Erittäin kestäviä akvakasveja

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Maina
Starting Member
Starting Member

Erittäin kestäviä akvakasveja

Viesti Kirjoittaja Maina »

No niin auttakaa nyt naista mäessä ja kertokaa omien kokemuksienne perusteella,että mikä kasvi on sellainen joka kestää mitä tahansa ja säilyttää "kauniin" ulkonäkönsä kauan.
Itsellä tuntuu vedensuosikit ja muut kasvit kuolevan alta aika yksikön...
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lisa »

Anubias barteri var. barteri sekä Anubias barteri var. nana ovat ainakin sangen kestäviä rehuja. Eivät vaadi mitään erikoisuuksia, kasvavat ihan hyvin köyhänkin valaistuksen alla (joko "normaalisti" istutettuna tai sitten esim. juurakkoon tai kiveen köytettynä). Myös jaavansaniaista ja jaavansammalta kannattaa kokeilla (nämä kiinnitetään juurakkoon tms). Melalehdistä taasen puna- sekä ruskomelalehdet ovat mielestäni ne helpoimmat (pohjalannoitus on tarpeellinen).
Jos tahtoo välttämättä todellisia rikkaruohoja kokeilla, niin intianvesitähdikki, liuskavesisaniainen ja etenkin karvalehti ovat oivia hermoromahduksen aiheuttajia. Näille vähän enemmän valoa ja nestemäistä lannoitetta veteen, niin hyvä tulee.

Minkälaiset olot siellä altaassa on? Valaistus, lannoitus, vesiarvot, kalat, vedenhoitorutiinit?
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
mjalava
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja mjalava »

Minulla jo mainitut vedensuosikki ja intianvesitähdikki kasvavat "missä vaan", jopa ämpäreissä joita olen pitänyt ihan vaan tavallisen huonevalaistuksen varassa kotiloiden asumuksina. Yhdessä 63-litraisessa altaassa jossa on aivan hurja kotilokanta mukaanlukien kasveja syöviä pallo- ja lampikotiloita nämä kasvit täyttävät altaan yhden vanhan 18-wattisen putken voimin ilman lannoitusta.

Mika
Freestyleman
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Freestyleman »

Eikös vaillisneriakin kävis?
_-_Freestyleman_-_
saurama
Valopää
Valopää

Viesti Kirjoittaja saurama »

Jep. Ainakin perus-vallisneria on melko "hard to kill". Kierteinen on jo selvästi kronkelimpi.
Larre
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Larre »

Olen huomannut ihan saman asian!
Kierteiset kuihtu melkein kuukaudessa ja tavallisia mulla on ollut nyt melkein vuoden! Ja toinen mikä mun akvaariossa on viihtyny on jaavansaniainen juurakon päälle laitettuna! Kun munkaan akvaariossa ei kovin moni laji viihdy!
totoro
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja totoro »

Vedensuosikkikin on aika kestävä; sama kasvi on ollut meillä jo 20 vuotta! 8O
Anza
Member
Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Anza »

Itselläni eivät ole menestyneet mitkään hennot kasvit kuten vedensuosikit. Eivät pysy hiekassa, vaan aina lähtevät joko virtauksen mukana tai sitten haarniskamonnit irrottavat ne uimalla vierestä tai tonkimalla pohjaa.

Sen sijaan kaikki vesitähdikit (minulla on neljää lajia: jätti-, intian-, salava-, ja liuska-) kasvavat turhankin nopeasti ja menestyvät.

Argentiinanvesirutto on myös nimensä mukainen ja leviää huimaa vauhtia.

