Pallokalat ja 120l ?

Muihin ryhmiin sopimattomat kalat (sateenkaarikalat, sädekalat, pallokalat jne.), mukaan lukien muut "örkit".

Valvoja: Moderaattorit

hedvig
Junior Member
Junior Member

Pallokalat ja 120l ?

Viesti Kirjoittaja hedvig »

Nyt jäi 120 litran allas tyhjilleen ja mietintä uusista asukeista alkaa.
Yksi ajatus on tehdä siitä pallokala-allas... 8O

Mitä palloja mahtuu tämän kokoiseen altaaseen ja minkä verran? Vai mahtuuko mitään? Mitä niiden kaveriksi, jotain pohjakerroksen väkeä?

Mitkä vesiarvot palloille ihaanteellisia ja millainen sisustus?

kiitos!
rain-
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja rain- »

Tuonkokoiseen mahtuisi varmaan aika monikin laji, mutta minä suosittelisin tietenkin kääpiöpallokaloihin rakastuttuani niitä (ja koska en tunne muita lajeja henkilökohtaisesti).

Niitten kanssa menee varauksella aika monikin kalalaji, mutta parhaiten pärjäävät yksinään.

10-15 kääpiöpalloa, isot kasat jaavansaniaispuskia ja juurakoita, niin siitähän saisi jo aika kivan altaan. Lumme tai pari (joko Nymphaea-sukuisia tai sitten Nymphoideksia tai vaikka Hydrocleys nymphoides), pinnalle vaikka kellusheinää (Hygroryza aristata) ja etualalle kääpiömelalehteä (Cryptocoryne willisii) ja sitten pariksi isommaksi puskaksi vaikka Cryptocoryne crispatula var. balansaeta tai vaikka jokin kriinumi.

Uskalias ihminen voi kokeilla kavereiksi vaikkapa paria piikkisilmää (jolloin pohjalla kannattaa todellakin olla tarpeeksi oleilupaikkoja, lehtikariketta tai hirmuiset kasat jotain pientä kasvia). Tai vaikka ylemmäs pinnan lähelle oleilemaan hunajarihmakaloja (jotka omassa altaassani pärjäävät hyvin kääpiöpallokalojen kanssa, välillä on eviä nypitty, mutta vain silloin jos emäntä on unohtanut ruokkia ajoissa ja vauvelit ovat hirmuärtyisiä).

Mutta kaikki muut kalalajit sitten varauksella sinne kääpiöpallojen mukaan ja niille pitää ehdottomasti varata hätäapuallas, jonne ne voi siirtää asumaan jos elo ei pallokalojen kanssa oikein toimi.
Nica
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Nica »

Tuon kokoiseen mahtuu hyvin pallokaloja. Jos haluat hieman isompia ja vähemmän nirsoja pallokaloja niin kokeile punapyrstöpallokaloja. Ne ovat suhteellisen kaikkiruokaisia, ainakin kääpiöpallokaloihin verrattuna. Omille kääpiöpalloilleni kelpaa pelkästään punaiset toukat (pakasteena tai elävänä) mutta punapyrstöille kelpaa kaikenlaiset pakaste-eliöt ja joskus jopa hiutaleet.
Molemmat ovat söpöjä, kääpiöpallo jää puolet pienemmäksi kuin punapyrstö. Niin, ja ainakin minun luona punapyrstöt eivät näyki muita kaloja (saatta tietysti myös johtua mukavista yksilöistä), kääpiöpallot sortuvat tähän joskus :?
Nica

Pallokaloihin täysin hurahtanut.
FishFisu
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja FishFisu »

Menisiköhän 163 litraiseen akvaarioon 20-25 kääpiöpallokalaa? Lajiakvaarioksi ajattelin sen laittaa. vaikuttivat tosi mukaville otuksille. Lieköhän noita koskaan ollut täällä pohjoisessa Oulun seutuvilla myynnissäkään?
aquasol
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja aquasol »

