![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Vitsi sinänsä, mutta tuo KimmoS:n aloittama ketju missä kartoitetaan ihmisten hiekkapetien ominaisuuksia on siinä mielessä hyvä että voisi nähdä ehkä vähän millaiset DSB:n voivat johtaa ongelmiin ja missä ajassa.
Valvoja: Moderaattorit
Onpa komeasti saatu asia solmuun. Maininta "Mutta kuten tänään ircissa suositeltiin" antoi esim. minulle sen kuvan, että ircissä olisi päästy jonkinlaiseen yhteisymmäkseen RC:n ja UR:n juttujen olevan niitä oikeita ja täällä puhutaan vain huuhaata.Tatu Vaajalahti kirjoitti:Kun nyt rambi on napannut minun yhden lauseeni IRCistä kokonaan irti asiayhtedestä, täällä riittää kivenheittäjää.
Taisin nyt mainita asiasti ircissäkin, mutta ehkä välistä olisi parempi että asiantuntijat pitäytyisivät hitaissa muutoksissa lausuntojensa suhteen. Niin jenkkilässä kuin suomessakin osa harrastajista jättää ajattelun muille ja tekee niin kuin tarpeeksi auktoriteettiä saaneet henkilöt sanovat. Siinä vaiheessa kun mennään aina täysillä mukaan siihen mistä päin puhaltaa niin hyvin äkkiä tulee seinä vastaan. Tietysti olisi ihan suotavaa osata punnita omilla aivoillaan mikä on järkevää ja mikä ei.Tatu Vaajalahti kirjoitti: Mitä tulee Suomalaisten DSB asiantuntijoiden kommentteihin, niin odotan niitä edelleen mielenkiinnolla.
Tästä asiasta olen sitten täysin eri mieltä.mikkokoo kirjoitti:Tämä on tosi mielenkiintoinen ja kaikille harrastajille tärkeä keskustelu!
Tästäkin uskallan olla eri mieltä. Riuttaharrastien tieto pohjaa isolta osalta kuultuun ja kokemuksen kautta hankittuun mutu tietoon. Tieteelliset tutkimukset esim. hiekkapohjan toiminnasta on tehty luonnollisessa ympäristössä, jossa muuttujien määrä on oleellisesti pienempi kuin kotiriutassa. Tietty tuloksia voidaan ja pitääkin käyttää hyväksi riutta-akvaarioharrastajien parissa, mutta kaikkien akvaariot ovat erilaisia. Tekniikka on eriä, valot on erilaiset, ruokinta on erilaista, lämpötilat on erilaiset ja etenkin pieneliökanta voi olla tyystin erilainen. Tämä tarkoittaa sitä, että mikä toimii toisella ei välttämättä toimi toisella ja mikä toimii luonnossa ei välttämättä toimi akvaariossa. Tämä johtaa siihen, että akvaariotieto on pakostakin mutu tietoa. Pitävien tieteellisten kokeiden järjestäminen akvaario-olosuhteissa on todella hankalaa runsaiden muuttujien vuoksi.Kaikilla on jonkinnaisia mutu-tietoja mutta niitä ei juuri täällä kaivata.
Tästä asiasta olen sitten täysin eri mieltä.
Pitkään on DSB:n aikapommi-ominaisuuksia pohdittu täällä, mutta kenellekään ei tullut mieleen edes koskettaa mahdollisia todellisia akvaarion DSB:n ongelmia (mistä tietoa nyt löytyy netistäkin etsimällä alta aika-yksikön ) vaan on puhuttu ympäripyöreästi MUTU tuntumasta PUM ja PAM termejä käyttäen (tämä on sitten puhtaasti kuvaannollinen lause, ei viitta viestiin, missä näitä on käytetty).
Tänne ei todellakaan viitsi kommentoida mitään asiallista, kun ei edes minkälaista pohjaa asialliselle keskustelulle ole rakentunut.
Jotta ei puhuttaisi heinistä ja heinäseipäistä...Haaga kirjoitti:Tästäkin uskallan olla eri mieltä. Riuttaharrastien tieto pohjaa isolta osalta kuultuun ja kokemuksen kautta hankittuun mutu tietoon.Kaikilla on jonkinnaisia mutu-tietoja mutta niitä ei juuri täällä kaivata.
Kaunis ajatus ja tuossa esimerkissä täysin toimiva, mutta jos ajatusta sovelletaan hieman ongelmallisempiin tilanteisiin, se johtaisi siihen, että mitään keskustelua ei syntyisi, eikä mitään kehitystä tapaisi.Samaan asiaan liittyen, olen edelleen sitä mieltä, että kokemusten vaihto ilman tarkaan punnittuja perusteluita on täysin hyödytöntä. Jos minä sanon, että "minulla ei ole tulihaukka pysynyt hengissä" ( totta ) niin eihän se ketään hyödytä? Jos sanon, että epäilen vahvasti tulihaukkani kuolleen sen syötyä tiettyä, tod.näk. pilaantunutta ruokaa, voi jo hieman hyödyllisempi keskustelu alkaa.
