Monnisten sukukypsyys ja sukupuolierot
Valvoja: Moderaattorit
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: OAS
- Sukupuoli: Nainen
Monnisten sukukypsyys ja sukupuolierot
Minkä ikäisenä monniset tulevat sukukypsiksi? Entä mistä erottaa täplämonnisten sukupuolet? Käsittääkseni erot eivät ole suurensuuret... 

Faunatar/LS: "Sukupuolierot:Sukupuolia on vaikea erottaa. Koiraalla on hieman korkeampi selkäevä ja naaras on pulleavatsaisempi. Naaraan vatsaevät ovat leveämmät ja pyöreäkärkisemmät."
Johanna Penttilä: "Naarailla vatsaevät ovat viuhkamaiset ja leveämmät kuin koirailla. Koirasten vatsaevät ovat selvästi suipommat kuin naaraiden. Omien koiraideni selkäevät ovat huomattavasti pidemmät kuin naaraiden. Naaraat myös pulleampia ja isompia kuin urokset."
Nämä löysin äkkisältään netistä. Kannattaa itsekin opetella käyttämään vaikka googlea.
Johanna Penttilä: "Naarailla vatsaevät ovat viuhkamaiset ja leveämmät kuin koirailla. Koirasten vatsaevät ovat selvästi suipommat kuin naaraiden. Omien koiraideni selkäevät ovat huomattavasti pidemmät kuin naaraiden. Naaraat myös pulleampia ja isompia kuin urokset."
Nämä löysin äkkisältään netistä. Kannattaa itsekin opetella käyttämään vaikka googlea.

-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: HAS
- Sukupuoli: Mies
Täplämonnisen sukukypsyys
Vaikka oletan osaavani käyttää googlea en löytänyt täplämonnisten sukukypsyysikää mistään, löytyykö täältä tietoa?
Hän joka sanoo ettei koskaan pidä antaa periksi, ei hyväksy elämän realiteetteja.
-
- Junior Member
Leopardien kutu
Miten helposti leopardeista näkee sukupuolierot? Mulla on kans leopardeja, ja kudetus kiinnostais (jossakin vaiheessa..Ebes kirjoitti:Omat leopardit alkoivat kutea ilman että tein itse asian eteen mitään noin 8 kk vanhoina.

Sori, kauheesti kysymyksiä

En ole maallikon silmin huomannut muita eroja kuin että naaraat on vähän isompia ja tuhdimpia. Nimenomaan vedenvaihto laukaisee kutuinnon. Mulla ne kutee lähes viikottain. Laittavat mädin pääosin kasvinlehtien alapinnoille ja jonkin verran laseihin. Jättävät oman onnensa nojaan, kuten monniset yleensäkin. Siksipä poikasia ei taida tullakaan, ne mitkä ehtii kuoriutua menee varmaan tetrojen kitaan...
Edit: tässä netissä surffaillessa olivat taas käyneet tuppaamassa punarotalan täyteen mätiä. Harmillista ettei ole tilaa poikasaltaalle, voisi kokeilla kasvatustakin...
Edit: tässä netissä surffaillessa olivat taas käyneet tuppaamassa punarotalan täyteen mätiä. Harmillista ettei ole tilaa poikasaltaalle, voisi kokeilla kasvatustakin...

-
- Katalysaattori
- Viesti:
Täplämonnisista näkee kyllä jo ihan parin kuukauden ikäisistä ovatko setiä vai tätejä. Koiraiden vatsaevissä on selkeästi kärjet ja niissä on vähän täplämonnisenruskeaa. Koirailla on myös korkeampi ja teräväkärkisempi selkäevä. Naarailla vatsaevät ovat kirkkaat, leveämmät ja pyöreäkärkiset. Naaraiden selkäevä on matalampi ja pyöreämpi.
Sanoisin täplämonnisten sukukypsyydeksi 3,5 - 4 cm, se minkä ikäisinä ne ovat tuon pituisia riippuu ravinnosta ja olosuhteista.
Sanoisin täplämonnisten sukukypsyydeksi 3,5 - 4 cm, se minkä ikäisinä ne ovat tuon pituisia riippuu ravinnosta ja olosuhteista.
Käsitys taitaa olla parin vuosikymmenen takaa..?Jonda kirjoitti:Ja mä kun olen ollut siinä käsityksessä, ettei leopardeja ole viljelty Suomessa, tai no ainakin kutu näyttää onnistuvan.

Katso esim. http://www.lemmikkipalstat.net/foorumit ... 04705.html
"wauhti" kirjoittaa leopardisten lisääntyvät jatkuvasti.
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: OAS
No voihan kukkanen. Loistokas tuuri meikäläisellä. Millian kuvauksen perusteella koko parvi näyttäisi olevan setiä (tai tätejä, samannäköisiä kumminkin
). Ja minä kun ajattelin pääseväni kasvattelemaan monnisenpoikasia vielä joskus (tosin taistopoju olisi kuitenkin syönyt kudun mutta sehän on sivuseikka
)

![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)