Sopisikos tällä trheadilla peesata? 8-) Montako kääpiöpalloa voisi 52 litraiseen laittaa?
Skerries
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Skerries »

Menisiköhän 163 litraiseen akvaarioon 20-25 kääpiöpallokalaa?
Tuon kokoiseen mahtuisi jo tuollaiset kymmenkunta kimalaispallokalaakin.
If you want the rainbow, you gotta put up with the rain. - Steven Wright
FishFisu
Senior Member
Senior Member

Mimmosissa hinnoissakohan noi kimalaispallokalat lienee? Pelkkiä palloja haluaisin, mutta noin äkkiseltään parvessa liikkuvat kääpiöpallokalat tuntuisi parhaimmilta. Tosin kimalaispallot taitaa olla pikkusin näyttävämpiä kuin kääpiöt? ainakin koon puolesta. 8cm oon merkannut tuonne muistikirjaan kimalaisille. 2,5-3cm kääpiöpalloille. Jotenkin jäi vain semmoinen mielikuva että kääpiöpallot on enempi porukassa ja näkyvillä? 8cm tuntuu toisaalta jo aika isokokoiselle. Tuota lomaongelmaakin mietin, että miten sen kanssa sitten menee, vissiin kimalaisten kanssa onnistuu lomatkin jokseenkin paremmin?
mjalava
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja mjalava »

Skerries kirjoitti:
Huomattakoon muuten että kimalaiset kasvavat melkoisen kokoisiksi. Kai niitä tuohon mahtuisi, en minä osaa noita allasvaatimuksia miettiä, mutta minulla on hyvää vauhtia kasvava 8-9-senttinen kaveri joka ui hirveää vauhtia päästä päähän 320-litraista. Tai no pallokalalle hirveää, ei se mitään levisten sinkoilua vastaavaa ole mutta vilkasta pörräämistä. Ei tuo tietenkään mikään minimiallas ole, pienemmässäkin varmaan pärjää mutta kun kasvu ei ole osoittanut pysähtymisen merkkejä...

Ed muuten toisessa threadissa harkitsi kasipallojensa myymistä. Ne ovat tosi mukavia ja nättejä kaloja, ainoa pulma jos sen sellaiseksi katsoo on niiden kaipaama murtovesi. Mutta ovatpa hiukan harvinaisempia akvaarioasukkeja kuin kääpiö- ja kimalaispallot tai nykyisellään myös punapyrstöt, jos sillä on jotain merkitystä.

Mika
FishFisu
Senior Member
Senior Member

Eikös kasipalloilla ollut juuri ne normaalia kovemmat hampaat (jos niitä joutuu lyhentelemään tai viilaamaan)? Olikohan mulla jossain kasipallojen kokoa...mielummin sopivasti palloja tuohon altaaseen kuin ylikansoitusta, se on totta...kun en ole koskaan livenä palloa nähnyt niin vaikea tietää että mikä palloista oisi just "se oma" laji mihin tykästyy. Isokokoiset pallot hiukka arveluttaa, hallinnantunne säilyy helpommin pienikokoisten kanssa. Pitäs päästä kattomaan millasia pallot on livenä, mutten ole täällä Oulussa koskaan yhtään pallokalaa kaupassa nähnyt. Mutta kääpiöt on kuulemma ronkelimpia syömään kuin kimalaiset. on siinä miettiminen...plääh. jelppiä kaipais.
mjalava
Advanced Member
Advanced Member

Kasin hampaat ovat kyllä todella kovat, vaikka kala ei kovin iso olekaan. Mutta toisaalta ne järsivät mielellään kovaa tavaraa kuten kierteissarvikotiloita ja jopa kiviä ja simpukankuoria, joten ainakaan meillä ei ole tullut eteen yhtään hammasongelmaa. Ennemminkin kuin hampaista se pieni lisävaiva tulee suolasta, jota kala kaipaa veteensä.

