Pitäisikö lopettaa osa poikasista?

Ulkolammikoiden ja niissä pidettävien kalojen hoito, ongelmat ym. Mukaan lukien ulkona ja sisällä pidettävät kultakalat sekä kotimaiset kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
sttl
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Pitäisikö lopettaa osa poikasista?

Viesti Kirjoittaja sttl »

Nyt niistä kultakalan poikasista jotka syntyi jokin aika sitten on jäljellä 7. Ajattelin että kannattaisiko lopettaa 2-3 niistä, sillä jos vien ne kauppaan ne varmaan päätyvät johkin ylipieneen akvaarioon. Varsinki kun luulen että niistä muutamista kasvaa jättikokoisia sillä muistuttavat nyt aivan lahnoja. :mrgreen: ja näkee jokapuolella noita kultakala ilmoituksia, kannattaako sitten tuoda niitä lisää, kiertämään koteja... :roll:

Itse pidän loput poikasista. Poikaset nyt 3 sentin kokoisia, toiset pikkasen pienempiä. On muuten jännän näköisiä johtuuko siitä kun ovat huntupyrstön ja tavallisen lyhytpyrstön risteytyksiä. Luulin jo että kerran että minulla on ruutanan poikanen, sillä yksi poikasista ihan ruutanan näköinen ja tummempi kuin muut. toiset poikaset värittömiä paitsi näillä lahnamaisilla suomut kiiltäviä ja kun valo osuu näyttävät kultaisilta.

Milloin ne saavat värinsä? Ruutanapoikasen ja lahnapoikasten lisäksi loput poikasista näyttävät lyhytpyrstöiltä. ovat kyllä hauskan näköisiä otuksia, :roll: kun saan kameran toimimaan näppäsen muutaman kuvan, toivottavasti onnistuneen sellaisen.. 8-)
jessesa
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja jessesa »

Meillä saivat kultakalanpoikaset värinsä n. 6 sentin mittaisina.
Taistelu.kala
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Taistelu.kala »

Kannattaa joo varmaankin lopettaa, eipähän päädy huonoihin koteihin...
Tai voithan aina koittaa kaupata niitä täällä aw:ssä, jolloin voit itse vaikuttaa millaisiin koteihin poikaset päätyvät.

Itse odottelen innolla, josko nuo kultsit tonne lammikkoon kutisivat... Epäilyttää kyllä että ovatkohan vielä sukukypsiä. Itselläni olisi tiedossa noiden poikasille hyvä koti... Lammikkoonkin pääsisivät aina kesäksi.
OV miljoonakaloja & kasveja
tikkuhirviö
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja tikkuhirviö »

No kyllä on omituista logiikkaa. :frown: Kannattaisiko edes yrittää löytää näille hyvät kodit? Jos tilanne todella on se, ettei näitä poikasia saa mihinkään, niin pitäisiköhän ihmisten alkaa suositella vain toisen sukupuolen pitoa samassa altaassa, niinkuin millisten kanssa usein on käytäntö? Mielestäni terveen kalan lopetus on aina viimeinen mahdollisuus. Se ei ole yhtä hyvä vaihtoehto kuin hyvän kodin etsiminen. Elämällä taytyy olla itseisarvo.
jessesa
Senior Member
Senior Member

Juu ja unohdin sanoa kannanottoni itse asiaan. Tikkuhirviön kanssa olen siis samoilla linjoilla kiteytetysti. Onko järkeä aluksi pelastaa poikaset lammikosta isompien fisujen kynsistä ja sitten siirtää ne erilliseen akvaarioon kasvamaan. Sitten kasvatella niitä siellä hyvissä mielin ja hoitaa hyvin. Yhtäkkiä sitten tuleekin mieleen, että kaloja onkin liika ja alkaa pohtimaan pitäisikö osa lopettaa. Julmaa ja itsekeskeistä sanon minä! :|

Eikös tässä ole vielä vaikka kuinka aikaa hakea lopuille kaloille vastuuntuntoiset kodit? Silkkaa laiskuutta, jos ei edes jaksa muutamalle kalalla kotia hommata!
sttl
Senior Member
Senior Member
Viesti:

"Juu ja unohdin sanoa kannanottoni itse asiaan. Tikkuhirviön kanssa olen siis samoilla linjoilla kiteytetysti. Onko järkeä aluksi pelastaa poikaset lammikosta isompien fisujen kynsistä ja sitten siirtää ne erilliseen akvaarioon kasvamaan. Sitten kasvatella niitä siellä hyvissä mielin ja hoitaa hyvin. Yhtäkkiä sitten tuleekin mieleen, että kaloja onkin liika ja alkaa pohtimaan pitäisikö osa lopettaa. Julmaa ja itsekeskeistä sanon minä!"

