Ammattinne, koulutuksenne & akvaarioharrastuksenne

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Rääkky
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Ammattinne, koulutuksenne & akvaarioharrastuksenne

Viesti Kirjoittaja Rääkky »

Mitä AW:laiset tekevät työkseen tai ovat opiskelleet ja mitä olette hyötyneet näistä akvaarioharrastuksen saralla?

Tämä tuli minulle eräänä päivänä mieleen kun selailin keskusteluja ja vaikutti siltä että joukossa on monenlaista ihan "akvaarioalankin" asiantuntijaa ja että minä en kertakaikkiaan vain lukion käyneenä pysy näissä keskusteluissa mukana :mrgreen:

Eli: mitä olette opiskelleet ja mistä olette hyötyneet?

Itse todella en ole kuin lukion käynyt ja ainoa hyöty voin siitä todeta olleen kielitaito, että löydän kyllä helposti etsimäni tiedon monella kielellä, mutta mitään erikoistietoa minulla ei ole.

Edittiä sen verran:

Nykyinen olomuotoni on opiskella urheiluhierojaksi. Latina on ollut hyödyksi :)
Viimeksi muokannut Rääkky, 10:47, 16.10.2004. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Didi
Katalysaattori
Katalysaattori

Viesti Kirjoittaja Didi »

Olen käynyt peruskoulun ja lukio-opinnot ovat vielä yhtä vuotta vaille kesken. Näistä saamastani hyödystä on paha mennä sanomaan :D Tämän hetkisten suunnitelmien mukaan tarkoitus olisi lukion jälkeen lähteä tutkimaan kieliä tms. korkeakouluun.
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Täällä se urani kirjattuna:
http://www.aquahoito.info/suomi/oscar29.php
Hyvin on sekä opiskeluni että työurani pystynyt harrastusta tukemaan.
Toisaalta valitsin ne akvaarioharrastuksen kannalta.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
Jokeri
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Jokeri »

Minä olen elämäni aikana ehtinyt opiskella monen moista: musiikkia, kaupallista alaa, tietotekniikkaa ja viimeisimpänä tietoliikennetekniikkaa/tuotantotaloutta. Elämä on vain yksinkertaisesti liian lyhyt, että ehtisin opiskelemaan kaikkea sitä, mitä haluaisin :D

Onneksi on kirjastot, AW ja Internet tietovarastoina, kun opiskelen akvaarioiden ja niiden eliöiden upeaa maailmaa. Riittävän kriittisellä asenteella ja omalla kokemuksella tämäkin harrastus avautuu, vähitellen. Oppia ikä kaikki.
- Keittiössäni roikkuu katosta amppeli. Jossain toisaalla se löytyy pöydän äärestä -
Sariko
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Sariko »

Olen ammatiltani suurtalousesimies. Opinnoista saadut hyödyt harrastuksessa? Hmm, osaan minä ainakin hiivatteen tyylikkäästi pyöräyttää :) .
mysli
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja mysli »

Valmistuin keväällä metalli ja kivialan artesaaniksi, opintoihin kuului myös lasi, joten osaisin varmaan akvaarion lasit leikata hioa ja koota tai hitsata kasaan takuulla kestävän jalustan. Niin ja tiedän mitä korukiviä akvaarioon uskaltaa laittaa ja mitkä jättäisin suosiolla ulkopuolelle vaikkapa runsaan kuparipitoisuuden takia.

Ja ehkäpä kaikista päähän kaadetuista kultaisen leikkauksen tms. sommitteluopeista jotain hyötyä on akvaarion sisustuksen kannalta. :D
Nanna
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Nanna »

Minä olen lähihoitaja ja toimin päiväkodissa lastenhoitajana. Jouduin vahingossa tälle alalle, sillä tarkoitus oli lukion jälkeen mennä yliopistoon lukemaan biologiaa. Eli toteutan tätä biologianopiskelu haavetta näin mukavasti akvaarioharrastuksen kautta. Tämä harrastus on mukava vastapaino työlle.
Fisu
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fisu »

Olen koulutukseltani insinööri ja työskentelen 'perinteisen konepajateollisuuden' parissa. Koulutuksen puolesta pitäisi olla jonkinlaiset valmiudet ymmärtää fysiikaalisia ja kemiallisia ilmiöitä sekä tajuta jotain mekaniikasta (ja tekniikasta ylipäänsä). Koska en ole ollut insinööri koko ikääni, olen ehtinyt myös myymään akvaariokaloja työkseni tekua edeltävässä elämässä.
Kari
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

