Hypancistrus zepra

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
tähdikki
Starting Member
Starting Member

Hypancistrus zepra

Viesti Kirjoittaja tähdikki »

Paljonkohan mahtaa olla kyseisen kalan hinta? Haluan sellaisia uuteen akvaariooni. Suomalainen nimi taisi olla seeprapleko.
KtMan
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja KtMan »

Moi!
Onhan tuo hieno kala ja moni muukin tahtoo, mutta...
Jos löydät jostain alle 80euron, niin osta minullekkin [;)]
Yleensä hinta kun on 100e tai yli :cry:

T:Krisse
Mulla olis jo xyfilis, onks sulla heittää mitään vaihtareita?
Inia
Akvaariosisustaja 2005
Akvaariosisustaja 2005
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Inia »

Kannattaa tutustua tarkoin kyseisen lajin vaatimuksiin ennekuin hankkii niitä. Vaativat mm. kovaa veden virtausta sekä korkean lämpötilan (28C). Seura-akvaariossa ovat suurimmaksi osaksi piilossa ja tuppaavat jäämään ilman ruokaa, koska ovat ruuan etsinnässä hitaita, eivätkä pärjää vilkaammille lajeille. Suosittelen näille lajiakvaariota.
fandorin
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja fandorin »

Joo, mä olen nähnyt satasella halvimmat ja kallein taisi olla 146e jossain liikkeessä 8O Useassa paikassa kerrotaan että kala viihtyy porukassa, en tiedä onko suoranaisesti parvikala, mutta olen samaa mieltä että lajiakvaario kuulostaa tämän kalan kohdalla järkevimmältä. Kova hinta johtuu kai pyydystämisvaikeudesta, elelee jossain kymmenen metrin syvyydessä luonnossa.
Vaativat mm. kovaa veden virtausta sekä korkean lämpötilan (28C)
No siinä ne tärkeimmät taitaa ollakkin. Mielestäni, jos pystyy järjestämään kivikkoisen pohjan, lämpimän ja hapekkaan veden sekä tietysti sen kovan virtauksen (jotka ovat kyllä ihan täysin järjestettävissä ilman sen suurempia kustannuksia), kannattaa näihin tutustua, tosi komea kalahan se on!
pleko_88
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS

zebra

Viesti Kirjoittaja pleko_88 »

Ja ennenkaikkea jos lompakko sallii [;)]
Ilkka Takala /
Tampereen Akvaariotukku
http://www.facebook.com/akvaariotukku
fandorin
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja fandorin »

Ja ennenkaikkea jos lompakko sallii
No joo, sepä se. Muutenhan se on tosi sopeutuvainen, ja tommonen virtauksen tai lämpötilan järjestäminen on ihan normaalia mille tahansa kalalle. No, hommatkaa nyt joku niitä ja pistäkää kutemaan niin voitte sitten myydä minullekkin hieman halvemmalla kuin liikkeet ;)
tähdikki
Starting Member
Starting Member

Kiitos vastauksista..pitää harkita kai jotain muuta plekoa...hinta on melkoisen korkea :|
Kiekkojen kaveriksi meinasin seepraplekoja ottaa, joten lämpö olis sellaiset 28-30c.
haxa87
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja haxa87 »

Vaasas oli 90e ku tänään kävin kattoos mut se oli jo varattu :roll:
tähdikki
Starting Member
Starting Member

Kyllä, olen himoinnut niin kauan jo kyseistä lajia, että kai niitä on pakko hankkia [;)] tietenkin parin kuukauden säästämisen jälkeen...
Meinasin kolme hankkia.
Cortri
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Cortri »

Tampereen Viherkalassa tällainen oli myynnissä melko edullisesti myöskin.
tähdikki
Starting Member
Starting Member

Joo..kävin kattoo Helsingin akvaario keskuksessa ja oli alle 100e
Jason666
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Jason666 »

Itse ostin kyseisiä kaloja leppävaariosta 59e ja 49e kpl että kyllä niitä vähä edullisemminkin on saatavana kun sattuu oikeaan aikaan tosin tän hetken saatavuudesta en tiiä.
Inia
Akvaariosisustaja 2005
Akvaariosisustaja 2005
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Inia »

Hinnat ovat kuulemma nousemaan päin, johtuen saatavuuden heikkenemisestä. On ilmeisesti jo rauhoitettu osaksi vuotta liian innokkaan pyynnin takia.
tähdikki
Starting Member
Starting Member

Jason666 kirjoitti:Itse ostin kyseisiä kaloja leppävaariosta 59e ja 49e kpl että kyllä niitä vähä edullisemminkin on saatavana kun sattuu oikeaan aikaan tosin tän hetken saatavuudesta en tiiä.

