Erittäin kestäviä akvakasveja
Valvoja: Moderaattorit
Erittäin kestäviä akvakasveja
No niin auttakaa nyt naista mäessä ja kertokaa omien kokemuksienne perusteella,että mikä kasvi on sellainen joka kestää mitä tahansa ja säilyttää "kauniin" ulkonäkönsä kauan.
Itsellä tuntuu vedensuosikit ja muut kasvit kuolevan alta aika yksikön...
-
- Katalysaattori
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Anubias barteri var. barteri sekä Anubias barteri var. nana ovat ainakin sangen kestäviä rehuja. Eivät vaadi mitään erikoisuuksia, kasvavat ihan hyvin köyhänkin valaistuksen alla (joko "normaalisti" istutettuna tai sitten esim. juurakkoon tai kiveen köytettynä). Myös jaavansaniaista ja jaavansammalta kannattaa kokeilla (nämä kiinnitetään juurakkoon tms). Melalehdistä taasen puna- sekä ruskomelalehdet ovat mielestäni ne helpoimmat (pohjalannoitus on tarpeellinen).
Jos tahtoo välttämättä todellisia rikkaruohoja kokeilla, niin intianvesitähdikki, liuskavesisaniainen ja etenkin karvalehti ovat oivia hermoromahduksen aiheuttajia. Näille vähän enemmän valoa ja nestemäistä lannoitetta veteen, niin hyvä tulee.
Minkälaiset olot siellä altaassa on? Valaistus, lannoitus, vesiarvot, kalat, vedenhoitorutiinit?
Jos tahtoo välttämättä todellisia rikkaruohoja kokeilla, niin intianvesitähdikki, liuskavesisaniainen ja etenkin karvalehti ovat oivia hermoromahduksen aiheuttajia. Näille vähän enemmän valoa ja nestemäistä lannoitetta veteen, niin hyvä tulee.
Minkälaiset olot siellä altaassa on? Valaistus, lannoitus, vesiarvot, kalat, vedenhoitorutiinit?
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
Minulla jo mainitut vedensuosikki ja intianvesitähdikki kasvavat "missä vaan", jopa ämpäreissä joita olen pitänyt ihan vaan tavallisen huonevalaistuksen varassa kotiloiden asumuksina. Yhdessä 63-litraisessa altaassa jossa on aivan hurja kotilokanta mukaanlukien kasveja syöviä pallo- ja lampikotiloita nämä kasvit täyttävät altaan yhden vanhan 18-wattisen putken voimin ilman lannoitusta.
Mika
Mika
-
- Starting Member
-
- Member
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Itselläni eivät ole menestyneet mitkään hennot kasvit kuten vedensuosikit. Eivät pysy hiekassa, vaan aina lähtevät joko virtauksen mukana tai sitten haarniskamonnit irrottavat ne uimalla vierestä tai tonkimalla pohjaa.
Sen sijaan kaikki vesitähdikit (minulla on neljää lajia: jätti-, intian-, salava-, ja liuska-) kasvavat turhankin nopeasti ja menestyvät.
Argentiinanvesirutto on myös nimensä mukainen ja leviää huimaa vauhtia.
Vallisneriat jostain syystä eivät ole menestyneet mitenkän hirmu hyvin: pysyvät kyllä hengissä ja näyttävälkin ihan ok:lta, mutta eivät oikein leviä tai ainakin tekevät sitä hyvin hitaasti
.
Sen sijaan kaikki vesitähdikit (minulla on neljää lajia: jätti-, intian-, salava-, ja liuska-) kasvavat turhankin nopeasti ja menestyvät.
Argentiinanvesirutto on myös nimensä mukainen ja leviää huimaa vauhtia.
Vallisneriat jostain syystä eivät ole menestyneet mitenkän hirmu hyvin: pysyvät kyllä hengissä ja näyttävälkin ihan ok:lta, mutta eivät oikein leviä tai ainakin tekevät sitä hyvin hitaasti

-
- Junior Member
Vallisneria
Vallisneria se jaksaa aina vaan kasvaa ja kasvaa..