-
- Imperaattori
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Ei kait nyt sentään niin yleinen tuo leopardimonnisten lisääntyminen ole, jos akvaarioliitto edelleenkin sen viljelystä kultamerkkiä tyrkyttää. Vaikka aikas vanhentunutta tietoa tuolla viljelyluetteloissa tuntuu olevan. Tai ainakin webbiversiossa.Ebes kirjoitti:Käsitys taitaa olla parin vuosikymmenen takaa..?Jonda kirjoitti:Ja mä kun olen ollut siinä käsityksessä, ettei leopardeja ole viljelty Suomessa, tai no ainakin kutu näyttää onnistuvan.
![]()
Katso esim. http://www.lemmikkipalstat.net/foorumit ... 04705.html
"wauhti" kirjoittaa leopardisten lisääntyvät jatkuvasti.
There are no facts, only interpretations. -- Friedrich Nietzsche
Niin no, en mä niiden poikasten hoidon vaikeudesta mitään tiedä, mutta kyllä niitä kuoriutuu 2-3 kertaa kuukaudessa. (Eivät ehdi kutea ihan joka vedenvaihdolla.) Hoito on niin tavallista kuin olla voi, ruoka suurimmaksi osaksi purkista kuivana, eikä niillä ole edes hienoa hiekkaa... (Pientä jokisoraa, siis todellakin aivan pyöreää.)Kaizu kirjoitti:Ei kait nyt sentään niin yleinen tuo leopardimonnisten lisääntyminen ole, jos akvaarioliitto edelleenkin sen viljelystä kultamerkkiä tyrkyttää. Vaikka aikas vanhentunutta tietoa tuolla viljelyluetteloissa tuntuu olevan. Tai ainakin webbiversiossa.
-
- Junior Member
Hmm, kuulin asiasta aika vasta paikallisesta akvakaupasta..Ebes kirjoitti: Käsitys taitaa olla parin vuosikymmenen takaa..?![]()

Mä en edelleenkään erota mun leopardeissa mitään sukupuoli eroja, jos monnisia on 5, niin eikö sen pitäis olla Hyvin todennäköistä, että porukassa on molempia sukupuolia

Ebes: minkälaiset vesiarvot sun akvassa on (siinä, jossa leopardit kutee)?
PH ei Tetran tippatestillä värikartaan verrattuna ole ainakaan alle 7, mutta ei ihan 7,5. Ehkä suunnilleen 7,0 - 7,2 ?
KH 2 - 2,5
GH en koskaan mitannut, käsittääkseni se on Helsingissä 3 - 4
NO2 luonnollisesti 0
NO3 noin 20 - 25 mg/l, mielestäni liikaa. Mutta selitys on täällä: http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=19219
KH 2 - 2,5
GH en koskaan mitannut, käsittääkseni se on Helsingissä 3 - 4
NO2 luonnollisesti 0
NO3 noin 20 - 25 mg/l, mielestäni liikaa. Mutta selitys on täällä: http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=19219
-
- Junior Member
Mulla pyörii kans siinä 24-25 asteessa. Kumma juttu, ehkäpä siinä sun akvassa vaan on sitä jotain niilleEbes kirjoitti:Lämpö on talvella noin 24 astetta, kesällä 25-26 paitsi hellejaksoilla enemmän.

Kiitoksia tiedoista Ebes

Katsotaans...
standardikokoinen himpun vajaa 100-litraa
18W Sylvania Aquastar, 12½ h päivässä valoa
suodattimet Fluval 3 ja Eheim 2048, yht. n 1000 l/h
vesiarvot kuten aiemmissa viesteissä
pohjalla englannin jokisoraa, 3-4mm
2 juurakkoa, kookosluola, fimosoft-luola, pyöreistä kivistä liimattu iglu-luola
kiviä ja fimosoft-"kiviä"
punarotalaa, intianvesitähdikkiä, vedensuosikkia, kääpiömelalehteä + pari tuntematonta tosi hitaasti kasvavaa kasvia
- monnisten suosikki kutupaikat on kasvien lehtien alapinnoilla
akvaario on "ihan täyteen" sisustettu - vapaata pohjaa on katinkultien "kurkku-areena", johon ne kerääntyvät odottamaan kurkkuaan.
Muita kaloja 6 leopardimonnisen lisäksi 4 katinkultamonnia, 14 kuparitetraa, 6 kardinaalikalaa
Kysy lisää jos tulee mieleen.
standardikokoinen himpun vajaa 100-litraa
18W Sylvania Aquastar, 12½ h päivässä valoa
suodattimet Fluval 3 ja Eheim 2048, yht. n 1000 l/h
vesiarvot kuten aiemmissa viesteissä
pohjalla englannin jokisoraa, 3-4mm
2 juurakkoa, kookosluola, fimosoft-luola, pyöreistä kivistä liimattu iglu-luola
kiviä ja fimosoft-"kiviä"
punarotalaa, intianvesitähdikkiä, vedensuosikkia, kääpiömelalehteä + pari tuntematonta tosi hitaasti kasvavaa kasvia
- monnisten suosikki kutupaikat on kasvien lehtien alapinnoilla
akvaario on "ihan täyteen" sisustettu - vapaata pohjaa on katinkultien "kurkku-areena", johon ne kerääntyvät odottamaan kurkkuaan.
Muita kaloja 6 leopardimonnisen lisäksi 4 katinkultamonnia, 14 kuparitetraa, 6 kardinaalikalaa
Kysy lisää jos tulee mieleen.