Tarkoitus olikin niiden ottamisessa erikseen se että katsoa parhaimmat yksilöt jotka kasvavat nopeiten ja terveimät kun säilyttää ne eikä niitä kitukasvuisia yksilöitä jotka jäävät pienemmiksi.(ja kasvettuaan isoiksi sairastuvat helpommin).Tuskin niille edes hyvää kotia löytyy, jokaisessa akvaarioliikkeessä jo ihan tarpeeksi kultakaloja sekä harrastajilla polskivat omat jo lammikoissaan. :? Joten miksi tuoda lisää niitä markkinoille.. kyse kumminkin vain parista kalasta.

"Jos tilanne todella on se, ettei näitä poikasia saa mihinkään, niin pitäisiköhän ihmisten alkaa suositella vain toisen sukupuolen pitoa samassa altaassa, niinkuin millisten kanssa usein on käytäntö? "

Miksi pitäisi laittaa erilleen??? kultakalat kutevat vain kerran vuodessa, keväisin, aika huono vertaus, kun vertaat niitä miljoonakaloihin 8O sillä millit synnyttäviä ja kultakalat mädin laskijoita. 8-) Kultakalathan syövät munat muutamassa minuutissa kutunsa jälkeen kun ahneita ovat.Ja niiden munat voivat homehtua millin poikaset sentään heti synnyttyään uivat ja syövät. Enkä ole mitään kultakaloja kasvattelemassa tämä oli vain kerta kun saivat lisääntyä sillä halusin omaan parveen lisäystä.
Martha Focker
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Martha Focker »

kyse kumminkin vain parista kalasta.
Niinpäniin... Eivätkös nekin ajattele näin jotka pitävät kaloja maljassa? :roll:
tikkuhirviö
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja tikkuhirviö »

Mitä ihmeen väliä sillä synnyttääkö eläviä poikasia vai vääntääkö munat, jos niitä poikasia kuitenkin tuntuu tulevan liikaa. Ehkä ne kultakalat voisi erotella toisistaan sitten keväisin, jos ei poikasille ole paikkaa ja jos on hyvinkin mahdollista, että poikasia selviytyy. Tietysti onhan se niinkin, että kasvattajat pitävät vain parhaat kalat, mutta ensimmäisessä viestissä ei kyllä puhuttu mistään kitukasvuisista poikasista mitään..

Edelleenkin terveen kalan opettaminen ei pitäisi olla mikään rutiinitoimenpide.
111na
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja 111na »

sttl kirjoitti: Enkä ole mitään kultakaloja kasvattelemassa tämä oli vain kerta kun saivat lisääntyä sillä halusin omaan parveen lisäystä.
Niinpä niin, onhan se ihmeellistä, kuinka erilaisia näkökulmia ihmisillä onkaan. Ymmärrän täysin toimintasi ja on todella hienoa että yleensä hoidat kaloja niin että saat omaa jälkikasvua aikaan. On luonnollista että valitset siitä jatkoon mielenkiintoiset.

Kyllä minuakin hirvittäisi antaa niitä kauppiaalle. Se on pahin kaikista!

Ehkäpä kalatautispesialisti olisi vielä sitä mieltä, ettei kaloja kertakaikkiaan anneta toisiin altaisiin?

Mutta kyllä mielestäni voit kysyä harrastajilta, haluaako kukaan kaloja.

Ja eikö lammikkoharrastuskin ole kovassa nousussa? Myy ne kalliilla jonkun hienon talon pihaan! 'Myy' samalla tietotaitosi hoidosta.

Kyllä se niin on ettei tulevaisuutta voi tietää niitä pois antamalla. Kauppiaan luota ne kuitenkin saavat epävarmimman tulevaisuuden.

___

Elämällä on toki itseisarvonsa ja ehkä 'sttl' kaipaakin muistutusta siitä.

Kuitenkin yhden kuolema on toisen elämä. Elintila on rajallinen niin luonnossa kuin akvaariossa.

Jokainen tajunnee mitä siitä seuraa jos kaikkea elämää pidetään samanarvoisena... tai toki samanarvoisena, mutta niin etteikö siihen saisi kajota.
Viimeksi muokannut 111na, 22:32, 16.07.2004. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tuntematon
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tuntematon »

Hmmh, olivat siis norm. mallisen kultakalan ja huntupyrstön risteytyksiä? Meillehän tosiaan saattaisi parikin uutta kultakalaa tuohon 660 litraiseen mahtua, mutta olen kyllä alkanut olla enemmän tuon viiden kalan kannalla altaassamme, mutta joskus jos sattuu kohdalle yksi - pari kotia etsivää kalaa eteen tulemaan, niin kodin voinen tarjota.

