Mattosuodattimen yleisyys keväällä 2003

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Käytätkö mattosuodatinta akvaario(i)ssasi?

Äänestys päättyi 13:05, 12.05.2003

Kyllä minulla on sellainen käytössä
36
21%
Ei ole, mutta suunnitelmissa on hankkia
78
45%
Ei ole, eikä tule olemaan
30
17%
Kaikkea ne keksii!
5
3%
En ota toistaiseksi kantaa asiaan.
25
14%

Ääniä yhteensä: 174

pertsa
Starting Member
Starting Member

Re: Mattosuodattimesta

Viesti Kirjoittaja pertsa »

Onko kenelläkään kokemuksia lämmittimen sijoituksesta maton taakse?
Kuinka suuri vesitilan tulisi olla maton takana (esim. jos tuonne sijoittaisi vaikka lämmittimen)?
Pertsa
Janne
Starting Member
Starting Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Janne »

Tuossa ekassa kuvassa näkyy pieni pätkä lämmitintä. Hyvin se siellä on lämmittänyt ainakin. :) Laiska kun olen, en ole myöskään vielä selvittänyt mitä haittapuolia sen pidolla tuolla on, jos mitään.

Janne
Kati
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kati »

Kamppeita on hankittuna. Ainakin johonkin isoon pönttöön rykäisen maton heti, kun sisustuskilpailukuvat on lopultakin otettu...

Mallista en ole ihan satavarma vielä. Päätymatto olis ilmeisesti selkeästi helpoin asennettava, kun en todellakaan aio repiä altaita kokonaan auki, mikä poissulkee kaikenlaiset silikoonatut tukilistat. Päätyversiossa mua kuitenkin vähän risoo se 7 sentin kaistale, joka näkyy hölmösti ulos suoraan etulasista.

Pikkupönttöihin tulee todennäköisesti kulmamalliset. Ne kun on suht helppo tyhjentää listojen kiinnitystä varten, ja joihinkin tavallista korkeamman mallisiin altaisiin päätymatto on sitäpaitsi liian iso.

Kati
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Niinhän tuo näkyy minullakin, mutta kun katselee monia styrox tausta- ja pääty-akvaarioita, niin niissä on sama tilanne. Olenkin harkinnut tuon pinnan verhoilua jollain sopivalla kontaktimuovilla. Se on sitten vaihdettavissa ja poistettavissa, miltä milloinkin tuntuu tyyliin. :mrgreen:
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
Kati
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kati »

jarvij kirjoitti:Olenkin harkinnut tuon pinnan verhoilua jollain sopivalla kontaktimuovilla. Se on sitten vaihdettavissa ja poistettavissa, miltä milloinkin tuntuu tyyliin. :mrgreen:
Juu, tuohon olen itsekin päätynyt. Mustakehyksiseen altaaseen on ainakin helppo löytää "sävyyn" sopiva teippi tai kontaktimuovi. Toinen idea olisi peittää tuo jollain roikkuvalla huonekasvilla, mutta tuon onnistumiseen suhtaudun kissapetojeni takia "pienellä" varauksella. Rehun kun pitäisi olla tuuhea, nopeakasvuinen (raatelevat sitä kuitenkin) ja ehdottoman myrkytön. Ja vaikka moinen löytyisi, se ruukku pitäisi varmaan liimata akvaarion päälle :roll:.

Kati
nese
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja nese »

Minulla oli joskus autossa semmoista tummaa aurinkosuojakalvoa sivulaseissa, mikä laitettiin kiinni staattisella sähköllä. Oli oikein toimiva viritys, kun piti saada auringonpaiste pois lapsen silmiltä. Ostin tuommoista lastentarvikeliikkeestä ja itse leikkaisin sen n. 7 sentin suikaleen tuommoisesta, ei tarvitse ruveta liimailemaan mitään etulasiin.

Edit: Korso - Suomi. Pehis
Noniinno.
Irene
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Irene »

Kyllä on hienot ja selkeät ohjeet meille annettu kiitos jarvij!
Minä aion kyllä kyhätä heti siinä vaiheessa mattosuodattimen kunhan tuo ulkoinen pönttö vaan alkaa osoittamaan hiemankin sellaisia merkkejä ettei siiihen ole enään luottaminen. Todella innostunut ja kiinnostunut olen ko. asiasta :P
Mikään ei ole niin tärkeää kuin puutarhanhoito jos sekään nyt niin kovin tärkeää..
Deirdre
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Deirdre »

