Vesitestien vanhenemisesta

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Tapio Martimo
Advanced Member
Advanced Member

Vesitestien vanhenemisesta

Viesti Kirjoittaja Tapio Martimo »

Tunnettu fakta on, että vesitestit vanhenevat. Onko olemassa keinoja, joilla tätä prosessia voisi hidastaa - tai jopa kokonaan estää? Esim: Olisiko itua siinä, että vesitestit säilytettäisiin jääkaapissa?
lincci
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja lincci »

Itse ainakin säilytän niitä jääkaapissa. Kaippa siinä itua on. Ainakin jostain olen lukenut, että säilytetään kuivassa ja viileässä, valolta suojattuna.
Tiinanen
Member
Member

Nitraattitestin vanheneminen

Viesti Kirjoittaja Tiinanen »

Olen tässä alkanut funtsia olisiko nitraattitestini vanhentunut, sillä se ei näytä lukemia lainkaan. Testi on JBL:n NO3. Onko kenelläkään tietoa kuinka kauan tuon tuotteen neste ja/tai jauhe kestää toimintakykyisenä?

Ostin pakkauksen kolmisen kuukautta sitten paikallisesta liikkeestä. Sitä en tiedä kuinka kauan laatikko oli seissyt hyllyssä.
Laittamalla sopivan määrän viinaa akvaarioosi saat kalojesi silmät turpoamaan ja saat ne uimaan hassulla tavalla. (Lähde: Niksipirkka to be.)
MikkoP
Junior Member
Junior Member

Re: Nitraattitestin vanheneminen

Viesti Kirjoittaja MikkoP »

Tiinanen kirjoitti:Olen tässä alkanut funtsia olisiko nitraattitestini vanhentunut, sillä se ei näytä lukemia lainkaan. Testi on JBL:n NO3.

Ostin pakkauksen kolmisen kuukautta sitten paikallisesta liikkeestä.
Minulla sama testi ja sama vaiva, setti ostettu joulukuussa Saksasta. Tammikuussa homma toimi ihan uskottavilla arvoilla, mutta kun tällä viikolla testailin, niin testi näyttää enemmän tai vähemmän puhdasta nollaa kaikista altaista.

Lievästi harmittaa, kun yhdelle testikerralle kertyi kaksi euroa hintaa...
pauli1
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja pauli1 »

Minullakin taitaa testit olla vanhentuneita. Nimittäin n.3 vuotta vanha seran nitriittitippatesti näyttää aina nollaa.. ja saman ikäinen PH mittari aina seiskaa... ... niin että onko kokemusta että kuinka kauan tälläset kestää?
Kati
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Re: Nitraattitestin vanheneminen

Viesti Kirjoittaja Kati »

MikkoP kirjoitti:
Tiinanen kirjoitti:Olen tässä alkanut funtsia olisiko nitraattitestini vanhentunut, sillä se ei näytä lukemia lainkaan. Testi on JBL:n NO3.

Ostin pakkauksen kolmisen kuukautta sitten paikallisesta liikkeestä.
Minulla sama testi ja sama vaiva, setti ostettu joulukuussa Saksasta. Tammikuussa homma toimi ihan uskottavilla arvoilla, mutta kun tällä viikolla testailin, niin testi näyttää enemmän tai vähemmän puhdasta nollaa kaikista altaista.
Vanhoja ovat, todennäköisesti. Omalleni kävi samoin, vain pari kuukautta ostohetkestä.

Suosittelen muutenkin vaihtamaan merkkiä esim. Tetraan. JBL:n testistä puuttuu yksi luotettavuuteen vaikuttava reagenssi.

Kati
nannu
Member
Member

Viesti Kirjoittaja nannu »

Hei,
minulle kauppias sanoi testien kestävän jopa viisi vuotta, mutta epäilempä sen olleen myyntipuhetta.
Syyssahrami
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Syyssahrami »

Palautin kauppaan eilen toimimattoman GH-testin. Sen piti muuttua punaisesta vihreäksi, mutta kun 40 tipan jälkeen se oli edelleen KELTAINEN epäilin jotain olevan pielessä. Teimme testin kaupassa uudestaan ja sain rahat takaisin.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”