Jos akvaarioni sopii, niin millaisen määrä näitä "minilehtiksiä" voisin hankkia? Saisiko tetrani olla rauhassa näiltä kaloilta? Onko mitään erityisiä ruoka/ympäristövaatimuksia?
Kääpiölehtikaloista kokemuksia?
Valvoja: Moderaattorit
Kääpiölehtikaloista kokemuksia?
Tahtoisin kokeilla lehtikaloja, mutta todennäköisesti kääpiömuunnos mahtuisi paremmin akvaariooni (240l). Kalastona kerriparvi (6 kpl), 5 leopardimonnista, partis, vanha leväbarbi sekä 7 kpl parvi kardinaalitetroja. Ajattelin kasvatella pieniä tetraparviani hieman isommaksi, leopardit jos saisin lisääntymään niin saisin niistä kunnon parven. Lisäksi olen ajatellut joitain kirjoahvenia... Ph7, kovuus 2-3 (vaihteleva vesijohtovesi) lämpötila 25-26°C.
Jos akvaarioni sopii, niin millaisen määrä näitä "minilehtiksiä" voisin hankkia? Saisiko tetrani olla rauhassa näiltä kaloilta? Onko mitään erityisiä ruoka/ympäristövaatimuksia?
![Embarrased [:I]](./images/smilies/icon_redface.gif)
-
maketzu
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: TAS
- Viesti:
No tuota, minilehtiksiä ei taida olla olemassakaan. Taitaa olla vielä nykyään vain kauppiaiden keksimä kauppanimike.
Ja olen lukenut että nämä "minilehtikset" tulevat yhtä isoiksi kuin normaalit lehtikalat.
Yksi pariskunta akvaarioosi mahtuisi, edellyttäen että akvaario on tarpeeksi korkea (noin 50 cm). Ja tetrat tulee melko varmasti syödyiksi.
Ja olen lukenut että nämä "minilehtikset" tulevat yhtä isoiksi kuin normaalit lehtikalat.
Yksi pariskunta akvaarioosi mahtuisi, edellyttäen että akvaario on tarpeeksi korkea (noin 50 cm). Ja tetrat tulee melko varmasti syödyiksi.
Jos otat lehtikaloja, niin eipä tuonne oikein enää muita ahvenia kannata ottaa. Jos et ota lehtikaloja, niin sitten voisi olla ruostekirjoahvenet yksi vaihtoehto. Tai kääpiöahvenet. Kääpiöahvenista vielä, että ne voivat antaa monnisille turpiin.Lisäksi olen ajatellut joitain kirjoahvenia...
Makevaario Tuossa uudistettua sivustoa. Käykääpä äänestämässä galluppiin ja laittamassa palautettakin :) Toivottavasti olet vakiokävijä. Käy vastaamassa kyselyyn.
Makevaario esittää Youtube-kanavani, jossa akvaariovideoitani. Käy katsomassa.
pikkulehtikala
On tosiaan olemassa pienempi muunnos lehtikalasta ja sen nimi on pikkulehtikala. Nämä kalat ovat hieman hankalempi hoitoisia kuin normaalit lehtikalat ja saatavuudesta en tiedä mitään. Niitä saattaa siis löytyä jostain kaupasta tai sitten ei. Onnea etsinnälle.
-
Mari Kurki
- Elite Member

- Sukupuoli: Nainen
Pikkulehtikala ei ole muunnos, vaan ihan oma lajinsa.
Monnamarille: Kannattaa odotella hieman pidempään noita vastauksia kysymyksiinsä kuin puoli tuntia, ennenkuin alkaa myrtseilemään...
Kardinaalitetrat ovat lehtikalojen luontaista ravintoa, joten ei kannata niiden kanssa samaan akvaarioon laittaa.
Olen Makezun kanssa hieman eri mieltä tuosta toisen kirjoahvenlajin mahtumisesta. Jos luopuisit kardinaalitetroista, voisit mielestäni ottaa vaikka 6 pikkulehtikalaa (pariskunnan muodostuttua lopuista pitäisi sitten tietysti luopua) ja niiden seuraksi pariskunnan tai haaremin jotain kääpiöahvenia.
Tetraparveksi sopisi esim. korutetrat tai jokin muu korkean mallinen tetralaji.
