T5 ja T8 -putkien halkaisijoista

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
jhmp
Junior Member
Junior Member

T5 ja T8 -putkien halkaisijoista

Viesti Kirjoittaja jhmp »

Moro,

Siis tuota, eikös T5 putki ole halkaisijaltaan pienempi kuin 'normaali'/tavallinen T8 loisteputki?
Jos termit on vinksallaan niin saa ja on toivottavaa, että korjaatte... :roll:

Ts. siis T5 lamppu ei sopine tavalliseen putkivalaisimeen ja vice versa? 8O

---> Jani
Sam Salonen
Imperaattori
Imperaattori
Akvaarioseurat: HAF, HAS, TAS, TAY
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Re: Eikös T5 vs. T8 putken halkaisija?

Viesti Kirjoittaja Sam Salonen »

jhmp kirjoitti:Moro,

Siis tuota, eikös T5 putki ole halkaisijaltaan pienempi kuin 'normaali'/tavallinen T8 loisteputki?
Jos termit on vinksallaan niin saa ja on toivottavaa, että korjaatte... :roll:

Ts. siis T5 lamppu ei sopine tavalliseen putkivalaisimeen ja vice versa? 8O
T8 on 26mm paksu, T5 on 16mm paksu. Eivät mene toistensa kantoihin.
Guess what?! I got a fever, and the only prescription... is more cowbell!
jhmp
Junior Member
Junior Member

No niin. Kiitos. Kannattaa siis olla tarkkana jos noita T5 valaisimia tilaa -vaikkapa nyt Saksasta, että saa sen mitä haluaa. Esimerkiksi Aqaristic Shop (!) antaa saman tilausnumeron niin 'tavalliselle' (fluorescent)loisteputkivalaisimelle kuin T5-valaisimelle... :| Olen tässä jo muutamaan otteeseen vaivannut saitin ylläpitäjää kysymyksin, mutta en ole vielä saanut ensimmäistä vastausta. Viimepäivinä olen jopa yrittänyt puhelimitse, mutta menee vastaajaan.

Vai onko tässä nyt joku väärinkäsitys?

---> Jani
111na
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja 111na »

jhmp kirjoitti: Vai onko tässä nyt joku väärinkäsitys?

---> Jani
Olen luullut että kaikki T-putket T2,T4,T5,T8 ovat erikoisia ja tavalliset ovat tavallisia :). Ja kaikki loisteputket ovat loisteputkia eli fluorecentteja, mikä on varmasti totta, mutta tosiaan T8 onkin se tavallisista tavallisin.

Kannat ainakin ovat erilaisia:
T5, kanta G5
Tavallinen putki, kanta G13

Mitenhän muut?

Liina
Viimeksi muokannut 111na, 10:24, 08.01.2004. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kaizu
Imperaattori
Imperaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kaizu »

liina kirjoitti:Moi, minuun ainakin kiinnitti huomiota että' sanot T8-putkea tavalliseksi putkeksi. Olen luullut että kaikki T-putket T2,T4,T5,T8 ovat erikoisia ja tavalliset ovat tavallisia :).
Ja minä olen käsittänyt että T8 on se "tavallinen" loisteputki ja sen kanta on tuo mainitsemasi G13.
There are no facts, only interpretations. -- Friedrich Nietzsche
111na
Elite Member
Elite Member

Kaizu kirjoitti: Ja minä olen käsittänyt että T8 on se "tavallinen" loisteputki ja sen kanta on tuo mainitsemasi G13.
Jep huomasinkin sen jo :) - ja samalla minuutilla 8-) Liina
jhmp
Junior Member
Junior Member

Kaizu kirjoitti: Ja minä olen käsittänyt että T8 on se "tavallinen" loisteputki ja sen kanta on tuo mainitsemasi G13.
Jees, siis näin minäkin tämän ymmärrän. :D T8 == 'tavallinen'.

Mutta, mutta, pointti tässä oli minulla siis se, että kannattaa olla tarkkana mikäli noita valaisimia hankkii maailmalta. Palautus kun voi olla työlästä.

---> Jani
Kaizu
Imperaattori
Imperaattori
Viesti:

jhmp kirjoitti:
Jees, siis näin minäkin tämän ymmärrän. :D T8 == 'tavallinen'.

Mutta, mutta, pointti tässä oli minulla siis se, että kannattaa olla tarkkana mikäli noita valaisimia hankkii maailmalta. Palautus kun voi olla työlästä.

