Olen täysin uusi tällä "alalla", allas tuli marraskuussa 2003. Allas on 200 l, hiekkapohjainen, suodattimena ulkopönttö Eheimin 2235 (ostettu 3 vkoa sitten), valaisin yks lamppunen loisteputki (oisko 15w)?? lampun tehosta en nyt ihan sata varma ole? pH 6,5 - 7,00, muita arvoja en ole mitannut. Lämpötila + 26. Kaloina 4 tiikeribarbia, 4 keltabarbia, 10 neontetraa, 2 kuparimonnia, 2 albiinomonnia, 2 intiaanisulkaa, 2 sinirihmaa, 5 jotain tetraa? (pieniä). Kasveina, jaavansaniaista, miekkalehteä, melalehti?.
Niin nyt on sellainen ruskea levä? tai jotain ainetta vallannut lähes kaikki kasvit, esim. miekkakasvien vanhimmat lehdet ovat ihan tämän "ruskeaan" peitossa, ne tekevät kyllä uutta lehteä, mutta alimmat lehdet ovat mielestäni pahan näköiset. Kerran viikossa putsaan lasit, kun tätä ruskeaa kertyy niihinkin, ja sieneen jolla putsaan jää oikea kerros tätä levää?
Millä tästä pääsee eroon, alkaa nyppimään, kun akvaario on vedenvaihdon jälkeen (kerta viikkon n. 40 % vettä vaihtuu) pari päivää kirkas ja kiva, mutta sitten tätä ruskeaa alkaa kertymään taas laseihin. Tämä levä? lähtee kyllä ihan helposti irti, mutta sitä on PALJON!
Ja ostin 3 viikkoa sitten uuden ulkosuodattimen, kun aikaisemmin minulla oli kaksi (2 kpl) sisäsuodattimia, ne piti putsata molemmat kerran viikossa, kun niiden patruunat olivat aivan täynnä tätä ruskeaa mönjää. Ja nyt olen huomannut että uuden ulkosuodattimen letkut ovat jo
sisältä täynnä tätä ruskeaa mönjää, ilmenee pilkkuina.
Kalat voi mielestäni ihan hyvin, ja vesi ei millään lailla haise, mutta haluaisin päästä tästä ruskeasta mönjästä eroon. Onko mitään tehtävissä?
![Embarrased [:I]](./images/smilies/icon_redface.gif)
Kiitos, jos joku vastailisi