Onko joku täällä AW:ssä tehnyt päätöksen, että ei pidä tubiallasta vaan pistää koko homman uusiksi. Onko joku lahjoittanut/myynyt kalat ja kasvit tubialtaisiin tai mahdollisesti tappanut kalansa ja hävittänyt kasvit? Miten päätös syntyi? kaduttaako?
Valvoja: Moderaattorit
Näinhän olen jo tehnyt. Tubialtailla on omat vehkeet, mutta ongelma onkin se, että tämän menetelmän olen huomannut todella aikaavieväksi ja rasittavaksi, varsinkin, kun kaikilla altailla ei ole alustakaappia ja tavarat on pidettävä erillään samassa aluskaapissa ja niin edespäin. Olen siis täysin väsynyt tähän "voi ei survarilusikka koski tubialtaan vedenpintaa, nyt se pitää desinfioida" -pelleilyyn. Pieneen kämppään ei meinaa mitenkään mahtua kaikkia näitä tavaroita. Yksi vedenvaihtoletku mahtuu, mutta 2-3 on jo liikaa, kolme ämpäriä mahtuu, mutta enemmän on jo mahdottomasti liikaa jne.aqua2002 kirjoitti:Enpä näe syytä, että allas pitäisi kipata jorpakkoon sisältöineen päivineen. Yhtälailla se tubi voi olla jossain toisessakin akvaariossasi, joten...?
Ainakin kannattaa tehdä niin, että hommaat muille altailla omat vehkeet. Eli vedenvaihtoletku ja haavit on syytä pitää omissa oloissaan. 100%:sti varmassa tubialtaassa kaikki omat välineet eikä niitä käytetä muissa altaissa.
Jos ostan jostain tietystä kaupasta akvaariokalani ja saan ne lisääntymään ja myyn ne takaisin samaan kauppaan, niin minäkö olen velvollinen viemään kalat EELAan? Ja mitä käy, jos tubi löytyy? Jos se kalatuberkuloosi jossain on, niin se on varmasti kauppojen altaissa, koska siellä kalat ja kasvit vaihtuvat jatkuvasti. Tietysti toisille harrastelijoille myyminen on toinen asia, mutta siinäkin nykyisessä tilanteessa voisin tyytyä myymään altaasta, josta ei ole kaloja kuollut ja kaikki on hyvin. En ole ihan varma uskaltaisinko viedä EELAan kaloja, jotka eivät ole sairastelleet. Tieto kun tuo tuskaa..Jos muista altaista haluat myydä/antaa tms, niin kannattaisi ainakin tarkastaa ennen myyntiä EELAsta mahdollinen tartunta. Se tietysti maksaa, mutta 20e on pieni raha kuitenkin siitä, että saa varmuuden ja uskaltaa hyvillä mielin myydä kasveja ja kaloja eteenpäin tietäen, ettei ainakaan itse levitä tauteja muille.
Et suinkaan, jos itse sen pystyt tutkimaan. Laki kun velvoittaa, ettei sairata eläimiä myydä ja varmahan et voi olla tutkimatta asiaa jollain keinon - onko se sitten oma mikroskooppi vai EELA mahdollisine viljelyineen?tikkuhirviö kirjoitti:Jos ostan jostain tietystä kaupasta akvaariokalani ja saan ne lisääntymään ja myyn ne takaisin samaan kauppaan, niin minäkö olen velvollinen viemään kalat EELAan?
Tuohon vain vaikea sanoa mitään, mutta todennäköisyys varmasti suurempi kuin yksittäisessä kotiakvaariossa. Siksipä en juuri kasveja ostakaan akvaarioliikkeistä, joissa kasvit ovat akvaarioissa tai kasvialtaaseen ollaan tungettu kaloja sekaan - harmi vain, että jotkut liikkeet, joilla on omat kasvialtaat, on väkipakollakin saanut ängettyä sinne muutaman kalan joukkoon. Osalla liikkeistä taas on outo näkemys asiasta:Ja mitä käy, jos tubi löytyy? Jos se kalatuberkuloosi jossain on, niin se on varmasti kauppojen altaissa, koska siellä kalat ja kasvit vaihtuvat jatkuvasti.
No, mites kauppaan myyminen ja harrastajalle myyminen eroaa toisistaan? Samoihin paikkoihin ne kalat varmasti joutuvat, erona vain se, että kun tubin kiikuttaa liikkeeseen, on se sen jälkeen kymmenissä, sadoissa muissakin kotialtaissa.Tietysti toisille harrastelijoille myyminen on toinen asia...
