Hmm..itse meinasin juuri kirjoittaa samasta aiheesta.
No,minulta ainakin näitä jalostettuja huntupyrstöjä altaastani löytyy. Ja miksiköhän satun näitä kauhistuksia omistamaan? Niinpä niin; näinhän se minunkin akvaario harrastukseni alkoi..
Naapurillamme oli kultakaloja; ja miksi mekin emme voisi niitä ottaa? Tietenkin voimme; kyllä tuohon 50 litraiseen varmasti kaksi pienen pinetä kultakalaa mahtuu!
Liikkeeseen sitten menimme kaloja katselemaan ja oli ne huntupyrstöt niin suloisia, pieniä ja touhukkaita, kyllä ne varmasti tykkäisivät jos niitä hieman useampikin olisi.Joten lähtihän sieltä liikkeestä mukaamme sitten kolme kultista; niin pieniäkin olivat; että mikseivät tuossa pärjäisì? Tietenkin ne pärjäävät!
Kotona olin niin innoissani uusista tulokkaista; niin iloisesti ne polskivat uudessa
suuressa kodissaan; 50 litraisessa purkissa joka oli nyt viikon seissyt ilman kaloja suodattimen kanssa.Ei kypsytyksestä tietoakaan.
Sitten aloin vielä suunnitella altaaseen lisää kaloja; neontetroja, partamonnin, saksipyrstöjä; kaikkea kamalaa mitä aloittelija voi vain keksiä.
No, pikku hiljaa aloin sitten enemmän kaloista kiinnostumaan ja aloin lukea kaikkea tietoa akvaarioista ja niiden hoidosta.Mitään en tajunnut mistään pH arvoista tai muista sellaisista.Vesikin taidettiin silloin vaihtaa milloin sattuu.
Satuinpa sitten kerran lukemaan jutun kultakaloista Markun "Akvaario maailma" kirjasta; ja siellähän luki, että kultakalat tarvitsisivat vähintään 120 litraisen akvaarion! Ja sinnehän nuo meidän juuri sopivasti mahtuisivat ja saisihan niille vielä sinne yhden kaverin lisää ja lisäksi paljon muita pienempiä kaloja..
Niinpä meille sitten tuli tuo 128 litrainen.Jo puoli vuotta ne olivat asuneet tuossa 50 litraisessaan; ja olivatkin vielä aika pieniä.Niinpä sitten taas täytimme uuden altaan ja annoimme sen olla suodattimineen päivineen ilman kaloja n. viikon; näinhän meille oli neuvottu.
No,niitä uusia kaloja ei sitten koskaan tullutkaan hankittua; lukuun ottamatta noita kahta leopardimonnista jotka meillä kerkesivät n. puoli vuotta asua.Aloinkin ottaa enemmän selvää kalojen vaatimuksista ja hoidosta ja lopulta ymmärsin akvaariomme olevan vieläkin liian pieni noille kolmelle.Tällä kertaa päätimme ostaa 317 litraisen.
Pianpa sitten löysinkin aw:n; jonne tulin ongelmistani kyselemään, ja ongelmiahan minulla riitti.PH osoittautui olleensa 5, kalat olivat huonossa kunnossa ja veden vaihdot..sanonko missä.Että sellaista.
No, sainpahan sitten ongelmiisi apua; ja nyt ovatkin asiat jo paremmin.Saitte minut Jartzu ja muut yli puhuttua ostamaan tuon suuremman altaan; eli nyt onkin sitten tällainen 660 litrainen allas täyttöä vailla!

Kiitos kaikille jotka ovat minua jaksaneet neuvoa ja kannustamaan; varsinkin tuon suuremman altaan ostossa.
Eli sellainen oli minun ja kultakalojeni tarina; joka vain jatkuu ja jatkuu ajan myötä.Onneksi asiat ovat nyt paremmin; kunhan hiekat saisi hommattua niin pääsisi tuota allasta laittelemaan.
Ja mikäköhän minua noissa huntupyrstöissä nyt kiinnostaa? Ei yksin kertaisesti mikään.Kun silloin ne tuli hetken mielijohteesta hankittua; enhän minä ollenkaan ajatellut kalojen jopa kärsivän olostaan.
Ne nyt kuitenkin on tullut hankittua; ja niistä aion huolehtia niin hyvin kuin voin ja niin kauan kun ne elävät; mahdollisemman hyvän elämän haluaisin niille kuitenkin tarjota.Eiväthän ne itselleen mitään voi; ihmiset..
Ajattelevat vain rahaa ja itseään.

Niin se vain on; ja niin kauan näitä kamalia muunnoksia jalostetaan kun niistä kiinnostuneita ollaan - ja niin varmasti ana ollaankin.
Toivottavasti asiat olisivat joskus paremmin.