Ukkojako kaikki (kirsikat)?

Barbit, rasborat, seeprakalat, kardinaalikalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Blue
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Ukkojako kaikki (kirsikat)?

Viesti Kirjoittaja Blue »

Olen tätä kysynyt ennemminkin, mutta kuvat olivat silloin huonoja. Nyt kun sain kaikki kirsikkabarbit vahingossa samaan isoon ja aika tarkkaan kuvaan, kysyn uudestaan että ovatko tosiaan kaikki koiraita? Vaikuttaisi siltä, mutta kun kaikki kirsikkani ovat olleet aina saman näköisiä, niin en osaa sanon onko ukolla ja akalla normaalisti suuria eroja. Käykääpä katsomassa:

http://koti.mbnet.fi/bluey/kirsikat.html
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lisa »

Näyttävät edelleen olevan komeita loistavanpunaisia ukkeleita :)

http://www.aquahobby.com/gallery/gcherry.html

Ja edelleen ihmettelen, sillä kirsikkabarbi on yksi helpoimpia kaloja erottaa sukupuolet toisistaan juuri poikkeavan värityksen vuoksi. Räikyli punainen on siis ukko, enemmän rusehtavampi sävyltään taasen naikkonen :)
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
Blue
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Minä taas ihmettelen että miten olen osannutkin hommata itselleni yhteensä 6 ukkokirsikkaa :mrgreen: Koskaan en ole akkakirsikkaa nähnyt, joten en ole ollut ihan varma että ovatko kaikki kalani ukkoja. No uskottavahan se on, että ovat [;)] Mitenkähän niille saisi hommattua akkoja kaveriksi :roll:
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lisa »

Pitääköhän taas ehdottaa, että mennään yhdessä ostamaan jos ei muu auta :mrgreen:

Mene tiirailemaan kauppaan. Kysypä kauppiaalta, erottaako hän kalojen sukupuolia. Yhdessä on kivempi törttöillä [;)]
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
sera1
Member
Member

Viesti Kirjoittaja sera1 »

Aivan nuoret kirsikat tuppaavat olemaan saman värisiä kaikki.
Vähän kasvaessaan värierot selviää.

Ja voihan se olla vaikea lorkkia altaasta jossa ui iso parvi kaloja, juuri sitä "sormella osoitettua"
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

Lisa kirjoitti:http://www.aquahobby.com/gallery/gcherry.html

Ja edelleen ihmettelen, sillä kirsikkabarbi on yksi helpoimpia kaloja erottaa sukupuolet toisistaan juuri poikkeavan värityksen vuoksi.
Ym. linkistä näkyy kyllä hyvin sukupuolierot. Sen sijaan kauppias voi olla täysin tietämätön. Kun itse ostin kirsikoita, pyysiin n kpl koiraita ja m kpl naaraita. Myyjä otti haavin ja kysyi, miten hän oikein erottaa sukupuolet :mrgreen: ja kirsikat olivat juuri em. linkin kaltaisia.
Harald
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Harald »

Heissan,
kysäisenpä täältäkin, tuolla alkeispuolella kyselin kalojen mies- ja naiskiintiöistä ja miten parvi käyttäytyy, jos on pelkästään ukkoja? Eli mites sinun kirsikat, jos sattuvat kaikki miehiä olemaan, käyttäytyvät? Kisailevatko ym eli haittaako niitä, ettei naisia ole näkyvillä? Värit näyttivät ainakin kuvista päätelleen olevan kohdallaan.
Blue
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Lisa kirjoitti:Pitääköhän taas ehdottaa, että mennään yhdessä ostamaan jos ei muu auta :mrgreen:

Mene tiirailemaan kauppaan. Kysypä kauppiaalta, erottaako hän kalojen sukupuolia. Yhdessä on kivempi törttöillä [;)]
Ai niin, niinhän me sovittiinkin :mrgreen: Lupaan etten enää kysy tätä samaa asiaa [;)] Täällä on kyllä yksi asiantunteva kauppias, mutta hänellä ei ole kirsikoita näkynyt. Toisessa taas saattaisivat kysyä että mikä on kirsikkabarbi... No täytyypä perehtyä asiaan tarkemmin myöhemmin.

