Skerries kirjoitti:Menisiköhän 163 litraiseen akvaarioon 20-25 kääpiöpallokalaa?
Tuon kokoiseen mahtuisi jo tuollaiset kymmenkunta kimalaispallokalaakin.
Minulla on 160 litraisessa kolme keskenkasvuista kimalaista. Lisäksi partis ja puropleko. Kaksi kaveria voisin noille hankkia, mutta tuo kolmekin vaikuttaa hyvältä määrältä. Kymmenkunta on kyllä jo liikaa, minun mielestäni ainakin. Vielä kun huomioi miten sottaista porukkaa nämä ovat, niin sitä sotkettavaa vesitilaakin saa olla vähän "ylimääräistä".
Parvikalahan tuo kimalainen on, tai ainakin meidän kolmen porukka on erottamaton. Kinastelevat, mutta se on jotenkin sisarellista puuhaa, en voisi kuvitella noita erottavani.
Nämä ovat juuri nimenomaan tuollaisia kauniita, melko helppoja ja persoonallisia. Joskus suorastaan hämmentävän sosiaalisia. On outoa, kun töllöä tuijottaessa tulee sellainen olo, että joku tuijottaa, vaikka tietääkin olevansa yksin kotona. Kun pään sitten kääntää sivulle, on kolme kalaa katselemassa omistajaansa lasin takaa, siinä tuntee olonsa lemmikiksi.
Kyllä käden uskaltaa altaaseen laittaa. Vain kerran tai pari on pallo puraissut, silloinkin ruokinnan yhteydessä ja ihan omaa huolimattomuutta. Eivät nämä ole millään tavoin vihamielisiä ketään tai mitään kohtaan. Meillä paniikkiin mennään lievästi vain vedenvaihdon aikana, silloinkin uutta vettä laskiessa. Muuta touhuillessa ja lapotessa kalat ovat vain äärimmäisen uteliaita.
Kyseessä on ihastuttava laji, itse olen näihin pikkuisiin kiintynyt enemmän kuin mihinkään eläimeen koskaan. Otuksien oma persoonallisuus ja seurallisuus ovat käännyttäneet jo muutaman "kalat ovat tylsiä ja vain uivat"- tyyppisen ihmisen. Nämähän eivät ui, ne pörräävät.
Omani olen opettanut liian nirsoiksi. Älä tee samaa virhettä.
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Dixi et animam levavi.