Mistä kierteissarvikotiloita? (jaettu)

Muihin ryhmiin sopimattomat kalat (sateenkaarikalat, sädekalat, pallokalat jne.), mukaan lukien muut "örkit".

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Pallo
Starting Member
Starting Member

Mistä kierteissarvikotiloita? (jaettu)

Viesti Kirjoittaja Pallo »

Jaettu omaksi aiheekseen täältä http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=9276
laura78 kirjoitti:Olisikohan jollakin ylimääräisenä kierteissarvikotiloita?
En ole löytänyt niitä täältäpäin, en edes akvaarioliikkeestä.
Ihan varmasti melkein jokainen akvaariokauppias luovuttaa niitä sinulle ihan mielellään.
Ainakin omani tekee niin.... [;)]
Käy vaan rohkeasti kysymässä.
Itse haen niitä muutaman viikon välein virikkeeksi tikruille ja palloille.
Kun ne ei todellakaan ehdi lisääntymään mun akvassani, on näitä syöjiä vähän liikaa :D[/i]
laura78
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja laura78 »

Joo, olen kyllä kysellyt akvaariokauppiaaltani, mutta ei tunnu löytyvän.
En sitten kehtaa jankata ja mennä tonkimaan niitä akvaarioita ilman lupia :D
He ovat kyllä jo hieman vanhempia, joten voihan se olla, että sen takia niitä kotiloita ei "löydy."

Joten edelleen otetaan vastaan kierteissarvikotiloita.
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja millia »

Jos viitsit odotella vielä kuukauden päivät, niin lammikoista saa niitä kotiloita kaivettua. Omani ovat peräisin peltojen keskellä menevästä valtaojasta, mistä saalistin hyttysen toukkia.
laura78
Starting Member
Starting Member

Ei auta, kun odotella. Iisalmesta saan kotiloita, mutta en tiedä miten kestävät matkan.

Naapurit pitävät minua varmaan jo valmiiksi hulluna, että ei se ojien penkominen pahenna asiaa... Viimeksi yllättivät minut kuukausi sitten penkomasta lumen alta kiviä :mrgreen:
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Holstedt »

laura78 kirjoitti:Joten edelleen otetaan vastaan kierteissarvikotiloita.
millia kirjoitti:Jos viitsit odotella vielä kuukauden päivät, niin lammikoista saa niitä kotiloita kaivettua. Omani ovat peräisin peltojen keskellä menevästä valtaojasta, mistä saalistin hyttysen toukkia.
Siis mitä? Kierteissarvikotiloita löytyy täältä Suomesta jostain lätäköstä? Sallikaa minun hieman epäillä.
Aloitin jo silloin kun sinä vielä leikit poneilla
laura78
Starting Member
Starting Member

No, sitähän minäki vähä mietin, mutta kyllähän suomessa on vaikka ja mitä kotilolajeja!
En sitte tiedä, että miten ne kotiutuu akvaarioon?
sani
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja sani »

laura78 kirjoitti:No, sitähän minäki vähä mietin, mutta kyllähän suomessa on vaikka ja mitä kotilolajeja!
En sitte tiedä, että miten ne kotiutuu akvaarioon?
Juu, kyllä suomalaisetkin kotilot kotiutuvat akvaarioon... tuoden mukanaan kalatauteja ja syöden kasvit.
laura78
Starting Member
Starting Member

Että hyvinpä kotiutuvat :twisted:

Elikkäs nämä oikeat kierteissarvikotilot eivät syö kasveja ollenkaan?

Minulla ei ole mitään tietoa näistä elikoista. Olen vaan lukenut niin paljon hyvää niistä, että alkoi kiinnostamaan.
sani
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja sani »

laura78 kirjoitti:
Elikkäs nämä oikeat kierteissarvikotilot eivät syö kasveja ollenkaan?
Eivät syö!!!! :D
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

En minä vanno, että ne olivat kierteissarvikotiloita. Ihan sama oikeastaan mitä ovat, näyttävät vaan ihan kierteissarvikotiloilta. Asuvat kuitenkin päivät pohjaan kaivautuneina ja yöllä kömpivät sieltä syömään levää ja kasvin jämiä. Jättävät kuitenkin terveet kasvin osat rauhaa. Pituutta voi noille tötteröille kertyä about 12 mm.

Tässä on kuva toisesta kotilolajista, mikä on tullut pummilla samaiselta pellolta. Kuvan kaveri on halkaisijaltaan n. 25 mm.

http://www.sunpoint.net/~bettaristic/digikuvia.htm

kuten näkyy, ei sillekään maistu kasvit pahemmin, eikä se lisäänny hillittömästi muuten kuin älyttömällä liikaruokinnalla.
-minttu-
Member
Member

Viesti Kirjoittaja -minttu- »

Minusta tuo kuvan kotilo ei ollut kierteissarvikotilo. Tämän linkin kuvassa on kierteissarvikotilo: http://www.aquahoito.info/suomi/tanganj ... /pohja.php

Ja kierteissarvikotilot eivät syö eläviä kasveja, ainoastaan mätäneviä osia.
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

-minttu- kirjoitti:Minusta tuo kuvan kotilo ei ollut kierteissarvikotilo. Tämän linkin kuvassa on kierteissarvikotilo: http://www.aquahoito.info/suomi/tanganj ... /pohja.php

Niin, sanoinkin, että se on toinen kotilolaji...siis kotilolaji, mikä EI ole kierteissarvikotilo.

Ja sanoin myös tekstissäni, että nämä kierteissarvikotilon näköiset kotiloni EIVÄT syö eläviä kasveja.