Niin siitä koosta, kasipallo jää täysikasvuisena kimalaista pienemmäksi. Se on paljon tukevamman oloinen, ahne yksilö on aika pallo jo ilman pullistumistakin, kimalainenhan on sellainen pitkänomainen. Ruokinta ei ole kovin mutkikasta, kasille kelpaa monenlainen ruoka mutta siitä voi saada nirson vaikutelman, kun sillä on niitä päiviä jolloin kelpaa vain jokin tietty ruoka. Mutta se vaihtelee päivästä toiseen. Onneksi sen oppii vähän arvailemaan kun kaloihin tutustuu mikä on päivän toivemenu, pinnassa kärkkyvät kalat haluavat kuivakrilliä, lasilla pörräävät pakastetta ja pohjan tuntumassa hermostuneena (nälkäisenä) katkarapua tai simpukkaa. Nämä eivät kyllä osaa näyttää lasin läpi ruokaa esitellessä onko mieluisaa vai ei niinkuin fahaka, pakasteruokaa voi näyttää vaikka ennen sulattamista niin ei tule turhaan sulatettua vääränlaista. Vai olenkohan mä vaan liian hellämielinen, pitäisi vaan antaa mitä antaa ja kala saa luvan syödä tai olla nälässä?

Mika
FishFisu
Senior Member
Senior Member

Mikäs toi fahaka sitten on? Kyllä mieluiten taidan tyytyä semmoisiin kaloihin, ettei tarvitse suolatasapainoa olla miettimässä veden suhteen. Ehkä se on sitten kimalaiset tai kääpiöt. Kun pääsis eka näkemään miltä net näyttää, niin osaisi harkita. Palloihin ihastuin lähinnä tuon sosialisuuden takia, en niinkään merkillisen olemuksen, mikä toki silti tuo asiaan oman lisänsä.
mjalava
Advanced Member
Advanced Member

FishFisu kirjoitti:Mikäs toi fahaka sitten on?
Tuota, se nyt ei ole tuohon altaaseen vaihtoehto, se on suomeksi juovapallokala ja kasvaa jopa 45-senttiseksi ja parikiloiseksi vonkaleeksi. Kirjoittelin tuossa joku päivä sitten juttua omastani: http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=27284.
Kyllä mieluiten taidan tyytyä semmoisiin kaloihin, ettei tarvitse suolatasapainoa olla miettimässä veden suhteen. Ehkä se on sitten kimalaiset tai kääpiöt. Kun pääsis eka näkemään miltä net näyttää, niin osaisi harkita. Palloihin ihastuin lähinnä tuon sosialisuuden takia, en niinkään merkillisen olemuksen, mikä toki silti tuo asiaan oman lisänsä.
Ei se suolatasapaino mikään ongelma ole muuten kuin siksi että se on pieni lisävaiva ja -kustannus vedenvaihdossa ja rajoittaa muita asukkaita melko tehokkaasti. Mitään kummoista oikean suolapitoisuuden ylläpito ei vaadi, käytännössä riittää se että laittaa saman verran suolaa joka vedenvaihtoon, meillä kolme kahvikupillista 50% vaihdossa.

Nättejä kaloja ovat niin kimalaiset kuin kääpiötkin. Katso vaikka Pallokalan sivut: http://www.psyanide.com/pallokala/omatkalat.php. Palloissa on niin sosiaalisia kuin epäsosiaalisiakin lajeja, mutta selkeä luonne löytyy jokaiselta.

Mika
FishFisu
Senior Member
Senior Member

Heh :mrgreen: olipa velmun näköinen otus tuo siun fahaka! Liian isokokoinen mulle, kyllä mulle sopii paljon paremmin jotkut pienemmät palloset kuin fahakan kokoluokan kokoiset otukset. En uskaltaisi noin isoja käsitellä laisinkaan...olen kyllä hankkimassa tässä hiljakseen jättikokoista >1000 litraista, mutta ajattelin aloitella nyt pallosilla tuossa nykyisessä, joka on just saumattavana.

