Kalankuljetuspussit

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
manninen
Starting Member
Starting Member

Kalankuljetuspussit

Viesti Kirjoittaja manninen »

Minkälaisia muovipusseja kalojen kuljetuksessa voi käyttää? Sopiiko sellainen paksumpi elintarvikekäyttöön tarkoitettu vai tarvitaanko jotain erikoiskalapusseja?

riikka
Taika-Jim
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Taika-Jim »

Parhaimpia ovat akvaarioliikkeiden käyttämät pussit.

Niitä voi käydä ostamassa liikkeestä. Tosin jos oikein nätisti pyytää niin yleensä ne saa ilmaiseksi.

Tai ainakin itse olen aina saanut kuljetuspussit ilmaiseksi akvaarioliikkeestä, kun olen tarvinnut niitä johonkin itse.
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lisa »

Itse olen käyttänyt vahvoja elintarvikkeiden pakkaamiseen (vetävät n. 3 litraa per muovi-ihme) tarkoitettuja pusseja aina silloin, kun ei ole ollut akvaariokaupan pusseja käsillä. Hyvin ovat kestäneet eikä vuotoja ole sattunut yli kymmenen vuoden aikana.
maketzu
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maketzu »

Minä olen käyttänyt ja käytän edelleen niitä samoja pusseja mitä tulee akvaarioliikkeistä. Kätevää uusiokäyttöä. Ja helppoja käyttää varsinkin pienten kalojen kohdalla.
Valmont
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Valmont »

maketzu kirjoitti:Minä olen käyttänyt ja käytän edelleen niitä samoja pusseja mitä tulee akvaarioliikkeistä. Kätevää uusiokäyttöä. Ja helppoja käyttää varsinkin pienten kalojen kohdalla.
Kuin myös..eipähän tarvi muistaa pyöristää kulmia...=)
Vuoden 2005 #aw:n kotiäitirouvakodinhengetärrakastajasymppis
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Holstedt »

...ja jos itse siirtelen kalaa omassa matkassani niin käytän mieluummin kannellista ämpäriä.
Aloitin jo silloin kun sinä vielä leikit poneilla
HelaKammo
Member
Member

Viesti Kirjoittaja HelaKammo »

Lieköhän elintarvikepussit turvallisia? Itselläni on tuolla jotain lihapiirakkapusseja, joissa on kokoa mukavasti, ovat vahvoja ja aivan uusia. Jotakin poistoerää lienevät, kun pussit ovat muuttaneet ulkonäköä tai vastaavaa.

Jos ja kun tässä on muutto tulossa melkolailla todennäköisesti vuoden kuluessa voisi monnisille ainakin laittaa pussit...
Muho
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Muho »

Hei!!!
Tuli mullakin juuri mieleen, että kuinka kauan voi kaloja pitää pussissa, jos tulee vaikkapa vähän pidemmästäkin matkasta. Otetaan esimerkki: 20 keisaritetraa, matkaa 150 kilometriä, aikaa kuluisi pari tuntia, lämpötila olisi hyvä (autossa vaikkapa +20-25 astetta) pussi normaali akvaariokaupan (sellainen kuin he antavat) pussukka? Tai sitten vaikkapa pari plekoa, monnisparvi...kertokaa.
-->Olen puutarhatonttu<--
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member

Onhan niitä kaloja tuotu kauempaakin kuin parin tunnin automatkan päästä. Muuten meillä tuskin olisi trooppisenakvaariokalan trooppista akvaariokalaakaan täälläpäin. Itse olen tuonut Ruotsista, jotkut varmaan kauempaa esim. Afrikasta, Kaakkois-Aasiasta jne. Jos tietää miten pakkaa niin hyvinhän ne kestävät.
Muho
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Muho »

Entäs happi? Miten saa pakattua, että happea riittää.
Pahoittelen jollekin "itsestäänselvyys- kysymyksiä".
-->Olen puutarhatonttu<--
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member

Se perusvirhe minkä moni kauppiaskin tekee on, että laitetaan liikaa vettä pussiin. Eli oikeasti vesi minimiin ja ilmatila suureksi.
sahe
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja sahe »

Etolasta voi hakea muovisukkaa eri leveyttä metrihinnalla, kelpaa kalapussiksi, en muista oliko elintarvikelaatua vai mitä. Solmut vain päihin ja se on siinä. Minimi vesi eli n. 1/3 ja loput puhallusilmaa, että pömpöttää.
Ikuisuus on aina läsnä. Elämme sitä nyt. -C. Gilman
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member

sahe kirjoitti:Minimi vesi eli n. 1/3 ja loput puhallusilmaa, että pömpöttää.
Ehkei nyt aivan minimistä tuolla 1/3 suhteella vielä puhuta...itseasiassa tuo kuulostaa siltä, että pussissa on vielä kohtuullisen paljon vettä, mutta varmaan tuollakin näin kotisiirtelijä pärjää Suomen oloissa.
sahe
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja sahe »

Pussista tulee sellainen pitkulainen n. 30-50 cm korkea ja siitä n. (!!) 1/3 vettä, niin pärjää esim. Leppävaaraan kaloja tuotaessa. Kiitos huomiosta, Holzig, että puhuin todellakin Suomen siiroista ja vielä niin, että kala/t korkeintaan 1 vrk pussissa.
Ikuisuus on aina läsnä. Elämme sitä nyt. -C. Gilman
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”