Miten maadoittamaton valaisin maadoitetuksi?

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
janutzki
Junior Member
Junior Member

Miten maadoittamaton valaisin maadoitetuksi?

Viesti Kirjoittaja janutzki »

Onnistuuko maadoittamattoman valaisimen seinään tulevan pistokkeen muuttaminen maadoitetuksi? Työn teetän sähkömiehellä (tumpelo kun olen :roll: ), mutta olisi kiva tietää onko se edes mahdollista? Pakko jotain keksiä, kun en mistään löydä maadoittamattomia ajastimia :|
Elmiira
Member
Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Elmiira »

Onnistuuhan tuo.

Tarvitaan ruuvimeisseli ja maadoitettu plugi. Tai ainakin sellasilla ukko pärjäs kun vaihtoi plugeja akvaariovalaisimiin.

--> http://www.tukes.fi/sahkoturvallisuusopas/3_7.html
E
Viimeksi muokannut Elmiira, 15:58, 15.04.2004. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
janutzki
Junior Member
Junior Member

Eli se onkin noin helppoa?

Minä vaan pelkään saavani ilmaisen permanentin, joten taidan viedä valaisimen liikkeeseen [;)]

Kiitos tiedosta :)
irkku82
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: TAY

Viesti Kirjoittaja irkku82 »

Eihän siitä valaisimesta sähköiskua saa, kun pistoke ei ole seinässä :mrgreen:

Mutta kanattaa antaa ammattilaisen tehdä. Itse tällä hetkellä sähköalaa opiskellessani (pian loppuu) niin kauhuskenaarioita on saanut kuulla kaikenlaisista ihmisten omista virityksistä, jotka ei olekkaan oikein toiminut oikein 8O

Jos maadoittamattoman lampun laittaa maadoitettuun pistorasiaan (vaikka pistoke olisi oikea) ilman maadoitusta voi käydä niin, että on se 230V lampun kuoressa.

Eihän se pelkkä maadoitettupistoke sitä maadoitusta saa aikaiseksi vaan siihen tarvitaan oma johdin (keltavihreä) jota ei saa edes käyttää muuhun tarkoitukseen ja tietenkin kytkennän tarvitsee olla tehty oikein.
Viimeksi muokannut irkku82, 15:55, 15.04.2004. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
460l. Seurana tiibetinspanieli Kaaos. Myydään: Ulkosuodatin
janutzki
Junior Member
Junior Member

No joo, ehkä voisin itse vaihtaa pistokkeen, mutta en enää uskaltaisi valaisinta seinään laittaa [;)]

Eli annan suosiolla sähköalan ammattilaisen tienata leipänsä :)
Elmiira
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Elmiira »

janutzki kirjoitti:No joo, ehkä voisin itse vaihtaa pistokkeen, mutta en enää uskaltaisi valaisinta seinään laittaa [;)]

Eli annan suosiolla sähköalan ammattilaisen tienata leipänsä :)

Älä itse mene tekemään, jos et tarkalleen tiedä mitä teet. Ei ole ihan kotisähkärin hommaa... tai no, minä en uskaltais tuota itse tehdä. Ukolla on sähkärin luvat, niin se saa jatkossakin noi hommat tehdä.
JJVi
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja JJVi »

On laitonta vaihtaa pelkästään maadoitettu pistoke, eli pitää tietenkin myös johdottaa se maa siihen laitteen runkoon. Kuulostaa pahasti sähkömiehen töiltä,
/jari
TwB
Starting Member
Starting Member

varoittavia esimerkkejä joka lähtöön...

Viesti Kirjoittaja TwB »

Käytä ihmeessä ammattimiestä jotta välttyisit tälle sivustolle päätymiseltä. :mrgreen:
"The universe," said Arthur. "is big enough and old enough to look after itself for an half an hour."
Kai
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Kai »

irkku82 kirjoitti: Jos maadoittamattoman lampun laittaa maadoitettuun pistorasiaan (vaikka pistoke olisi oikea) ilman maadoitusta voi käydä niin, että on se 230V lampun kuoressa.
Jos näin käy, on kytkennät kyllä pahasti pielessä... 8O
irkku82
Senior Member
Senior Member

Siinäpä oli pieni vinkki siitä mitä käy jos itse alkaa tietämättään mitä tekee kytkemään. Oli ehkä hieman [:I] epäselvästi ilmaistu. Kiireessä ei kannata kirjoittaa :mrgreen:
111na
Elite Member
Elite Member

Re: Miten maadoittamaton valaisin maadoitetuksi?