Missä päin mahdat kaloinesi asustella, onkohan matka tänne Lappeenrantaan kovin pitkä?
jessesa
Senior Member
Senior Member

Miten niin pienistä poikasista tietää, mitkä ovat kitukasvuisia?
Äkkiäpä muuttuivat kitukasvuisiksi, kieltämättä... :roll:
jartzu65
Koi-Jari
Koi-Jari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartzu65 »

Mielenkiintoinen aihe :)

Eettiset arvot ja kaupalliset arvot vastakkain( tosin ei varmaankaan tämän aiheen aloittajalla)

Yleinen käytäntö varmaan valtaosalla kalojen kasvattajilla kuitenkin on,että vain terveimmät ja kauneimmat lajien edustajat säästetään?

Karppi ja kultakalafarmeilla suoritetaan joidenkin mittareiden mukaan "joukkoteurastuksia" jos vain 10% syntyneistä poikasista päätyy myyntiin.

Jokainen joka kalojen kasvatusta harrastaa, varmaan ihan itse tekee itselleen selväksi ryhtyykö miten laajassa mittakaavassa miettimään myymiensä kalojen "jälkielämää" = millaisiin oloihin päätyvät.
Kalojenkin viljelyssäkin on niin montaa puolta, puhtaasti raha ja sitten muut arvot.

Itse henkilökohtaisesti haluaisin että kalani olisivat pelkästään samaa sukupuolta,ettei "poikasongelmaa" tarvitsisi käsitellä.Kultakalojen kohdalla ulkoinen sukupuolimääritys onnistuu huomattavasti aikaisemmin kuin karppien kohdalla.

Yleinen käytäntö monien karppiharrastajien kohdallahan onkin vain yhden sukupuolen kalasto,näin vältetään kalojen säännölliset kutemiseen liittyvät ongelmat,jahtaamiset,stressi,suomujen menetykset tulehduksineen jne.
" Silikonirinnat ovat kuin jalopuuratti Ladassa: Kiva hivellä mutta kyyti ei parane"

http://koiruuksiajakissankujeita.kotisivukone.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
111na
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja 111na »

Joo, muuten! Killiharrastajalla on hyvin luonnollista ajatella kutakin lajia arvokkaana yksilön kustannuksella. Että kullakin lajilla on itseisarvo nimenomaan siinä että laji elää ja kuolema on luonnollinen edellytys elämälle.

Luonnossa niin onkin kaikilla lajeilla ja elämä on lajien ja sukujen elämää. Jos yksilölle todellakin annetaan arvoa yli tämän, syntyy sovittamaton ongelma. Kalat lisääntyvät vaihtelevalla tavalla, mutta yhteistä on suuri jälkeläisten määrä verraten aikuispopulaatioon.

Syntyvuuden säännöstely akvaariokaloilla muistuttaa hieman Kiinan yhden lapsen politiikkaa tai sen seurauksia! Suositaan toista sukupuolta.

Mutta minkäs teet, jos haluat nähdä kalojen lisääntyvän. Onhan se kalankin paras (Teoriassa. Unohtamatta Jartzun kertomaa) ja luonnollinen terve vietti, tyypillinen käytös jokaikiselle lajille. Jos et saa omia poikasia, suosit toisia viljelijöitä, ammattiviljelijöitä kenties. Onko parempi, ettei teurastuksia nähdä ja ne tekee joku toinen? Komposti on muhevaa viljelijän pihalla.

Jos Tuntematon edellä ottaa tästä lisää kaloja, seuraavat tarjolla olevat yksilöt jäävät ilman kotia. Niin on tila rajallinen, kuten luonnossakin. Vain pedot puuttuvat. Vai puuttuvatko?

Linkataan tämä siihen toiseen, 'Miten hävitän milliskantaa?'.
http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=28631
Tuntematon
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tuntematon »

