Apua vaahdottajan ostossa!

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

Lentsu
Member
Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lentsu »

Mikael kirjoitti:Ymmärtäisin jos tuollaiset miehen korkuiset putket olisivat ainoa vaihtoehto huoneen nurkassa... mutta kun löytyy piiloon meneviä ja hiljaisia. Eikä kukaan ole vielä todistanut, että pitkä putki olisi ylivoimainen - paljon on huippuhienoja altaita joissa käytetään pätkävaahdottimia.

...siis miehuuden jatkeitako ovat nämä aataminaikaiset putket puupaloineen? [;)]
Köh köh, en ainakaan tunnusta :mrgreen: syy miksi pidän jotain ulkoista sanderia parempana kuin nyt esim. aqua-medicin sumppuun mahtuvia on hyvin yksinkertainen, pitempi kontaktiaika, ei varmaan vaadi hirveää mielikuvitusta kuvitella miksi, ilmamäärät (poislukien downdraftit) tuskin eroavat kuitenkaan niin radikaalisti.
Epäilen että osittainen syy siihen että nykyään "pärjätään" pienemmillä vaahdotimilla ei ole niinkään välttämättä vaahdottimien ansiota vaan osaamme tehdä parempia altaita (sisällöllisesti) eli altaat toimivat paremmin biologisesti = ei tarvita niin paljon skimmeriä.
Jaubertin systeemillä ei altaassa ole skimmeriä ensinkään, tästäkin löytyy huippuhienoja esimerkkejä maailmalta vaikka kuinka monta, tarkoittaako se automaattisesti että skimmeriä ei tarvita ollenkaan ? tuskin.
Beati pauperes spiritu
mikkokoo
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: FOMA (nro4)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikkokoo »

Ymmärtäisin jos tuollaiset miehen korkuiset putket olisivat ainoa vaihtoehto huoneen nurkassa... mutta kun löytyy piiloon meneviä ja hiljaisia. Eikä kukaan ole vielä todistanut, että pitkä putki olisi ylivoimainen - paljon on huippuhienoja altaita joissa käytetään pätkävaahdottimia
On varmaan totta, että mitään kiistatonta todistetta asialle ei löydy. Oma tilanteeni on kuitenkin se, että ala-altaalle ja vaahdottajalle on varattu rakenteilla olevassa kämpässä tila johon mahtuu tarvittaessa 160 cm leveä ja noin 220 cm korkea äänieristetty kaappi. Kun Aquamedic 5000 shorty ja karvalakkimallinen Sander III ovat suurinpiirtein samanhintaisia, niin kumman itse valitsisit?
Jos useita kertoja pienemmässä reaktiotilassa halutaan saada aikaan sama kontaktipinta-ala ja -aika niin minun maalaisjärkeni mukaan se vaatii melkoista ihmettä. Uskon kyllä, että needle wheel tuottaa parempia kuplia kuin hohkapuut, mutta en todellakaan ole vakuuttunut että ero olisi riittävän suuri korvaamaan ym ongelman. Lisäksi saan kylmiä väreitä uuden needle wheel periaatteella toimivan vaahdottajan hankkimisesta Turboflotor 1000 kokemusten jälkeen (plus lukemalla tässä keskustelussa ilmenneitä muiden harrastajien kommentteja Aquamedicin vaahdottajien luotettavuudesta).
Mikael
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikael »

mikkokoo kirjoitti: Oma tilanteeni on kuitenkin se, että ala-altaalle ja vaahdottajalle on varattu rakenteilla olevassa kämpässä tila johon mahtuu tarvittaessa 160 cm leveä ja noin 220 cm korkea äänieristetty kaappi. Kun Aquamedic 5000 shorty ja karvalakkimallinen Sander III ovat suurinpiirtein samanhintaisia, niin kumman itse valitsisit?
Itselläni on vastaava kaappi, tosin vain 120 cm leveä. Kaapissa alahyllyllä melkein lattiantasossa on ala-allas (120 l), keskihyllyllä korvausvesisaavi (80 l) ja muuta roinaa (kalkkivesireaktori, sähköistys) ja ylähyllyllä on refugium (140 l) - kaappi on siis aivan taysi. Sinun tapauksessasi olisi tilaa tehdä Sanderille oma kaapin korkuisen lokero ja näin sen saisi hienosti sopimaan piiloon - miksi ei.

