Kati kirjoitti:Kris kirjoitti:Tämä on sinun tulkintasi asiasta. Minä olen nähnyt aika monta kirjoitusta, jossa harrastajat kertovat erinäisistä oudoista kalakuolemista k.o. hiekan käytön yhteydessä. Minä en ainakaan millään suostuisi uskomaan, että tähänastiset kokemukset antavat k.o. hiekalle puhtaat paperit.
Oletko nyt varmasti suhteuttanut nämä kokemukset siihen, mikä määrä selvittämättömiä kalakuolemia tapahtuu muita pohjamateriaaleja käytettäessä?
Ihan hyvä pointti ja periaatteessa olen samaa mieltä kanssasi. Olen vain ajoittain ollut pöyristynyt siitä, miten erilaiset asiat saavat lähes TOTUUDEN statuksen kovin köykäisin perustein. Itse yritin tässä threadissa aikaisemmin tuoda esiin sen, että jos kyseisessä hiekassa on öljy- ja/tai raskasmetallijäämiä, keskeisenä puheenaiheena on
riskin suuruus. Toki on niin, että jos hiekassa on suuria määriä jotain myrkyllistä ainetta, se huomataan varsin pian. Silloin kymmenet huutavat täällä hiekkaa myrkylliseksi. Mutta jos öljyn ja muun moskan jäämät ovat kovin pieniä, silloin vain osa kaloista sairastuu tai kuolee. Ja silloinkin löytyy kymmeniä, satoja tai tuhansia akvaristeja, jotka ovat valmiita vannomaan kyseisen hiekan erinomaisuuden puolesta. Mutta se ei silti muuta sitä tosiasiaa, että joillekin kaloille hiekassa oleva öljy oli kohtalokasta.
Nyt tässä edellä kommentoimani kirjoitus oli mielestäni aikalailla tyypillinen esimerkki tällaisesta (joskus vaarallisestakin) yleistyksestä.
Kati kirjoitti:Kun nyt itse kaivoit esiin kokemusperäisen tiedon, taidan nokittaa kaivamalla esiin sen kyseisen hiekan käyttäjille suunnatun kyselyn.
Kaikella kunnioituksella: en usko, että tuon kyselyn avulla saisit selville paljoa muuta kuin sen, onko hiekka erittäin myrkyllistä kaloille. Pienempien harmien havainnointi vaatii vähän erilaista lähestymistapaa ja palaan tähän ajanpuutteen vuoksi myöhemmin.
Kati kirjoitti:Sitten ihan sivuhuomautuksena - minusta olet aiemmin perustellut asiasi paremmin.... Nyt olet itse valmis vetämään johtopäätöksiä mielestäni huomattavasti köykäisemmin perustuen - yllätys yllätys - yksittäisiin kokemuksiin.
Kiitos vain

. Huomaa kuitenkin yksi tärkeä juttu. Tietoisesti vältin väittämästä, että tähänastisten kokemusten perusteella hiekka voitaisiin yksiselitteistesti tuomita vaaralliseksi/haitalliseksi. [Uskon kyllä edelleen, että öljylle haiseva hiekka ei sovi akvaariokäyttöön, mutta se on toistaiseksi enemmänkin uskonasia.] Sen sijaan sanoin, että tähän asti on sellaisiakin kokemuksia, jotka antavat aihetta huoleen ja siksi en julistaisi hiekkaa vaarattomaksi.
Kati kirjoitti: ...En kuitenkaan osannut säikähtää tästä kohusta niin paljoa, että vartavasten alkaisin sotkea täysin toimivia akvaarioita - se on mielestäni suurempi riski.
Joo, ymmärrän ihan hyvin. Enemmänkin olisin nyt huolissani niiden vasta perustettavien akvaarioiden kohdalla.