Kuolasin nyt toiseen kertaan läpi nuo iki-ihanat Pallokalan sivut, joita jo aiemmin olen innolla tutkinut. Jäi vaan vähän epäselväksi tuosta kimalaisten parvikäyttäytymisen kokemuksesta, että siis nekö käyttäytyy kiltimmin parvessa kuin millikset ja jotkin tetrat? en ihan tajunnut sitä vertailua että kumpaako taiko mitäkö tarkoitti. Kyllä mie kallistuisin kimalaisiin tai kääpiöihin, mut tosiaan haluisin parven näitä öttiäisiä. Kimalaisissa ainakin luki että eivät tule oikein aikuisena toimeen keskenään. Liekö sitten siihen jäisi vaihtoehdoksi kääpiöpallot?

Mietin vaan että onko noi kääpiöt sitten kumminkin liian pikkiriikkisiä...

palloissa mahdollisimman sosiaalisella tarkoitan siis akvan ulkopuolisestakin elämästä kiinnostuneisuuden osoittamista lähinnä. ja tietty plussaa olis että tulisivat toimeen keskenään hiukka isommassakin parvessa.
mjalava
Advanced Member
Advanced Member

FishFisu kirjoitti:Heh :mrgreen: olipa velmun näköinen otus tuo siun fahaka! Liian isokokoinen mulle, kyllä mulle sopii paljon paremmin jotkut pienemmät palloset kuin fahakan kokoluokan kokoiset otukset.
Tuo Batista joka kuvissa esiintyy on Conanin, Pahiksesta en vielä ole ehtinyt skannaamaan paperille otettuja kuvia. Aika saman näköinenhän se on, tosin Batista taitaa olla jonkin verran pienempi.
En uskaltaisi noin isoja käsitellä laisinkaan...
No vähän sitä saa varoa, hampaat on sen näköiset että ei tosiaan huvita kokeilla mitä tapahtuu jos se puraisee sormeen. Isohko marmorirapu menee yhdellä puraisulla poikki ja kaksi haukkaisua riittää sen syömiseen.
Kuolasin nyt toiseen kertaan läpi nuo iki-ihanat Pallokalan sivut, joita jo aiemmin olen innolla tutkinut. Jäi vaan vähän epäselväksi tuosta kimalaisten parvikäyttäytymisen kokemuksesta, että siis nekö käyttäytyy kiltimmin parvessa kuin millikset ja jotkin tetrat? en ihan tajunnut sitä vertailua että kumpaako taiko mitäkö tarkoitti.
Kyllä kimalainen on rauhallinen ainakin siinä kokoluokassa jota minulla on. En sitten tiedä aikuisena, reilusti toistakymmentäsenttisenä, mutta toistaiseksi ovat ennemminkin kylki kyljessä pörräämässä. Hakevat turvaa ja seuraa toisistaan koko ajan.
Kyllä mie kallistuisin kimalaisiin tai kääpiöihin, mut tosiaan haluisin parven näitä öttiäisiä. Kimalaisissa ainakin luki että eivät tule oikein aikuisena toimeen keskenään. Liekö sitten siihen jäisi vaihtoehdoksi kääpiöpallot?

Mietin vaan että onko noi kääpiöt sitten kumminkin liian pikkiriikkisiä...
En minä ainakaan pelkää kimalaisten käytöstä keskenään, parvikaloilta ne näyttävät. Jos joskus tulee ongelmia, noin näteille kaloille löytää aina ottajan. Ovat myös kilttejä muita kaloja kohtaan, yhtään evävauriota isompaa vahinkoa ei ole sattunut ikinä ja niitäkään ei tule jos vesi on kunnossa.