Kokemuksena voin kertoa, että itselläni on käytössä Tunze 3140 joka on tarkoitettu 1000-2000 l altaalle ja kun laitoin toisen vastaavanlaisen rinnalle toimimaan niin ei tuota kuona-aineitta tullut altaasta (yhteisvesimäärä noin 620 l) yhtään sen enempää kuin ennenkään.
Toinen vaahdotin on vain varalla ja kun refugiumin hoitaa hommansa niin ei pitäisi olla vaahdotin ongelmaa.

Fosså&Nilsen Reef Secrets kirjassa puhutaan oikean kokoisen vaahdottimen tärkeydestä ja 'yliskimmauksesta'. Nyt kun sitten tulee mukaan uusi elementti eli ei saisi käyttää ylimitoitettua vaahdotinta niin ostopäätökset sen kun vaikeutuvat. :frown:
Silakka
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Silakka »

mikkokoo kirjoitti: Kun Aquamedic 5000 shorty ja karvalakkimallinen Sander III ovat suurinpiirtein samanhintaisia, niin kumman itse valitsisit?
Tää on helppo :mrgreen: Nimittäin, vanhassa kämpässä pyöritin neljää purkkiani (vettä n. 1000L) ensin sanders kolmosella jossa oli 4 (!) ws-xxx, mikä se nyt olikaan, ilmapumppua, ja sen jälkeen vaihdoin 5000 shortyyn (se lyhyempi).

Omasta mielestäni shorty on ehdottomasti parempi, takaisin vaihtaminen ei tullut missään vaiheessa mieleenkään.

Vihje: kun ilmaletkun vetää limupullon sisään, ääni vaimenee todella paljon.

Toi sanders on niin hiton iso, että paine siellä putken pohjalla on tosi kova, jos esim. ilman syöttö katkeaa jossain vaiheessa, niin sitten kun pumput menevät takas päälle, ei ilma välttämättä tulekaan läpi hohkapuista. Joku mäntäpumppu on ihan must sen kanssa.

Ja mä kuulun niihin tyyppeihin, jotka ovat kerran alkaneet käyttää venturi vaahdottimia, enkä missään nimessä vaihtais takas. En yksinkertaisesti jaksa nysvätä ilman syötön säätämisen ja hohkapuiden vaihtojen kanssa.
mikkokoo kirjoitti: Jos useita kertoja pienemmässä reaktiotilassa halutaan saada aikaan sama kontaktipinta-ala ja -aika niin minun maalaisjärkeni mukaan se vaatii melkoista ihmettä.
Vesi kiertää tossa shortyssa ihan toisella tavalla. Se menee monta kertaa ton venturin läpi, ennenkuin poistuu vaahdottimesta. Tai siis, tietenkin kiinni siitä paljon sä syötät sinne vettä...

Mulla tuli paljon enemmän moskaa ulos tosta shortysta kuin sanders kolmosesta, tosin, voi olla että mulla oli liian pienet ilmapumput siihen.

Yks miinus pointti pakko sanoa tosta shortysta, se lämmittää vettä jonkun verran, kun toi venturipumppu on aika tehokas.
mikkokoo kirjoitti: Lisäksi saan kylmiä väreitä uuden needle wheel periaatteella toimivan vaahdottajan hankkimisesta Turboflotor 1000 kokemusten jälkeen
Hmm.. mikäs siinä mätti? Yhdellä tutulla on sellainen, se on ollut tosi tyytyväinen siihen...
mikkokoo kirjoitti: (plus lukemalla tässä keskustelussa ilmenneitä muiden harrastajien kommentteja Aquamedicin vaahdottajien luotettavuudesta).
No mä oon käyttänyt niitä viimeaikoina.. mulla toimineet ihan ok, mitä nyt toi 750 jää joskus jumiin. Mutta toi shorty ei jäänyt koskaan.

Tosin, muut kokemukset on vahemmista hohkapuu vaahdottimista.
ealex
Advanced Reefer
Advanced Reefer
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ealex »

mikkokoo kirjoitti:Kun Aquamedic 5000 shorty ja karvalakkimallinen Sander III ovat suurinpiirtein samanhintaisia, niin kumman itse valitsisit?
Jos haluat syöttää Sanderiin samaa ilmamäärä, mitä pienempi AquaMedic imee, joudut ostamaan ilmapumpun, mikä on lähes samanhintainen kuin itse AquaMedic (n. 500€). Joudut myös käyttämään aika paljon hohkapuita, mutta silloinkaan et saa aikaan yhtä laadukasta kuplaa.