8O Oho! Milloin ne noin halpoja ovat olleet? Onko kauankin aikaa, kun ostit ne?
Viimeksi, kun kävin Leppävaariossa niin ei niitä ollut yhtäkään kappaletta..muita mielenkiintoisia plecoja kylläkin.
Tuukkis
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit

Viesti Kirjoittaja Tuukkis »

Minä sain niitä tasan 11 kuukautta sitten noin 30€ kappalehintaan lemmikkikeskuksen remonttimyynnistä. :mrgreen:.Hankin silloin niitä 10 kappaletta joista nyt on jäljellä 7 kappaletta. :o
Noin pariviikkoa sitten siirsin ne erilliseen kutualtaaseen jossa virtausta on noin 4000 litraa tunnissa,altaan koko on 250ltr ja sisustettu kiviröykkiöillä ja muutamalla luolaputkella.Saas nähä koska zebranpoikasia vilisee sadoittain altaassani. :mrgreen:
In numbers of ten the power is in one.
Rapu83
Junior Member
Junior Member

Asiallinen myyjä?

Viesti Kirjoittaja Rapu83 »

Kävin tuossa vappu perjantaina Tampereen viherkalassa ja kauhukseni huomasin yhdessä altaassa (jossa luki karanteeni allas) seepraplekon, seuranaan ilmeisesti puikkokala joka teki kuolemaa.
Huomattuani tämän kerroin asiasta myyjälle, joka ei aluksi todennut muuta kuin, - Niin...
Kysäisin etteikö kyseistä kituvaa kalaa pitäisi ottaa pois ja tappaa esim. saksilla ym. Johon myyjä sanoi: -No, otetaan se pois että saat mielenrauhan.
Sanomattakin oli selvää että olin kyseisestä tapahtumasta järkyttynyt, sillä viherkalastakin olen kuullut todella paljon hyvää ja itsekkin olen aijemmin saanut todella asiantuntevan oloista opastusta ja palvelua.
Voi toki olla että kyseessä oli joku vappu ajan tuuraaja, sillä kyseistä myyjää en ole aijemmin viherkalassa nähnyt.
Mutta ihmettelenpä vaan kenen idea on ollut laittaa kallis pleko samaan altaaseen kipeän puikkokalan kanssa? Vai olikohan plekolla sama tauti?
Anza
Member
Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Anza »

^ Viherkalassa eivät ole seeprapleko ja puikkokalat samassa altaassa, ja seepraplekon altaassa on karanteenilappu siksi että tuli liikkeeseemme vasta puolitoista viikkoa sitten. Pleko on kyllä ollut aivan terve, mutta kaiken varalta. Tuuraajia tms. liikkeessämme ei ole, emmekä kumpikaan ole käyneet asiakkaiden kanssa em. keskustelua. Oletko varma, että olet jutellut nimenomaan myyjän eikä esim. jonkun asiakkaan kanssa..? [;)]
Rapu83
Junior Member
Junior Member

voi olla.

Hmm... voi olla että "myyjä" olisi ollut asiakas. Mutta en oikein usko että muut siihenaikaan kulkivat vielä t-paidassa.

Kuitenkin altaassa oli (ehkä puikkokala) pitkulainen puikkokalaa muistuttava fisu, joka sätki todella avuttoman näköisesti ja mahasta tuli vissiin suolet, tai jotain ulos. Sätki eteenpäin pohjaapitkin ja selällään....
pleko_88
Advanced Member
Advanced Member

No ottiko se asiakas sen kalan sieltä pois kun kerran sanoi: "no otetaan nyt se pois niin saat mielenrauhan"

Kuulostaa meinaan omituiselta :mrgreen:
Ilkka Takala /
Tampereen Akvaariotukku
Anza
Member
Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Anza »

Minä olin perjantaina töissä, tosin T-paitaa minulla ei ollut silloin päällä... Enkä minä asiakkaalle tuollaista edellä mainittua kommenttia menisi sanomaan saati ole sanonut. Ei minulle myöskään asiakkaat ko. päivänä tulleet sanomaan huonovointisesta kalasta mitään - sen verran on vielä tuoreessa muistissa :| .

Joskus pitkien matkojen päästä tulevat kalat saattavat olla huonovointisia, nämä kalat olivat vasta hiljattain tulleet liikkeeseemme ja siksi altaassa karanteenilappu olikin. Mutta "suolet pihalle" tms. ei kyllä yhdeltäkään kalaselta ole sentään tullut, ainakaan niin että olisin huomannut ;).
pleko_88
Advanced Member
Advanced Member

taitaa olla rapu83 ottanut hieman liikaa vappuboolia 8-)
Ilkka Takala /
Tampereen Akvaariotukku
Rapu83
Junior Member
Junior Member

juu... hyvää vappua vaan kaikille..... :|
Cortri
Starting Member
Starting Member

Re: Asiallinen myyjä?

Viesti Kirjoittaja Cortri »

Rapu83 kirjoitti:Johon myyjä sanoi: -No, otetaan se pois että saat mielenrauhan.
Itse en kyllä jaksa millään uskoa että myyjä olisi asiaa noin ilmaissut.. Tuohan kuulostaa jo enemmänkin v*ttuilulta ja hullulta tuntuu että myyjä lähtisi tuollain aukomaan päätään asiakkaalle.
Kun viimeksi kävin kurkistamassa ko. plekoa niin silloin se ainakin sangen tyytyväisenä nassutti kantoa muutaman piikkarin seurana..
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”