Kääpiölehtikaloista kokemuksia?

Kirjoahventen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
monnamari
Starting Member
Starting Member

Kääpiölehtikaloista kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja monnamari »

Tahtoisin kokeilla lehtikaloja, mutta todennäköisesti kääpiömuunnos mahtuisi paremmin akvaariooni (240l). Kalastona kerriparvi (6 kpl), 5 leopardimonnista, partis, vanha leväbarbi sekä 7 kpl parvi kardinaalitetroja. Ajattelin kasvatella pieniä tetraparviani hieman isommaksi, leopardit jos saisin lisääntymään niin saisin niistä kunnon parven. Lisäksi olen ajatellut joitain kirjoahvenia... Ph7, kovuus 2-3 (vaihteleva vesijohtovesi) lämpötila 25-26°C.

Jos akvaarioni sopii, niin millaisen määrä näitä "minilehtiksiä" voisin hankkia? Saisiko tetrani olla rauhassa näiltä kaloilta? Onko mitään erityisiä ruoka/ympäristövaatimuksia?

[:I]
maketzu
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maketzu »

No tuota, minilehtiksiä ei taida olla olemassakaan. Taitaa olla vielä nykyään vain kauppiaiden keksimä kauppanimike.

Ja olen lukenut että nämä "minilehtikset" tulevat yhtä isoiksi kuin normaalit lehtikalat.

Yksi pariskunta akvaarioosi mahtuisi, edellyttäen että akvaario on tarpeeksi korkea (noin 50 cm). Ja tetrat tulee melko varmasti syödyiksi.
Lisäksi olen ajatellut joitain kirjoahvenia...
Jos otat lehtikaloja, niin eipä tuonne oikein enää muita ahvenia kannata ottaa. Jos et ota lehtikaloja, niin sitten voisi olla ruostekirjoahvenet yksi vaihtoehto. Tai kääpiöahvenet. Kääpiöahvenista vielä, että ne voivat antaa monnisille turpiin.
Makevaario Tuossa uudistettua sivustoa. Käykääpä äänestämässä galluppiin ja laittamassa palautettakin :) Toivottavasti olet vakiokävijä. Käy vastaamassa kyselyyn.
Makevaario esittää Youtube-kanavani, jossa akvaariovideoitani. Käy katsomassa.
aspirin
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja aspirin »

Minulta tuollainen kääpiö- tai pienoislehtikala löytyy. Tai ainaki sillä nimellä se myytiin. Se ei ole enää aikoihin kasvanut ja on nyt noin 7 cm pitkä ilman pyrstöä. Korkeutta evineen noin 12 cm.

Kai "oikeat" lehtikalat ovat suurempia?
yaho
Starting Member
Starting Member

pikkulehtikala

Viesti Kirjoittaja yaho »

On tosiaan olemassa pienempi muunnos lehtikalasta ja sen nimi on pikkulehtikala. Nämä kalat ovat hieman hankalempi hoitoisia kuin normaalit lehtikalat ja saatavuudesta en tiedä mitään. Niitä saattaa siis löytyä jostain kaupasta tai sitten ei. Onnea etsinnälle.
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Pikkulehtikala ei ole muunnos, vaan ihan oma lajinsa.

Monnamarille: Kannattaa odotella hieman pidempään noita vastauksia kysymyksiinsä kuin puoli tuntia, ennenkuin alkaa myrtseilemään...

Kardinaalitetrat ovat lehtikalojen luontaista ravintoa, joten ei kannata niiden kanssa samaan akvaarioon laittaa.

Olen Makezun kanssa hieman eri mieltä tuosta toisen kirjoahvenlajin mahtumisesta. Jos luopuisit kardinaalitetroista, voisit mielestäni ottaa vaikka 6 pikkulehtikalaa (pariskunnan muodostuttua lopuista pitäisi sitten tietysti luopua) ja niiden seuraksi pariskunnan tai haaremin jotain kääpiöahvenia.

Tetraparveksi sopisi esim. korutetrat tai jokin muu korkean mallinen tetralaji.
Tai mikäli et laita tetroja ollenkaan, niin kasvata monnisparven kokoa. Ne tykkäisivät mahdollisimman suuresta porukasta.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Elmeri
Member
Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Elmeri »

Juuri luonnosta tuodun kardinaalitetran ehkä kykenee pikkulehtikala syömään mutta normaalikokoisia tetroja ei pikkulehtikalat syö. Kysyin asian myyjältä kun hankin niitä.

Kääpiölehtikaloista olen lukenut mutta Euroopan akvaariomarkkinoille niitä ei ole tuotu ja lajin määrityskin puuttuu. Mutta lehtikala on kiekkokalan tavoin laajan alueen kala ja varmasti se on hajautunut eri alueille toisistaan riippumattomiksi muunnoksiksi jopa omiksi lajeikseen. Joillain ulkomaisilla keskustelupalstoilla on kuvia mm. eri värimuunnoksista jotka luonnosta on pyydetty. Kääpiölehtikaloja voi olla mutta usein sillä tarkoitetaan pikkulehtikalaa joka on matalampi.

