyessään ja ovat tuon hysteerisen luonteensa lisäksi ahneita syömäreitä.
bettaboy85
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja bettaboy85 »

Nämä magneettijutut ei toimi..
Itse käyttäisin leväraappaa mieluummin...mutta en käytä koska en jaksa mennä ostamaan partakoneenterää vanhan tilalle ja altaan sisäänkin vielä näkee :mrgreen:
skye
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja skye »

Magneettijuttu on mun mielestä parempi. En oo onnistunut naarmuttamaan akvaariolaseja. Sen sijaan partaveitsiraapalla olen saanu ison naarmun keskelle etulasia.
villimilli
Member
Member

Viesti Kirjoittaja villimilli »

Täällä taas yksi partaveitsi-immeinen... Meillä on ollut molempia ja mielestäni Huomattavasti parempi on tuo partaveitsi. Koska
a) magneetti (ainakaan suurempi) ei liiku kovin helposti altaasaa, se tökittää ja samalla pelästyttelee kaloja. Ja jos nykäisee vahingossa yhtään kovemmin se tipahtaa ja sitten se pitää nostaa ylös putsattavaksi, aina jää pakosti pienempää hiekkaa sen "ropelopintaan" kiinni.
b) partaterä on mielestäni paljon tehokkaampi, mm. piilevää et saa lasista irti magneetilla...
c) ainakin minulla olleista systeemeistä raappa on ollu kestävämpi, kaksi magneetti on jo rikki.

Tosin on raapassakin miinuksia, esim se, jos painat liian kovaa ja raappa ei ole tasaisesti lasilla, se naarmuttaa.

Joka tapauksessa, kääntyisin raapan puoleen jos itse olisin ostoksilla.
450l seuraponttö, saksanpaimentaja, belgianpaimentaja versiota malinois & LV-ruuna :)
S.M.R
Member
Member

Hmm

Viesti Kirjoittaja S.M.R »

Meillä on aina ennen ja tulee myös aina olemaankin käytössä magneeti lasimnpuhdistin.

Lasista lähtee levät helposti pois,lasikaan ei naarmutu jos osaa käyttää ja se ottaa paksumpaakin levää pois.

Eli ei tarvitse olla joka päivä putsaamassa vaan kuten meillä kerran viikossa lasit puhtaiksi.

Suosittelen magneettisia lasinpuhdistajia.
-S.M.R-
Tom80
Junior Member
Junior Member

Hmmm!? Toisilla jää magneetti puhdistimesta ja toisilla raapasta naarmuja laseihin...mitähän tekisin?

Mulla ei ole kyllä tullu naarmuja raapasta ikinä.

Ois mukava kokeilla sitä magneettia...luulisin että sillä on kuitenkin aika nopea puhdistaa lasit? tai sitten minä oon äärettömän hidas puhdistamaan lasit raapalla, joten tuntuu että mä puhdistaisin lasit nopeammin lasit magneetilla, vaikka mikä kiire tässä valmiissa maailmassa on...mut kyl mä käyn sen magneetin silti ostamassa...kommentoin sit naarmiiko vai ei.
Tiinanen
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Tiinanen »

Tom22 kirjoitti:Hmmm!? Toisilla jää magneetti puhdistimesta ja toisilla raapasta naarmuja laseihin...mitähän tekisin?
Ota joku kortti lompakostasi ja raappaa sillä. Meillä leväraappana on vanhaksi mennyt automaattikortti ja hyvin pyyhkii! Ei naarmuta jne.
Laittamalla sopivan määrän viinaa akvaarioosi saat kalojesi silmät turpoamaan ja saat ne uimaan hassulla tavalla. (Lähde: Niksipirkka to be.)
artturi
Member
Member

Viesti Kirjoittaja artturi »

Yleensä sellanen karhunkielipesusieni, joskus magneettiraappa.
MikkoP
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja MikkoP »

puhelinkortti
Valmont
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Valmont »

Ääni tisiharjalle..

...varsin kätevä takalasin puhdistuksessa..ja kovalehtisten anubiasten lehdet joskus (harvoin tosin) puhdistan mun akvaariokäyttöön hommatulla hammasharjalla (pehmeä).
Vuoden 2005 #aw:n kotiäitirouvakodinhengetärrakastajasymppis
blackbird
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja blackbird »

Mari kirjoitti:Haimonnin paniikkikohtauksista en päättelisi magneetin sopivuudesta mitään. Haimonni saa tuollaisia paniikkikohtauksia pienimmästäkin mahdollisesta syystä, mikä onkin selitys sille miksi kaikkien aikuisten, akvaariossa kasvatettujen haimonnien turvat on kestoruvella. Harvalla on oikeasti tilaa tarjota haimonnille sen kokoista allasta, missä noita paniikkisyöksyjä voi reilu puolimetrinen kala tehdä, ilman että nenä ottaa lasiin...
En minäkään haimonnin paniikkikohtauksista mitään päättele, muttei se kuitenkaan kohtausta aina saa normaaleissa huoltotoimissa. Kyllähän se singahtelee pitkin seiniä, mutta yleensä tosiaan täysin käsittämättömistä syistä, kenenkään ei tarvitse edes olla akvaarion lähellä, kun se panikoi. Tuntuu että sitä rupeaa ahdistamaan kun allas on puolillaan vettä.

