Jos akvaarioni sopii, niin millaisen määrä näitä "minilehtiksiä" voisin hankkia? Saisiko tetrani olla rauhassa näiltä kaloilta? Onko mitään erityisiä ruoka/ympäristövaatimuksia?
![Embarrased [:I]](./images/smilies/icon_redface.gif)
Valvoja: Moderaattorit
Jos otat lehtikaloja, niin eipä tuonne oikein enää muita ahvenia kannata ottaa. Jos et ota lehtikaloja, niin sitten voisi olla ruostekirjoahvenet yksi vaihtoehto. Tai kääpiöahvenet. Kääpiöahvenista vielä, että ne voivat antaa monnisille turpiin.Lisäksi olen ajatellut joitain kirjoahvenia...
monnamari kirjoitti:En laittaisi "normaalikokoisia" lehtikaloja akvaariooni, koska minulla on _vain_ 240 litrainen ja minun mielipiteeni on, että lehtikaloille (kuten muillekin isoille kaloille) täytyy olla riittävästi uintitilaa sekä pituus- että pystysuunnassa. Joten etsin pikkulehtikaloja, joita todellakin on olemassa! Eikä tarkoitukseni ole todellakaan ahtaa akvaariooni julmetusti ahvenia, joko pikkulehtikalapariskunta tai jokin pieni ahvenpariskunta jo olemassaolevien tetrojeni lisäksi. Olen pahoillani jos sait kirjoituksestani väärän käsityksen. Haluan vain kokemuksia muilta joilla on jo haluamiani kalalajeja, en tahdo opetella kaikkea kantapään kautta vaan mielestäni on järkevää ottaa ensin selvää asioista ja toimia vasta sitten. Sitäpaitsi kalojen käyttäminen toisten kalojen ravintona on eläinrääkkäystä.
Kiitän ASIALLISISTA vastauksista.
maketzu kirjoitti:Joo menin vähän sekaisin kun laitoit nimellä minilehtikala. Eli pikkulehtikala on myös olemassa. On vain tuo jäänyt itselläni jotenkin unholaan koska en ole pitkään aikaan nähnyt pikkulehtikala nimeä.
Tarkoitit ilmeisesti pikkulehtikalaa?
Anteeksi väärinkäsitykseni siellä toisessa viestiketjussa.
Monnamarista en tiedä.Nämä kommentit oli ilmeisesti tarkoitettu tänne jatkoksi?
Minä kävin eilen hakemassa Viherkalasta 5 pikkulehtistä (kaikki mitä oli jäljellä). Toistaiseksi ne vaikuttavat kovin aroilta 100 litraisessa karanteenialtaassa, mutta eivätköhän ne siitä vielä rohkaistu kunhan tottuvat...mirkka kirjoitti:Itse hankin Tampereen Viherkalasta 4 kpl keväällä 189 l akvaarioon ja näyttävät viihtyneen hyvin tetrojen ja monnisten seurana, mutta pareja ei ainakaan vielä ole muodostunut. Kasvaneet ovat ja lihoneetAinakin rauhallisempaa porukkaa ovat kaikin puolin kuin "tavalliset" lehtikalat mielestäni, ja kiva olisi jos näitäkin löytyisi liikkeistä useammin.