Olen alusta asti ollut kiinnostunut tuosta matosta, mutta en vielä tähän ensimmäiseen akvaariooni hankkinut. Matto tullee harkintaan seuraavan kerran, kun akvaario pitää muuttaa, jolloin se täytyy tyhjentää joka tapauksessa. Mihinkähän kalat siksi aikaa lykkkäis..? No, se ei kuitenkaan vielä vähään aikaan ole ajankohtainen asia.
Haaveissa akvaarioharrastuksen uudelleenaloittaminen.
d78
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja d78 »

jarvij kirjoitti:En ryhdy kaikkia kuvia sivuiltani kopioimaan tänne.
Matto uutena takaa kuvattuna on täällä:
Hyviä kuvia. Kiitokset niistä. Mutta olisi kysymys vähän muusta. Minulla on ylimääräinen eheimin suodatin joka on tarkoitettu max. 160l (teho 420 l/h) akvaan ja ajattelin ettei sitä hukkaan kannata heittää. Tällä hetkellä akvani koko on 317l. Käytin sivullasi olevia kaavoja joista ilmeni että se yksin ei ihan riitä mattosuodattimen pumpuksi. Eli siis, minulla on siinä sisäsuodatin joka teoriassa yksinkin pärjäisi mutta kuten jo tiedetään, ei sisäsuodattimet ole oikein huudossa. Ajattelin rakentaa tuosta suodattimesta ja 1400 cm2 matosta mattosuodattimen. Ihan kahta kertaa ei vesimäärä vaihdu mutta eikö tuo ole silti parempi kuin pelkkä sisäsuodatin ja se eheimin suodatin yhdessä. Siis joka tapauksessa sen Eheimin sinne laitan mutta että mattosuodattimen muodossa. Jää nyt arvioitavaksi... Ai niin. Se Eheim on mallia 2003...

Edit: Korjattu lainaus, poistettu huuto ja turhat pisteet
Viimeksi muokannut d78, 16:28, 17.03.2003. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
NiiLi
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja NiiLi »

No nyt on mattosuodatin minullakin käytössä.

Eilen tuli uusi 450l allas taloon, ja tänään asennettiin matto ja aloitettiin kypsytys projekti.

Matto on kooltaan 50 x 60 cm ja pumppuna toimii Eheimin 1250 (1200 l/h).
Toinen samankokoinen pumppu ilman mattoa tulee ihan pelkästään vettä kierrättämään.

Sijoituksessa päädyin "perinteiseen" pääty asennukseen altaan paikan sen mahdollistaessa (tausta ja toinen pääty seinää vasten). Hienosti kuitenkin maton saa piiloon näinkin. Iso rönsylilja vain akvaarion yläpuolelle ja rönsyt putoavat akvaarion kulman yli peittäen koko kauniin sinisen maton näkyvistä :mrgreen:

Lopuksi asiaan mitenkään liittymättä ..
Olisiko joku niin ystävällinen ja muistuttaisi kumihanskojen käytöstä ennen kuin koskaan enää aloitan pesemään 75 kg hiekkaa paljain käsin.. Hiekkapestyt kynnet kun yksinkertaisesti eivät näytä yhtä hyviltä kuin saman käsittelyn saaneet farkut.. :roll:
Vain kuolleet kalat uivat virran mukana.
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viesti:

Jokos kaikki halukkaat ovat äänestäneet, jotta voin kirjata tuloksen verrattavaksi taas vuoden päästä. Jos et ole vielä äänestänyt niin teepä se pian.
kiltsi
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja kiltsi »

Nyt on käytössä ollut nelisentuntia [;)] !
*Kukaan ei vielä ole pilannut silmiään katsomalla elämän valoisaa puolta*
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viesti:

Vielä ehtii äänestämään ja sitten kirjaan tuloksen :mrgreen:
Jokeri
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Jokeri »

Äänestys ei jostain syystä onnistunut, mutta kerronpahan tilanteen sitten tässä. 840 litraiseen asennetaan mattosuodatin huomenissa. Allasta vasta perustetaan.
210 litraiseen laitan maton heti, kun saan kalat siirrettyä 840 litraiseen eli kun isompi on kypsä.
Poikasallas toimii ihan ok Eheimin sisäsuodattimella, joten siihen tuskin vaihdan suodatinta tässä vaiheessa. Katsotaan tilannetta uudelleen, jos ongelmia tulee.
- Keittiössäni roikkuu katosta amppeli. Jossain toisaalla se löytyy pöydän äärestä -
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viesti:

Koetappa uudelleen :mrgreen:
pemperton
Member
Member

Viesti Kirjoittaja pemperton »

Aika monella on vasta mattosuodatin harkinnassa.
Odottavatkohan he mattosuodattimesta kokemuksia.
468litrainen allas, 140litrainen, 98 litrainen.
Harrastuksena kiekot ja kasvit.Kalastus myöskin.
Behemot
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Behemot »

Olen niin tumpelo, että en ole keksinyt miten sovittaisin mattosuodattimen kulma-akvaan. Jos joskus hankin tavallisen muotoisen akvan ja peukaloni siirtyy vähän sivummalle kämmenen keskeltä, aion kyllä kokeilla
lagi
Member
Member

Viesti Kirjoittaja lagi »

Täytyypä hieman muuttaa kantaani... Tätä nykyä löytyy mattosuodatin.
Kiitokset Myyrmäen Faunatterelle ja Juka Järvelle.
"Jos et lähde tänään, et lähde huomennakaan..."
(Vanha arabialainen sananlasku)
saurama
Valopää
Valopää

Viesti Kirjoittaja saurama »