Kimalaista pitäisin kyllä helpompana kuin kääpiötä. Eritoten siksi että ruokavalikoima on laajempi eikä pienistä tauoista tule ongelmia. Ihan pieniä lukuunottamatta kimalaiset selviävät siitä tavallisesta viikosta ruokkimatta, kääpiöillä alkaa viikonloppukin olla aika pitkä aika ilman.

Mika
FishFisu
Senior Member
Senior Member

:mrgreen: sait jo _lähes_ ylipuhuttua! Kimalaisilla on musta kyllä kaikkein mukavimman näköinen väritys, muihin pallosiin verrattuna. (oli hehe pakko taas käydä kuolaamassa Pallokalan sivuilla...)

Reilusti toistakymmentäsenttisiksikö kasvavat aikuisina?? Mun muistiinpanoissa oli vaan merkintä että 8-10cm.

Muutoin kyllä kuulostaa aika lailla positiiviselle tuo kimalaispallokalajutut...saisivat eka olla tuossa 163 litrasessa ja sitten kun saan sen jättiksen pääsisivät siihen ja tästä nykyisestä voisi tehdä karanteenialtaan. Pitää hauilla ruveta kattomaan miten niitä kierteismitänenytolikotiloita voisi kasvattaa.
mjalava
Advanced Member
Advanced Member

FishFisu kirjoitti::mrgreen: sait jo _lähes_ ylipuhuttua! Kimalaisilla on musta kyllä kaikkein mukavimman näköinen väritys, muihin pallosiin verrattuna. (oli hehe pakko taas käydä kuolaamassa Pallokalan sivuilla...)

Reilusti toistakymmentäsenttisiksikö kasvavat aikuisina?? Mun muistiinpanoissa oli vaan merkintä että 8-10cm.
Fishbasen mukaan 14-senttiseksi, jossain olen nähnyt väitettävän vähän isompiakin löytyneen. Ei ne varmaan keskimäärin noin isoiksi akvaariossa kasva, mutta kun omistanikin suurin on jotain 8-9 senttiä ja kasvaa vaan, en uskaltaisi luottaa siihen että jäävät 8-10 senttiin. No, on mulla isompi kasipallokin kuin mitä fishbase väittää maksimikooksi...
Muutoin kyllä kuulostaa aika lailla positiiviselle tuo kimalaispallokalajutut...saisivat eka olla tuossa 163 litrasessa ja sitten kun saan sen jättiksen pääsisivät siihen ja tästä nykyisestä voisi tehdä karanteenialtaan. Pitää hauilla ruveta kattomaan miten niitä kierteismitänenytolikotiloita voisi kasvattaa.
No kyllä ne varmaan pärjäävät tuossa 163-litraisessakin ihan hyvin, ei sitä nyt liioittelemaankaan kannata ruveta vaatimusten suhteen. Tietenkin kalalla on kivempaa kun on isompi koti, mutta kimalaiselle ehkä sitä litramäärää tärkeämpää on se että on "jännä" sisustus jonka seassa puikkelehtia. Ja vapaa lasipinta jossain mielellään sellaisessa reunassa jossa on taustapahvi tms. peite, ne nimittäin tykkäävät pörrätä lasia ylös alas ja näyttävät preferoivan peitettyä lasia avoimen sijaan. Eli kaikille peitetyille sivuille ei kannata laittaa kasvitiheikköä.

Mika
FishFisu
Senior Member
Senior Member

Toi päälle 1000 litranen on kauan ollut haaveena, ja se on tulossa tässä jossain vaiheessa kaiken uhallakin :mrgreen: Kenties elokuussa sitten.

Olen etsinyt semmoista lajia, joka ei kasvaisi kovin suureksi, oisi mielenkiintoinen, muttei liian haasteellinen ja osoittaisi jonkinlaista mielenkiintoa ihmisiin, mitä kalat ei varsin useinkaan tee. Pallokala tuntuisi kaiken kaivamani tiedon pohjalta semmoiselle. Pallot voin aivan hyvin laittaa ko. altaaseen, mutta alkuasuntona tämä 163 litranen saa luvan toimia. 14cm on aika iso sekin, muttei ihan kamalan paha. Kai sitä pärjää tuon kokoisen kanssa...arg, pitää päästä näkemään livenä!

