Pakko nyt kertoa että en ottanut yhtään selville akvaariojutuista ja opastus on puhelimen soiton päässä, mutta enhän minä vielä osaa edes kysyä mitä pitäis tehdä... Jotain sentään olen ohjeistusta saanut, mutta ihan tyhmääkin tyhmempi näissä asioissa olen - vakaa aikomukseni kuitenkin tulla edes keskinkertaiseksi akvaarion hoitajaksi
Monnin laji on selvitettävä. Jos se on kääpiömallia oleva monninen...
Ööh, enpä ole vielä ehtinyt etsiä kuvaa mikä monninen lie, mutta tuoksi partasellaiseksi luulen sen osoittautuvan - kokoa nyt noin 5-6 cm ja pääkin leveä kuin mikä. Eläväinen kaveri, nuohoaa pohjaa ja seinää sekä "luolaa" ahkerasti. Sillä ei ole viiksiä niinkuin tuolla selkäuimarilla vaan sellaiset pikkunysät suun ympärillä.Yritän saada kotisivun jossain vaiheessa päivitettyä ja sinne kuvia noista kaloista...
Selkäuimarimonnille allas on aivan liian pieni
Herramunjee - 200litraa... ja vielä parvikala... Ei mun varat riitä vielä 200l akvaariota laittaa
Neontetra: Montakos näitä vois laittaa tällaiseen akvaarioon, jos nuo lyhtytetrat & monnit sais uuden kodin? Ja vain näitä, eikös muuta?
Ja tietysti vesiarvot voisit kertoa meille, niin katsotaan vielä niitäkin. PH, GH, NO2 ja NO3 ainakin
No niin - nyt paljastan siis täydellisen tyhmyyteni, mutta ei mulla ole mitään millä mitata vesiarvoja... Millaisia systeemejä kannattais ostaa (jos niitä nyt vain kalakaupassa on - kytykaupungissa ei lie paljon valikoimaa ja Ouluun on reissu vasta kuun lopulla edessä)?
Sitten vielä: Voiko vesi kiertää liikaa akvaariossa? Pumpun kyljessä näkyi olevan 200l/h, ei tuo vaikuta pahalta virtaukselta noin vasta-alkajan silmin katsottuna...Mutta ei tuo vesi näytä samalta kuin kaverin akvaariossa (joka tosin isompi vähäsen ja erimallinen)... Siis voiko niitä ilmakuplia tehdä veteen liikaa? Ja pitäiskö pumppu olla syvällä vai likellä pintaa (mallia en nyt muista, kun en kotona ole tätä rustaamassa) mutta uppopumpputyyppinen, josta ilmaputki akvaarion ulkopuolelle (eikä toimi jos ei ole uppeluksissa)... Jos on aivan pinnan alla niin tekee paaaaljon kuplia likelle pumppua. Jos 3-4cm syvemmällä, tulee miljardi minikuplaa... Nyt on siinä likellä pintaa...