---> Jani
Itse en käsittänyt tarkoititko tuolla aquaristikshopin jutulla että valaisimet vai putket oli samalla tilausnumerolla? Ainakin T5 Osram lumilux on ihan omilla tilausnumeroillaan 578025 - 578028 ja vastaavasti T8 on numeroilla 578000-578004. Vai käsitinkö väärin?
jhmp
Junior Member
Junior Member

Kaizu kirjoitti: Itse en käsittänyt tarkoititko tuolla aquaristikshopin jutulla että valaisimet vai putket oli samalla tilausnumerolla?
Ei, en tarkoittanut putkia vaan itse valaisimia.

Se mitä tuossa nyt olen katellut niin ovat nuo Arcadian 'Overtank Lamps'. Niillä kun on sama til.nro niin:
'Flurescent lighting' -> 'Overtank Lamps' -> 'Arcadia Overtank Luminaire 100cm Fresh water' kuin
'T5 Lightining' -> 'Overtank Lamps' -> 'Arcadia Overtank Luminaire 100cm Fresh water'.

Tämä on pistänyt vähän hämilleen ja siksi kyselen.

BTW. Pahoittelen 'kummallista' threadin otsikkoa. [:I]
---> Jani
Kaizu
Imperaattori
Imperaattori
Viesti:

Arcadian sivuilla näyttäisi siltä että fresh water malleja ei ole kuin T8 putkilla. Onkohan tuo ero marine ja fresh versioiden erolla vain mukana tulevien putkien väri, näin ainakin voisin kuvitella.

http://www.arcadia-uk.com/en/180overtank.html
jhmp
Junior Member
Junior Member

Kaizu kirjoitti:Onkohan tuo ero marine ja fresh versioiden erolla vain mukana tulevien putkien väri, näin ainakin voisin kuvitella.
Niinpä. Olisikin kiva kuulla Aquaristikshopin kaverilta, että onko hänellä sattunut vahinko sivujensa kanssa vai saako noita valaisimia todellakin T5:na. Pitänee vielä koittaa kärsivällisesti kysellä...

---> Jani
annukka
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja annukka »

Anteeksi jos kyselen tyhmiä, mutta mitä erikoista tuossa T8 lampussa on ja saako niitä suomesta? Minulla on 200l allas korkeutta 50cm. käytössä yksi loisteputli 30w ja kaksi florasetin 80w lamppua. Ja tuntuu että kasvit tarvis lisää valoa ni oisko toi T8 semmonen? :roll:
RPekka
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja RPekka »

annukka kirjoitti:Anteeksi jos kyselen tyhmiä, mutta mitä erikoista tuossa T8 lampussa on ja saako niitä suomesta?
Erikoista T8-lampuissa on että niitä saa kaikkialta ja ovat halpoja. :mrgreen: T8 tarkoittaa siis sitä "tavallista" loisteputkea jollainen sinullakin ilmeisesti on käytössä.
Hän joka sanoo ettei koskaan pidä antaa periksi, ei hyväksy elämän realiteetteja.
janhalo
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja janhalo »

Tähän threadiin onkin hyvä liittyä lamppuaiheisin kysymyksin.

Noita HQI valaisimia katsellessani olen huomannut, että niissä on monesti mainittu 10K tai 14K arvoja. Ja heti perään, "ei sisällä polttimoa". Onko siis itse valaisimessakin jo eroja esim kuristimissa tms. joka estäisi eri lamppujen vaihtelun? Olin jo ikäänkuin ymmärtänyt, että 250W valaisin on 250W valaisin ja valon sävyä voi sitten vaihdella ja kokeilla.
annukka
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja annukka »

RPekka kirjoitti:Erikoista T8-lampuissa on että niitä saa kaikkialta ja ovat halpoja. :mrgreen: T8 tarkoittaa siis sitä "tavallista" loisteputkea jollainen sinullakin ilmeisesti on käytössä.
Hehhe! Siinä näkee taas mikä tekniikan ihmelapsi olen! :mrgreen: Mutta iso kiitos neuvoista!
jhmp
Junior Member
Junior Member

Vielä aiheesta ja siitä mistä termit T8 ja T5 tulevat.

