Hypancistrus zepra
Valvoja: Moderaattorit
Hypancistrus zepra
Paljonkohan mahtaa olla kyseisen kalan hinta? Haluan sellaisia uuteen akvaariooni. Suomalainen nimi taisi olla seeprapleko.
-
- Akvaariosisustaja 2005
- Akvaarioseurat: HAS
- Sukupuoli: Nainen
Kannattaa tutustua tarkoin kyseisen lajin vaatimuksiin ennekuin hankkii niitä. Vaativat mm. kovaa veden virtausta sekä korkean lämpötilan (28C). Seura-akvaariossa ovat suurimmaksi osaksi piilossa ja tuppaavat jäämään ilman ruokaa, koska ovat ruuan etsinnässä hitaita, eivätkä pärjää vilkaammille lajeille. Suosittelen näille lajiakvaariota.
Joo, mä olen nähnyt satasella halvimmat ja kallein taisi olla 146e jossain liikkeessä
Useassa paikassa kerrotaan että kala viihtyy porukassa, en tiedä onko suoranaisesti parvikala, mutta olen samaa mieltä että lajiakvaario kuulostaa tämän kalan kohdalla järkevimmältä. Kova hinta johtuu kai pyydystämisvaikeudesta, elelee jossain kymmenen metrin syvyydessä luonnossa.

No siinä ne tärkeimmät taitaa ollakkin. Mielestäni, jos pystyy järjestämään kivikkoisen pohjan, lämpimän ja hapekkaan veden sekä tietysti sen kovan virtauksen (jotka ovat kyllä ihan täysin järjestettävissä ilman sen suurempia kustannuksia), kannattaa näihin tutustua, tosi komea kalahan se on!Vaativat mm. kovaa veden virtausta sekä korkean lämpötilan (28C)
No joo, sepä se. Muutenhan se on tosi sopeutuvainen, ja tommonen virtauksen tai lämpötilan järjestäminen on ihan normaalia mille tahansa kalalle. No, hommatkaa nyt joku niitä ja pistäkää kutemaan niin voitte sitten myydä minullekkin hieman halvemmalla kuin liikkeetJa ennenkaikkea jos lompakko sallii

Jason666 kirjoitti:Itse ostin kyseisiä kaloja leppävaariosta 59e ja 49e kpl että kyllä niitä vähä edullisemminkin on saatavana kun sattuu oikeaan aikaan tosin tän hetken saatavuudesta en tiiä.

Viimeksi, kun kävin Leppävaariossa niin ei niitä ollut yhtäkään kappaletta..muita mielenkiintoisia plecoja kylläkin.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: Ciklidistit
Minä sain niitä tasan 11 kuukautta sitten noin 30€ kappalehintaan lemmikkikeskuksen remonttimyynnistä.
.Hankin silloin niitä 10 kappaletta joista nyt on jäljellä 7 kappaletta.
Noin pariviikkoa sitten siirsin ne erilliseen kutualtaaseen jossa virtausta on noin 4000 litraa tunnissa,altaan koko on 250ltr ja sisustettu kiviröykkiöillä ja muutamalla luolaputkella.Saas nähä koska zebranpoikasia vilisee sadoittain altaassani.

Noin pariviikkoa sitten siirsin ne erilliseen kutualtaaseen jossa virtausta on noin 4000 litraa tunnissa,altaan koko on 250ltr ja sisustettu kiviröykkiöillä ja muutamalla luolaputkella.Saas nähä koska zebranpoikasia vilisee sadoittain altaassani.