Kuva

8-4 parven voit ottaa tuon kokoiseen ja ja sopivia kirjoahvenkavereita on vaikka akarat. Tetrat voit jättää samoin monniset kavereiksi.
(Joki)Biotooppiakvaristi - Erityinen kiinnostus pienvesistöihin, jokiin ja Laatokkaan sekä silurus glanikseen ja muihin monneihin, unohtamatta myöskään lehtikaloja.
www.kaakko.net/akvaario (lajilistoja voi lähettää, esimerkit sivulla)+linkkejä lisää
Korva
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Korva »

Jotain kääpiölehtikaloja olen nähnyt lilluvan "puolikuolleena" läheisen pizzeerian akvaariossa....

Akva on jotain 200-250litraa. Siellä on/oli pari viikoa sitten:
Yksi iso lehtikala
JOku banjomonni ? (semmonen outo jolla on ihme viikset)
kaksi kääpiölehtikalaa
yksi joku iso kultakala
yksi monninen (ei mitään hajua lajista)
kaksi isoa leväbarbia
Joskus oli partamonni

Siel ei ollut ollenkaan kasveja, pari "kiveä"
Vesi oli ihan kirkasta, mutta kalat oli aika huonossa kunnossa...
" Peurat ovat huomattavasti kookkaampia kuin myyrät.
Silti molemmat mahtuvat samaan metsään ja vielä samaan aikaan.
- Onkohan niillä ikinä kiistoja? "
Skroik
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Skroik »

Nämä kommentit oli ilmeisesti tarkoitettu tänne jatkoksi?
monnamari kirjoitti:En laittaisi "normaalikokoisia" lehtikaloja akvaariooni, koska minulla on _vain_ 240 litrainen ja minun mielipiteeni on, että lehtikaloille (kuten muillekin isoille kaloille) täytyy olla riittävästi uintitilaa sekä pituus- että pystysuunnassa. Joten etsin pikkulehtikaloja, joita todellakin on olemassa! Eikä tarkoitukseni ole todellakaan ahtaa akvaariooni julmetusti ahvenia, joko pikkulehtikalapariskunta tai jokin pieni ahvenpariskunta jo olemassaolevien tetrojeni lisäksi. Olen pahoillani jos sait kirjoituksestani väärän käsityksen. Haluan vain kokemuksia muilta joilla on jo haluamiani kalalajeja, en tahdo opetella kaikkea kantapään kautta vaan mielestäni on järkevää ottaa ensin selvää asioista ja toimia vasta sitten. Sitäpaitsi kalojen käyttäminen toisten kalojen ravintona on eläinrääkkäystä.

Kiitän ASIALLISISTA vastauksista.
maketzu kirjoitti:Joo menin vähän sekaisin kun laitoit nimellä minilehtikala. Eli pikkulehtikala on myös olemassa. On vain tuo jäänyt itselläni jotenkin unholaan koska en ole pitkään aikaan nähnyt pikkulehtikala nimeä.

Tarkoitit ilmeisesti pikkulehtikalaa?

Anteeksi väärinkäsitykseni siellä toisessa viestiketjussa.
maketzu
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maketzu »

Nämä kommentit oli ilmeisesti tarkoitettu tänne jatkoksi?
Monnamarista en tiedä.
Eiköhän tämä olisi hoitunut yv:lläkin.

Mutta kiitoksia monnamarille, kun hän oikaisi väärinkäsitykseni.
Lehtikalasta kun olen kuullut muutamia kauppanimiä kuten minilehtikala ja kääpiölehtikala joilla sitten on kai tarkoitettu pikkulehtikalaa, jota en tuossa aiemmin muistanut.
Makevaario Tuossa uudistettua sivustoa. Käykääpä äänestämässä galluppiin ja laittamassa palautettakin :) Toivottavasti olet vakiokävijä. Käy vastaamassa kyselyyn.
Makevaario esittää Youtube-kanavani, jossa akvaariovideoitani. Käy katsomassa.
jale
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Pikkulehtikala

Viesti Kirjoittaja jale »

Pikkulehtika, Pterophyllum leopoldi on selvästi pienempi kuin lehtikala. Itse olen pitänyt pikkulehtikalaa jo usean vuoden. Lajin erottaa helposti tavallisesta lehtikalasta jos niitä vertailee.
Aikaisemmassa viestissä näkyviä lehtikaloja sanoisin 80% varmuudella oikeiksi pikkulehtikaloiksi, en saanut suurennettua tarpeeksi jotta tunnistus olisi varma.
Jos kyseiset kalat ovat Turun akvaariosta tai NL-Aquasta niin ovat ilmeisesti aitoja, tosin Turun akvaariosta niitä on kulkeutunut muuallekin Suomeen.
Itse sanoisin että pikkulehtikalat menevät hyvin altaassa millä on korkeutta 45 cm ja pituutta 80 cm.