Olen kyllä tulossa viikon päästä hesaan, mutta...
Heissan,
kysäisenpä täältäkin, tuolla alkeispuolella kyselin kalojen mies- ja naiskiintiöistä ja miten parvi käyttäytyy, jos on pelkästään ukkoja? Eli mites sinun kirsikat, jos sattuvat kaikki miehiä olemaan, käyttäytyvät? Kisailevatko ym eli haittaako niitä, ettei naisia ole näkyvillä? Värit näyttivät ainakin kuvista päätelleen olevan kohdallaan.
En tiedä haittaako niitä naisten puuttuminen, mutta tosi kilttejä ovat. Pudottaisin varmaan silmät päästäni, jos näkisin niiden ajelevan toisiaan takaa. Eli siis tosi rauhallisia. Mitään reviirejäkään ei vaikuttaisi olevan. Kun hankin lisäksi akkoja, pyrin siihen että akkoja on lopulta enemmän. Saattaa tulla iso parvi, jos pitää aina vain yrittää hakluammunnalla ostaa lisää akkoja ja kalat ovatkin ukkoja :mrgreen:
Deirdre
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Deirdre »

Mun kokemuksella kyllä kirsikatkin ajelevat toisiaan takaa etenkin illalla vähän ennen valojen sammumista, kun oma kolo pitää valita. Ne on kyllä hauskoja seurattavia, eikä se touhu kovin vakavalta vaikuta.
Haaveissa akvaarioharrastuksen uudelleenaloittaminen.
Blue
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Deirdre kirjoitti:Mun kokemuksella kyllä kirsikatkin ajelevat toisiaan takaa etenkin illalla vähän ennen valojen sammumista, kun oma kolo pitää valita. Ne on kyllä hauskoja seurattavia, eikä se touhu kovin vakavalta vaikuta.
Jaa-a, enpä ole huomannut. Saattaa olla että ukot eivät piittaa toisistaan, mutta jos seurana olisi akka, niin.. Olen ensimmäoset kirsikat ostanut 2 vuotta sitten, joten niitä on tullut seurailtua [;)]
Akvanen
Junior Member
Junior Member

Kirsikoitten sukupuolierot

Viesti Kirjoittaja Akvanen »

Hmm... Mulla on kaksi kirsikkaa ja olen aivan varma, että toinen on uros ja toinen naaras. Outo juttu on vaan se että naaras on hirmu punainen verrattuna tuohon Lisan näyttämään kuvaa. Muuten se on ihan saman näköinen. Voisíko punaisuus johtua kenties siitä, että se on vielä niin pieni? Aluksi niistä ei kyllä saanut selvää, mutta kyllä niistä nyt erottaa ihan kunnolla. Yritän ottaa kuvia niistä jos joku vois vaikka sanoa miten on. Uros on TOSI rauhallinen ja aika ujokin. Naaras on vähän reippaampi. Niillä menee ihan hyvin paitsi olen ehkä pari kertaa nähnyt (ihme, ei siitä kalasta uskoisi :roll: ) uroksen jahtaavan naarasta, ihan leikkimielisesti. Eli otan kuvia, mutta osaisiko joku kuvauksen perusteella sanoa jotain?
160l & 63l
bettaboy85
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja bettaboy85 »

Musta tuntuu että oot valinnu kaupassa ne kaikkein kauneimmat kalat ja sentakia oot jääny paitsi naaraista
Akvanen
Junior Member
Junior Member

Hmph

bettaboy85 kirjoitti:Musta tuntuu että oot valinnu kaupassa ne kaikkein kauneimmat kalat ja sentakia oot jääny paitsi naaraista