Vallisneriat jostain syystä eivät ole menestyneet mitenkän hirmu hyvin: pysyvät kyllä hengissä ja näyttävälkin ihan ok:lta, mutta eivät oikein leviä tai ainakin tekevät sitä hyvin hitaasti :? .
riikkaaalto
Junior Member
Junior Member

Vallisneria

Viesti Kirjoittaja riikkaaalto »

Vallisneria se jaksaa aina vaan kasvaa ja kasvaa..
Akvaariossani on ollut kohta 5v. vallisneriaa ja välillä se ryövää tilan, valon ja ravinteet kaikilta muilta kasveilta. Kuukausittain sitä saa pistää ämpärillisen aina roskiin. Tosin viime aikoina olen lahjoittanut sitä kaikille mahdollisille tutuille joilla ei meinaa kasvit kasvaa. Voiskin taas laittaa ilmoituksen lahjoitetaan palstalle.. 8)
Jussi
Junior Member
Junior Member

Re: Vallisneria

Viesti Kirjoittaja Jussi »

riikkasavolainen kirjoitti:Vallisneria se jaksaa aina vaan kasvaa ja kasvaa..
Akvaariossani on ollut kohta 5v. vallisneriaa ja välillä se ryövää tilan, valon ja ravinteet kaikilta muilta kasveilta. Kuukausittain sitä saa pistää ämpärillisen aina roskiin. Tosin viime aikoina olen lahjoittanut sitä kaikille mahdollisille tutuille joilla ei meinaa kasvit kasvaa. Voiskin taas laittaa ilmoituksen lahjoitetaan palstalle.. 8)
Nostappa altaasi lämpö n. 30 C asteeseen, kuten minulla on ollut kiekkojen hankinnasta alkaen, niin eipä valisneria kukoista. Minulla se suorastaan kitui reilun vuoden, mutta on sen jälkeen alkanut sopeutua. Yllättäen Isomiekkakasvi ( Echinodorus macrophyllus) jostain syystä menestyy ja lisääntyy tässäkin lämpötilassa.
riikkaaalto
Junior Member
Junior Member

Hyvä tietää

Viesti Kirjoittaja riikkaaalto »

Ahaa. Täytyykin kokeilla jos se hillitsisi vähän kasvua.
Vaikka toisaalta on se kiva kun kasvit kasvaa, se ei meinaan aina ole niin itsestään selvää. Mutta kiitos vinkistä ja aurinkoista kesää! 8)
Anza
Member
Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Anza »

Kiekkoaltaassa minullakin vallisneriat on, eivätkä kasva mitenkään hirmu kehuttavasti; pituutta vähän mutta eivät rönsyile.
MAMA
Junior Member
Junior Member

Re: Erittäin kestäviä akvakasveja

Viesti Kirjoittaja MAMA »

Maina kirjoitti:No niin auttakaa nyt naista mäessä ja kertokaa omien kokemuksienne perusteella,että mikä kasvi on sellainen joka kestää mitä tahansa ja säilyttää "kauniin" ulkonäkönsä kauan.
Itsellä tuntuu vedensuosikit ja muut kasvit kuolevan alta aika yksikön...
Pommin kestäviä kasveja:
1. Pistia
2. Limaska
Se on koiralle oikein että koppi vuotaa ja luu on kovaa.
Maina
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Maina »

Kiitoksia immeiset!Paljon on tullut hyviä ehdotuksia *Ryhtyy tutkimaan listaa tarkemmin*
Vallisneriaa ostinkin pyttyyni jo ja se näyttää kukoistavan oikein hyvin!
Toivottavasti se vääntäisi paljon rönsyjä lisää,että akvakin näyttäisi hieman "merellisemmältä" ja se peittäisi suodattimen näkyvistä.
Tosin huomasin nyt,että armas kultakalani(joka by the way hakee uutta asiantuntevaa kotia) on tuhonnut vedensuosikkiani :?
mysli
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja mysli »

Vanhempieni akvaariossa on kohta 20 vuotta ollut jonkinlainen anubias, jonka versoja on iänkaiken riittänyt jaeltavaksi kaikille, joille vain on kelvannut. Syystä tai toisesta tämä kaiken mahdollisen kestänyt kasvi on alkanut käymään kitukasvuiseksi ja kuolemaan pois. Mitään vesiarvojen, valaisun tai kalaston muutosta ei ole tapahtunut, ainoastaan terävä sora vaihtui pyöreään. Vaan oli kyllä täysin tuhoutumaton kasvi niin kauan kuin sitä kesti.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”