Behemot kirjoitti:Olen niin tumpelo, että en ole keksinyt miten sovittaisin mattosuodattimen kulma-akvaan. Jos joskus hankin tavallisen muotoisen akvan ja peukaloni siirtyy vähän sivummalle kämmenen keskeltä, aion kyllä kokeilla
Minulla on matto kulmatankissa. Liimasin yhden 5cm leveän (mattoni on kolmesenttistä) lasisuikaleen takasivulle tukemaan mattoa toiselta reunalta. Allas on 50cm korkea ja 60 senttisellä takasivulla on tuo suikale 40cm kulmasta, noin 2000cm2 mattoa siis Aquaball 1212 Powerheadin imeskeltävänä. Myös 200ltr paljussa on matto takaseinällä lasilistan tukemana. Asennus oli siinä suhteessa vaivatonta, että kumpikaan allas ei ennen maton laittoa ollut käytössä.
lincci
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja lincci »

Äänestin tässä aikaisemmin, että on suunnitelmissa hankkia. Nyt on suunnitelma toteutettu ja mattosuodatin on toiminnassa. Viikon on ollut käytössä ja kohta pääsee toteuttamaan muuttoakin sen kanssa. No tuo kun on pönttömalli ja helposti siirreltävissä, ei sen kanssa varmaankaan ongelmia ole muuttaa.
jartzu65
Koi-Jari
Koi-Jari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartzu65 »

Sitten kun tähän mattoon on hurahtanut hirvittävä liuta harrastajia jotka myyvät muita suodattimiaan pois..
niin minä odottelen tuolla myydään palstalla isoja,edullisia ja ennenkaikkea edullisia ulkosuodattimia :mrgreen:
" Silikonirinnat ovat kuin jalopuuratti Ladassa: Kiva hivellä mutta kyyti ei parane"

http://koiruuksiajakissankujeita.kotisivukone.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tiitu
Advanced Member
Advanced Member

Sylinterimattosuodatin

Viesti Kirjoittaja Tiitu »

Behemot kirjoitti:Olen niin tumpelo, että en ole keksinyt miten sovittaisin mattosuodattimen kulma-akvaan. Jos joskus hankin tavallisen muotoisen akvan ja peukaloni siirtyy vähän sivummalle kämmenen keskeltä, aion kyllä kokeilla
Sylinterin muotoisen mattosuotimen voi vaivatta sijoittaa mihin tahansa - myös jo toiminnassa olevaan akvaarioon! Esteettinen etu on myös, että sylinterin leveys on vain noin kolmannes vastaavasta päätymatosta.

Poikkileikkaukseltaan pisaramallinen sylinteri on pyöreää parempi sijoittaa nurkkaan ja liimaaminen silikonilla käy helposti oheisen niksin avulla.

Pisaramallisen vaahtomuoviputken poikkileikkaus: http://personal.inet.fi/business/envia/cylinder1b.jpg

Liimausniksi: http://personal.inet.fi/business/envia/cylinder2b.jpg

HUOM! Poista ruuvit ennen akvaarioon laittamista! Anna silikonin kuivua pari päivää ja senjälkeen liota mattoa runsaassa vedessä ämpärissä ennen käyttöönottoa.

Linkit:
http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic ... 7&start=30
http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic ... &start=165

PS. En myy isoja ulkosuodattimiani, vaan käytän niitä edelleen normaalimassoin mattosuodattimen pumppuna. Mattosuodin toimii ikäänkuin esisuotimena ja näin yhdistyy molempien suodatinmallien edut. Tosin sisäpumppu on suositeltavampi maton kanssa, koska silloin ei ole vuotoriskiä. Toisaalta on mukava, kun hurinat jäävät akvaarioveden ulkopuolelle.
Viimeksi muokannut Tiitu, 15:18, 09.04.2003. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja millia »

jarvij,

jos odotat äänten laskussa viikon, niin ääneni muuttuu "Ei ole, mutta suunnitelmissa on hankkia" äänestä "Kyllä minulla on sellainen käytössä" ääneen...ei millään malta odottaa, että mattotarvikkeet saapuvat... näpit syyhyää jo askartelemaan!
Tinski
Member
Member
Akvaarioseurat: Jyväskylän Akvaarioseura

Viesti Kirjoittaja Tinski »

Kovasti olen ohjeita tutkaillut, miten tuo mattosuodatin rakennetaan.
Laskenutkin jo, kuinka iso sen tulisi olla :D

Mutta, ei siis vielä käytössä.
~Tinski~
lagi
Member
Member

Viesti Kirjoittaja lagi »

Tinski kirjoitti:Kovasti olen ohjeita tutkaillut, miten tuo mattosuodatin rakennetaan.
Laskenutkin jo, kuinka iso sen tulisi olla :D

Mutta, ei siis vielä käytössä.
Vastaiskohan tuohon kaikessa yksinkertaisuudessaan että esimerkiksi mattoveitsellä tai jollain muulla terävällä veitsellä.
Tietenkin hieman riippuu minkä mallista suodatinta olit ajatellut?
Päätymalli varmasti helpoin tehdä.
"Jos et lähde tänään, et lähde huomennakaan..."
(Vanha arabialainen sananlasku)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”