Onpas muuten mielenkiintoinen ilmiö! Itse muutin Helsinkiin 2-vuotiaana ja käytän siis todellakin sanaa Hesa. Mutta en ole kyllä pannut merkille, että mitä sanoo Helsingissä syntynyt pikkuveljeni. Menee tutkinnan alle...kirjo kirjoitti: Muualta tulleille Helsinki on tosiaan usein puhekielessä Hesa, mutta en ole koskaan kuullut enkä osaa kuvitellakaan täällä syntyneen käyttävän ko. lyhennettä.
AW:n tapaamiset
Valvoja: Moderaattorit
-
- Member
- Akvaarioseurat: HAS
- Sukupuoli: Nainen
Re: Ja vielä...
In all venues there are two types of people, those who "do" and those who complain about those who do.
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Niinäkin vuosina kun asuin Espoossa meillä kyllä lähdettiin aina stadiin jos Helsingin keskustaan tähdättiin. Ja kuusivuotiaana minua raivostutti suunnattomasti kun lantavarpainen serkkuni käytti sanoja "Hesa" ja "hesalainen", vaikka jo pottaikäisenä olin korjaillut äitini slangisanoja kirjakielelle.
Kehä III on susiraja ja jos jonnekin ei pääse spåralla niin siellä ei kannata käydäkään. Kannatan tietulleja ja autotonta keskustaa enkä viihdy viikkoa sisämaassa ilman merta ja laivoja. Ostan leipäni mieluummin kauppahallista kuin supermarketista ja osaan Uusmaalaisten laulun. Olen stadilainen ja ylpeä siitä.
Kehä III on susiraja ja jos jonnekin ei pääse spåralla niin siellä ei kannata käydäkään. Kannatan tietulleja ja autotonta keskustaa enkä viihdy viikkoa sisämaassa ilman merta ja laivoja. Ostan leipäni mieluummin kauppahallista kuin supermarketista ja osaan Uusmaalaisten laulun. Olen stadilainen ja ylpeä siitä.
Re: Ja vielä...
Kylläpäs olet vanhanaikainen. Nykyään toki mennään ytimeen.kirjo kirjoitti:Saa toki kutsua kaupunkia vaikka Vladivostokiksi, minä kutsun Stadiksi.
hmm. aw on kyllä aika lailla hölmö paikka.
Minä ainakin sanon helsinkiä HELLsingiksi.aqua2002 kirjoitti:Sanovatko esim. tamperelaiset Hesaa stadiksi?
Minusta todellakin on kovin huvittavaa se että helsinkiläiset luulevat sivistyksen loppuvan kehä 3:lle jopa aiemmin. Typerää.

Ja palatakseni alkuperäiseen aiheeseen: Voidaanhan sitä toki järjestää joka paikkakunnalle omat karkelot, mutta tässä oltiin järjestämässä AW:n yhteistä tapaamista ei mitään paikkakunta kohtasia..

Ei pidä uskoa kaikkea mitä kuulee, mutta sen voi aina kertoa eteenpäin.
-
- Imperaattori
- Akvaarioseurat: HAF, HAS, TAS, TAY
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
-
- Elite Member
Ruotsinristeily sitoo ehkä vähän turhan moneksi päiväksi ja on aika kalliskin. Mikä jottei sellaistakin tietysti voi järjestää jos kiinnostusta löytyy, mutta toistaiseksi on tuntunut olevan vaikeaa löytää järjestäjiä edes tuolle ravintolaillalle.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
-
- Katalysaattori
- Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
- Viesti:
*ihmettelee kummallista kiistelyä Helsinkiläisyydestä* Kaupunkihan tämä on yhtälailla kuin muutkin kaupungit. Oma suku on asunut Helsingissä jotain 200 vuotta, joku laski että kuulun 12 sukupolveen. Ja onhan tämä kaupunki minulle rakas samalla tavalla kuin koti on jokaiselle. Mieheni lähtee edelleenkin "kotiin" kun mennään Porvooseen, vaikka on asunut Helsingissä kohta vuosikymmenen...
Ja jos kerran Porilaiset AW -tapaamiset ovat suunnitteilla, niin miksei Helsinkiläiset?
Eikä pöydän varaaminen ravintolasta vaadi kuin puhelinsoiton...
Ja jos kerran Porilaiset AW -tapaamiset ovat suunnitteilla, niin miksei Helsinkiläiset?

Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
-
- Elite Member
Minä ainakaan en väittänyt sivistyksen loppuvan siihen. En vain näe mitään syytä tukea esim. kauppaliikkeiden vaihtumista pienemmistä, useampia ihmisiä työllistävistä ja yleensä kotimaisessa omistuksessa olevista paikallisliikkeistä suuriin automarketteihin ja giganttijumboihin, joissa asioiminen vaatii väistämättä auton ja runsaasti aikaa. Jos jotain tuotetta ei omalta alueelta löydy niin voi miettiä onko se niin välttämätön ylipäänsä tai saako sen tilattua halvemmalla netistä. Onhan tässäkin keskustelussa tullut selvästi esiin miten muu Suomi suhtautuu helsinkiläisiin, miksi muualla siis meidän rahojammekaan kaivattaisiin? Vien esimerkiksi matkailuun käyttämäni markat mieluummin ulkomaille kuin sellaisiin paikkoihin joissa suhtaudutaan helsinkiläisiin asenteellisesti pelkän helsinkiläisyyden vuoksi. Miehet aina väittävät naisten kärsivän peniskateudesta, mutta minä väitän Helsinkiä haukkuvien kärsivän stadikateudesta.oppo kirjoitti:Minusta todellakin on kovin huvittavaa se että helsinkiläiset luulevat sivistyksen loppuvan kehä 3:lle jopa aiemmin. Typerää.![]()
Risteily oli hyvä idea. Voisikohan sen yhdistää vaikka johonkin Ciklidistien tulevaan risteilyyn? Minä varasin pöydän aiempaan Helsingissä olleeseen kokoukseen, ja tiedän että tulijoiden määrän arvioiminen on hankalaa. Voin kyllä ilmoittautua vapaaehtoiseksi tilojen varaajaksi kunhan pääsette sopuun ajankohdasta. Ilmoittautumisten olisi kyllä tultava ajoissa ja oltava suhteellisen pitäviä jotta tällaisen tapahtuman järjestäminen onnistuisi.
Tuo oli ehkä paras vitsi mitä olen ikinä kuullutmaisu kirjoitti:Miehet aina väittävät naisten kärsivän peniskateudesta, mutta minä väitän Helsinkiä haukkuvien kärsivän stadikateudesta.

Minä en yleisesti pidä helsinkiläisistä ihmisistä, minulla heikäläisistä on enemmän huonoja kuin hyviä kokemuksia, kylmä totuus. Toki muutamia hyvin kultaisia ja mukavia ihmisiä asuu myös siellä. Enkä mene tässä sanomaan että kaikki helsingissä asuvat ihmiset olisivat pissipäitä, mutta sellaisen kuvan yleisesti minä olen saanut, ikävä kyllä. Minusta helsingissä on mukava käydä, sillä siellä on sellaisia liikkeitä mitä muilla paikkakunnilla ei ole. Mutta tuskin ikinä haluiaisin siellä asustaa, tampere on sitä mitä minä haluan. Ja tamperetta ja helsinkiä en alas edes vertailemaan tässä yhteydessä.
ps. /sam olen samaa mieltä että Turun pitäisi olla pk.
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)