Tai mikäli et laita tetroja ollenkaan, niin kasvata monnisparven kokoa. Ne tykkäisivät mahdollisimman suuresta porukasta.
Monnamarille: Kannattaa odotella hieman pidempään noita vastauksia kysymyksiinsä kuin puoli tuntia, ennenkuin alkaa myrtseilemään...
Kardinaalitetrat ovat lehtikalojen luontaista ravintoa, joten ei kannata niiden kanssa samaan akvaarioon laittaa.
Olen Makezun kanssa hieman eri mieltä tuosta toisen kirjoahvenlajin mahtumisesta. Jos luopuisit kardinaalitetroista, voisit mielestäni ottaa vaikka 6 pikkulehtikalaa (pariskunnan muodostuttua lopuista pitäisi sitten tietysti luopua) ja niiden seuraksi pariskunnan tai haaremin jotain kääpiöahvenia.
Tetraparveksi sopisi esim. korutetrat tai jokin muu korkean mallinen tetralaji.
Tai mikäli et laita tetroja ollenkaan, niin kasvata monnisparven kokoa. Ne tykkäisivät mahdollisimman suuresta porukasta.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
-
Elmeri
- Member

- Viesti:
Juuri luonnosta tuodun kardinaalitetran ehkä kykenee pikkulehtikala syömään mutta normaalikokoisia tetroja ei pikkulehtikalat syö. Kysyin asian myyjältä kun hankin niitä.
Kääpiölehtikaloista olen lukenut mutta Euroopan akvaariomarkkinoille niitä ei ole tuotu ja lajin määrityskin puuttuu. Mutta lehtikala on kiekkokalan tavoin laajan alueen kala ja varmasti se on hajautunut eri alueille toisistaan riippumattomiksi muunnoksiksi jopa omiksi lajeikseen. Joillain ulkomaisilla keskustelupalstoilla on kuvia mm. eri värimuunnoksista jotka luonnosta on pyydetty. Kääpiölehtikaloja voi olla mutta usein sillä tarkoitetaan pikkulehtikalaa joka on matalampi.

8-4 parven voit ottaa tuon kokoiseen ja ja sopivia kirjoahvenkavereita on vaikka akarat. Tetrat voit jättää samoin monniset kavereiksi.
Kääpiölehtikaloista olen lukenut mutta Euroopan akvaariomarkkinoille niitä ei ole tuotu ja lajin määrityskin puuttuu. Mutta lehtikala on kiekkokalan tavoin laajan alueen kala ja varmasti se on hajautunut eri alueille toisistaan riippumattomiksi muunnoksiksi jopa omiksi lajeikseen. Joillain ulkomaisilla keskustelupalstoilla on kuvia mm. eri värimuunnoksista jotka luonnosta on pyydetty. Kääpiölehtikaloja voi olla mutta usein sillä tarkoitetaan pikkulehtikalaa joka on matalampi.

8-4 parven voit ottaa tuon kokoiseen ja ja sopivia kirjoahvenkavereita on vaikka akarat. Tetrat voit jättää samoin monniset kavereiksi.
(Joki)Biotooppiakvaristi - Erityinen kiinnostus pienvesistöihin, jokiin ja Laatokkaan sekä silurus glanikseen ja muihin monneihin, unohtamatta myöskään lehtikaloja.
www.kaakko.net/akvaario (lajilistoja voi lähettää, esimerkit sivulla)+linkkejä lisää
www.kaakko.net/akvaario (lajilistoja voi lähettää, esimerkit sivulla)+linkkejä lisää
Jotain kääpiölehtikaloja olen nähnyt lilluvan "puolikuolleena" läheisen pizzeerian akvaariossa....
Akva on jotain 200-250litraa. Siellä on/oli pari viikoa sitten:
Yksi iso lehtikala
JOku banjomonni ? (semmonen outo jolla on ihme viikset)
kaksi kääpiölehtikalaa
yksi joku iso kultakala
yksi monninen (ei mitään hajua lajista)
kaksi isoa leväbarbia
Joskus oli partamonni
Siel ei ollut ollenkaan kasveja, pari "kiveä"
Vesi oli ihan kirkasta, mutta kalat oli aika huonossa kunnossa...
