Monnisten sukukypsyys ja sukupuolierot

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Anzku
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: OAS
Sukupuoli: Nainen

Monnisten sukukypsyys ja sukupuolierot

Viesti Kirjoittaja Anzku »

Minkä ikäisenä monniset tulevat sukukypsiksi? Entä mistä erottaa täplämonnisten sukupuolet? Käsittääkseni erot eivät ole suurensuuret... :?
Ebes
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ebes »

Faunatar/LS: "Sukupuolierot:Sukupuolia on vaikea erottaa. Koiraalla on hieman korkeampi selkäevä ja naaras on pulleavatsaisempi. Naaraan vatsaevät ovat leveämmät ja pyöreäkärkisemmät."

Johanna Penttilä: "Naarailla vatsaevät ovat viuhkamaiset ja leveämmät kuin koirailla. Koirasten vatsaevät ovat selvästi suipommat kuin naaraiden. Omien koiraideni selkäevät ovat huomattavasti pidemmät kuin naaraiden. Naaraat myös pulleampia ja isompia kuin urokset."

Nämä löysin äkkisältään netistä. Kannattaa itsekin opetella käyttämään vaikka googlea. :)
RPekka
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies

Täplämonnisen sukukypsyys

Viesti Kirjoittaja RPekka »

Vaikka oletan osaavani käyttää googlea en löytänyt täplämonnisten sukukypsyysikää mistään, löytyykö täältä tietoa?
Hän joka sanoo ettei koskaan pidä antaa periksi, ei hyväksy elämän realiteetteja.
Ebes
Senior Member
Senior Member
Viesti:

No eipä kyllä ikää tullut vastaan minullekaan, mutta useimmat kalathan on sukukypsiä jo ennen kuin ovat täysikasvuisia, joten veikkaan että puolivuotiaina tai vähän jälkeen. Omat leopardit alkoivat kutea ilman että tein itse asian eteen mitään noin 8 kk vanhoina.
Jonda
Junior Member
Junior Member

Leopardien kutu

Viesti Kirjoittaja Jonda »

Ebes kirjoitti:Omat leopardit alkoivat kutea ilman että tein itse asian eteen mitään noin 8 kk vanhoina.
Miten helposti leopardeista näkee sukupuolierot? Mulla on kans leopardeja, ja kudetus kiinnostais (jossakin vaiheessa.. :) ) olen yrittäny vahdata silmä kovana mun 5 monnisen parvesta jotain eroja, mutta musta ne näyttää kaikki samanlaisilta :? , olisko sattunu kaikki oleen samaa sukupuolta, vai onko ne erot tosiaan niin pieniä. Sanoit, että sulla ne kutivat "itsekseen", osaatko sanoa laukasko esim vedenvaihto ne kutuhommiin? Ja mihin ne kutee, siis kiinnittyykö mäti lasiin/kasveihin/.., entä hoitavatko itse kutunsa vai jättävätkö oman onnen nojaan?

Sori, kauheesti kysymyksiä :) ..
Ebes
Senior Member
Senior Member
Viesti:

En ole maallikon silmin huomannut muita eroja kuin että naaraat on vähän isompia ja tuhdimpia. Nimenomaan vedenvaihto laukaisee kutuinnon. Mulla ne kutee lähes viikottain. Laittavat mädin pääosin kasvinlehtien alapinnoille ja jonkin verran laseihin. Jättävät oman onnensa nojaan, kuten monniset yleensäkin. Siksipä poikasia ei taida tullakaan, ne mitkä ehtii kuoriutua menee varmaan tetrojen kitaan...

Edit: tässä netissä surffaillessa olivat taas käyneet tuppaamassa punarotalan täyteen mätiä. Harmillista ettei ole tilaa poikasaltaalle, voisi kokeilla kasvatustakin... :(
Jonda
Junior Member
Junior Member

Ja mä kun olen ollut siinä käsityksessä, ettei leopardeja ole viljelty Suomessa :) , tai no ainakin kutu näyttää onnistuvan.

Kiitoksia tiedoista, Ebes, pitää itekin kokeilla kunhan saan ajalle, kutu akvakin (80 l.) olis, kunhan sen sais mahdutettua johonki..
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja millia »

Täplämonnisista näkee kyllä jo ihan parin kuukauden ikäisistä ovatko setiä vai tätejä. Koiraiden vatsaevissä on selkeästi kärjet ja niissä on vähän täplämonnisenruskeaa. Koirailla on myös korkeampi ja teräväkärkisempi selkäevä. Naarailla vatsaevät ovat kirkkaat, leveämmät ja pyöreäkärkiset. Naaraiden selkäevä on matalampi ja pyöreämpi.
Sanoisin täplämonnisten sukukypsyydeksi 3,5 - 4 cm, se minkä ikäisinä ne ovat tuon pituisia riippuu ravinnosta ja olosuhteista.
Ebes
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Jonda kirjoitti:Ja mä kun olen ollut siinä käsityksessä, ettei leopardeja ole viljelty Suomessa :) , tai no ainakin kutu näyttää onnistuvan.
Käsitys taitaa olla parin vuosikymmenen takaa..? :mrgreen:

Katso esim. http://www.lemmikkipalstat.net/foorumit ... 04705.html
"wauhti" kirjoittaa leopardisten lisääntyvät jatkuvasti.
Anzku
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: OAS

Viesti Kirjoittaja Anzku »

No voihan kukkanen. Loistokas tuuri meikäläisellä. Millian kuvauksen perusteella koko parvi näyttäisi olevan setiä (tai tätejä, samannäköisiä kumminkin :roll: ). Ja minä kun ajattelin pääseväni kasvattelemaan monnisenpoikasia vielä joskus (tosin taistopoju olisi kuitenkin syönyt kudun mutta sehän on sivuseikka [;)] )
:cry:
Kaizu
Imperaattori
Imperaattori
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kaizu »

