Punainen ja sinisen harmaa juova selässä ?
Valvoja: Moderaattorit
Punainen ja sinisen harmaa juova selässä ?
Minulla on ongelma koska en tiedä mitkä mato lajike minulla kivissä jyllää, onko paha vai hyvä mato ?
Mato on hieman punertava ja selässä menee sinisen harmaa juova.
Matoja kivissä on melkoinen määrä, veikkaisin noin 20 matoa per kivi ja kun kiviä on 25 - 35 niin matoja löytyy.
Onneksi kivet eivät ole vielä pää altaassa vaan ne ovat eristyksissä saavissa.
Tiedän että jotkin madot ovat hyödyllisiä (syövät pa##aa ja pitävät elävien kivien onkalot auki) mutta en ole ennen nähnyt tätä lajiketta ja en tiedä uskallanko laittaa noita altaaseeni.
Seurasin yöllä lampun kanssa eristyksessä olevia kiviä, enkä huomannut muita ötököitä kuin madot ja jokin sittiäinen (vaaleita, vähän hyttysen näköisiä iulman siipiä).
Mutta olisin kiitollinen kaikesta informaatiosta.
Lusse.
Mato on hieman punertava ja selässä menee sinisen harmaa juova.
Matoja kivissä on melkoinen määrä, veikkaisin noin 20 matoa per kivi ja kun kiviä on 25 - 35 niin matoja löytyy.
Onneksi kivet eivät ole vielä pää altaassa vaan ne ovat eristyksissä saavissa.
Tiedän että jotkin madot ovat hyödyllisiä (syövät pa##aa ja pitävät elävien kivien onkalot auki) mutta en ole ennen nähnyt tätä lajiketta ja en tiedä uskallanko laittaa noita altaaseeni.
Seurasin yöllä lampun kanssa eristyksessä olevia kiviä, enkä huomannut muita ötököitä kuin madot ja jokin sittiäinen (vaaleita, vähän hyttysen näköisiä iulman siipiä).
Mutta olisin kiitollinen kaikesta informaatiosta.
Lusse.
Matoja kivissä
Joo, katselin lisää niitä kiviä ja nyt näyttää siltä että sen noin 20 matoa per kivi voin unohtaa niitä on paljon enemmän.
Tuo määräkin vähän arveluttaa, jos matoja on noin paljon niin ne varmaan voi tehdä aika paljon hallaa akvassa muille ötököille esim : ravuille ymm... ?
Enkä tiedä onko tulevat kalatkaan turvassa ?
Äkkiä mulle informaatiota !!!
---------------
Joop, vähän kävin pyörimässä netissä, etsimässä tietoa noista bristleistä ja vähän pahalta näyttää, ilmeisesti se mato lajike on Hermodice Carrunculata (Fire worm).
http://www.aquarium.net/0198/0198_2.shtml
Mutta kertokaa oma mielipiteenne ja mitä vois tehdä ?
---------------
Sori, kirjoitin väärän nimen, ne mun kivissä olevat madot vaikuttaisivat olevan Eurythoe complanata merkkinen pas####nen.![Evil or Very Mad [}:)]](./images/smilies/icon_evil.gif)
Lusse.
Tuo määräkin vähän arveluttaa, jos matoja on noin paljon niin ne varmaan voi tehdä aika paljon hallaa akvassa muille ötököille esim : ravuille ymm... ?
Enkä tiedä onko tulevat kalatkaan turvassa ?
Äkkiä mulle informaatiota !!!
---------------
Joop, vähän kävin pyörimässä netissä, etsimässä tietoa noista bristleistä ja vähän pahalta näyttää, ilmeisesti se mato lajike on Hermodice Carrunculata (Fire worm).
http://www.aquarium.net/0198/0198_2.shtml
Mutta kertokaa oma mielipiteenne ja mitä vois tehdä ?
---------------
Sori, kirjoitin väärän nimen, ne mun kivissä olevat madot vaikuttaisivat olevan Eurythoe complanata merkkinen pas####nen.
![Evil or Very Mad [}:)]](./images/smilies/icon_evil.gif)
Lusse.
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: FOMA (nro4)
- Viesti:
Ei noista madoista kannata huolestua. Mullakin on kivissä jos jonkin näköisiä matoja, myöskin tuon näköisiä kuin kuvassasi. Niistä ei ikinä ole ollut tietääkseni haittaa millekään elukalle jonka olen akvaarioon ostanut ja pääasiassa kaikki pikkuöttiäiset ovat hyväksi akvaariossa. Tulet sitäpaitsi huomaamaan, että suurin osa häviää niistä muutaman kuukauden sisällä. Jotkut ei-halutut ravut ovatkin vähän suurempi huolenaihe, mutta ei niistäkään kannata mielestäni liikaa huolestua.