In numbers of ten the power is in one.
Asiallinen myyjä?
Kävin tuossa vappu perjantaina Tampereen viherkalassa ja kauhukseni huomasin yhdessä altaassa (jossa luki karanteeni allas) seepraplekon, seuranaan ilmeisesti puikkokala joka teki kuolemaa.
Huomattuani tämän kerroin asiasta myyjälle, joka ei aluksi todennut muuta kuin, - Niin...
Kysäisin etteikö kyseistä kituvaa kalaa pitäisi ottaa pois ja tappaa esim. saksilla ym. Johon myyjä sanoi: -No, otetaan se pois että saat mielenrauhan.
Sanomattakin oli selvää että olin kyseisestä tapahtumasta järkyttynyt, sillä viherkalastakin olen kuullut todella paljon hyvää ja itsekkin olen aijemmin saanut todella asiantuntevan oloista opastusta ja palvelua.
Voi toki olla että kyseessä oli joku vappu ajan tuuraaja, sillä kyseistä myyjää en ole aijemmin viherkalassa nähnyt.
Mutta ihmettelenpä vaan kenen idea on ollut laittaa kallis pleko samaan altaaseen kipeän puikkokalan kanssa? Vai olikohan plekolla sama tauti?
Huomattuani tämän kerroin asiasta myyjälle, joka ei aluksi todennut muuta kuin, - Niin...
Kysäisin etteikö kyseistä kituvaa kalaa pitäisi ottaa pois ja tappaa esim. saksilla ym. Johon myyjä sanoi: -No, otetaan se pois että saat mielenrauhan.
Sanomattakin oli selvää että olin kyseisestä tapahtumasta järkyttynyt, sillä viherkalastakin olen kuullut todella paljon hyvää ja itsekkin olen aijemmin saanut todella asiantuntevan oloista opastusta ja palvelua.
Voi toki olla että kyseessä oli joku vappu ajan tuuraaja, sillä kyseistä myyjää en ole aijemmin viherkalassa nähnyt.
Mutta ihmettelenpä vaan kenen idea on ollut laittaa kallis pleko samaan altaaseen kipeän puikkokalan kanssa? Vai olikohan plekolla sama tauti?
-
- Member
- Viesti:
^ Viherkalassa eivät ole seeprapleko ja puikkokalat samassa altaassa, ja seepraplekon altaassa on karanteenilappu siksi että tuli liikkeeseemme vasta puolitoista viikkoa sitten. Pleko on kyllä ollut aivan terve, mutta kaiken varalta. Tuuraajia tms. liikkeessämme ei ole, emmekä kumpikaan ole käyneet asiakkaiden kanssa em. keskustelua. Oletko varma, että olet jutellut nimenomaan myyjän eikä esim. jonkun asiakkaan kanssa..? ![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
voi olla.
Hmm... voi olla että "myyjä" olisi ollut asiakas. Mutta en oikein usko että muut siihenaikaan kulkivat vielä t-paidassa.
Kuitenkin altaassa oli (ehkä puikkokala) pitkulainen puikkokalaa muistuttava fisu, joka sätki todella avuttoman näköisesti ja mahasta tuli vissiin suolet, tai jotain ulos. Sätki eteenpäin pohjaapitkin ja selällään....
Kuitenkin altaassa oli (ehkä puikkokala) pitkulainen puikkokalaa muistuttava fisu, joka sätki todella avuttoman näköisesti ja mahasta tuli vissiin suolet, tai jotain ulos. Sätki eteenpäin pohjaapitkin ja selällään....
-
- Member
- Viesti:
Minä olin perjantaina töissä, tosin T-paitaa minulla ei ollut silloin päällä... Enkä minä asiakkaalle tuollaista edellä mainittua kommenttia menisi sanomaan saati ole sanonut. Ei minulle myöskään asiakkaat ko. päivänä tulleet sanomaan huonovointisesta kalasta mitään - sen verran on vielä tuoreessa muistissa
.
Joskus pitkien matkojen päästä tulevat kalat saattavat olla huonovointisia, nämä kalat olivat vasta hiljattain tulleet liikkeeseemme ja siksi altaassa karanteenilappu olikin. Mutta "suolet pihalle" tms. ei kyllä yhdeltäkään kalaselta ole sentään tullut, ainakaan niin että olisin huomannut
.

Joskus pitkien matkojen päästä tulevat kalat saattavat olla huonovointisia, nämä kalat olivat vasta hiljattain tulleet liikkeeseemme ja siksi altaassa karanteenilappu olikin. Mutta "suolet pihalle" tms. ei kyllä yhdeltäkään kalaselta ole sentään tullut, ainakaan niin että olisin huomannut

Re: Asiallinen myyjä?
Itse en kyllä jaksa millään uskoa että myyjä olisi asiaa noin ilmaissut.. Tuohan kuulostaa jo enemmänkin v*ttuilulta ja hullulta tuntuu että myyjä lähtisi tuollain aukomaan päätään asiakkaalle.Rapu83 kirjoitti:Johon myyjä sanoi: -No, otetaan se pois että saat mielenrauhan.
Kun viimeksi kävin kurkistamassa ko. plekoa niin silloin se ainakin sangen tyytyväisenä nassutti kantoa muutaman piikkarin seurana..