Jarmo
Cofu
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Cofu »

Aikoinaan tästä kyseisestä lajista erittäin kiinnostunut mutta akvaariokaupassa minulle kerrottiin että niitä on vaikea saada ja ne ovat kalliita. Mites on, pitääkö paikkansa?

Haaveena olisi vieläkin saada tuo "minimalli" joskus meille asustelemaan :mrgreen: .
riikkaaalto
Junior Member
Junior Member

Pikkulehtikaloja

Viesti Kirjoittaja riikkaaalto »

Meille tuli noin 7 vuotta sitten käytetyn altaan mukana yksi pikkulehtikala ja iso lehtikala. Pikkulehtikala oli oikein kaunis ja helppohoitoinen kala. Nyt myöhemmin olen myös omistanut 2kpl näitä pikkulehtikaloja (hankittu yksityiseltä) ja kyllä vaan, ne ei kasva todellakaan yhtä suuriksi kuin tavalliset lehtikalat. Saatavuus akvaariokaupoista on kyllä melko hankalaa.. Kaveri etsii parhaillaan, ilmoitelkaa jos joku tietää mistä löytyy. :P
Elmeri
Member
Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Elmeri »

Nl-aquasta noita löytyy Helsingistä
(Joki)Biotooppiakvaristi - Erityinen kiinnostus pienvesistöihin, jokiin ja Laatokkaan sekä silurus glanikseen ja muihin monneihin, unohtamatta myöskään lehtikaloja.
www.kaakko.net/akvaario (lajilistoja voi lähettää, esimerkit sivulla)+linkkejä lisää
mirkka
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja mirkka »

Nostetaanpas aihetta ja samalla kyselen onko joku saanut pikkulehtikalansa kutemaan ja miten? Itse hankin Tampereen Viherkalasta 4 kpl keväällä 189 l akvaarioon ja näyttävät viihtyneen hyvin tetrojen ja monnisten seurana, mutta pareja ei ainakaan vielä ole muodostunut. Kasvaneet ovat ja lihoneet ;) Ainakin rauhallisempaa porukkaa ovat kaikin puolin kuin "tavalliset" lehtikalat mielestäni, ja kiva olisi jos näitäkin löytyisi liikkeistä useammin. Eivät minusta ole olleet lainkaan hankalia hoitaa tai herkkiä mitä joskus olen myös kuullut. Nyt olisi kavereilla edessä muutto 270-l akvaarioon jossa olisi sitten tilaa vaikka yrittää lisääntyäkin, minulle tosin kaupassa sanottiin että pikkulehtikalan kuteminen akvaariossa on melkeinpä yhtä epätodennäköistä kuin lippulehtikalankin :?
skare
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Tampereen Akvaarioseura ry
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja skare »

mirkka kirjoitti:Itse hankin Tampereen Viherkalasta 4 kpl keväällä 189 l akvaarioon ja näyttävät viihtyneen hyvin tetrojen ja monnisten seurana, mutta pareja ei ainakaan vielä ole muodostunut. Kasvaneet ovat ja lihoneet ;) Ainakin rauhallisempaa porukkaa ovat kaikin puolin kuin "tavalliset" lehtikalat mielestäni, ja kiva olisi jos näitäkin löytyisi liikkeistä useammin.
Minä kävin eilen hakemassa Viherkalasta 5 pikkulehtistä (kaikki mitä oli jäljellä). Toistaiseksi ne vaikuttavat kovin aroilta 100 litraisessa karanteenialtaassa, mutta eivätköhän ne siitä vielä rohkaistu kunhan tottuvat...

Kun sinulla on noista pikkulehtikaloista jo vähän enemmän kokemusta, kertoisitko, miten ne suhtautuvat kasveihin? Syövätkö/repivätkö kasveja? Luin netistä pikkulehtikalojen kudetuksesta kertovan artikkelin, ja siinä kerrottiin pikkulehtisten olevan kovia kasvituholaisia.
mirkka
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja mirkka »

Eivät mielestäni ole kauheammin tuhoilleet kasveja, isoon miekkakasviin muutama reikä on ilmaantunut mutta melalehdet ja jaavansaniainen ovat saaneet olla ihan rauhassa. Pikkulimaskaa kasvaa pinnalla, sitä taitavat välillä napsia siinä samassa kuin ruokaakin (?) Köynnöstäviä ei siinä altaassa ole joten en osaa sanoa miten pehmeälehtisille ja hennoille kasveille kävisi... Kiitos linkkivinkistä :)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kirjoahvenet”