Mato
Joo eli se mato "oli" toi Eurythoe complanata ja noita matoja oli niin paljon että suoritin raakoja toimenpiteitä ja nyt ei ole matoja ainaskaan silminnähden yhtään.
Se miksi teilasin nuo madot oli se että minua alkoi epäilyttää kun ei ollut mitään muuta kuin noita matoja niissä kivissä joten oletan että madot ovat syrjäyttäneet/syöneet kaiken muun.
Lusse.
Se miksi teilasin nuo madot oli se että minua alkoi epäilyttää kun ei ollut mitään muuta kuin noita matoja niissä kivissä joten oletan että madot ovat syrjäyttäneet/syöneet kaiken muun.
Lusse.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Re: Mato
Artikkeleita luettua tulikin mieleen, että lopputulos voisi olla muun elämän suhteen tälläinen.Lusse kirjoitti:Se miksi teilasin nuo madot oli se että minua alkoi epäilyttää kun ei ollut mitään muuta kuin noita matoja niissä kivissä joten oletan että madot ovat syrjäyttäneet/syöneet kaiken muun.
Voi että, mitä menit tekemään, tuhosit erittäin hyödyllisiä ja tärkeitä matoja akvaariosta.Lusse kirjoitti:Joo eli se mato "oli" toi Eurythoe complanata ja noita matoja oli niin paljon että suoritin raakoja toimenpiteitä ja nyt ei ole matoja ainaskaan silminnähden yhtään.

![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Netti on täynnä väärää tietoa bristlewormeista, yhden tai parin vaarallisen (ja harvinaisen!) lajin takia kaikki loput 120 erittäin hyödyllistä lajia on pidetty ei toivottuna akvaariossa, mutta onneksi hyödyllistäkin tietoa löytyy:
http://reefkeeping.com/issues/2003-04/rs/index.htm
Lisäksi saman sarjan alku- ja loppuosat:
http://reefkeeping.com/issues/2003-03/rs/index.htm
http://reefkeeping.com/issues/2003-05/rs/index.htm
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: FOMA (nro4)
- Viesti:
Mun mielestä homma ei ole näin mustavalkoista. Uskon, että perustusvaiheessa pitää olla jonkun verran uutta kiveä, mutta uskon myös että suurin osa voi olla vanhaa. Kun itse aloitin oli noin 40% kivimäärästä uutta ja loput 2 vuotta käytettyä. Mielestäni kaikki on mennyt ihan hyvin. En osaa sanoa mikä uuden vs vanhan kiven suhde voisi olla, mutta kivessä olevat kussakin akvaarion elinkaaren vaiheessa kukoistavat eliöt kyllä lisääntyvät pienestäkin määrästä, kuollakseen sitten aikanaa pois uusien vallalla olevien lajien alta.Jokainen kerta kun vanhoilla kivillä ollaan aloitettu on enemmän tai vähemmän koko juttu epäonnistunut.
Olen samaa mieltä mikkokoon kanssa. Itselläni oli suurin osa kivestä vanhaa kun aloitin ja nyt olen hiljalleen lisäillyt uutta kiveä ja hyvin on mennyt. Uuden kiven osuus on kuitenkin nytkin alle 20% koko kivimäärästä. Jos käytetyn kiven hinta on 1/5 tai alle uuden hinnasta on houkutus kyllä suuri pistää pohjakiviksi käytettyä tavaraa.
-
- Imperaattori
- Akvaarioseurat: HAF, HAS, TAS, TAY
- Viesti:
Saako kysyä miten "raakoja" toimenpiteitä teit poistaaksesi madot (ja tod. kaiken muunkin elävän samalla)?Lusse kirjoitti:...noita matoja oli niin paljon että suoritin raakoja toimenpiteitä ja nyt ei ole matoja ainaskaan silminnähden yhtään.
Guess what?! I got a fever, and the only prescription... is more cowbell!
Matoja matoja.....
No hyvä juttu että tästä tuli paljon puheen aihetta.
Itse en ensinnäkään inhoa noita matoja vaan ne ovat mielestäni erittäin mielenkiintoisia ötököitä, mutta kun niissä kivissä oli niin paljon noita matoja niin ajattelin että viikate saa heilahtaa osalle.
Saahan sitä aina kysyä
No ei vaiskaan asettelin kiviä sanomalehden päälle ja pidin kiviä useamman tunnin hesarin päällä ja matoja alkoi ryömiä pois, loput korjasin pinsetillä yks kerrallaan.
Muutaman kiven dippasin makeaan veteen.
Dipattuissa kivissä oli iso määrä kuitulevää ja lasiruusuja + madot.
kyllä niissä kivissä on vielä eri bakteereja ymm.. mitä en näe paljaalla silmällä.