T5 = termi tulee putken halkaisijasta joka on 5/8'' (tuumaa) eli sen 16mm.
T8 = putket ovat sitten taas 1'' putkia eli halkaisia on 8/8'' eli 26mm-25mm, riippuen kuka mittaa. Tämänpäivän putkivalaisimet ovat näitä T8:a lähes 100%:sti.

'oppia ikä kaikki'
---> Jani
111na
Elite Member
Elite Member

jhmp kirjoitti:Vielä aiheesta ja siitä mistä termit T8 ja T5 tulevat.

T5 = termi tulee putken halkaisijasta joka on 5/8'' (tuumaa) eli sen 16mm.
T8 = putket ovat sitten taas 1'' putkia eli halkaisia on 8/8'' eli 26mm-25mm, riippuen kuka mittaa. Tämänpäivän putkivalaisimet ovat näitä T8:a lähes 100%:sti.

'oppia ikä kaikki'
---> Jani
Käsittääkseni uudempia keksintöjä ne pienemmät Teet ovat. Niissä on yleensä tehoa enemmän suhteessa pituuteen. Siksi on muitakin eroja kuin vain halkaisija ja kanta, eri tyypit toimivat vain omissa valaisimissaan eli omanlaisensa kuristajat kaikissa (entäpä sytyttimet?) Putkityypit vaihtelevat myös putken pituuden ja wattimäärän mukaan. Mutta oikeanpituinen putki (ja pituuteen sidoksissa oleva teho W) sopii oikeaan lamppuun ja vain siihen.

Joskus oli tavallinen putki paljon paksumpi ja esimerkiksi 1,5m putki 65W, nykyisin 58W (T8). Tässä poikkeuksellisesti uusi putki toimii vanhassakin lampussa.

Ainakin akvaarioissa ovat melko suosittuja uudemmat tehokkaammat T5 putket - hyötysuhde ylittää monimetallit. Niitten joskus sopivammat pituudetkin lisäävät suosiota suhteessa T kasiin. (Jotkut T kasitkin ovat hyötysuhteeltaan, Lumen/W, monimetalleja parempia.)

Pakko vielä sanoa että tuuma on 2,54cm riippumatta mittaajasta. :D
jhmp
Junior Member
Junior Member

liina kirjoitti: Pakko vielä sanoa että tuuma on 2,54cm riippumatta mittaajasta. :D
Åij-jåssåå... :mrgreen:

BTW. Tässä nyt kun näitä valoja on tullut kateltua, niin erään nettifirman mukaan T5:n halkaisija on 3/8'' eli 16mm! :mrgreen:

---> Jani
RPekka
Advanced Member
Advanced Member

T5-putkista on HE- eli korkean hyötysuhteen sarja ja HO- eli suuren tehon sarja. T8 1500 mm pitkää 58W putkea lähinnä oleva pituus näkyy olevan 1450 mm ja tehot HO-sarja 80W ja HE-sarja 35W.

Valotehokkuus Osramin 860-putkelle (vanha 11) T8: 5000 lm, HO: 5700 lm ja HE: 3050 lm.
Valotehokkuus siis T8: 86, HO: 71 ja HE: 87 lm/W

...eli voitaisiinko jo hiljalleen unohtaa ne väitteet T5-putkien energiasäästöstä, ero ei ole putkissa vaan elektronisessa liitäntälaitteessa. Sellaisen voi "helposti" vaihtaa wanhaankin valaisimeen eikä 2x58W liitäntälaite maksa esimerkiksi Finnpartialla kuin 30e.
Viimeksi muokannut RPekka, 20:03, 15.01.2004. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Hän joka sanoo ettei koskaan pidä antaa periksi, ei hyväksy elämän realiteetteja.
111na
Elite Member
Elite Member

RPekka kirjoitti:T5-putkista on HE- eli korkean hyötysuhteen sarja ja HO- eli suuren tehon sarja. T8 1500 mm pitkää 58W putkea lähinnä oleva pituus näkyy olevan 1450 mm ja tehot HO-sarja 80W ja HE-sarja 35W. Valotehokkuus Osramin 860-putkelle (vanha 11) T8: 5000 lm, HO: 5700 lm ja HE: 3050 lm. Valotehokkuus siis T8: 86, HO: 71 ja HE: 87 lm/W eli voitaisiinko jo hiljalleen unohtaa ne väitteet T5-putkien energiasäästöstä, ero ei ole putkissa vaan elektronisessa liitäntälaitteessa. Sellaisen voi "helposti" vaihtaa wanhaankin valaisimeen eikä 2x58W liitäntälaite maksa esimerkiksi Finnpartialla kuin 30e.
Niin juuri tai melkein. [;)] T5:n kirkkaammassa putkessa on tehoa saatu vain pienempään tilaan. Yhä edelleen wattimäärä pyörittää sähkömittaria ja lumen-arvo valaisee. Vertailun vuoksi monimetalli 70W, 5000-6500 lumenia = 71,4 - 92,9 lumen/w (korkein on keraaminen polttimo)