Akvaariossani on ollut kohta 5v. vallisneriaa ja välillä se ryövää tilan, valon ja ravinteet kaikilta muilta kasveilta. Kuukausittain sitä saa pistää ämpärillisen aina roskiin. Tosin viime aikoina olen lahjoittanut sitä kaikille mahdollisille tutuille joilla ei meinaa kasvit kasvaa. Voiskin taas laittaa ilmoituksen lahjoitetaan palstalle.. 8)
Akvaariossani on ollut kohta 5v. vallisneriaa ja välillä se ryövää tilan, valon ja ravinteet kaikilta muilta kasveilta. Kuukausittain sitä saa pistää ämpärillisen aina roskiin. Tosin viime aikoina olen lahjoittanut sitä kaikille mahdollisille tutuille joilla ei meinaa kasvit kasvaa. Voiskin taas laittaa ilmoituksen lahjoitetaan palstalle.. 8)
Re: Vallisneria
Nostappa altaasi lämpö n. 30 C asteeseen, kuten minulla on ollut kiekkojen hankinnasta alkaen, niin eipä valisneria kukoista. Minulla se suorastaan kitui reilun vuoden, mutta on sen jälkeen alkanut sopeutua. Yllättäen Isomiekkakasvi ( Echinodorus macrophyllus) jostain syystä menestyy ja lisääntyy tässäkin lämpötilassa.riikkasavolainen kirjoitti:Vallisneria se jaksaa aina vaan kasvaa ja kasvaa..
-
- Junior Member
Hyvä tietää
Ahaa. Täytyykin kokeilla jos se hillitsisi vähän kasvua.
Vaikka toisaalta on se kiva kun kasvit kasvaa, se ei meinaan aina ole niin itsestään selvää. Mutta kiitos vinkistä ja aurinkoista kesää! 8)
Vaikka toisaalta on se kiva kun kasvit kasvaa, se ei meinaan aina ole niin itsestään selvää. Mutta kiitos vinkistä ja aurinkoista kesää! 8)
Re: Erittäin kestäviä akvakasveja
Pommin kestäviä kasveja:Maina kirjoitti:No niin auttakaa nyt naista mäessä ja kertokaa omien kokemuksienne perusteella,että mikä kasvi on sellainen joka kestää mitä tahansa ja säilyttää "kauniin" ulkonäkönsä kauan.
1. Pistia
2. Limaska
Se on koiralle oikein että koppi vuotaa ja luu on kovaa.
Kiitoksia immeiset!Paljon on tullut hyviä ehdotuksia *Ryhtyy tutkimaan listaa tarkemmin*
Vallisneriaa ostinkin pyttyyni jo ja se näyttää kukoistavan oikein hyvin!
Toivottavasti se vääntäisi paljon rönsyjä lisää,että akvakin näyttäisi hieman "merellisemmältä" ja se peittäisi suodattimen näkyvistä.
Tosin huomasin nyt,että armas kultakalani(joka by the way hakee uutta asiantuntevaa kotia) on tuhonnut vedensuosikkiani
Vallisneriaa ostinkin pyttyyni jo ja se näyttää kukoistavan oikein hyvin!
Toivottavasti se vääntäisi paljon rönsyjä lisää,että akvakin näyttäisi hieman "merellisemmältä" ja se peittäisi suodattimen näkyvistä.
Tosin huomasin nyt,että armas kultakalani(joka by the way hakee uutta asiantuntevaa kotia) on tuhonnut vedensuosikkiani

Vanhempieni akvaariossa on kohta 20 vuotta ollut jonkinlainen anubias, jonka versoja on iänkaiken riittänyt jaeltavaksi kaikille, joille vain on kelvannut. Syystä tai toisesta tämä kaiken mahdollisen kestänyt kasvi on alkanut käymään kitukasvuiseksi ja kuolemaan pois. Mitään vesiarvojen, valaisun tai kalaston muutosta ei ole tapahtunut, ainoastaan terävä sora vaihtui pyöreään. Vaan oli kyllä täysin tuhoutumaton kasvi niin kauan kuin sitä kesti.