Akva on jotain 200-250litraa. Siellä on/oli pari viikoa sitten:
Yksi iso lehtikala
JOku banjomonni ? (semmonen outo jolla on ihme viikset)
kaksi kääpiölehtikalaa
yksi joku iso kultakala
yksi monninen (ei mitään hajua lajista)
kaksi isoa leväbarbia
Joskus oli partamonni
Siel ei ollut ollenkaan kasveja, pari "kiveä"
Vesi oli ihan kirkasta, mutta kalat oli aika huonossa kunnossa...
" Peurat ovat huomattavasti kookkaampia kuin myyrät.
Silti molemmat mahtuvat samaan metsään ja vielä samaan aikaan.
- Onkohan niillä ikinä kiistoja? "
Silti molemmat mahtuvat samaan metsään ja vielä samaan aikaan.
- Onkohan niillä ikinä kiistoja? "
Nämä kommentit oli ilmeisesti tarkoitettu tänne jatkoksi?
monnamari kirjoitti:En laittaisi "normaalikokoisia" lehtikaloja akvaariooni, koska minulla on _vain_ 240 litrainen ja minun mielipiteeni on, että lehtikaloille (kuten muillekin isoille kaloille) täytyy olla riittävästi uintitilaa sekä pituus- että pystysuunnassa. Joten etsin pikkulehtikaloja, joita todellakin on olemassa! Eikä tarkoitukseni ole todellakaan ahtaa akvaariooni julmetusti ahvenia, joko pikkulehtikalapariskunta tai jokin pieni ahvenpariskunta jo olemassaolevien tetrojeni lisäksi. Olen pahoillani jos sait kirjoituksestani väärän käsityksen. Haluan vain kokemuksia muilta joilla on jo haluamiani kalalajeja, en tahdo opetella kaikkea kantapään kautta vaan mielestäni on järkevää ottaa ensin selvää asioista ja toimia vasta sitten. Sitäpaitsi kalojen käyttäminen toisten kalojen ravintona on eläinrääkkäystä.
Kiitän ASIALLISISTA vastauksista.
maketzu kirjoitti:Joo menin vähän sekaisin kun laitoit nimellä minilehtikala. Eli pikkulehtikala on myös olemassa. On vain tuo jäänyt itselläni jotenkin unholaan koska en ole pitkään aikaan nähnyt pikkulehtikala nimeä.
Tarkoitit ilmeisesti pikkulehtikalaa?
Anteeksi väärinkäsitykseni siellä toisessa viestiketjussa.
-
maketzu
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: TAS
- Viesti:
Monnamarista en tiedä.Nämä kommentit oli ilmeisesti tarkoitettu tänne jatkoksi?
Eiköhän tämä olisi hoitunut yv:lläkin.
Mutta kiitoksia monnamarille, kun hän oikaisi väärinkäsitykseni.
Lehtikalasta kun olen kuullut muutamia kauppanimiä kuten minilehtikala ja kääpiölehtikala joilla sitten on kai tarkoitettu pikkulehtikalaa, jota en tuossa aiemmin muistanut.
Makevaario Tuossa uudistettua sivustoa. Käykääpä äänestämässä galluppiin ja laittamassa palautettakin :) Toivottavasti olet vakiokävijä. Käy vastaamassa kyselyyn.
Pikkulehtikala
Pikkulehtika, Pterophyllum leopoldi on selvästi pienempi kuin lehtikala. Itse olen pitänyt pikkulehtikalaa jo usean vuoden. Lajin erottaa helposti tavallisesta lehtikalasta jos niitä vertailee.
Aikaisemmassa viestissä näkyviä lehtikaloja sanoisin 80% varmuudella oikeiksi pikkulehtikaloiksi, en saanut suurennettua tarpeeksi jotta tunnistus olisi varma.
Jos kyseiset kalat ovat Turun akvaariosta tai NL-Aquasta niin ovat ilmeisesti aitoja, tosin Turun akvaariosta niitä on kulkeutunut muuallekin Suomeen.
Itse sanoisin että pikkulehtikalat menevät hyvin altaassa millä on korkeutta 45 cm ja pituutta 80 cm.
Jarmo
Aikaisemmassa viestissä näkyviä lehtikaloja sanoisin 80% varmuudella oikeiksi pikkulehtikaloiksi, en saanut suurennettua tarpeeksi jotta tunnistus olisi varma.