Alkuperäinen tavoite kun ole valmistua ja erikoistua psykiatriksi, mutta jokainenhan tietää, että psykologit ja muut hörhöt ovat itsekin psykologien tarpeessa, niin jätin tuon alan :mrgreen: Harkitsin myös puhtaasti matematiikkaa, mutta lopulta tuntui, että olisi liian kuivaa luettavaa pääaineena. Tässä välissä on myös käynyt mielessä lakitiedon opinnot, jokseenkin kuivalta tuntuvaa sekin. Sitten on mielessä ollut biokemia ja geenitekniikka, mutta enpä tiedä...

Toistaiseksi näyttäisin pysyvän siis edelleen luonnontieteellisen tdk:n kirjoilla, vaikka muukin kiinnostaisi.

Hyötyä nykyopinnoista on ainakin vesikemian osalta, ei juurikaan tarvinnut vaivata päätään 8)
cW
Member
Member

Viesti Kirjoittaja cW »

Aikoinaan tuli käytyä lukio, ja sen perään opiskeltua kellosepäksi. Valitettavasti olosuhteiden johdosta en tätä ammattia päässyt harjoittamaan, ja tällä hetkellä insinööriopinnot ovatkin jo loppusuoralla.

Akvaarioharrastukseen opintojeni vaikutus on lähinnä epäsuora. Tekniset asiat ja näkökohdat luonnollisesti tuntuvat kotoisilta niin käytännön kuin periaatteidenkin tasolla. Halutessani pystyn itse tekemään jotakuinkin mitä haluan - kädentaidot eivät tule esteeksi... Kellosepän opinnoista perinnöksi tähänkin harrastukseen jäi hetkittäin esille tuleva perfektionismi, yksityiskohtien viimeistely ja ehdoton suhtautuminen tietyn tyyppisiin virheisiin. Ja miltäs akvaarioni sitten näyttävät? Ainakin AW:läisten kesken keskimääräistä kamalammilta =)
coeliac disease
Juissi

Viesti Kirjoittaja Juissi »

Olen insinööri - akvaarioharrastus on lähtenyt kuitenkin liikkeelle jo lapsuuden innostuksesta sukeltamiseen ja vedenalaiseen maailmaan. Insinöörin aivoillekin kuitenkin sopii akvaarioihin liittyvä tekniikka ja ainainen mahdollisuus väsätä jotain lisää.

-Juissi
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja millia »

Minä valmistuin viime helmikuussa tuotemuotoilun artenomiksi...ja sen myös huomaa ainakin noista meidän mattosuodattimista :mrgreen: Työkseni en tee niin sitten yhtään mitään tuotemuotoiluun liittyvää. Arkipäivän kahdeksasta neljään kuluvat nostureita toimitellessa ja mitä hilavitkuttimia niihin nyt aina muolimalla tarvitaankaan.

Edittiä 16.6.2004: Aika kuluu ja tehtävät muuttuu. Tällä hetkellä olen varmasti ainoa Suomen laatuartenomi. Käsittelen nostureista tulevia laatupalautteita (=virheraportteja) ja yritän saada salamana vinssit toimintakuntoon. :roll:
Viimeksi muokannut millia, 22:38, 16.06.2004. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Thoriel
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Thoriel »

Mitä on Suomessa enemmän kuin puhelinpylväitä? Merkonomeja.

Tunnustan, olen YO-merkonomi, kirjastolinjalta, niitä viimeisiä ennen kuin koko systeemi muuttui ammattikorkeakouluksi. Taisi juuri vaihtua kymmenen vutta sitten kun siirryttiin toiselle vuodelle - katseltiin niitä numerolukollisella salkulla varustettuja pitkätakkihippejä ja todettiin että ei kuulkaa juipit, me ei enää kuuluta joukkoon... Kirjastolinjalla on ollut aina sellainen kummallinen maine, ja kun sitä meidän porukkaa katsoi, ei voinut muuta kuin olla samaa mieltä. ;) Olisihan sitä neljän ällän papereilla kai parempaankin päässyt, mutta hittolainen kun valmistuttuaan ja työkokemuksen jäljiltä totesi pitävänsä työstä kuin hullu puurosta. Palkkakuoppa on hurja, kuten koko kunta-alalla, mutta tällä hetkellä minulle kuitenkin loppupeleissä merkitsee työn mielekkyys enemmän kuin rahapussin pulleus.