Sander III olisi varmasti parempi kuin AquaMedic 5000 jos se imisi saman verran ilmaa ja tekisi yhtä hyvää kuplaa, mutta silloin se maksaa 3-4x enemmän, ja taas 3-4 AquaMedic 5000:sta olisivat parempia yhteensä kuin yksi Sander III. :mrgreen:
Jos useita kertoja pienemmässä reaktiotilassa halutaan saada aikaan sama kontaktipinta-ala ja -aika niin minun maalaisjärkeni mukaan se vaatii melkoista ihmettä.
Ei se muuta vaadi, kun parempaa vaahtoa, mikä pysyy "kasassa" pitempi, niin kuin "Beckett"-tyyppisissä vaahdottimissa, Aquamedic ei ihan samalle tasolle pääse, mutta suhteessa parempi kuin perinteinen hohkapuu-vaahdottaja. Tässä en tarkoita siitä vaahtoa, mikä nousee kuppiin, vaan siitä vesi/ilma seosta mikä on vaahdottajan sisällä. Parempi vaahto = enemmän ilmaa / vesilitra.

Tässä tulikin lisäksi aika hyvä Silakan kommentti, eli AquaMedicissa vesi kiertää sisällä aivan eri tavalla, siitäkin tulee pitempi reaktioaika.
Lisäksi saan kylmiä väreitä uuden needle wheel periaatteella toimivan vaahdottajan hankkimisesta Turboflotor 1000 kokemusten jälkeen (plus lukemalla tässä keskustelussa ilmenneitä muiden harrastajien kommentteja Aquamedicin vaahdottajien luotettavuudesta).
Onko kukaan kertonut mitään pahaa AquaMedic 5000 luotettavuudesta? Jos en tekisi itse niin ostaisin AquaMedic 5000 Shorty 2, jos tekisin itse niin yrittäisin käyttää ainakin AquaMedic 5000:n keräilykuppia. [;)]

Liian tehokasta vaahdottajaa IMO ei voi olla, jos se on toteutettu oikein, vaikka mitä Fossa ja Nilsen sanoisivat. :mrgreen: Tietenkin jos todella tehokkaan vaahdottajan kautta kiertää koko akvaarion tilavuus vaikka kerran minuutissa – on vaahdottaja silloin samalla liian tehokas mekaaninen suodatin, mikä tappaa kaiken elävän vedestä ja on siksi haitallinen, mutta jos saman vaahdottajan kautta koko akvaarion tilavuus menee vaikka pari kerta tunnissa ja lisäksi systeemissä on erillinen refugium, niin silloin vaahdottaja ei voi olla mitenkään liian tehokas.

Nykyään käytetäänkin kaikki mahdolliset keinot ja absorptiomassat (aktiivihiili, Zeovit, Rowaphos jne.) poistamaan vedestä samoja aineita, mitä vaahdottaja poistaa.
Silakka
Senior Member
Senior Member

ealex kirjoitti: Liian tehokasta vaahdottajaa IMO ei voi olla, jos se on toteutettu oikein, vaikka mitä Fossa ja Nilsen sanoisivat. :mrgreen:
Mä olen kyllä samaa mieltä tästä.

Ainoa ongelma mikä ehkä saattaa tulla vastaan on jos laittaa jonkun todella tehokkaan venturi vaahdottimen pieneen (siis pari sataa litra)purkkiin. Siis esim. toi tyyppi joka osti multa ton vanhan 5000 shortyn, suunnitteli laittavansa sen uuteen purkkiinsa (tais olla joku 1000-1500L), mutta pisti sen aluksi johonkin pienempään purkkiin, sillä seurauksella että lämpötila nousi heti päälle 30C asteen... eli noi saattaa lämmittää vettä aikalailla.
mikkokoo
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Hmm.. mikäs siinä mätti? Yhdellä tutulla on sellainen, se on ollut tosi tyytyväinen siihen...
Aquamedicin vaahdottajan vakio ongelma, eli kuplien tuotto lakkaa päivittäin. Siitä puheenollen, pitäisi varmaankin uusia pumppu koska nykyinen joutaa roskakoriin. Mihin se olisi parasta vaihtaa?
Onko kukaan kertonut mitään pahaa AquaMedic 5000 luotettavuudesta? Jos en tekisi itse niin ostaisin AquaMedic 5000 Shorty 2, jos tekisin itse niin yrittäisin käyttää ainakin AquaMedic 5000:n keräilykuppia.
On totta, että tästä vaahdottajasta on tullut pelkkiä positiivisia kommentteja, noita lämpöongelmia lukuunottamatta.
Siis esim. toi tyyppi joka osti multa ton vanhan 5000 shortyn
Miksi muuten myit sen?