Anteeksi nyt vaan, mutta siinä altaassa oli kauheesti pieniä kirsikoita, eikä myyjä edes kysynyt että mitkä kalat haluaisin, yritti ottaa vaan uroksen ja naaraan. Tämän luultavasti naaraan kuvitus on samanlainen kuin yleensä, mutta sanoin aikaisemmin vähän väärin... Se ei ole punainen vaan enemmän oranssi. Siinä on sellanen raita ja se on punertava. Ihan naaraalta kyllä muuten näyttää. Sen värisiä uroksiakaan en ole nähnyt. Ja vielä sulle bettaboy... Naaras on oikeestaan mun milestä kauniimpi, oli ruskee tai punanen. Mulla ei ole kauheasti tapana valikoida kalojani.
160l & 63l
bettaboy85
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja bettaboy85 »

No sitten on äärimmäisen hassusti käynyt jos se kauppias on antanut kaikki uroksia. Toisaalta jos ne kerran pieniä oli niin kaipa kauppiaskin voi erehtyä
Akvanen
Junior Member
Junior Member

Juu-u

Ne tosiaan oli ihan pikkuruisia. Harjottelija ja itse kaupan pitäjä katseli niitä, mutta tosiaan yritän ottaa niistä kuvia jos joku vois niitten perusteella sanoa.
160l & 63l
Akvanen
Junior Member
Junior Member

Nyt kuveja

Nyt mulla oli yhteis kuva niistä kahdesta kalasestani... Siis niistä kirsikoista. Mun mielestä ne ovat ainakin kuin naaras ja koiras, mut te tiedätte paremmin. Laitan lisää kuvia jos että osaa varmuudella tästä sanoa. Huom! Kannattaa zoomata niin näkyy paremmin :)

http://photo.jippii.fi/fi/image//data/p ... 25177.jpeg
160l & 63l
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

Siis tuossa Lisan linkittämässä kuvassa ero on huomattava! En kyllä koskaan ole nähnyt noi "ruskeita" naaraita, omanikin ovatten kyllä punertavia.

Akvanen, tuon kuvan perusteella epäilisin ylempää ukoksi ja alempaa akaksi. Jo pelkästään ruumiin muodostakin.
Akvanen
Junior Member
Junior Member

Niin

aqua2002 kirjoitti:Siis tuossa Lisan linkittämässä kuvassa ero on huomattava! En kyllä koskaan ole nähnyt noi "ruskeita" naaraita, omanikin ovatten kyllä punertavia.

Akvanen, tuon kuvan perusteella epäilisin ylempää ukoksi ja alempaa akaksi. Jo pelkästään ruumiin muodostakin.

Siileenhän mä sen tarkotinkin. Munkin mielestä ylempi on ukko ja alempi akka... Sitä mä kysyinkin. [;)]
160l & 63l
Helmiina82
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Helmiina82 »

Kylläpä kannatti käyttää hakua. :D
Olen seuraillut omia kirsikoitani ja epäillyt omistavani 4 urosta ja yhden naaraan ja täältähän se varmistus sitten löytyikin. Hitsiläinen. Ikävä kyllä olin oikeassa. :( Liikkeessä lupailivat että olisi juurikin toisin päin, eli 4 naarasta ja yksi uros.
Ei oikein alkuun tahtoneet sopeutua toistensa seuraan ja naaras sai aina pakoilla, mutta nyt tuntuvat asettuneen. Pitäisikö silti hävittää uroksia ja hankkia naaraita tilalle?
Midi
Member
Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Midi »

Meillä on 2 urosta ja 4 naarasta. Ihan sekopäisiä nuo koiraat niistä naaraista, jahtaavat kaikkia ja toisiaankin. Eli tosi ison altaan kyllä tarvit jos kaikille koiraille meinaat naaraat ottaa. On sanottu et 2 naarasta per koiras, et ei tuu liikaa yhdelle naaraalle ja meillä se on just sillain mukavampi varmaan naaraillekin. Kaikki joutuu vähän pakoilemaan, mutta ei yksi ja sama kokoajan kaikkia koiraita.
Voi olla, et keskenään koiraat on rauhallisempia jos ovat ilman naaraita kuin jos sinne pari hassua naarasta laittaa.
Osta tarpeeksi vanhoja kaloja, et näkee ne sukupuolet.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Särkikalat”