Ei pidä uskoa kaikkea mitä kuulee, mutta sen voi aina kertoa eteenpäin.
En ole haukkunut Hkiä, vaan sanoin, että miten hesalaiset aina olettavan kaiken tapahtuvat Hgin rajojen sisäpuolella.
Mutta jos jotain Hgistä pitää sanoa:
Plussaa
- joukkoliikenteen edullisuus ja kattavuus
- vapaampi ilmapiiri
Miinusta
- tuuliset kesät / talvet
- huonot talvet -> suurimmaksi osaksi aina ollut loskaa, koska meri lämmittää sen verran.
- huono ilmanlaatu (onneksi itse asun merenrannalla)
- v-mäiset ihmiset (kai sitä kypsyy vähemmästäkin
- deekut ja muut hörhöt (Sörkän alueella en asuisi vaikka maksettaisiin...)
- yleinen hintataso: ruoka + vuokrat
- ainainen kiire, vaikka todellisuudessa kiire ei ole mihinkään
- lökäpöksyt notkumassa assalla
Näin alkajaisiksi... Kyllä minä ainakin haluan pois täältä, rauhallisemman paikan, jossa naapurin ikkuna ei ole vastapäätä tai joku hörhö bummaassa jotain...
Mutta jos jotain Hgistä pitää sanoa:
Plussaa
- vapaampi ilmapiiri
Miinusta
- tuuliset kesät / talvet
- huonot talvet -> suurimmaksi osaksi aina ollut loskaa, koska meri lämmittää sen verran.
- huono ilmanlaatu (onneksi itse asun merenrannalla)
- v-mäiset ihmiset (kai sitä kypsyy vähemmästäkin

- deekut ja muut hörhöt (Sörkän alueella en asuisi vaikka maksettaisiin...)
- yleinen hintataso: ruoka + vuokrat
- ainainen kiire, vaikka todellisuudessa kiire ei ole mihinkään
- lökäpöksyt notkumassa assalla
Näin alkajaisiksi... Kyllä minä ainakin haluan pois täältä, rauhallisemman paikan, jossa naapurin ikkuna ei ole vastapäätä tai joku hörhö bummaassa jotain...
maalaiskylä Lontoo
No joo, kait tuota edellistä asuinpaikkaani voi maalaiskyläksi kutsua. Onhan se todellakin kehän ulkopuolella.Kati kirjoitti:Aito stadilainen ei nimittäin käytä sanoja Hesa tai hesalainen, ne on maalta muuttaneiden sanastoa.

nimim. vuosia Lontoossa (yli 10 miljoonaa asukasta = 2 x Suomi)
Yksi ja yhtenäinen AW =D
Heiluttaa valkoista lippua
Viestiketjussa taas päästiin syvällisesti itse aiheeseen, eli AW:n yhteiseen kokoontumiseen. Enää tarvitaan joku, joka järjestää sanarikkaan meetingin. Siellä taatusti pääsemme keskustelemaan Stadista, Turkkusesta ja Mansesta ... mahdollisesti jopa muutama sana akvaarioharrastuksesta
-KAri-
Viestiketjussa taas päästiin syvällisesti itse aiheeseen, eli AW:n yhteiseen kokoontumiseen. Enää tarvitaan joku, joka järjestää sanarikkaan meetingin. Siellä taatusti pääsemme keskustelemaan Stadista, Turkkusesta ja Mansesta ... mahdollisesti jopa muutama sana akvaarioharrastuksesta