Pureeko ne muuten sormeen jos korjailee vedessä sisustusta, onko siitä lie pelkoa? Pallokalan sivuilla sanottiin että kimalaispallot menevät paniikkiin kun veteen työntää käden, mutta kyse oli vissiin max 6cm palloista, ties vaikka aikuisena suhtautuminen oisi eri?
mysli
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja mysli »

Skerries kirjoitti:

Minulla on 160 litraisessa kolme keskenkasvuista kimalaista. Lisäksi partis ja puropleko. Kaksi kaveria voisin noille hankkia, mutta tuo kolmekin vaikuttaa hyvältä määrältä. Kymmenkunta on kyllä jo liikaa, minun mielestäni ainakin. Vielä kun huomioi miten sottaista porukkaa nämä ovat, niin sitä sotkettavaa vesitilaakin saa olla vähän "ylimääräistä".

Parvikalahan tuo kimalainen on, tai ainakin meidän kolmen porukka on erottamaton. Kinastelevat, mutta se on jotenkin sisarellista puuhaa, en voisi kuvitella noita erottavani.

Nämä ovat juuri nimenomaan tuollaisia kauniita, melko helppoja ja persoonallisia. Joskus suorastaan hämmentävän sosiaalisia. On outoa, kun töllöä tuijottaessa tulee sellainen olo, että joku tuijottaa, vaikka tietääkin olevansa yksin kotona. Kun pään sitten kääntää sivulle, on kolme kalaa katselemassa omistajaansa lasin takaa, siinä tuntee olonsa lemmikiksi.

Kyllä käden uskaltaa altaaseen laittaa. Vain kerran tai pari on pallo puraissut, silloinkin ruokinnan yhteydessä ja ihan omaa huolimattomuutta. Eivät nämä ole millään tavoin vihamielisiä ketään tai mitään kohtaan. Meillä paniikkiin mennään lievästi vain vedenvaihdon aikana, silloinkin uutta vettä laskiessa. Muuta touhuillessa ja lapotessa kalat ovat vain äärimmäisen uteliaita.

Kyseessä on ihastuttava laji, itse olen näihin pikkuisiin kiintynyt enemmän kuin mihinkään eläimeen koskaan. Otuksien oma persoonallisuus ja seurallisuus ovat käännyttäneet jo muutaman "kalat ovat tylsiä ja vain uivat"- tyyppisen ihmisen. Nämähän eivät ui, ne pörräävät.

Omani olen opettanut liian nirsoiksi. Älä tee samaa virhettä. [;)]
Dixi et animam levavi.
FishFisu
Senior Member
Senior Member

hmmm...oisko 7 liikaa? tai 6? Jos ei laita mitään muita kaloja ja isompi akva on tässä joskus tulossa? vissiinkin 1 uros ja loput leidejä? vai pystyykö niitä erottaan...

Jos haluaa tehdä laji ja samalla isotooppiakvan, niin meneekö oikeaoppisesti jos kimalaispallolle hommaa niitä kasveja mitä mainostetaan alkuperältään Etelä-Amerikkalaisiksi? Vai pitäskö olla ihan puhtaasti Amazonin kasveja?

mysli, mä olen ihan myyty, kimalaiset kiinnitetty! :mrgreen:
mysli
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja mysli »

No voithan hankkia vaikka sen 7 yksilöä ja katsoa josko alkaa näyttää siltä, että kokonsa/sotkemisensa/luonteensa puolesta tarvitsevat isompana enemmän tilaa, niin hankit sitten enemmän tilaa. Kunnon suodatin vain sitten. Sukupuolia ei voi erottaa, mutta yksilöt oppii kyllä tunnistamaan. Näiden kohdalla voi parvenkin jokaisela jäsenellä olla oma nimi.