Viesti Kirjoittaja 111na »

janutzki kirjoitti:Onnistuuko maadoittamattoman valaisimen seinään tulevan pistokkeen muuttaminen maadoitetuksi? Työn teetän sähkömiehellä (tumpelo kun olen :roll: ), mutta olisi kiva tietää onko se edes mahdollista? Pakko jotain keksiä, kun en mistään löydä maadoittamattomia ajastimia :|
Kyllä tällaista harrastetaan, jotta saadaan yleispistoke kaikkiin rasioihin - oli se sitten laitonta tai vaarallista. (En ole ennen kuullutkaan.)
Minulla on yksi lamppu, joka on maadoittamaton ja jonka päässä on maadoitetun pistoke. Pistokkeesta on poistettu ne maadoituskoskettimet kokonaan.

Sähkömies varmaankin sitten vaihtaa johdon maadoitetuksi (3-johdinta) ja kiinnittää maadoitusjohtimen valaisimen runkoon. Tai jos tällaista ei saa tehdä, kai siihen voi vaihtaa johdon, jonka päässä on litteä pistoke. Sehän sopii myös kaikkiin rasioihin.
irkku82
Senior Member
Senior Member

Kun alkaa valmiita sähkölaitteita muokkaamaan ei vahingon tapahduttua minkäänlainen vakuutus korvaa, koska laite ei ole enää ollut turvallisuusmääräysten mukainen. Sähköalalla määräykset on suomessa maailman tiukimmat.
111na
Elite Member
Elite Member

irkku82 kirjoitti:Kun alkaa valmiita sähkölaitteita muokkaamaan ei vahingon tapahduttua minkäänlainen vakuutus korvaa, koska laite ei ole enää ollut turvallisuusmääräysten mukainen. Sähköalalla määräykset on suomessa maailman tiukimmat.
Mielenkiintoista miten sähkömies sitten tuon voisi ratkaista. Ei kai mitenkään! :mrgreen:
irkku82
Senior Member
Senior Member

Mutta tässä tapauksessahan sen tekee sellainen henkilö (sähköalanammattilainen) jolla on valtuudet ja tieto, taito tehdä se muutos. Josta asiakas saa myöskin takuun. Jos vikoja ilmenee uudesta kytkennästä johtuen on asentaja korvausvelvollinen tapaturman sattuessa.

Maallikko jolla ei ole sähköalan koulutusta ei saa tehdä jokamiehen hommia enempää. Eli saa vaihtaa sulakkeen ja lampun ja tehdä alle 48V sähkötöitä.
111na
Elite Member
Elite Member

irkku82 kirjoitti:Maallikko jolla ei ole sähköalan koulutusta ei saa tehdä jokamiehen hommia enempää. Eli saa vaihtaa sulakkeen ja lampun ja tehdä alle 48V sähkötöitä.
Tämä ei pidä nykyään paikkaansa. Nyt saa jopa ruuvata lampun kattoon sokeripalaan ja rakentaa itse jatkojohtoja ja kiinnittää pistokkeita johtoihin. Mikäli osaa - niin sanotaan virallisissa tiedotteissakin. En nyt viitsi tähän etsiä sitä virallista linkkiä, mutta tämä asia oli esillä alle kuukausi sitten viimeksi.

Edit:

Sittenkin viitsin:
http://www.tukes.fi/sahko_ja_hissit/esi ... inkit.html
Eli laitonta ei ole "sähkölaitteen rikkoutuneen pistotulpan ja johdon vaihtaminen".
irkku82
Senior Member
Senior Member

Olivat vain esimerkkejä, mutta hyvä kun viitsisit tarkentaa. Taitaa olla mun aika lopettaa tää kirjoittelu tältä päivältä, kun mun vastaukset on jotenkin epäselviä ja puutteellisia :mrgreen:
RPekka
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja RPekka »