Kati kirjoitti:Ja sitten taas asiaan. Jos pohjamateriaali sisältää öljyä ja/tai raskasmetalleja, eikö sillä luulisi olevan (miinusmerkkisiä) vaikutuksia kasveihinkin? Tai esim. suodatinpöpöihin? Kotiloihin? Minä en ainakaan sellaisia ole havainnut.
Enpä tiedä noista kasveista ja kotiloista. Tulee kyllä mieleen, että kalojen kohdalla optimaaliset olosuhteet ovat kaikkein kauimpana akvaarion oloista. Eli jos ajattelet sitä "välimatkaa", joka vallitsee akvaarion olosuhteiden (vesi, valaistus, ravinto, tila, jne.) sekä kunkin akvaariossa elävän eläin- tai kalalajin optimaalisten olosuhteiden välillä, kalojen kohdalla tuo välimatka lienee pisin. Näin ollen ne todennäköisesti kärsivät ensimmäisenä kaikenlaisista haitoista.
Kati kirjoitti:Luulen myös, että jos ongelmaksi asti saastunutta hiekkaa on, kaikki säkilliset eivät ole yhtä likaisia. Sitä suuremmalla syyllä olen sitä mieltä, että toimivasta akvaariosta on turha mennä hiekkaa vaihtamaan. Jos sensijaan ongelmia on, ja jos muutakaan aiheuttajaa ei löydy, vaihtaisin itsekin - just in case.
Näin varmaan on ja pitkään akvaariossa ollut hiekka on ehkä peseytynytkin (jos siinä alussa ei ollut kovin paljoa öljyä). Kuten edellä sanoin, kriittisin olisin uusien akvaarioiden kohdalla.
Mikkoj kirjoitti:Aivan näin yksinkertainen ei öljyn kemiallinen koostumus ole.
OK, kiitos tarkennuksesta. Omana tarkoituksenani oli lähinnä tuoda esiin se, että ne öljyn mahdolliset haitat eivät ole peräisin ainoastaan raskasmetalleista. Öljyn haitat ekosysteemeille ovat ainakin oman ymmärrykseni mukaan ensisijaisesti seurausta noista hiilivetykomponenteista ja vasta toissijaisesti raskasmetalleista. Korjatkaa jos olen väärässä. Toki akvaariokäytössä myös nuo raskasmetallit voivat olla merkittävässä asemassa.
Mikkoj kirjoitti:Itselläni luullakseni on juuri tuota kuuluisaa Optirocin hiekkaa, joskaan en ole tästä aivan 100% varma. pH on happaman puolella, eli raskasmetallit olisivat liuenneet jos olisivat liuetakseen. Määritin raskasmetallipitoisuudet kolmellekymmenelle tyypillisimmälle alkuaineelle akvaariovedestä ICP-AES/ICP-MS ...
Tästä tekniikasta en mitään ymmärrä, mutta hatunnosto aktiivisuudelle! Nyt tulee kyllä mieleen muutama keskeinen tarkennus, ettei jäisi metsä näkemättä kun on niin paljon puita:
1. Onko se hiekkasi tuota Optirocia vai ei? (tämä on aika keskeinen, vai mitä

)
2. Miten kauan se on akvaariossasi ollut ja paljonko vaihdat vettä viikossa? (Jos se on ollut 300-litraisessa akvaariossa vaikkapa vuoden ja vaihdat 50% viikossa niin yhtäkkiä laskettuna olet pessyt sitä 7800 litran vesimäärällä, mikä vastannee noin 25 ammeellista vettä. Siinä voi yksi jos toinenkin raskasmetallimolekyyli mennä vessanpönttöön).
3. Käytätkö vedenparannusainetta? (ts. onko raskasmetallit saostuneet pohjalle, josta olet ne imuroinut pois)
4. Voiko öljyjäämiä testata samalla tekniikalla yleisemmin (siis niitä hiilivetykomponentteja)?
Tarkoitukseni ei ole kuulostaa ilkeältä, mutta noiden asioiden julkituominen antaa vähän paremmin osviittaa testisi soveltuvuudesta tähän ongelmaan!