-KAri-
-
- Advanced Member
Eikös pidettäisi kokoukset helsingissä, turussa, tampereelle jne. ihan erikseen, jos järjestäjiä kaupungeista löytyy, ettei tarvitse tapella.
Itse olen Espoolainen vaikka Karkkilassa 6 vuotta olen asunut, ja Helsinki on Helsinki. Sinne en ikinä halua muuttaa, kiva on käydä. Eniten ärsyttää hesaässä "stadilaisten" puheessa, mikä näköjään tiettyihin ihmisiin tarttuu jo parin kuukauden helsingissäopiskelun jälkeen. Itse kävin ala-asteen Helsingissä koska kävin steinerkoulua siellä, mutta onneksi ässä ei koskaan tarttunut.
Maisulle vastaväitteeksi: Stadilaiset on katkeria ja kateellisia koska eivät saa kokea sitä mikä on oikeaa suomalaisuutta: oma sauna, oikea talvi, järvi ja kesäinen metsä.
Espoossa sentään luonto ja kaupunki yhdistyvät aika kivasti.
Mutta älkää jooko vetäkö kymmenpennistä nenään, se jää jumiin! nimimerkki:kokemusta on.
Itse olen Espoolainen vaikka Karkkilassa 6 vuotta olen asunut, ja Helsinki on Helsinki. Sinne en ikinä halua muuttaa, kiva on käydä. Eniten ärsyttää hesaässä "stadilaisten" puheessa, mikä näköjään tiettyihin ihmisiin tarttuu jo parin kuukauden helsingissäopiskelun jälkeen. Itse kävin ala-asteen Helsingissä koska kävin steinerkoulua siellä, mutta onneksi ässä ei koskaan tarttunut.
Maisulle vastaväitteeksi: Stadilaiset on katkeria ja kateellisia koska eivät saa kokea sitä mikä on oikeaa suomalaisuutta: oma sauna, oikea talvi, järvi ja kesäinen metsä.
Mutta älkää jooko vetäkö kymmenpennistä nenään, se jää jumiin! nimimerkki:kokemusta on.
P.A.L.L.O.K.A.L.A
Patalaiska Ahmatti, Lempeän Lattajalkainen Oliivinpoimija ja Kengurunkesyttäjä sekä Arvaamattoman Levoton Auringonpalvoja
Patalaiska Ahmatti, Lempeän Lattajalkainen Oliivinpoimija ja Kengurunkesyttäjä sekä Arvaamattoman Levoton Auringonpalvoja
Kummastuttaa kovasti tämä artikkeli???
Ikäni helsingissä asuneena (kolmas sukupolvi) minulle on aivan sama kutsutaanko tätä stadiksi hesaksi vai hellsingiksi... mitä ..tun väliä sillä on, eiköhän se käy ilmi kuitenkin mistä kaupungista on kyse?
Ja eikös tässä ollut kyse tapaamisista eikä "stadin" tai minkään muunkaan tuppukylän mollaamisesta... stadi on snadi ja sille ei voi mitään.
Eikös me kaikki olla kuitenkin akvaväppiläisiä, ollaan sitten mistä vaan ja se on minusta tärkeämpää kuin se mistä kukin on kotoisin.... sillehän me emme voi kuitenkaan mitään mihin olemme syntyneet.
muuten pallokala, enhän mä mitään luonnosta ymmärrä kun mulla sattuu olee kesämökkikin stadissa saaressa merellä![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Ikäni helsingissä asuneena (kolmas sukupolvi) minulle on aivan sama kutsutaanko tätä stadiksi hesaksi vai hellsingiksi... mitä ..tun väliä sillä on, eiköhän se käy ilmi kuitenkin mistä kaupungista on kyse?
Ja eikös tässä ollut kyse tapaamisista eikä "stadin" tai minkään muunkaan tuppukylän mollaamisesta... stadi on snadi ja sille ei voi mitään.
Eikös me kaikki olla kuitenkin akvaväppiläisiä, ollaan sitten mistä vaan ja se on minusta tärkeämpää kuin se mistä kukin on kotoisin.... sillehän me emme voi kuitenkaan mitään mihin olemme syntyneet.
muuten pallokala, enhän mä mitään luonnosta ymmärrä kun mulla sattuu olee kesämökkikin stadissa saaressa merellä
Koska olen helsinkiläisyys keskustelun pää-
, lienee minulla myös oikeus takoa hiilihankoani pöytään ja lopettaa keskustelu tältä osin.
Jatkot toivottavasti koskevat enää tuota otsikon mukaista aw-tapaamista.
Piste. Ja sama kansainvälisesti full stop, jotta jokainen ymmärtää. (ABC lukko ja avaimet on mulla ja avaimet heitin aurinkoon ja ne suli, joten helsinkiläisyys keskustelua on loppu.)

