Hankaluuksia liivatteen kanssa

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
lotta
Junior Member
Junior Member

Hankaluuksia liivatteen kanssa

Viesti Kirjoittaja lotta »

Niinpä niin...
Koitin vihdoin siirtyä tavallisen hiivalitkun käytöstä liivateversioon, mutta se osoittautuikin hankalammaksi kuin luulin...
Liivate ei nimittäin hyydy tarpeeksi, vielä vuorokaudenkin jälkeen pulloa kallistaessa tökötti on melko nestemäistä. Missä siis vika?

Mielestäni tein kaiken juuri niin kuin ohjeessa Jukka Järven sivuilla neuvotaan, muta olen ilmeisesti kuitenkin käyttänyt liian kuumaa tai viileää vettä tai muuten tehnyt väärin.
Entä voiko litkuja jotenkin vielä hyödyntää, lämmittää uudelleen ja jakaa kahteen osaan joihin lisäisi sitten liivatejauhetta lisää tai jotain, etteivät ne menisi hukkaan?
Tuli myös mieleeni että olisiko liivatteen tilalla mahdollista käyttää agar-agaria?

lotta
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member

Re: hankaluuksia liivatteen kanssa

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

lotta kirjoitti:... hyydy tarpeeksi, vielä vuorokaudenkin jälkeen pulloa kallistaessa tökötti on melko nestemäistä. Missä siis vika?
Liian vähän liivatetta? :) Viilensitkö jääkaapissa vai vain huoneenlämmössä?
Entä voiko litkuja jotenkin vielä hyödyntää, lämmittää uudelleen ja jakaa kahteen osaan joihin lisäisi sitten liivatejauhetta lisää tai jotain,
Kyllähän ne putelit käyvät, vaikka liivate olisikin lötkömpää. Kuluu vain nopeammin ei sen kummempaa.
Antti
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Antti »

Kattilassa liivatteen kuumentaminen ei kannata. Vaikka kuinka varoisi liiallista kuumentamista lienee pohja kuitenkin niin kuuma että kaiken liivatteen liuettua on osa siitä mennyt jo pilalle?

Olen onnistunut sekä räkmix:n että hiivatelitkun kanssa kunnolla kun olen ensin kuumentanut vettä kiehuvaksi ja sitten kaatanut sitä liivatejauheen joukkoon vähän kerrallaan jatkuvasti sekoittaen.

Itse myös kuumentelin aluksi jauhetta kattilassa ja tuli aikas litkua :)
summersrain
Member
Member

Viesti Kirjoittaja summersrain »

Enhän minäkään siitä koskaan hyytelöä onnistunut saamaan. Jos pullon olisi kyljelleen kallistanut, olisi tökötti valunut ulos. Mutta niin se vain yli kuukauden jaksoi tuottaa hiilidioksidia. Ei se välttämättä piloilla vielä ole.
Janika
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Janika »

Minä luulin myös, että liivatelitku oli jotenkin epäonnistunutta, kun ei se todellakaan pulloa kallistellessa paljon veden liikehdinnästä eronnut.

Laita vaan rohkeasti se hiiva sekaan, kyllä sen pitäisi siihen liivateseoksen päälle jäädä. Ja jos tosiaan tuntuu ettei hiilidioksidituotanto kestä sen pidempään kuin tavallisella sokerivedelläkään, niin sitten voi olla jo kyse jostain mittausvirheestä tai muusta.
lotta
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja lotta »

Jääkaapissa ovat (yhä) ja laitoin jauhetta kyllä ihan ohjeen mukaan kuten sanoin. Enpä tiedä olisiko vika sitten siinä veden kattilassa lämmittämisessä...ensimmäiseen pullolliseen lämmitin veden mikrossa ihan kiehuvaksi ja toiseen taas käytin kattilaa ja sama oli lopputulos. Täytyy testailla ensi kerralla eri tapoja.
No, hyvä kuitenkin että litkumpaakin liivatelientä voi siis käyttää :D
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Ainakaan sitä liivatetta ei saa keittää eli ei sekoiteta kiehuvaan veteen.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
rain-
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja rain- »

Liian vähältä liivatemäärältä tuo kyllä kuulostaa.
Minä olen tehnyt yleensä 1 1/2-kertaisen liivatemössön liivatepurkin ohjetta mukaellen. Siitä on tullut sopivaa.

En kyllä ole nyt kovinkaan hyödyllinen kun en ihan tarkkaan muista sekoitussuhdetta, liivatepöntöt ovat nyt jääneet turhina pois siksi aikaa kun minulla on vain tämä 60-litrainen. Yhden pullon jaksaa kerran viikossa säätää uudelleen. =)
Hiutale
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hiutale »

Omien kokemuksieni mukaan tasapäisistä ruokalusikallisista liivatetta tulee aivan löllöä hyytelöä, joka kestää pullossa noin 2 viikkoa. Kun laitoin kukkuraisia lusikallisia, hyytelöstä tuli tanakkaa, ja hiivatepullo kävi reippaasti puolitoista kuukautta.