Meidän haimonni on 25 cm ja n. 7v. vanha. Se myytiin aikoinaan pahaa aavistamattomalle aloittelijalle, mutta ihan kohtuudella sen kanssa on kuitenkin pärjätty.
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member

blackbird kirjoitti:Meidän haimonni on 25 cm ja n. 7v. vanha. Se myytiin aikoinaan pahaa aavistamattomalle aloittelijalle, mutta ihan kohtuudella sen kanssa on kuitenkin pärjätty.
Mutta se ei ole tainnut pärjätä... Ainakaan päätellen siitä, että on jäänyt noinkin kitukasvuiseksi.
katsu
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja katsu »

Juuri eilen magneetilla puhdistaessa kuului skriiik ja sen jälkeen iiik. Etulasissa naarmu. Kivenmuruhan siellä oli enkä saa sitä tongittua pois. Täytyy keksiä toinen puhdistustapa.
Piazza
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Piazza »

Viledan vihreä sieni joka ei naarmuta lasia on ehdottomasti paras.
Sillä lähtee kaikki :D
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Viesti:

Re: Hmm

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

S.M.R kirjoitti:Tiskiharjakin käy!
Ja on melko tehokas.
Meillä on ollut joskus käytössä tiskiharja (harjalla lähtee pehmeät levät ja "toisella puolella" on joissain harjoissa kova reuna jolla saa kovatkin levät irti. Tämä reuna on tosin vain n.3 cm leveä, joten mitään isoa purkkia ei sillä puhdisteta, 128-litraisen kanssakin oli mennä hermot.

Aina on myös ollut magneettipuhdistin, joka toimii hyvin kunhan jaksaa liikutella sitä tarpeeksi hitaasti jottei toinen puoli tippuisi, kalat säikkyisi tai vedet huljuisi ulos altaasta. Jos pohjalla on soraa niin sen saa helposti puhdistettua harjaksista kun sisäraaputin putoaa pohjalle, mutta hienohiekkaisessa akvaariossa se on taattu naarmuttaja!! Pienet hiekanjyvät eivät näy ja jäävät takuuvarmasti harjasten ja lasin väliin...

Vastikään hankin pitkävartisen, kalliin teräraapan kun lopulta kyllästyin sukeltelemiseen pikkumagneetin ja harjan kanssa ja "miss wet T-shirt -look" on kylmä ja inhottava pitemmän päälle (vaikka mieheni ei kyllä valita :roll: ) Tämä varrellinen partateräraappa (meillä nimitykseltään Rolls-Royce hinnan takia) on kyllä aivan verraton; se ei (vielä ainakaan) naarmuta, se on kätevä koska se on "pyöreäselkäinen" ja liikkuu siksi helpommin vedessä ja sillä saa vielä painettua voimalla jos osuu kovempia leviä kohdalle. Ainut haittapuoli on se että sillä ei uskalla mennä ihan pohjahiekkaan kiinni jottei terä menisi naarmuille...

Eli Tom22: jos magneettia kiinnostaa kokeilla, niin tule hakemaan ylimääräisiä meiltä!
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
NesteHukka
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

Joskus aikaisemminkin olen tästä puhuttaessa kertonut, että hankalemmat levääntyneet kohteet, kuten imukupit, lähtevät parilla pyyhkäisyllä puhtaaksi, kun paperin tai rätin kastaa pH-miinus litkuun. (löytyy jonkun kaupallisen valmisteen ohjeistakin tällainen neuvo).
Varovaisuus on suotavaa, koska kyseiset aineet ovat happoa.

Lasit hukka-setä putsaa sitten Tetran "partakoneenterä"-raapalla.
Kaikki eivät ehkä tiedä: Ctrl pohjassa vierittää hiiren rullaa, niin saa zoomattua kuvia jos ei muuten. Jean Subuffet: "For me, insanity is super sanity. The normal is psychotic. Normal means lack of imagination, lack of creativity"
Tom80
Junior Member
Junior Member

Eli Tom22: jos magneettia kiinnostaa kokeilla, niin tule hakemaan ylimääräisiä meiltä!

Ois Sateenkaari02 kiva kokeilla niitä magneettejasi jos niitä voi kerta käydä vaan hakemassa, mutta tulee melko kalliiksi jos lähen täältä Oulusta niitä hakeen :)

Saathan sä tietysti lähettää minulle joululahjan :)
----------------

Meni vähän vi**iksi toi mun lainaus kokeilu...en ole nimittäin ennen kokeillu tota hommelia, mutta jospa tuo ei nyt maailmaa kaatais!

----------------
Sateenkaari02 kirjoitti:Eli Tom22: jos magneettia kiinnostaa kokeilla, niin tule hakemaan ylimääräisiä meiltä!
Ois kiva kokeilla niitä magneettejasi jos niitä voi kerta käydä vaan hakemassa, mutta tulee melko kalliiksi jos lähen täältä Oulusta niitä hakeen :)

Saathan sä tietysti lähettää minulle joululahjan :)

Nyt pitäis vissiin hallita toi lainaus hommeli!
KaSu
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja KaSu »

Mulla ei ole kumpaakaan eikä levääkään lasissa? Onkohan jossain vikaa?
:?
~Katja~
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”