Tänään mittäsin sen kuvassa olevan pallukkakotilon. Tuli vähän liioiteltua, se on vaan 20 mm halkaisijaltaan.
pinklab
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja pinklab »

Minä onnistuin joskus lapsena tuhoamaan meidän ensimmäisen akvaarion täydellisesti laittamalla sinne järvestä sellaisen ihan pienen ja harmittoman näköisen järvikotilon; seuraavana aamuna kaikki kalat yhtä banjomonnia lukuunottamatta kellui pinnalla vatsa ylöspäin :(

Meidän altaisiin ei ainakaan tule yhtään kotiloita suomen vesistä!

"Turvallisia" kiereissarvikotiloita saa ainakin pääkaupunkiseudulla ilmaiseksi eläinkaupoista ja varmaan suurimmalla osalla harrastajista on altaassaan muutama ylimääräinen, joiden avulla voit kasvatella oman kotiloarmeijan.

.m
mjalava
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja mjalava »

Jos kotiloita pyydystää luonnosta, lienee syytä valita sellainen lammikko jossa ei kaloja asustele. Mielellään tuttu paikka, yllättävän pienissä lätäköissä niitä kaloja saattaa olla.

Minulla on kierteissarvikotiloita (ei vielä ihan jakoon asti) pohjantonkijoina sekä postitorvia ja lampikotiloita pallokalan ruuaksi. Viimemainittuja kai kasvaa meikäläisissäkin lampareissa, syövät kyllä kasveja mutta eivät pahasti, lähinnä tuntuvan imevän isolimaskaa pallokotilon tapaan. Niin on minulla yksi sellainenkin, limaskaa menee tuhottomasti ja muutkin kasvit kelpaavat sen loppuessa. Kourallinen päivässä kasviksia eikä se ole kuin reilun pingispallon kokoinen.

Kotilonkasvatus alkoi onnistua kun uskoin että ne oikeasti syövät paljon. Kalanruokaa tai sopivaa kasvista menee moninkertainen määrä verrattuna kaloihin, siis arvioituna per kala- tai kotilokilo. Jos altaassa on muutama sata "mikrokotiloa" (sellaisia millistä viiteen) ja kymmenkunta sentin-kahden lampikotiloa ja yksi pallokotilo, siihen saa kipata lusikkatolkulla kalanruokaa ja/tai sen kourallisen limaskaa päivässä. Kyllä ne kotilot hengissä pysyvät vähemmmälläkin mutta eivät juuri kasva. Vedenlaatua on syytä tarkkailla, 63-litraisessani ei vielä olla siinä tilanteessa että tarvitsisi useammin kuin kerran viikossa vaihtaa reilu puolet. Kasveja on todella tiheässä syömässä nitraatteja (pysyy koko viikon nollan ja 12,5 mg/l välillä Tetran testin mukaan) ja kun reippaasti mikroravinteita ja valoa niille kasveille tarjoilee, kasvavat nopeammin kuin kotilot syövät. Pohjaa lappoan ohuella letkulla noin kolmesti viikossa ja korvaan siinä rytäkässä hävinneet muutamat vesilitrat. Aika kakkiaisia nuo kotilot ovat.

Eli kyllä niitä voi aika määrän viljellä pienessäkin altaassa, enemmän niistä kyllä vaivaa on kuin kaloista. Mutta mitäpä ei tekisi pikkuisen pallokalan hyvinvoinnin eteen...

Mika
Minka
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Minka »

Mitenkäs suipposarvikotilot (Physastra proteus) käyttäytyvät? Olen saanut ristiriitaista infoa näistä otuksista. Syövätkö kasvillisuutta vai jättävätkö rauhaan?
Taika-Jim
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Taika-Jim »

-minttu- kirjoitti:Minusta tuo kuvan kotilo ei ollut kierteissarvikotilo. Tämän linkin kuvassa on kierteissarvikotilo: http://www.aquahoito.info/suomi/tanganj ... /pohja.php

Siis jos tuon kuvan otus on kierteissarvikotilo, niin minullahan on miljoona noita akvaariossa!

Kaikki näyttävät vouhkaavan näistä kotiloista ja osa ihmisistä näyttää jopa ostavan näitä otuksia...

Huisaa, varsinkin kun olen parhaani mukaan yrittänyt hävittää näitä akvaariosta.
Habermaier
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Habermaier »

Olen nyt vaihtamassa akvaarion pohjamateriaaliksi hiekkaa ja siellä kai sitten pitäisi olla näitä pohjamönkijöitä. Eli noita kierteissarvikotiloita varmaankin. Näistäkö ei pitäisi olla mitään haittaa millekään/kenellekään akvaariossa? Ja mitenkäs verkkonuoliaiset? Syövätkö ne nuo kotilot sukupuuttoon akvaariostani? Tai mitä muita keinoja hiekkapohjan möyhentäjiksi?
Skroik
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Skroik »

Habermaier kirjoitti:Ja mitenkäs verkkonuoliaiset? Syövätkö ne nuo kotilot sukupuuttoon akvaariostani?
Nuoliaiset varmasti syövät kotiloita, mutta tuskin saavat sukupuuttoon niitä hävitettyä. Pitävät vaan kotilokannan sopivasti kurissa. Itselläni on ihan mojovan kokoisia kierteissarvia hiekan seassa, samassa altaassa tiikerinuoliaisten kanssa. Kotiloita ei juurikaan muuten näy, mutta pohjaa myllätessä aina muutama nousee esille.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muut kalat ja eliöt”