Tässä laskelmassa kiepsahtaa paremmuus T5:n puolelle.
Kirkkaan valkea 4000K teholoisteputki T8:
18w 1350lumen 590mm = 75 lumen/w

T5 4000K:
24w 2000 lumen 563mm = 83,3 lumen/w

Nämä kaikki esimerkit poimittu Finnparttian tarjonnasta. Se ei tunne HO ja HE nimityksiä hinnastossaan.

Lisäänpä vielä: T8 1500mm 58w 5200 lumen -> 89,7 lumen/w
ja T5 1463mm 49w 4900 lumen -> 100 lumen/w ! Ohhoh. 8O

Niin no, olihan siellä tällainen (HO?, paljon lumenia, vähän pituutta):
54w 5000 lumen 1163mm -> 92,6 lumen/w

Paljonko se elekroninen liitäntälaite säästää sähköä? Onkohan kyse vain sytytyksen piikistä? 58W kuluttaa varmasti 58W siinäkin. Se että onko jokin lamppu hyvällä hyötysuhteella, riippuu minkälainen valoteho siitä lähtee. Niissä on eri valmistajilla ja eri putkityypeissä suuriakin eroja. Tuossa Finnparttian T8 tehoputkessa kehuttiin kaiken lisäksi olevan hyvä värintoisto ja sitä sai myös 6000 kelvinin värilämmöllä.

----------------

Joo hei siellä Finnparttian hinnastossa on kolmella eri watti/pituus suhteella näitä T5 putkia. HE ja HO väliin sijoittuu yksi luokka. Se pitää vain päätellä siitä taulukosta.
111na
Elite Member
Elite Member

Viitaten edellisiin, mihin elektronisen liitäntälaitteen ('moderni kuristaja' 8O ) sähkönsäästö perustuu? Edellä arvelin sähkönsäästön rajoittuvan vain sytytykseen. Ainakin siinä on se hyvä puoli että lampun värinä lakkaa eli sen täytynee toimia muulla kuin 50 Hz:n taajuudella. Tämäkin on jo merkittävä etu, sillä sillä on merkitystä ihmiselle, ajatellen jo epileptikoita, joiden kohtauksen sähkön värinä voi laukaista.. ja entäs ne kalat sitten! (Pumpunkin ajattelin ottaa altaasta sen värinän vuoksi, vaikka niitä äänettömiksi on sanottu, aika surinaa se kalan korviin on. Niin ne ainakin mulle sanoivat. [;)] )
RPekka
Advanced Member
Advanced Member

liina kirjoitti:Viitaten edellisiin, mihin elektronisen liitäntälaitteen ('moderni kuristaja' 8O ) sähkönsäästö perustuu? Edellä arvelin sähkönsäästön rajoittuvan vain sytytykseen. Ainakin siinä on se hyvä puoli että lampun värinä lakkaa eli sen täytynee toimia muulla kuin 50 Hz:n taajuudella.
Elektroninen liitäntälaite ottaa ja tasasuuntaa sen sähkön ja hakkurilla sitten pöristää siitä (yleensä) noin 30 kHz:n vaihtosähköä jota annostellaan putkelle sopiva määrä. Tällaisella järjestelyllä ei sähköä kulu kuristimen aiheuttamaan sarjavastukseen eikä myöskään piuhoissa loisvirran toimesta koska tehokerroin on saatu korkeaksi. Lamppu syttyy melko pian sähkön kytkemisen jälkeen ja jää palamaan heti, aivan kuten "uusilla" sytyttimilläkin, kuristimista tällöin kuuluva pamaus ja valon palaessa kuuluva hurina vain jää pois.
Itse haaveilen noista juuri tuon värisemättömän ja hurisemattoman valon takia, sähköä tulee töpselistä :roll:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”