laura78 kirjoitti:Olisikohan jollakin ylimääräisenä kierteissarvikotiloita?
En ole löytänyt niitä täältäpäin, en edes akvaarioliikkeestä.
Ihan varmasti melkein jokainen akvaariokauppias luovuttaa niitä sinulle ihan mielellään.
Ainakin omani tekee niin....
Käy vaan rohkeasti kysymässä.
Itse haen niitä muutaman viikon välein virikkeeksi tikruille ja palloille.
Kun ne ei todellakaan ehdi lisääntymään mun akvassani, on näitä syöjiä vähän liikaa [/i]
Joo, olen kyllä kysellyt akvaariokauppiaaltani, mutta ei tunnu löytyvän.
En sitten kehtaa jankata ja mennä tonkimaan niitä akvaarioita ilman lupia
He ovat kyllä jo hieman vanhempia, joten voihan se olla, että sen takia niitä kotiloita ei "löydy."
Joten edelleen otetaan vastaan kierteissarvikotiloita.
Jos viitsit odotella vielä kuukauden päivät, niin lammikoista saa niitä kotiloita kaivettua. Omani ovat peräisin peltojen keskellä menevästä valtaojasta, mistä saalistin hyttysen toukkia.
Ei auta, kun odotella. Iisalmesta saan kotiloita, mutta en tiedä miten kestävät matkan.
Naapurit pitävät minua varmaan jo valmiiksi hulluna, että ei se ojien penkominen pahenna asiaa... Viimeksi yllättivät minut kuukausi sitten penkomasta lumen alta kiviä
laura78 kirjoitti:Joten edelleen otetaan vastaan kierteissarvikotiloita.
millia kirjoitti:Jos viitsit odotella vielä kuukauden päivät, niin lammikoista saa niitä kotiloita kaivettua. Omani ovat peräisin peltojen keskellä menevästä valtaojasta, mistä saalistin hyttysen toukkia.
Siis mitä? Kierteissarvikotiloita löytyy täältä Suomesta jostain lätäköstä? Sallikaa minun hieman epäillä.
laura78 kirjoitti:No, sitähän minäki vähä mietin, mutta kyllähän suomessa on vaikka ja mitä kotilolajeja!
En sitte tiedä, että miten ne kotiutuu akvaarioon?
Juu, kyllä suomalaisetkin kotilot kotiutuvat akvaarioon... tuoden mukanaan kalatauteja ja syöden kasvit.
En minä vanno, että ne olivat kierteissarvikotiloita. Ihan sama oikeastaan mitä ovat, näyttävät vaan ihan kierteissarvikotiloilta. Asuvat kuitenkin päivät pohjaan kaivautuneina ja yöllä kömpivät sieltä syömään levää ja kasvin jämiä. Jättävät kuitenkin terveet kasvin osat rauhaa. Pituutta voi noille tötteröille kertyä about 12 mm.
Tässä on kuva toisesta kotilolajista, mikä on tullut pummilla samaiselta pellolta. Kuvan kaveri on halkaisijaltaan n. 25 mm.
Minä onnistuin joskus lapsena tuhoamaan meidän ensimmäisen akvaarion täydellisesti laittamalla sinne järvestä sellaisen ihan pienen ja harmittoman näköisen järvikotilon; seuraavana aamuna kaikki kalat yhtä banjomonnia lukuunottamatta kellui pinnalla vatsa ylöspäin
Meidän altaisiin ei ainakaan tule yhtään kotiloita suomen vesistä!
"Turvallisia" kiereissarvikotiloita saa ainakin pääkaupunkiseudulla ilmaiseksi eläinkaupoista ja varmaan suurimmalla osalla harrastajista on altaassaan muutama ylimääräinen, joiden avulla voit kasvatella oman kotiloarmeijan.
Jos kotiloita pyydystää luonnosta, lienee syytä valita sellainen lammikko jossa ei kaloja asustele. Mielellään tuttu paikka, yllättävän pienissä lätäköissä niitä kaloja saattaa olla.
Minulla on kierteissarvikotiloita (ei vielä ihan jakoon asti) pohjantonkijoina sekä postitorvia ja lampikotiloita pallokalan ruuaksi. Viimemainittuja kai kasvaa meikäläisissäkin lampareissa, syövät kyllä kasveja mutta eivät pahasti, lähinnä tuntuvan imevän isolimaskaa pallokotilon tapaan. Niin on minulla yksi sellainenkin, limaskaa menee tuhottomasti ja muutkin kasvit kelpaavat sen loppuessa. Kourallinen päivässä kasviksia eikä se ole kuin reilun pingispallon kokoinen.
Kotilonkasvatus alkoi onnistua kun uskoin että ne oikeasti syövät paljon. Kalanruokaa tai sopivaa kasvista menee moninkertainen määrä verrattuna kaloihin, siis arvioituna per kala- tai kotilokilo. Jos altaassa on muutama sata "mikrokotiloa" (sellaisia millistä viiteen) ja kymmenkunta sentin-kahden lampikotiloa ja yksi pallokotilo, siihen saa kipata lusikkatolkulla kalanruokaa ja/tai sen kourallisen limaskaa päivässä. Kyllä ne kotilot hengissä pysyvät vähemmmälläkin mutta eivät juuri kasva. Vedenlaatua on syytä tarkkailla, 63-litraisessani ei vielä olla siinä tilanteessa että tarvitsisi useammin kuin kerran viikossa vaihtaa reilu puolet. Kasveja on todella tiheässä syömässä nitraatteja (pysyy koko viikon nollan ja 12,5 mg/l välillä Tetran testin mukaan) ja kun reippaasti mikroravinteita ja valoa niille kasveille tarjoilee, kasvavat nopeammin kuin kotilot syövät. Pohjaa lappoan ohuella letkulla noin kolmesti viikossa ja korvaan siinä rytäkässä hävinneet muutamat vesilitrat. Aika kakkiaisia nuo kotilot ovat.
Eli kyllä niitä voi aika määrän viljellä pienessäkin altaassa, enemmän niistä kyllä vaivaa on kuin kaloista. Mutta mitäpä ei tekisi pikkuisen pallokalan hyvinvoinnin eteen...
Mitenkäs suipposarvikotilot (Physastra proteus) käyttäytyvät? Olen saanut ristiriitaista infoa näistä otuksista. Syövätkö kasvillisuutta vai jättävätkö rauhaan?
Olen nyt vaihtamassa akvaarion pohjamateriaaliksi hiekkaa ja siellä kai sitten pitäisi olla näitä pohjamönkijöitä. Eli noita kierteissarvikotiloita varmaankin. Näistäkö ei pitäisi olla mitään haittaa millekään/kenellekään akvaariossa? Ja mitenkäs verkkonuoliaiset? Syövätkö ne nuo kotilot sukupuuttoon akvaariostani? Tai mitä muita keinoja hiekkapohjan möyhentäjiksi?
Habermaier kirjoitti:Ja mitenkäs verkkonuoliaiset? Syövätkö ne nuo kotilot sukupuuttoon akvaariostani?
Nuoliaiset varmasti syövät kotiloita, mutta tuskin saavat sukupuuttoon niitä hävitettyä. Pitävät vaan kotilokannan sopivasti kurissa. Itselläni on ihan mojovan kokoisia kierteissarvia hiekan seassa, samassa altaassa tiikerinuoliaisten kanssa. Kotiloita ei juurikaan muuten näy, mutta pohjaa myllätessä aina muutama nousee esille.