Kielipää on meidän perheessä aina ollut vahva, mutta saksan sijaan tuli valittua ranska kolmanneksi kieleksi aikanaan. Oma saksan kielen taitoni on korkkaritasoa, mutta ihmeesti siitä silti ymmärtää omin nokkineen ja hieman babelfishin avustamana. Tilaukset Saksasta sujuvat kyllä, mutta jarvij:n mainostamaa akvaristikieltä ei tässä nupissa vielä taivuteta. Englantia puhun kuulemma mukamas paremmin kuin syntyperäiset, Irlannissa olimme siskon kanssa jopa vaikeuksissa, kun eivät tahtoneet millään uskoa ettemme ole paikkakuntalaisia, vaan jostain Suomesta. "Saywha?! Pissoff and here's another pint'o'Guinness!"

Päädyin kuin päädyinkin "kiljattontätiksi", ja kymmenisen vuotta on nyt alalla vierähtänyt. Akvaario on ollut perheessä naskista asti, joten innostus kumpusi jo sieltä alitajuisesti. Alan lehdet ja kirjat on tullut töissä koluttua läpikotaisin, ja onpa harrastuksesta ollut hyötyäkin, kun asiakkaille on päässyt neuvomaan hyviä tietolähteitä ja varoittamaan niistä huonoista. (Esim. Bailey & Sandford: Suuri akvaariokirja, jota vastusteluistani huolimatta kuitenkin otettiin taloon. Liekö sekin parempi kuin ei mitään, mutta totuus on se, että suomenkielisestä, hyvästä ja edes jotenkin ajantasaisesta akvaariokirjallisuudesta on nykyään aivan huutava pula!) Lisäksi erilaiset tiedonhaun välineet ovat hyvin hallussa, eli osaan ja pystyn hakemaan tietoa muualtakin kuin netistä, aina ulkomaisia tietolähteitä myöten.
NiiLi
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja NiiLi »

Ammatiltani kemian laborantti jolla on myös ympäristövastaavan koulutus.
Oletettavasti jonkimoista hyötyä on koulutuksesta myös akvaarioiden kanssa ollut :roll:
Vain kuolleet kalat uivat virran mukana.
Kiki

Viesti Kirjoittaja Kiki »

Kaupallinen koulutus ja akvaario vain harrastus. Lukio on käyty kuten Rääkyllä, joka kaiketi tämän keskustelun aloitti. Moni asia menee myös minulla yli hilseen, mutta ei se mitään - ainahan sitä voi oppia uutta kun tutustuu aiheeseen tarkemmin. [;)]
KtMan
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja KtMan »

Koulutus, eikä nykyinen ammattini liippaa läheltäkään akvaariotoimintaa.
Lapsuuden kesä/hiihtolomat seurailin isoisäni oppeja kalastuksen parissa, mutta siihen se monen polven kalastaja-ammattiputki sitten katkeskin (ei voi tehdä pahaa kaloille [;)] ).
Lähellä oli oman kalanviljelylaitoksen/akvaarioliikkeen perustaminen, mutta viime metreillä tajusin jäädä kelkasta :D ja kaveri parka jatkoi huonolla menestyksellä yhteistä projektiamme :roll:
Ei tästä sentään ammattia viitsisi, mutta harrastuksena oikein kiva :)
T:Krisse
Mulla olis jo xyfilis, onks sulla heittää mitään vaihtareita?
bettaboy85
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja bettaboy85 »

Peruskoulu pohja ja lukiossa hääräilen. Elukoista oon ollu kiinnostunu jo 3 vuotiaasta lähtien(silloin hankittiin eka kissa) ja sen jälkeen kaikki jutut oon kyllä opiskellu tietokirjoista ja avarasta luonnosta. Ja niiden ansiosta sain luma-stipendinkin 6 luokalla(8luokalla maantieto oli 5 ja bilsa 6 :roll: )

Akvaarioita oon harrastanu vasta jotain 5-6 vuotta
Eli ei oo viellä ainakaan kumminkaan päin auttanu yhtään mitteen.
Paula Luotola
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Paula Luotola »

Luonnontieteellisellä tdk:lla säilyin peräti vuoden, pääaineena fysiikka, nyt lääketieteen opinnot pahasti kesken. Liekkö tuosta juuri muuta apua kuin se, ettei mahdottomankaan näköisiä tekstejä pelästy, on nimittäin aivan totta, että kukaan ei osaa kirjoittaa niin huonosti aukeavaa tekstiä kuin lääkäri :twisted: .
Taika-Jim
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Taika-Jim »