Niin... Niinhän ne liikkeetkin myyvät, tukut samoten ja nyt näkyy sitten lopputulos: toinen harrastaja toisensa perään ilmoittaa "Akvaariostani löytyi tubia.." Ainakaan eroon siitä ei päästä, kun mitään ei asialle tehdäkään. Tubiakaan kun ei tutkituta kuin osa harrastajista, suurin osa tyytyy "Minulta kuoli kala johonkin... Mitä ostaisin tilalle? Ja voinko antaa kaverilleni pari ylimääräistä kalaa, kun...", mutta siinäkin nykyisessä tilanteessa voisin tyytyä myymään altaasta, josta ei ole kaloja kuollut ja kaikki on hyvin. En ole ihan varma uskaltaisinko viedä EELAan kaloja, jotka eivät ole sairastelleet. Tieto kun tuo tuskaa..
Valitettavasti niitä valveutuneita on vain hyvin pieni joukko. Muut eivät välitä tai eivät edes halua tietää. Mitä se sitten kertoo tubista yleisesti: Jos hyvin pienestä otoksesta useasta tutkittavasti erästä löytyy tubia, niin mikähän mahtaa olla tilanne harrastajien akvaarioissa yleisesti? Siihen kun vielä lisätään päälle jatkuvat kala/kasvirumba.Behemot kirjoitti:Tottahan se on, että tubi on lähinnä valveutuneiden harrastajien ongelma.
Tämä nyt menee jo vähän ohi alkuperäisestä aiheesta, mutta jos ostan kauppiaalta tietämättäni tubikaloja, kudetan niitä ja myyn ne samalle kauppiaalle takaisin, niin kalatubi on ollut jo valmiiksi kaupassa. En siis levitä yhtään sen enempää tubia eteenpäin kuin jos en olisi kudettanut kalojani lainkaan. Jostainhan se kauppias nämä kalat kuitenkin ostaisi. Tällaisessa tapauksessa pidän vastuuta kauppiaalla, joka saa puolestani siirtää vastuun tukkuun, josta vastuu voidaan siirtää vaikka kasvattajille. (Kasvattajat voivat sitten syyttää kalojaan ja kalat itse bakteeria..) Mutta jos myisin kalojani yksityisille, niin en olisi alunperin saanut tubia sieltä ja näinollen olisi mahdollista, ettei kalatubia olisi akvaariossa ollut alunperin. Tosin siinäkin kaupassa, josta tämäkin yksityinen on kalansa hankkinut on tosiaan voinut olla tubi.. Olen aika varma, että melkein jokaisessa kaupassa on kalatubia. Mistä minäkään olisin tubini saanut jos en kaupasta? Oletkos muuten, aqua2002, itse tutkittanut terveitä kalojasi kalatubin varalta?aqua2002 kirjoitti:No, mites kauppaan myyminen ja harrastajalle myyminen eroaa toisistaan? Samoihin paikkoihin ne kalat varmasti joutuvat, erona vain se, että kun tubin kiikuttaa liikkeeseen, on se sen jälkeen kymmenissä, sadoissa muissakin kotialtaissa.
Mikroskooppi löytyy mutta tiedätkö miten mykobakteeri saadaan esiin? Siis ei taida natiivista näkyä ja Järven sivuilla ollut kuva onkin ehkä värjätty... millä? VG:llä?aqua2002 kirjoitti:Et suinkaan, jos itse sen pystyt tutkimaan. Laki kun velvoittaa, ettei sairata eläimiä myydä ja varmahan et voi olla tutkimatta asiaa jollain keinon - onko se sitten oma mikroskooppi vai EELA mahdollisine viljelyineen?
Tai sitten ei.. Sehän on voinut olla vain yhdessä yksilössä, joka päätyi akvaarioosi ja stressin seurauksena puhkesi. Taatusti osa kaloista kantaa tubia ja näitä kaloja löytyy liikkeestä kuin liikkeestä, mutta ei se oikeuta kiikuttamaan tubikaloja liikkeisiin siitä huolimatta.tikkuhirviö kirjoitti:Tämä nyt menee jo vähän ohi alkuperäisestä aiheesta, mutta jos ostan kauppiaalta tietämättäni tubikaloja, kudetan niitä ja myyn ne samalle kauppiaalle takaisin, niin kalatubi on ollut jo valmiiksi kaupassa.
Mutta tosi asiahan on, että kauppiaat eivät kannata vastuuta. Tuossa juuri katselin eräässä liikkeessä, kun akvasta löytyi kuollut kala, se poistettiin kyllä välittömästi (sinällään hienoa!), mutta se päätyi saman tien roskiin sen sijaan, että kauppias olisi edes yrittänyt tarkemmin tutkia, mikä kalaa vaivasi. Akvaariosta myytiin asiakkaille ihan normaalisti, mitään lappua ei siihen altaaseen ilmestynyt "kalat karanteenissa" tms.Tällaisessa tapauksessa pidän vastuuta kauppiaalla, joka saa puolestani siirtää vastuun tukkuun, josta vastuu voidaan siirtää vaikka kasvattajille.