Jatkot toivottavasti koskevat enää tuota otsikon mukaista aw-tapaamista.
Piste. Ja sama kansainvälisesti full stop, jotta jokainen ymmärtää. (ABC lukko ja avaimet on mulla ja avaimet heitin aurinkoon ja ne suli, joten helsinkiläisyys keskustelua on loppu.)
-
- Elite Member
Eihän tässä keskustelussa ole muuta Suomea haukuttu, Helsinkiä vain, ja haukkujalla on hyvin usein motiivina kateus tai alemmuudentunne.Pallokala kirjoitti:Maisulle vastaväitteeksi: Stadilaiset on katkeria ja kateellisia koska eivät saa kokea sitä mikä on oikeaa suomalaisuutta: oma sauna, oikea talvi, järvi ja kesäinen metsä.
Sauna odottaa minuakin esimerkiksi huomenna. Talvi stadissa on ihan oikea stadilainen talvi eikä tarvitse mitään lisukkeita. Stadilaisten oma "järvi" on meri eikä mikään lätäkkö ja molemmille toimistoilleni pääsen halutessani metsän läpi kävellen. Esimerkiksi tällä viikolla katselin ketun jälkiä lumessa ja ihailin ikkunastani pihavaahteroissa loikkivaa oravaa. Niiden lisäksi fasaanit, siilit ja erilaiset linnut ovat tavallisimpia naapureita, harvinaisempia tuttavuuksia sitten esimerkiksi lumikko ja pöllöt.
Ja kyllä, minun ässäni suhisevat.
Todellisuusaqua2002 kirjoitti:Plussaa
- vapaampi ilmapiiri
- joukkoliikenne takkuaa kuin spitaalinen lehmä upottavalla kevätsuolla, mikäli pitää menna paikasta a paikkaan c käyden matkalla paikassa b. Lisäksi täällä on kadut auki, kammottavat ruuhkat, bussit satakertaa hitaampia ja ilkeämpiä kuin muualla ja metro, joka ennen palveli hyvin, mutta kulkee nykyisin huonosti, vähän ja kovin vaihtelevalla epäluotettavuudella.
hmm. aw on kyllä aika lailla hölmö paikka.
-
- Katalysaattori
- Viesti:
Täälläpäin Helsinkiä koikkelehtivat myös ketut että kesyt rusakot
Oravat tulevat sisälle kesäisin ja sepelkyyhkyt "hirnuvat" yötä päivää. Bongasin äsken ulkona myös, keskellä lasten leikkipuistoa, kolme heinäsorsaa
*eläinfriikkeilee*

Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
No, mä nyt jatkan keskustelua vielä helsingistä antakee anteeksi! Olen nyt reilut kaksi vuotta asunut Hesassa opiskelujeni takia (muuten, yliopiston laitos, jossa opiskelen on Kalliossa ja Sörkän metroasema on hyvin tuttu pultsareineen kaikkineen
). Joulut ja kesät lataan pattereita kotonani Haapamäellä, joka on Keuruun kylä Keski-Suomessa. En edelleenkään voi sanoa rakastavani Helsinkiä, enkä koskaan ihannoinut tätä kaupunkia. Johtunee ihan siitä, että olen maalta. Haaveena olis asua joskus Lapissa, kun ammattikin sinne saattaa vetää, saamea kun ei oikein muualla puhuta, paitsi tietysti Hesassa, missä olen kieltä opiskellut 

Haaveissa akvaarioharrastuksen uudelleenaloittaminen.
-
- Advanced Member
Juu tottakai me kaikki jotka mielummin asutaan jossain muualla kuin Helsingissä ollaan vaan koko elämämme kateellisia teille vaikka itse ollaan asuinpaikkamme valittu. Hei jotain järkeä!
Ja eikö jo sanottu että tämä keskustelu loppuu, eikö tätä voi sitten lukita?
Ja eikö jo sanottu että tämä keskustelu loppuu, eikö tätä voi sitten lukita?
P.A.L.L.O.K.A.L.A