Ebes kirjoitti:
Jonda kirjoitti:Ja mä kun olen ollut siinä käsityksessä, ettei leopardeja ole viljelty Suomessa :) , tai no ainakin kutu näyttää onnistuvan.
Käsitys taitaa olla parin vuosikymmenen takaa..? :mrgreen:

Katso esim. http://www.lemmikkipalstat.net/foorumit ... 04705.html
"wauhti" kirjoittaa leopardisten lisääntyvät jatkuvasti.
Ei kait nyt sentään niin yleinen tuo leopardimonnisten lisääntyminen ole, jos akvaarioliitto edelleenkin sen viljelystä kultamerkkiä tyrkyttää. Vaikka aikas vanhentunutta tietoa tuolla viljelyluetteloissa tuntuu olevan. Tai ainakin webbiversiossa.
There are no facts, only interpretations. -- Friedrich Nietzsche
Ebes
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Kaizu kirjoitti:Ei kait nyt sentään niin yleinen tuo leopardimonnisten lisääntyminen ole, jos akvaarioliitto edelleenkin sen viljelystä kultamerkkiä tyrkyttää. Vaikka aikas vanhentunutta tietoa tuolla viljelyluetteloissa tuntuu olevan. Tai ainakin webbiversiossa.
Niin no, en mä niiden poikasten hoidon vaikeudesta mitään tiedä, mutta kyllä niitä kuoriutuu 2-3 kertaa kuukaudessa. (Eivät ehdi kutea ihan joka vedenvaihdolla.) Hoito on niin tavallista kuin olla voi, ruoka suurimmaksi osaksi purkista kuivana, eikä niillä ole edes hienoa hiekkaa... (Pientä jokisoraa, siis todellakin aivan pyöreää.)
Jonda
Junior Member
Junior Member

Ebes kirjoitti: Käsitys taitaa olla parin vuosikymmenen takaa..? :mrgreen:
Hmm, kuulin asiasta aika vasta paikallisesta akvakaupasta.. :) Noh, ehkä sielä tieto oli päivittämätöntä..?

Mä en edelleenkään erota mun leopardeissa mitään sukupuoli eroja, jos monnisia on 5, niin eikö sen pitäis olla Hyvin todennäköistä, että porukassa on molempia sukupuolia :? ?

Ebes: minkälaiset vesiarvot sun akvassa on (siinä, jossa leopardit kutee)?
Ebes
Senior Member
Senior Member
Viesti:

PH ei Tetran tippatestillä värikartaan verrattuna ole ainakaan alle 7, mutta ei ihan 7,5. Ehkä suunnilleen 7,0 - 7,2 ?

KH 2 - 2,5
GH en koskaan mitannut, käsittääkseni se on Helsingissä 3 - 4
NO2 luonnollisesti 0
NO3 noin 20 - 25 mg/l, mielestäni liikaa. Mutta selitys on täällä: http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=19219
Ebes
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Jahas, ei näköjään tarvita edes vedenvaihtoa jotta alkavat kutemaan. Riitti kun pesin tehosuodattimen ja vesi rupesi taas "jytäämään" oikein kunnolla. En ehtinyt edes ämpäreitä siivota kaappiin ja lattiaa kuivata... :mrgreen:
Jonda
Junior Member
Junior Member

Ebes: aikalailla samat arvot mulla on kans, paitsi tuosta KH:sta en ole varma (ostin just sen testin, ja ne käyttöohjeet on vähän epäselvät tai siis en tiedä osaanko tehä testin oikeen..). Entäs lämpötila?

Aktiivisilta kutijoilta kyllä kuulostavat :)
Ebes
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Lämpö on talvella noin 24 astetta, kesällä 25-26 paitsi hellejaksoilla enemmän. Lämmitintä ei ole, altaan lämpö johtuu kerrostalon ylitehokkaasta lämmityksestä. Onneksi me molemmat ihmisasukkaat olemme vähän vilukissoja, ei haittaa vaikka kämppä on näin lämmin. :)
Jonda
Junior Member
Junior Member

Ebes kirjoitti:Lämpö on talvella noin 24 astetta, kesällä 25-26 paitsi hellejaksoilla enemmän.
Mulla pyörii kans siinä 24-25 asteessa. Kumma juttu, ehkäpä siinä sun akvassa vaan on sitä jotain niille :) . Kunhan saan oman kutuakvan sijotettua johonki, niin pitää kokeilla ihan toden teolla, jos niitä sais kasvatettua ihan poikasiksi asti.

Kiitoksia tiedoista Ebes :)
Ebes
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Katsotaans...
standardikokoinen himpun vajaa 100-litraa
18W Sylvania Aquastar, 12½ h päivässä valoa
suodattimet Fluval 3 ja Eheim 2048, yht. n 1000 l/h
vesiarvot kuten aiemmissa viesteissä
pohjalla englannin jokisoraa, 3-4mm
2 juurakkoa, kookosluola, fimosoft-luola, pyöreistä kivistä liimattu iglu-luola
kiviä ja fimosoft-"kiviä"
punarotalaa, intianvesitähdikkiä, vedensuosikkia, kääpiömelalehteä + pari tuntematonta tosi hitaasti kasvavaa kasvia
- monnisten suosikki kutupaikat on kasvien lehtien alapinnoilla
akvaario on "ihan täyteen" sisustettu - vapaata pohjaa on katinkultien "kurkku-areena", johon ne kerääntyvät odottamaan kurkkuaan.

Muita kaloja 6 leopardimonnisen lisäksi 4 katinkultamonnia, 14 kuparitetraa, 6 kardinaalikalaa

Kysy lisää jos tulee mieleen. :D
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”