Onko Aqua Medic Shorty 5000 omistaneilla kommentteja siitä miten helppo se on puhdistaa. TF 1000 on mahdoton puhdistaa, paitsi jos lyö sen vasaralla rikki, minkä varmaan vielä teen joku päivä. :mrgreen:
Silakka
Senior Member
Senior Member

mikkokoo kirjoitti: Aquamedicin vaahdottajan vakio ongelma, eli kuplien tuotto lakkaa päivittäin.
Joo, noissa pienemmissä aquamedicin vaahdottimissa tuntuu olevan niitä ongelmia. Mutta niinkuin sanoin aikaisemmin, jos vaikka kerran viikossa pistää kuumaa vettä läpi imuletkusta, se auttaa kummasti.

Ennenkuin keksin pistää ruiskulla paineella vettä imuletkuun, silloinkun se on totaalisen jumissa, otin koko vaahdottimen ulos tankista, mikä tietenkin oli aika vaivaloista. Mutta toi ruisku auttaa, eli en ole joutunut tekemään sitä enään.
mikkokoo kirjoitti:
Siis esim. toi tyyppi joka osti multa ton vanhan 5000 shortyn
Miksi muuten myit sen?
Ennenkuin muutettiin uuteen kämppään, mulla oli vielä 2 purkkia alkuperäisestä neljästä jälkelle. Toisessa kaudernin poikaset, toisessa riutta. Pistin vain yhden purkin uuteen kämppään, joka on about 325L, ja siinä ei ole ala-allasta, joten en oikein saanut tota vaahdotinta tähän purkkiin.

mikkokoo kirjoitti: Onko Aqua Medic Shorty 5000 omistaneilla kommentteja siitä miten helppo se on puhdistaa. TF 1000 on mahdoton puhdistaa, paitsi jos lyö sen vasaralla rikki, minkä varmaan vielä teen joku päivä. :mrgreen:
Heh.. älä nyt sentään.. mulla oli toi vaahdotin melkein 2v, muistaakseni en edes puhdistanut sitä kertaakaan. Kai se on aika helppoa, se ventuuri pumppu lähtee irti kyljestä, ja eihän siinä oo sitten kun se kammio + kuppi. Yks homma muuten tossa vaahdottimessa oli, eli kannattaa tsekata että kuppi + tiiviste rengas tulee tarkasti paikalleen, se joskus saattoi pikkasen vuotaa siitä välistä... mutta sen nyt huomaa heti, jos se ei tule kunnolla kiinni.
rambi
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja rambi »

No laitetaan vielä oma kommentti siitä turboflotorista, kuten Mikkokoo sanoi niin minunkin mielestä tosi vaikea puhdistaa, yritin sinne työntää pitkän puhdistuslangan ja siinä kävi näin että muutaman tunnin hikoilun jälkeen sain sen pois, vaahdottaja piti jatkuvasti tarkkailla että tuleeko kuplia, sitten vetää töpseliä seinästä kymmeniä kertoja pois että saa taas toimimaan.
Lattia oli täynnä suolaa kun kaikista liitoksista henkitti vettä ulos ja ajankuluessa sitten suolana lattialle.
Ehkä se toisilla toimii paremmin mutta minä en ollut siihen lainkaan tyytyväinen.
simppu
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja simppu »

rambi kirjoitti:No laitetaan vielä oma kommentti siitä turboflotorista, kuten Mikkokoo sanoi niin minunkin mielestä tosi vaikea puhdistaa, yritin sinne työntää pitkän puhdistuslangan ja siinä kävi näin että muutaman tunnin hikoilun jälkeen sain sen pois, vaahdottaja piti jatkuvasti tarkkailla että tuleeko kuplia, sitten vetää töpseliä seinästä kymmeniä kertoja pois että saa taas toimimaan.
Lattia oli täynnä suolaa kun kaikista liitoksista henkitti vettä ulos ja ajankuluessa sitten suolana lattialle.
Ehkä se toisilla toimii paremmin mutta minä en ollut siihen lainkaan tyytyväinen.
Kerran olen tuon TF1000M pumpun purkanut kun ilmansyöttö loppui, muuten on riittänyt kuonakupin tyhjentelyt ja kupin pesu. Ei vuotoja mistään ja säätämistäkään ei juurikaan yhtään kun on kohdalleen saatu. [;)] Minulla tuo vaahdotin on ala-altaassa, sen sisällä. Ei siis roiku laidalla.