Jos meni vit###s niin sitten saan paljon rakennus ainetta pohjalle.
Lusse.
Itse en ensinnäkään inhoa noita matoja vaan ne ovat mielestäni erittäin mielenkiintoisia ötököitä, mutta kun niissä kivissä oli niin paljon noita matoja niin ajattelin että viikate saa heilahtaa osalle.
Saahan sitä aina kysyä

No ei vaiskaan asettelin kiviä sanomalehden päälle ja pidin kiviä useamman tunnin hesarin päällä ja matoja alkoi ryömiä pois, loput korjasin pinsetillä yks kerrallaan.
Muutaman kiven dippasin makeaan veteen.
Dipattuissa kivissä oli iso määrä kuitulevää ja lasiruusuja + madot.
kyllä niissä kivissä on vielä eri bakteereja ymm.. mitä en näe paljaalla silmällä.
Jos meni vit###s niin sitten saan paljon rakennus ainetta pohjalle.
Lusse.
-
- Senior Member
- Viesti:
Jos vaikka muuttaa 2 vuoden harrastuksen jälkeen ja siirtää kivet niin se on sitten tavallaan sama juttu kuin aloittaisi vanhalla kivellä ja epäonnistuisi? , tuskin, minulla on kokemuksia kokonaan uudesta kivestä sitten hyvästä käytetystä ja huonosta käytetystä, 2 ensimmäistä toimivat hyvin,täytyy vaan erottaa mikä on hyvä ja mikä huono käytetty kivi.
Vanhasta kivestä on jo kaikki ne öttiäiset kuolleet mitkä uudesta ei ja tulevat varmasti akvaariolosuhteissa kuolemaan ja siten rasittavat enemmän allasta perustamisvaiheessa ja tulee kovempi levävaihe.
Uutta kiveä on tiedysti hyvä laittaa, siitä voi hyvällä tuurilla löytää vaikka mureenan mutta myös hyvällä käytetyllä pärjää mainiosti,ostaa vaikka siihen muutaman kilon uutta lisäksi.
Varsinkin jos perustaa DSB-n niin mielestäni ihan turha tuhlata rahoja pohjakiveen mitkä uppoa 10 cm hiekan alle, siihen kelpaisi jopa se huono käytetty.
Vanhasta kivestä on jo kaikki ne öttiäiset kuolleet mitkä uudesta ei ja tulevat varmasti akvaariolosuhteissa kuolemaan ja siten rasittavat enemmän allasta perustamisvaiheessa ja tulee kovempi levävaihe.
Uutta kiveä on tiedysti hyvä laittaa, siitä voi hyvällä tuurilla löytää vaikka mureenan mutta myös hyvällä käytetyllä pärjää mainiosti,ostaa vaikka siihen muutaman kilon uutta lisäksi.
Varsinkin jos perustaa DSB-n niin mielestäni ihan turha tuhlata rahoja pohjakiveen mitkä uppoa 10 cm hiekan alle, siihen kelpaisi jopa se huono käytetty.
-
- Kim Söderberg
- Akvaarioseurat: HAS SMAS FOMA #2
- Viesti:
No ehkä minun korviini on tullut vaan ne epäonnistuneet jutut.
Ei kivi huonone jos esim. muuttaa...
Tai myy toimivasta altaasta.
Eli käytetään jatkossa termiä pilatut tai tuhotut kivet.
esim. allas retuperällä vuosia ( ei näe kiviä mössön alta )
esim. pidetty kosteana kuukausia autotallissa (kylmässä)
esim. kivet täynnä lasiruusuja ja muita öttiäisiä ( saa kyllä pois mutta vaatii kärsivällisyyttä, ja kenellä uudella harrastajalla on sitä.)
En ole kaikille sanomassa että heittää vanhat pois ja ostaa uutta tilalle.
Jokainen perustamisprosessi on yksilöllinen riippuen jokaisesta asiasta ja teknisestä vimpaimesta mitä on sillä hetkellä olemassa harrastajalla.
Kimi
Ei kivi huonone jos esim. muuttaa...
Tai myy toimivasta altaasta.
Eli käytetään jatkossa termiä pilatut tai tuhotut kivet.
esim. allas retuperällä vuosia ( ei näe kiviä mössön alta )
esim. pidetty kosteana kuukausia autotallissa (kylmässä)
esim. kivet täynnä lasiruusuja ja muita öttiäisiä ( saa kyllä pois mutta vaatii kärsivällisyyttä, ja kenellä uudella harrastajalla on sitä.)
En ole kaikille sanomassa että heittää vanhat pois ja ostaa uutta tilalle.
Jokainen perustamisprosessi on yksilöllinen riippuen jokaisesta asiasta ja teknisestä vimpaimesta mitä on sillä hetkellä olemassa harrastajalla.
Kimi