Joo, satunnaisesti.Anzku kirjoitti:Onko kukaan muuten uskaltanut mennä väliin tällaisessa tilanteessa, siis kun myyjä kauppaa selvästikin ihan mitä sattuu asiakkaalle?

Itse suosin sekaantumista keskusteluun sopivassa välissä, kuin vahingossa, tilanteissa, jossa asiakas kyselee neuvoa ja myyjä ei osaa sitä antaa:
Asiakas: Mites on, voisinko mä ottaa noita, noita ja noita? (osoittaa lehtikaloja, piskuisia neontetroja ja molleja)
Myyjä: Joo kyllähän ne menee keskenään ihan kivasti. Kaikki on ihan rauhallisia kaloja.
Cory (joka on keskustelun alkaessa vaivihkaa ujuttautunut lähelle, kovasti muka kiinnostuneena viereisen akvan kaloista): Mä en itseasiassa suosittelis tuota yhdistelmää, mulla on huonoja kokemuksia siitä. Lehtikalat on sen verran isoja, että voivat pistää neonit poskeensa.... blah, blah... jne, jne.
Huonot kokemukset my butt, sillä en ole edes omistanut lehtikaloja sitten vuoden yks ja kaks aloittelija-aikaa. Olenpahan vain huomannut, että asiaan perehtymättömät tädit/sedät/vanhemmat, jotka eivät vaivaudu lukemaan kirjoja, uskovat tuntemattomankin omia kokemuksia varsin hyvin.
Toinen vaihtoehto on opastaa myyjän selän takana:
Myyjä siirtyy haavimaan asiakkaalle neontetroja. Asiakas ja Cory katselevat molleja.
Cory: Mä en muuten laittaisi noita mustamollejakaan neontetrojen kanssa samaan purkkiin. (Seuraa monimutkaiselta kuulostava esitys vesiarvoista, asiakas näyttää hämmentyneeltä) Mutta jos te haluatte jotain mustaa sävyä, niin noi mustaneontetrat on ihan sopivaa seuraa neoneille. Minkäs kokoinen akva teillä muuten on? Jos on tilaa, niin kannattaa ottaa isompi parvi, se on näyttävämpi.
Kaikkia huonoja ostoja ei väliin menemälläkään pysty estämään, mutta aina sentään jotain saa pelastettua.
(Tunnustaa myös kirjoitelleensa AW:n osoitetta asiakkaan kuitin taakse/kalapaketin paperiin... "Täällä on todella paljon hyvää tietoa ja voi - ja kannattaakin - kysyä asioista!" Olen siis omalta osaltani ollut mukana lisäämässä niitä asioista aivan pihalla olevien aloittelijoiden kysymyksiä täällä AW:ssä.