Ei siis onkelmia omalla yksilölläni. Tietenkin nukkuisin paremmin jos pumppu olisi joku muu kun aquabee... :twisted:
Haaga
Advanced Reefer
Advanced Reefer
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Haaga »

Itsekkään kyllä löydä suurempaa moittimista 5000 shorty sarjan vaahdottimista. Ainoa johon on syytä kiinnittää huomiota on se Silakan mainitsema tiivisterenkaan oikealla paikalla oleminen.

Shorty 2 ja compactin välillä ei tehoissa varmaankaan suurte eroa ole. Shorty 2:lla pääsee todennäköisesti suurempiin veden läpivirtauksiin, ilman että tulee vaaraa kuplien menemisestä vaahdottimen läpi, koska reaktioputken korkeus on 10 cm isompi. Imetyn ilman määrässä ei liene oleellista eroa vaikka 10 cm:n lisäkorkeus lisää hieman vastapainetta injektorille.

Itse en kanssa usko ylivaahdottamisen ongelmaan. Kyseinen asia nousi tapetille downdraft vaahdottajien tulon myötä, mutta keskustelu asiasta on mielestäni jo kokolailla hiipunut. Vaahdotuksen määrää suhteessa altaan tilavuuteen on helppo säädellä juuri läpivirtauksen avulla. Perinteisissä vastavirtavaahdottajissa suositus on yleensä ollut 1-2 altaan tilavuutta tunnissa.

Sander III tyyppiset vastavirtavaahdottimet ovat kyllä erimomaisia, mutta kun reaktiputken korkeus rupeaa menemään yli 80 cm rupeaa kalvopumppujen kuplantuottokyky laskemaan paineen vuoksi oleellisesti, eli vaatii parempia (eli kalliimpia ) pumppuja kuten jo on mainittukin. Needle wheel härvelit on kyllä niin vaivattomia, että itse en hohkapuu shouviin enää palaisi. Jos jo omistaisin hyvän perinteisen vastavirtavaahdottimen, en kyllä sitä välttämättä mihinkään vaihtaisi, vaan hommaisin kunnon ilmapumpun jos vaahdottajan nykyteho ei tyydyttäisi.

Aikoinani käytin DIY sanderkopiotani (korkeus n 150 cm) pienellä ruiskumaali kompressorilla(maksoi 450mk), ja kyllä muuten teki hyvää kuplaa parin naapurinkin tarpeisiin, mutta kyseinen kompressori malli ei tietenkään ollut tarkoitettu jatkuvaan käyttöön ja noin kuukauden käytön jälkeen moottori ns. ylikuumeni ja hajosi. Koko kämppä oli harmaan pistävän savun peitossa, akvaariolle ei onneksi käynyt mitenkään. Kahdella Schego 2M3K neljällä hohkapuulla tuotti juuri ja juuri riittävän ilmamäärän.
mrWave
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja mrWave »

Haaga kirjoitti: Sander III tyyppiset vastavirtavaahdottimet ovat kyllä erimomaisia, mutta kun reaktiputken korkeus rupeaa menemään yli 80 cm rupeaa kalvopumppujen kuplantuottokyky laskemaan paineen vuoksi oleellisesti, eli vaatii parempia (eli kalliimpia ) pumppuja kuten jo on mainittukin.

Aikoinani käytin DIY sanderkopiotani (korkeus n 150 cm kahdella Schego 2M3K neljällä hohkapuulla tuotti juuri ja juuri riittävän ilmamäärän.
Itselläni on 130 cm korkea Sander vaahdotin, käytän sitä Schegon WS2 ilmapumpulla eikä minulla ole ollut ainakaan mitään ongelmia ilmantuoton kanssa. Jos olen oikein ymmärtänyt, niin Schegon ilmapumpuista pitäisi nimenomaan käyttää WS-malleja vaahdottimien kanssa.