Olen. Vaikka tosin en myy kasveja enkä kaloja. Kalalajitkin olen valinnut siten, ettei poikastulvaa ole odottavissa. Ainakaan seura-akvaario-olosuhteissa.Oletkos muuten, aqua2002, itse tutkittanut terveitä kalojasi kalatubin varalta?
On se vastuu yhtälailla harrastajillakin. Jos kauppaa jotain, on syytä huolehtia, että yksilöt ovat terveitä.Muutenkin olen sitä mieltä, ettei vastuu tubista ole harrastajilla. Tosin tästähän on puhuttu niin paljon, etten enää jaksa. Epäreilua on se, että me harrastajat joudumme kuitenkin kärsimään jonkun toisen tekemisten seuraukset.
No, miksi et hommaa? Kyllä piikkikset ja monniset hyvin toimeen tulee. Ja jos akvaariosta ei ole kuollut vähään aikaan kaloja, niin en näe sille mitään estettä, miksei sinne voisi hommata lisää kalaa. Tietysti, jos yksi toisensa jälkee kupsahtaa, ei kalaa luonnollisesti kannata lisätä, koska nekin vain kuolisivat. Tubi allas voi toimia akvaariona ihan siinä missä muutkin - ainoastaan aiheuttaa luonnollisesti jonkun verran lisätöitä ja vaatii omat välineet eikä sen akvaarion kaloja voi kudettaa, mutta eihän tuo mikään este ole akvaarion pitämiselle. Vai?Ai miten olisikaan kivaa pistää piikkisilmät 100-litraiseen ja hommata tubialtaaseen monnisparvi pohjalle, mutta ei.
Mitähän kummaa tämä tarkoitti? Vai tarkotitko sitä, että jos joku haluaa ottaa ne kalat vastaan, niin ne voi luovuttaakin eteenpäin?Tuija kirjoitti:Yleensäkin, koska tubi ei ole akvaristin syytä, ei pitäisi olla olemassa mitään ns. 'moraalista pakkoa' hoitaa kaloja niiden kuolemaan saakka, ei sen enempää kuin terveidenkään kalojen kohdalla.
Tuohon osannee J. Järvi vastata paremmin ja hänen sivuillaan siitä jotain asiaa jo onkin. Mitä tubista olen itse lukenut, niin varsin helposti ne kystat, sellaiset "pesäkkeet" olisi todennattavissa. Mutta koska en ole biologi, en tutkimuksia ole tehnyt. Pitäisi opetella myös veitsen käyttökin, jottei tuhoa tutkittavia elimiä avatessa kalaa samalla. (*Odottaa innolla luentoa mikroskoopin käytöstä.*) Siksipä olen itsekin kiikuttanut kalat EELAan tutkivaksi ja varmaan niin jatkossakin, kunnes enemmän paneudun mikroskopoinnin saloihin.Memma kirjoitti:Mikroskooppi löytyy mutta tiedätkö miten mykobakteeri saadaan esiin? Siis ei taida natiivista näkyä ja Järven sivuilla ollut kuva onkin ehkä värjätty... millä? VG:llä?
Niin, se on kaltubinkin kohdalla. Puhutaan useammasta kuukaudesta - ei ne kasva EELAssakaan yhtään sen nopeamminAntaisivatkohan kasvatusohjeita ja kasvatusalustan koostumuksen tietoja jos röyhkeästi kysyisi Ainakin ihmisen tubibakteerin kasvatus on hiiiiidasta puuhaa (useita kuukausia-lähempänä vuotta).
No, erona on se, että onko se kapseloitunut vai aktiivipöpö. Kyllähän se perustutkimus tehdään välittömästi EELAssa, jotta mahdolliset loiset ym. saadaan selvitettyä, erikseen on noi sitten viljelykokeet. Ja viljelyitäkään ei tehdä jokaisesta, koska se ei kuulu peruspakettiin - tekevät sen ihan mielenkiinnosta ja tutkimuksesta. Lisärahalla tietysti aina, jos vain pyydät, mutta se maksaa.mutta kertooko se sitten enää kalan kuolinsyytä/syytä oireisiin..?
Totta.aqua2002 kirjoitti:No, erona on se, että onko se kapseloitunut vai aktiivipöpö.
Järven sivuilla myös mainitaan: "Kehittyneen antibioottiresistenssin vuoksi kalatuberkuloosia ei enää käytännöllisesti katsoen lainkaan voi parantaa antibiooteilla".aqua2002 kirjoitti:Ja koska kalatubi voi ihmisessäkin aiheuttaa vakavia iho-ongelmia, ei siihen kannata suhtautua liian kepeästikään.