janutzki kirjoitti:Onnistuuko maadoittamattoman valaisimen seinään tulevan pistokkeen muuttaminen maadoitetuksi? Työn teetän sähkömiehellä (tumpelo kun olen :roll: ), mutta olisi kiva tietää onko se edes mahdollista? Pakko jotain keksiä, kun en mistään löydä maadoittamattomia ajastimia :|
On mahdollista, mikäli valaisimessa on metallinen runko. Muinaisissa valaisimissa on tosiaan noita 0-luokan "siankärsätöpseleitä" jotka eivät maadoitettuun rasiaan saakaan mahtua. Pelottavampaa on että hieman uudemmissa olen tavannut suojaeristetyn laitteen litteitä töpseleitä vaikka itse laite ei kaksinkertaista eristystä todellakaan sisällä, edes kannat eivät ole vesitiiviit.
Metallirunkoisen valaisimen voi muutattaa maadoitetuksi jolloin alkuperäinen 2-johtiminen roikka vaihdetaan kolmijohtimiseksi ja kelta-vihreämaadoitusjohdin kytketään jonkin metallirunkoon kierretyn ruuvin alle.
Jos itse veisin valaisintani liikkeeseen maadoitettavaksi, ostaisin etukäteen halpahallista sellaisen maadoitetun haaroitusjatkojohdon joita myydään parilla eurolla ja leikkaisin siitä sen haaroitusrasian pois. Sähköliikkeeseen veisin sitten sen valaisimen ynnä irtojohdon ja ilmoittaisin haluavani "tämän johdon tähän valaisimeen" jolloin laskussa olisi vain työ ja mahdollisesti pari nippusidettä mutta ei kuitenkaan 3 euroa metri maksavaa sähköjohtoa ja viiden euron töpseliä.
Hän joka sanoo ettei koskaan pidä antaa periksi, ei hyväksy elämän realiteetteja.
Rosmariini
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Rosmariini »

Vanhemmissa taloissa vain kosteissa tiloissa on maadotetut pistokkeet eli keittiö ja vessa. Kannattaa varmaan tarkistaa ensin hyödyttääkö edes. Vaikka seinässä olisi maadotettu naarasliitin ei se silti tarkoita, että siihen olisi välttämättä vedetty kolmea kaapelia, ainakaan meillä.
RPekka
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja RPekka »

Rosmariini kirjoitti:
janutzki kirjoitti:Pakko jotain keksiä, kun en mistään löydä maadoittamattomia ajastimia
Vanhemmissa taloissa vain kosteissa tiloissa on maadotetut pistokkeet eli keittiö ja vessa. Kannattaa varmaan tarkistaa ensin hyödyttääkö edes.
Hyödyttää varmasti, saa valaisimen ajastimeen kiinni.
Hän joka sanoo ettei koskaan pidä antaa periksi, ei hyväksy elämän realiteetteja.
Kalajaakko
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Kalajaakko »

Rosmariini kirjoitti: Kannattaa varmaan tarkistaa ensin hyödyttääkö edes. Vaikka seinässä olisi maadotettu naarasliitin ei se silti tarkoita, että siihen olisi välttämättä vedetty kolmea kaapelia, ainakaan meillä.
Se, että pistorasiaan tulee vain kaksi johtoa ei tarkoita, etteikö pistorasia olisi "maadoitettu" siihen tulevan laitteen kannalta. Vanha tapa on haaroittaa pistorasian sisällä nollajohto maadoituskoskettimiin. Se ei ole tietääkseni enää sallittua. Siihen liittyvä riski on nollajohdon katkeaminen seinässä ennen pistorasiaa, jolloin tässä "maadoituksessa" olevan laitteen maadoituskohdat tulevat jännitteellisiksi laitteen ollessa kytketty ja siis nollajohdon ollessa samanaikaisesti poikki. Harvinainen tilanne joka tapauksessa. Vanhoissa taloissa on tällaisia "maadoituksia" paljon. Laitevikatilanteissa ja normaalitilanteissa tällainen maadoitus toimii ja hyödyttää kuitenkin.

En kuitenkaan lähtisi muuttamaan akvaariolampun maadoittamatonta pistorasiaa missään tilanteessa, en edes sähkömiehen tekemänä, maadoitetuksi. Laite ei ole silloin todennäköisesti suunniteltu maadoitettuna kosteisiin tiloihin, jollaisena pitäsin akvaarion lähialuetta. Akvaariotilaan liittyy erityisen suuret sähköiskuriskit. Siinä touhutaan kädet johtavassa nesteessä. Laitteita siirrellään ja käsitellään veden päällä. Sähköön kytekettyjä laitteita voi pudota suoraan veteen ja muuta vastaavaa. Akvaariolaiteiden kanssa voi touhuta lapset. Eläimiä (esim kissa) voi pudota lampun kanssa akvaarioon ja lapset alkaa pelastaa kisssaa akvaarioon pudonnut lamppu edelleen päällekytkettynä. Kaikkea muutakin yllättävää voi akvaariolaitteiden kanssa kuvitella tapahtuvan.
mouse
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja mouse »

ootko saannut sen maadoitetuksi jo? vai kapaatko apua (asiantuntija :P)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”