Ohessa lainaus heidän sivuiltaan:
Schegon kirjoitti:The pumps WS2 and WS3 have been developed for special applications such as water decorative columns or protein skimmers. They offer a higher pressure (WS2 at least 2 m, WS3 at least 3 m water column).

Type WS2
air output 2 m WS
art.-no. 920
case 130 x 70 x 50 mm
regulation yes
watts 5
cable length 1 m

Type WS3
air output 3 m WS
art.-no. 930
case 170 x 75 x 60 mm
regulation yes
watts 5
cable length 1 m
arska
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja arska »

Minun tunzen 3115/2 vaahdottimen roottori oli uutena liian jämptiä tekoa sen päässä oleva laakeri tai erikoinen akseli miksi sitä nyt sanoisi oli kova keräämään kalkkia itseensä ja se aiheutti pumpun pysäämisiä jatkuvasti mutta sitten otin 1000sta hiomapaperia ja hioin sen laakerin ja roottorin välistä liukupintaa VAROVASTI niin ongelma hävisi nyt vaahdotin on pelannut jo melkein vuoden ilman pysäämistä.
Onkohan kellään ollut samaa ongelmaa?
Mikael
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikael »

Minulla BioCalcium aiheutti saman ongelman mutta kun aloin lisätä sitä vaahdottimen jälkeiseen lokeroon niin ongelma katosi.
Saa nyt nähdä kuinka käy kun juuri tänään alan lisätä kalkkivettä Deltecin kalkkivesireaktorilla vaahdotinta edeltävään lokeroon. Mahdollisesti kalkkia saattaa alkaa saostua jälleen laakerille mutta sitten hiukan hiotaan.
mikkokoo
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Tuosta tiivisterenkaasta olisin vielä kommentoinut (niiden iloksi, jotka eivät ole saaneet ongelmaa korjattua), että mulla kysymys oli siitä että rengas oli kierretty liian tiukalle. Ongelma hävisi kun muisti ruuvvata yläholkin vähän vähemmällä voimalla kiinni.
Sam Salonen
Imperaattori
Imperaattori
Akvaarioseurat: HAF, HAS, TAS, TAY
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sam Salonen »

mikkokoo kirjoitti:TF 1000 on mahdoton puhdistaa, paitsi jos lyö sen vasaralla rikki, minkä varmaan vielä teen joku päivä. :mrgreen:
Anna se mielummin mulle ;) Tarvetta nimittäin olisi tehokkaammalle vaahdottimelle piakkoin.

Oletko jo päätynyt mihin vaahdottimeen meinaat siirtyä ja milloin tämä toimenpide on suunniteltu tapahtuvan?
Guess what?! I got a fever, and the only prescription... is more cowbell!
mikkokoo
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Olen saanut TF1000:n toimimaan melko ok siten, että rutiinisti ajan noin 20 L kuumaa vettä sen läpi kerran neljässä päivässä ilmanottoputken kautta.
Oletko jo päätynyt mihin vaahdottimeen meinaat siirtyä ja milloin tämä toimenpide on suunniteltu tapahtuvan?
Tällä hetkellä vahvimpana vaihtoehtona on kaiken tutkailun jälkeen AquaMedic 5000 pidempi malli, mutten ole vielä lopullisesti päättänyt.
Mantis
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Mantis »

Kuinka paljon sinulla tuo TF tuottaa kuonaa kuppiin? Alussa tuotti minulla ihan sumeesti, mutta nykyään ei juurikaan. Voin olla 2 viikkoa vaihtamatta kuppia, koska siitä haihtuu vettä niin paljon, että kuona mahtuu hyvin.

Purkkina 500l ja TF sumpussa.
mikkokoo
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Kuinka paljon sinulla tuo TF tuottaa kuonaa kuppiin? Alussa tuotti minulla ihan sumeesti, mutta nykyään ei juurikaan. Voin olla 2 viikkoa vaihtamatta kuppia, koska siitä haihtuu vettä niin paljon, että kuona mahtuu hyvin.
Minullakin tuotti alussa enemmän vaahtoa kuppiin. Nyt (silloin kun toimii) täyttää kupin ehkä kahdessa viikossa erittäin tummalla vaahdolla. Allas on 460 L ja ruokin aika paljon.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”