Tuosta agar-agarin käytöstä ei vielä ole kokemuksia, mutta nyt liivatejauheen loputtua aion sitä kokeilla, sen verran oksettaa tuon jauheen haju :cry: .
blackbird
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja blackbird »

Liivatejauhetta mitatessa kannatta käyttää ruokalusikan vetoista mittaa = 15 ml. Ruokalusikalla mitattaessa vastaava määrä on melko kukkurallinen lusikallinen.

Liivatejauhe sekoitetaan pieneen kattilaan kylmään veteen, annetaan turvota muutama minuutti ja lämmitetään koko ajan sekoittaen ettei pala pohjaan.
mjalava
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja mjalava »

Mun resepti on kattilaan 0,75 dl kylmää vettä, siihen puolitoista ruokalusikallista liivatejauhetta turpoamaan. Sillä aikaa sotketaan hyvin lämpimään veteen (ihan "hanakuuma" käy, määrä 0,5 litraa) 2 dl sokeria. Kun liivate on kirkasta tököttiä, laitetaan kattila liedelle ja levy täysille. Sekoita heti kun liivate vähänkin alkaa pehmetä. Siitä tulee nestettä jo paljon ennen kiehumispistettä, itse asiassa sitä sietää vielä koskea sormella. Heti kun aine on juoksevaa, kattila ylös ja kaadetaan litku sokeriliemeen, näin ei ole vaaraa että ainetta tulisi keitettyä. Soppa pulloon ja jääkaappiin, aina on jämähtänyt yössä sellaiseksi hyllyväksi hyytelöksi joka ei pullosta tipahda vaikka ylösalaisin kääntäisi. No, parempi olla ravistamatta... Sitten kun tarvitaan, lämpimään veteen (vajaa 1 dl, en tätä mittaile) pöläys kuivahiivaa (määrällä ei ole mitään väliä, se lisääntyy kumminkin ja pussillinen toimii yhtä hyvin kuin puolikas teelusikallinen) ja ruokalusikallisen verran sokeria starttiavuksi ja hyytelön päälle pulloon. Kestää reilun kuukauden.

Mika
Tinski
Member
Member
Akvaarioseurat: Jyväskylän Akvaarioseura

Viesti Kirjoittaja Tinski »

Minä tein J.Järven ohjeen mukaan tuon kiljusysteemin 30.1. ja vielä pönttö pörisee kivasti, nestettä on vielä varmaan kahdeksi viikoksi. Eli kestää ihan kivasti.
~Tinski~
Kati
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kati »

blackbird kirjoitti:Liivatejauhe sekoitetaan pieneen kattilaan kylmään veteen, annetaan turvota muutama minuutti ja lämmitetään koko ajan sekoittaen ettei pala pohjaan.
Kyllä sen voi kuumaan veteenkin sekoittaa, niin ei tarvitse varoa pohjaanpalamista. Liukenemisessa tosin menee hetki. Liivatetta käytän kaksi ruokalusikallista, "lievästi kukkurallisia".

Itse teen yleensä useamman pullollisen kerralla. Aloitan kuumentamalla vettä vedenkeittimellä. Sillä aikaa mittailen sokerin limupulloihin, ja ekan satsin liivatejauhetta kahvikuppiin. Kun vesi on kuumaa, kaadan sitä vajaat pari desiä liivatteen sekaan kahvikuppiin. Hanasta lirutan muutaman desin suht lämmintä vettä kaikkiin pulloihin sokerin joukkoon ja ravistelen ne sekaisin. Kun liivate on sulanut kuumaan veteensä, kaadan senkin pulloon, ja laitan kuppiin uuden jauhesatsin liukenemaan seuraavaa pulloa varten. Jos pulloon jäi tilaa, täytän sen suoraan hanasta ja ravistelen vielä vähän. Sitten se joutaa pihalle viilenemään. Kun kaikki pullot ovat viileitä, siirrän ne jääkaappiin etteivät jäädy.

Kati
Jussian
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Jussian »

Kokemuksesta sanoisin, että jos aikoo saada kunnon hyytelön pitää joko

A) käyttää uusia pulloja, tai
B) pestä entiset pullot pirun hyvin ettei niihin jää yhtään hiivaa.

Väittäisin nimittäin, että jos pullossa on pohjalla hiivaa, niin se ei hyydy. Älkää kysykö mistä tämä johtuu, mutta näin olen empiirisesti havainnut.
Kiirestä pääsee parhaiten eroon istumalla alas hetkeksi. Toimii erityisen hyvin rautatieasemalla.
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Holstedt »

Sedällä ei ole ollut ongelmia hyhmettymisen kanssa. Sokerit pulloon, sitten liivatteen sekoitus kuumaan, lähes kiuhuvaan veteen...Sitten vaan kaikki sekaisin pulloihin ja ulos/jääkaappiin jäähtymään.
Aloitin jo silloin kun sinä vielä leikit poneilla
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”