Tuo kysymyshän on täysin teoreettinen johon ei ole mahdollista löytää minkäänlaista vastausta, joten sen pohtiminen jos joku on turhaa.Myös: Oletteko sitä mieltä, että akvaario, jossa DSB aiheutti ongelmia (ja oliko se varmasti DSB joka ongelmat aiheutti?) olisi toiminut hyvin ilman DSB identtisillä hoitotoiminpiteillä? Miksi?
Hmm, todellakin, miten ihmeessä ongelmista sitten voisi keskustella ?!?Kaunis ajatus ja tuossa esimerkissä täysin toimiva, mutta jos ajatusta sovelletaan hieman ongelmallisempiin tilanteisiin, se johtaisi siihen, että mitään keskustelua ei syntyisi, eikä mitään kehitystä tapaisi.
Kröhöm, irc-kanava #merivesi ja AW ei kylläkään ole mitenkään erityisesti sidoksissa. Samat ihmiset vaan sattumoisin sattuvat sielläkin olemaan kun täällä.rambi kirjoitti:merivesircci on osa tätä merivesiforumia ja mielestäni se mistä siellä keskustellaan ei ole mitenkään salaista heille ketkä siellä eivät ole.
Ei ne nyt ihan sattumoisin siellä ole, täällä sam mainosti että on avattu merivesikanava ja sitä kautta me kaikki sinne menimme,eli jos ei olisi aw.tä ei olisi todennäköisesti ircciä.Sam Salonen kirjoitti:Kröhöm, irc-kanava #merivesi ja AW ei kylläkään ole mitenkään erityisesti sidoksissa. Samat ihmiset vaan sattumoisin sattuvat sielläkin olemaan kun täällä.rambi kirjoitti:merivesircci on osa tätä merivesiforumia ja mielestäni se mistä siellä keskustellaan ei ole mitenkään salaista heille ketkä siellä eivät ole.
Selvä. Kun nyt vielä löydät jonkin postauksen, jossa olen suhtautunut "ylimielisesti" keskusteluun, niin hyvä.Haaga kirjoitti:Kritisoin etenkin Tatun ja Alexin viimeaikaista ylimielistä suhtautumista yleensäkkin keskusteluun ja sen tasoon AW:ssä; jos perustelut eivät miellytä tai ole riittävät, esitetään vain ylimielisiä kommetteja keskustelun tasosta ja kehoitetaan lukemaan RC:tä, jossa kyllä on asiantuntevia henkilöitä, mutta löytyy niitä paukapäitä sieltä etenkin. Ottakaa kaverit hieman rennommin, kyseessä on kuitenkin vain harrastus meille useimmille.
Huomenta kaikille.Haaga kirjoitti:Tarkoitus ei ole minun osaltani ole ollut millään tavalla mollata ketään harrastajaa, vaan kyseenalaistaa ja herättää keskustelua dsb:n tiimoilta ja kuulla kokemuksia nimenomaan Suomesta ja ehkä muistuttaa siitä että yhtä ainoata oikeaa toimintatapaa ei ole. Tosin täällä kokemuksia dsb:stä ei taida olla kovin pitkältä ajalta monellakaan. Keskusteluahan asiasta on käyty runsaasti myös muualla maailmassa kuten RC:ssä. Olisin toivonut että myös Tatu ja Alex (hallitsevat varmasti suurimman riutta-akvaarioalan tietomäärän Suomessa, paljon enemmän kuin esim. minä) olisivat kertoneet asiallisesti tiedoistaan ja Tatu myös pitkästä kokemuksestaan. Nythän "keskustelu" lipsahti naiviksi kinasteluksi ehkä osin minun provokaatiosta, joten anteeksipyyntöni loukatuille.
CaseClosed
En varsinaisesti ole mikään DSB:n vastustaja, päin vastoin mulla on ollut siitä vain hyviä kokemuksia (joskin olen Alexin kanssa samaa mieltä, että ko kvartsihiekka-DSB voi olla turhan tiivis). Nykyisen kokemukseni perusteella ainoat DSB:tä vastaan tuntemani pointit ovat 1) se vie tilaa paljon; 2) mielestäni se ei ole kovin kaunis; 3) jos haluaa luonnollisen näköisen DSB:n niin hiekka on aika kallista isoon akvaarioon.Ja tietysti ennekaikkea: miten fosforin dynamiikka DSB:n "vastustajien" mielestä muuttuu (paranee?) ilman DSB:tä?
Mielestä toimiva DSB ei ole aivan älyttömän hintainen oikeistakaan materiaaleista tehtynä mikäli sen hintaa vertaa esim elävään kiveen. Hiekan lisäyksen jälkeen kiveä ei tarvi hankkia niin paljon ilman että allas näyttää aivan autiolta. Tietysti mikäli DSB ei toimi oletetusti niin sijoitus on suhteellisen turha, toimivana (mikäli se lunastaisi kaikki odotukset) se on suorastaan halpa verrattuna joihinkin teknisiin vempeleihin, mihin moni tosiharrastaja on valmis upottamaan xxx€ ilman että se antaisi läheskään yhtä hyvää vastinetta rahoille.mikkokoo kirjoitti:Nykyisen kokemukseni perusteella ainoat DSB:tä vastaan tuntemani pointit ovat 1) se vie tilaa paljon; 2) mielestäni se ei ole kovin kaunis; 3) jos haluaa luonnollisen näköisen DSB:n niin hiekka on aika kallista isoon akvaarioon.