Akvaario- ja uima-allasgranuloomaa esiintyy akvaristien lisäksi uimareilla, kalastajilla ja kokeilla jotka siis myös ovat kalojen kanssa tekemisissä. (Uima-altaassa kaloja..?aqua2002 kirjoitti:- vaikka todennäköisyys siihen onkin mitätön.
Näinhän tässä kävi niinkuin pelkäsin: lauseen loppuosaa ei ymmärretty oikein. Muotoilin lausetta useaan kertaan, jotta siitä tulisi ymmärrettävämpi, mutta sillä kertaa en parempaan pystynyt. Oma mokaTuija kirjoitti:Yleensäkin, koska tubi ei ole akvaristin syytä, ei pitäisi olla olemassa mitään ns. 'moraalista pakkoa' hoitaa kaloja niiden kuolemaan saakka, ei sen enempää kuin terveidenkään kalojen kohdalla.
Olen oikeastaan aina ajatellut, että jos tubi on yhdessä kalassa, niin se on kaikissa. Ainakin tällä periaatteella olen hoitanut omaa akvaariotani. Akvaariokauppiaiden akvaarioissa on ollut jos jonkin moisia kuolemia jo niin kauan, että olettaisin, että ko. bakteeri löytyy suurella todennäköisyydellä jostain pohjamudista, jolloin se pääse helposti kaloihin ja niissä mahdollisesti koteloituu. En todellakaan ole sitä mieltä, että varmoja tubikaloja saa kiikuttaa liikkeisiin (silloinhan olisin kiikuttanut käppänäni jo kymmeneen kertaan..), mutta jos kalat ovat voineet hyvin, niin voisin kiikuttaa niitä liikkeeseen, vaikkei niitä ole EELAssa käytettykään. Lisäksi en halua ostaa tubialtaaseeni "terveitä" kaloja, minusta se vaan on väärin. Ja edelleen kudettaminen on aikalailla mahdotonta ilman tuota suurinta allasta..aqua2002 kirjoitti:Sehän on voinut olla vain yhdessä yksilössä, joka päätyi akvaarioosi ja stressin seurauksena puhkesi. Taatusti osa kaloista kantaa tubia ja näitä kaloja löytyy liikkeestä kuin liikkeestä, mutta ei se oikeuta kiikuttamaan tubikaloja liikkeisiin siitä huolimatta.
Uskoisin että ZN-värjäys soveltuu myös kalatubin määrittämiseen.Olen joskus etsiskellyt histologisista (ihmis)näytteistä tubia Ziel-Nielsen- värjäyksellä, joka perustuu lähinnä tubin (suola)hapon kestävyyteen. -Pitääkin ottaa selvää olisiko tämä sopiva kalatubivärjäys
Minulla on vähän samanlainen käsitys aiheesta, uskon että tubi on läsnä useissa altaissa mutta useimmat lajit kuten monnit ja tetrat ovat erittäin vastustuskykyisiä hyvissä olosuhteissa sitä vastaan. Sateenkaarikalat tuntuvat olevan herkkiä muillekin sairauksille ja vaativat luonnossakin erittäin puhdasta ja kovaakin vettä. Likainen ja pehmeä akvaariovesi altistaa ne sitten tubibakteerin hyökkäykselle, vähän samaan tapaan kuin isot kirjoahvenet reikätaudille. Eihän ennen sotia keuhkotuberkuloosiinkaan sairastunut kuin erittäin pieni osa ihmisistä, vaikka "lentävä" keuhkotauti oli varmasti läsnä.Inia kirjoitti:Olisi kyllä mielenkiintoista tietää kuinka suuri osuus kaloista kantaa tubia. Tulos voisi olla vaikka 80%, ainakin tämä luku minulle esitettiin eräässä akvaarioliikkeessä tuontikaloista puhuttaessa. Tauti saattaa löytyä jokaisen akvaariosta, toisilla se vain aktivoituu ja toisilla ei. Kun ajattelee että tubi pesiytyy esim myyntialtaiden pohjasoraan, niin voi vain arvailla mikä prosentti kaloista on taudinkantajia.
Halaisin alleviivata että suurin osa sateenkaarikalojen kotivesistä ovat pehmeitä... http://members.optushome.com.au/chelmon/Habitat.htmJJVi kirjoitti:Sateenkaarikalat tuntuvat olevan herkkiä muillekin sairauksille ja vaativat luonnossakin erittäin puhdasta ja kovaakin vettä.
Jep, muistelin sädekalojen vaatimuksia, joista niistäkin löytyy lajeja jotka ovat pehmeän veden seuduilta.-Alix- kirjoitti:Halaisin alleviivata että suurin osa sateenkaarikalojen kotivesistä ovat pehmeitä... http://members.optushome.com.au/chelmon/Habitat.htmJJVi kirjoitti:Sateenkaarikalat tuntuvat olevan herkkiä muillekin sairauksille ja vaativat luonnossakin erittäin puhdasta ja kovaakin vettä.