hannu kirjoitti:Miten niin rotumuunnos, tässähän ollaan risteyttämässä kahta eri lajia, lehtikalaa ja lippulehtikalaa eli tuloksena ei voi olla mitään muuta kuin uusi laji. Eri asia sitten onko moisia risteytyksiä tehty jo aiemmin. Mahdollsia poikasia ei ainakaan kannata laajemmalle levittää, vaikka mielenkiinnon vuoksi jättäisikin muutaman itselleen kasvamaan.
Kun emoilla on eri lajinimet, on tietenkin perusteltua sanoa niitä eri lajeiksi. Nämä ovat kuitenkin muuttuviakin ryhmittelyjä ja tällä hetkellä tuo on voimassa oleva, 'virallinen'. Olen vain kuullut sellaistakin mielipidettä että lehtikset ovat samaa lajia. Mielipiteestä näissäkin asioissa on perimmältään kysymys. Minulla ei tietenkään ole valtaa tähän asiaan, joten jätetään se tiedeyhteisölle, mutta asia on tutkimuksen kohteena eikä lainkaan yksimielinen.
Jos tuollainen onnistuisi, jälkikasvuun pitää vain saada 'leima tai kyltti', jossa vanhemmat ovat merkitty, jos niitä antaa muille. Mielenkiintoista mitkä ovat väistyvät ja mitkä hallitsevat ominaisuudet, mikä määrää ilmiasun.
(Ja ei kai risteytys vielä laji ole: siihen vaaditaan vielä paljon sisäsiitosta ominaisuuksien vakauttamiseksi. Toivon että joku huomaa sen verran vääriä termejä ja tuntemattomuutta aiheeseen, että valistaa miten asiat ovat ja miten niistä puhutaan. Mielenkiintoinen aihe, josta en paljoa tiedä ja nyt olen vain kertonut mitä korviini on tarttunut!)