En ole minkään toopin asiantuntija, mutta eiköhän suurin osa Etelä-amerikan kasveista löydy myös jostain päin Amazonia. Pallot eivät tunnu olevan sisustuksen alkuperämaan suhteen nirsoja. Miekkakasvin lehden alla on kiva kuikuilla, mutta vesitähdikin seassa on paljon enemmän henkensä kaupalla piilottelevia kotiloita, molemmat ovat siis tosi jänniä. Pienilehtiset, suojaavat pusikot on täälläkin koettu hyväksi sisutuksen osaksi.
Dixi et animam levavi.
mjalava
Advanced Member
Advanced Member

FishFisu kirjoitti:Pureeko ne muuten sormeen jos korjailee vedessä sisustusta, onko siitä lie pelkoa? Pallokalan sivuilla sanottiin että kimalaispallot menevät paniikkiin kun veteen työntää käden, mutta kyse oli vissiin max 6cm palloista, ties vaikka aikuisena suhtautuminen oisi eri?
Ei nuo kimalaiset pahemmin pureksi eikä se paljon miltään tunnukaan. Tai no, jos saa kunnolla kiinni niin... Meidän Mark (se isoin) on muutaman kerran tullut akvaariossa räpeltäessä käteen, siis sitä pörräysjuttuaan tehnyt kämmentä vasten. Kai se vaan törmäsi haahuillessaan ja jäi siihen pörisemään ja ihmettelemään että mikäs tää on. Yksi pienemmistä haukkasi kämmensyrjästä kun pyydystin sitä altaasta ja pidin kättä pikkuhaavin peitteenä, mutta se on sellainen pieni nipistys. Ihan erilainen kuin kasipallon haukkaisu, vaikka kasi ei sen isompi olekaan. Kasi puree ihon rikki, ikävästi jos käy niin lähtee sellainen pieni pala pois ja sellainen haava vuotaa aika pitkään ja paranee hitaasti vaikka olisikin pikkuinen. Ja fahakasta kerrotaan juttua että on purrut ihmiseltä sormen irti, enkä kyllä yhtään ihmettelisi vaikka siihen kykenisi kun katsoo tuon meidän poikasen hammaskalustoa ja syöntiotteita. Tosin ei Pahis hyökkää häiritsijän kimppuun vaan menee piiloon, pitää vaan varoa ettei se luule sormea ruuaksi. Koko käsi vaan reippaasti altaaseen niin se näkee että tuo on liian iso, ei syödä. Sama tehoaa kasipalloihin, sormen jos työntää veteen niin tulevat ja purevat, koko kättä ne joko pakenevat tai tutkivat mielenkiinnolla mutta eivät maista.

Mika
FishFisu
Senior Member
Senior Member

Vau. :mrgreen: Kuulostipa tosi kivalle. Se iso akva tulee tosiaan joka tapauksessa tulipa sinne palloja tai ei, mutta ottaa jonnin verran aikaa kun pitää maksaa se heti tilatessa ja sitten sen odottamiseen että tekevät valmiiksi menee vähintään se 4 viikkoa. Lähetyksiä vissiin lähtee vaan kerran viikossa, niin sen varaan en pistä vielä mitään. Tömähtää sitten kun tulee. Ja sitten menee useampi viikko sisustusta yms. miettiessä, siksi pitää suunnitella nyt ton 163 litrasen mukaan. Mimmoista suodatusta suosittelisitte, mulla on nyt tossa Fluvalin ulkopöristin 304, en suin surminkaan muista kuin paljon se tunnissa pyörittää. Tarvitsisko tehostaa toisella ulkopäristimellä akvaa, jos sen 7 kimalaispallokalaa hommaa?
Skerries
Junior Member
Junior Member

Terve taas.