Jos kyseiset kalat ovat Turun akvaariosta tai NL-Aquasta niin ovat ilmeisesti aitoja, tosin Turun akvaariosta niitä on kulkeutunut muuallekin Suomeen.
Itse sanoisin että pikkulehtikalat menevät hyvin altaassa millä on korkeutta 45 cm ja pituutta 80 cm.
Jarmo
-
riikkaaalto
- Junior Member

Pikkulehtikaloja
Meille tuli noin 7 vuotta sitten käytetyn altaan mukana yksi pikkulehtikala ja iso lehtikala. Pikkulehtikala oli oikein kaunis ja helppohoitoinen kala. Nyt myöhemmin olen myös omistanut 2kpl näitä pikkulehtikaloja (hankittu yksityiseltä) ja kyllä vaan, ne ei kasva todellakaan yhtä suuriksi kuin tavalliset lehtikalat. Saatavuus akvaariokaupoista on kyllä melko hankalaa.. Kaveri etsii parhaillaan, ilmoitelkaa jos joku tietää mistä löytyy. 
-
Elmeri
- Member

- Viesti:
Nl-aquasta noita löytyy Helsingistä
(Joki)Biotooppiakvaristi - Erityinen kiinnostus pienvesistöihin, jokiin ja Laatokkaan sekä silurus glanikseen ja muihin monneihin, unohtamatta myöskään lehtikaloja.
Nostetaanpas aihetta ja samalla kyselen onko joku saanut pikkulehtikalansa kutemaan ja miten? Itse hankin Tampereen Viherkalasta 4 kpl keväällä 189 l akvaarioon ja näyttävät viihtyneen hyvin tetrojen ja monnisten seurana, mutta pareja ei ainakaan vielä ole muodostunut. Kasvaneet ovat ja lihoneet
Ainakin rauhallisempaa porukkaa ovat kaikin puolin kuin "tavalliset" lehtikalat mielestäni, ja kiva olisi jos näitäkin löytyisi liikkeistä useammin. Eivät minusta ole olleet lainkaan hankalia hoitaa tai herkkiä mitä joskus olen myös kuullut. Nyt olisi kavereilla edessä muutto 270-l akvaarioon jossa olisi sitten tilaa vaikka yrittää lisääntyäkin, minulle tosin kaupassa sanottiin että pikkulehtikalan kuteminen akvaariossa on melkeinpä yhtä epätodennäköistä kuin lippulehtikalankin 
-
skare
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: Tampereen Akvaarioseura ry
- Sukupuoli: Nainen
Minä kävin eilen hakemassa Viherkalasta 5 pikkulehtistä (kaikki mitä oli jäljellä). Toistaiseksi ne vaikuttavat kovin aroilta 100 litraisessa karanteenialtaassa, mutta eivätköhän ne siitä vielä rohkaistu kunhan tottuvat...mirkka kirjoitti:Itse hankin Tampereen Viherkalasta 4 kpl keväällä 189 l akvaarioon ja näyttävät viihtyneen hyvin tetrojen ja monnisten seurana, mutta pareja ei ainakaan vielä ole muodostunut. Kasvaneet ovat ja lihoneetAinakin rauhallisempaa porukkaa ovat kaikin puolin kuin "tavalliset" lehtikalat mielestäni, ja kiva olisi jos näitäkin löytyisi liikkeistä useammin.
Kun sinulla on noista pikkulehtikaloista jo vähän enemmän kokemusta, kertoisitko, miten ne suhtautuvat kasveihin? Syövätkö/repivätkö kasveja? Luin netistä pikkulehtikalojen kudetuksesta kertovan artikkelin, ja siinä kerrottiin pikkulehtisten olevan kovia kasvituholaisia.
Eivät mielestäni ole kauheammin tuhoilleet kasveja, isoon miekkakasviin muutama reikä on ilmaantunut mutta melalehdet ja jaavansaniainen ovat saaneet olla ihan rauhassa. Pikkulimaskaa kasvaa pinnalla, sitä taitavat välillä napsia siinä samassa kuin ruokaakin (?) Köynnöstäviä ei siinä altaassa ole joten en osaa sanoa miten pehmeälehtisille ja hennoille kasveille kävisi... Kiitos linkkivinkistä