Peruskoulun olen käynyt ja sen jälkeen on tullut yritettyä opiskella vaikka mitä. Kaupallista alaa, terveydenhuoltoa ja nyt viimeisimpänä farmasiaa, eli farmanomiksi opiskelen tällä hetkellä. Näyttää jopa, että tästä viimein saa paperin :roll:
Tullut vanhaksi ja järkeväksi ihmiseksi :mrgreen:

Kyllähän tuosta terveydenhuollon opiskeluista on selvä hyöty akvaarioharrastuksessa. Ymmärtää nyt jotain kemiasta...

Työkseni teen tällä hetkellä keikkahommia elektroniikkaliikkeessä ja luontaistuotekaupassa. Syksyllä ilmeisesti vedän muutaman valokuvausryhmän yläasteikäisille...

Eipä noista töistäkään juuri revi hyötyä akvaarioharrastukselle tai toistenpäin.
Heidi_80
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Heidi_80 »

Puolisen vuotta on jäljellä ympäristönsuojelutekniikan opintoja ja sitten pitäisi olla ingenjööri (AMK)! Meillä koulutuksessa on käyty hurjat määrät läpi vesikemiaa/jätevedenpuhdistusta, biokemiaa, kemiaa, mikrobilsaa, ....koska yksi pääopettajistamme on menettänyt sydämensä jätevesille :twisted: . Näillä on melko lailla yhteyksiä akvaarioon, mutta koska jätevesi asioita tungetaan joka suunnasta joka päivä 8O niin nyt alkaa mielenkiinto lopahtaa noihin vesijuttuihin, mutta kaipa noista jotain apua on akvaarion hoidossa ja toivottavasti työelämässäkin. [;)]
Ankku123
Member
Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Ankku123 »

Minä olen vielä vailla ammattia, olen valinnut lastenteon ennen koulutusta. Nyt olen lähdössä opiskelemaan lähihoitajaksi joko oppisopimuksella tai ihan koulun kautta.
Blue
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Blue »

Minä opiskelen kauppatieteitä, tietotekniikka pääaineena. No tiedä onko tuosta koulusta varsinaisesti hyötyä, mutta kiinnostuksesta tietotekniikkaan ainakin on. Olen usein etsimässä kaikenlaista akvaariotietoa netistä, ja kotisivujakin on tullut tehtyä. Niin no on tuosta itse koulusta se hyöty, että sieltä pääsee internettiin :mrgreen:

Tulipas muuten mieleen, että olenhan mä tehnyt muutaman harjoitustyön akvaarioaiheesta. Jotain satelliittimalleja ym.
maketzu
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maketzu »

Koulutukseltani olen datanomi niin kuin kaikki jo kai tietävätkin.
Nyt sitten ollaan työtön ja sitä työtä haeskellaan IT-alan puolelta. Lähinnä erilaisia toimistojuttuja ja www-sivujen tekoa ja opasjuttuja jne.
Makevaario Tuossa uudistettua sivustoa. Käykääpä äänestämässä galluppiin ja laittamassa palautettakin :) Toivottavasti olet vakiokävijä. Käy vastaamassa kyselyyn.
Makevaario esittää Youtube-kanavani, jossa akvaariovideoitani. Käy katsomassa.
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Koulutukseltani olen graafinen suunnittelija ja olen alan töissä, AD assistenttina isossa mainostoimistossa.

Alasta on akvaarioharrastukselle hyötyä siten että... ööö... teen nättejä koosteita kaloistani. Ja toivottavasti jossain välissä todella nätit ja toimivat nettisivut niistä. Tietenkin voisi mainita sen, että alalla on välillä paljonkin luppoaikaa jolloin tulee surffailtua ja opiskeltua akvaarioaihetta netistä.
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
vvarpa
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja vvarpa »

Tekninen ja kaupallinen koulutus. Töissä elektroniikkateollisuudessa. Työn kuvaan on kuulunut ja kuuluu yhdessä ja samassa firmassa, tuotannonsuunnittelu, tuotekehitystehtävät, testeriohjelmointi ja business controllollerin hommia.

Akvat tuli silleen puolivahingossa kun puoliso niitä kärtti.
Tieto ilman teoriaa on triviaa, mutta teoria ilman faktoja on paskanjauhantaa
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”