Kimalaiset ovat huomattavasti enemmän parvikalamaisesti käyttäytyvempiä kaloja, kuin mitä kääpiö- tai punapyrstöpallokalat, joita pidetään lähinnä haaremikaloina. Eli yhtä koirasta kohden useampi naaras. Minulla on vain kimalaisia, joten omakohtaista kokemusta noista kahdesta jälkimmäisestä ei ole. Mutta paljon olen lukenut muiden kokekumksista tällä saitilla ja sinun kannattaisi tehdä samoin. Eli haku-toiminnolla etsit aikaisempia keskusteluja.

Kääpiöille ja punapyrstöille on syytä sisustaa akvaario runsaillla piilopaikoilla ja kasvitiheiköillä, kuten jaavansaniaisilla, vedensuosikeilla ym.

Kimalaispallokalat taas pörräävät mielellään keskenään ja tarvitsevat jo kokonsa puolesta enemmän vapaata uimatilaa. Koskaan ne eivät ole minulla keskenään nahistelleet tai häirinneet samaa akvaariota majoittavia tähtiparstiksia. Ne eivät siis tarvitse erityisesti kasvitiheikköjä, mutta mielellään "mielenkiintoisen" sisustuksen. Minulla ne pörräävät taukoamatta etsimässä kotiloita, joita viljelen erillisessä pöntössä.

Mutta ne eivät ole kauhean nopeita uimareita mun mielestäni, joten vajaa kymmenen tuollaiseen 163 litraiseen mahtuisi, mutta ota toki vähemmän, jos siltä tuntuu. Mieluummin akvaariota kannattaa alikansoittaa, kuin ylikansoittaa. Ainakin ottaisin minimi parvikoon eli 6 yksilöä.

Samasta syystä ne eivät mielestäni pidä kovasta virtauksesta. Samalla ne kuitenkin syövät kuin porsaat ja ulostavat samaan malliin. Vettä tarvitsee siis vaihtaa ja pohjaa imuroida usein joka tapauksessa on siellä sitten tehokas suodatus tai ei. Mulla on ko. altaassa vain mattosuodatin, joten mulla on aina paljon kaiken näköistä kökköä pohjalla viikon lopulla.

Näin siis mun kokemusten pohjalta.
FishFisu
Senior Member
Senior Member

Jep. Oon joka välissä tuolla hakutoiminnolla katellut aiempia viestejä ja kynä sauhuten kirjoittanut asioita talteen. Se vissiin sitten riittää toi Fluvalin pönttö tuohon akvaan, kun pitää huolen jokaviikkoisesta siivouksesta ja vedenvaihdosta?

täytyy kattoa minkä kokoisina noita kimalaisia on myynnissä ja kattoo sitten tuo määrä tarkemmin. Onko kellään kuvaa semmoisesta "mielenkiintoisesta" sisustuksesta? [;)] Ois kiva saada vinkkejä. Varmaan silikonilla voisi liimailla kivistä jotain rakennelmia. Kuin paljon noilla kimalaisilla on sitä reviirikäyttäytymistä, vai voittaako parvikäytös reviirit.
Skerries
Junior Member
Junior Member

Mun kimalaisilla en ole havainnut minkäänlaista reviirikäyttäymistä.

Ei välttämättä kannata lähteä liimailemaan silikonilla yhteen mitään luolastoja, ellet sitten halua rakentaa rantapenkereen takalasia vasten. Kunhan siellä on erilaisia pintoja mitä nuohota ja etsiä kotiloita. Liikaa jos sisustaa, niin siinä menetetään taas uimatilaa.

Huomaa, että pallokaloille tulisi tarjota kovaa syötävää, kuten kotiloita, jotta niiden hampaat pysyisi luonnollisella tavalla lyhyinä. Mun pallot ei suostu syömään muuta kuin kotiloita ja punaisia surviaisen toukkia pakastettuna tai kuivattuna. Edes mustat surviaiset eivät ole kelvanneet. Vain muutama on suostunut hieman näykkimään Wradleyn katkarapupellettejä.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muut kalat ja eliöt”