Niin, ja itse tosiaan olen enemmän tuon viiden kalan kannalla tuossa altaassamme, vesiarvotkin ovat vielä ihan hyvinä pysyneet eikä suurempia vedenvaihtojakaan ole tarvinnut tehdä. Ja siitä kalojen sukupuolestakin vielä, nämä kaikki meillä olevat huntupyrstöt, luullakseni, taitavat olla naaraita - jos joukkoon tulisi vielä pari normaali muotoisempaa, mahd. koiraita, tuskin sekään kaloille hyvä olisi, kun nämäkin ovat naaraita, nämä meidän huntupyrstöt. :?
dsl
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja dsl »

tikkuhirviö kirjoitti:Edelleenkin terveen kalan opettaminen ei pitäisi olla mikään rutiinitoimenpide.
No sellaista kalakouluttajaa ei vielä taida olla, mille se olisi vain rutiinia. Jooh. Olen pahoillani, mutta oli ihan pakko, kun tuo puuttuva l-kirjain muutti lausetta aika lailla.
hmm. aw on kyllä aika lailla hölmö paikka.
jessesa
Senior Member
Senior Member

sttl kirjoitti:Miksi pitäisi laittaa erilleen??? kultakalat kutevat vain kerran vuodessa, keväisin, aika huono vertaus, kun vertaat niitä miljoonakaloihin 8O sillä millit synnyttäviä ja kultakalat mädin laskijoita. 8-) Kultakalathan syövät munat muutamassa minuutissa kutunsa jälkeen kun ahneita ovat.Ja niiden munat voivat homehtua millin poikaset sentään heti synnyttyään uivat ja syövät. Enkä ole mitään kultakaloja kasvattelemassa tämä oli vain kerta kun saivat lisääntyä sillä halusin omaan parveen lisäystä.
Meillä taitaa olla aikas sekoja kultakaloja, kun sama kala vääntänyt kudun jo kaksi kertaa tänä kesänä. Syövät kutunsa muutamassa minuutissa? Selittäisitkö minulle, miten noita kultakalanpoikasia ilmestyy koko ajan lisää lammikkoon? Sadeveden mukana? Pohjamudasta? 8-) Jaa, että miljoonakalanpoikaset ovat jotenkin "tunnerikkaampia", kuin kultakalanpoikaset? Ja ne ruskuaispussit, ruskuaispussit...
sttl
Senior Member
Senior Member
Viesti:

vastaus

"Meillä taitaa olla aikas sekoja kultakaloja, kun sama kala vääntänyt kudun jo kaksi kertaa tänä kesänä. Syövät kutunsa muutamassa minuutissa? Selittäisitkö minulle, miten noita kultakalanpoikasia ilmestyy koko ajan lisää lammikkoon? Sadeveden mukana? Pohjamudasta? Jaa, että miljoonakalanpoikaset ovat jotenkin "tunnerikkaampia", kuin kultakalanpoikaset? Ja ne ruskuaispussit, ruskuaispussit"

kyllähän kultakalat voi monta kertaa kutea mutta täällä kutevat vain kerran keväisin. Meillä ainakin kultakalat syövät kudettuaan heti munansa jos nyt joku muna jää huomaamatta ja kuoriutuu se ei kauaa hengissä selviä, sillä ei löydä ruokaa. Ja ulkona ruokin kultakaloja elävällä ruualla myös.(jonka mukana tulee eri otuksia)

"Selittäisitkö minulle, miten noita kultakalanpoikasia ilmestyy koko ajan lisää lammikkoon? Sadeveden mukana? Pohjamudasta?"

Sinä ehkä ruokit vain kalojasi purkkiruuilla,pelleteillä.Ja silloin poikaset voivat selvitä muutamia niistä.Eikä sinulla altaassa muita kaloja. Mutta minulla ei yksikään kultakalan poikanen kasva aikuiseksi ulkona ellei niitä ota eri altaiseen, jos kultakalat eivät huomaa poikasia,niin kardinaalit pistävät ne suuhunsa tai paratiisit ja jos vieläkin jää joitain poikasia, ne joutuvat sukeltajien, korentojen toukkien,malluaisten ruuaksi. Elävän ruuan mukana nimittäin tulee paljon näitä otuksia ja pistävät poskeensa kalanpoikaset. Minulla pihassa pieni savinenlampi josta haavin tätä elävää ruokaa kaloille. Siellä on kaikkea vesikirpusta lähtien... :roll: Ilmeisesti savinen lätökkö ravintotikkaampi kuin kirkasvetinen sillä mistään kirkkaasta en ole löytänyt niin paljon elävää ruokaa,sitä riittää haavittavaksi. Pakasta sitä myös välillä pikkukaloille talveksi.. Aika jännä että siellä niin paljon elämää vaikka siellä ole edes mitään kasveja, korkeintaa levää ja lahoja ruohonkorsia välillä.. :?

"Miten niin pienistä poikasista tietää, mitkä ovat kitukasvuisia?
Äkkiäpä muuttuivat kitukasvuisiksi, kieltämättä..."

Sen voi nähdä jo siitä ovat muihin verrattuina todella pieniä. Usein myös nämä pienimmät kuolevat pois itsestään, mutta nyt ovat säästyneet kun ovat sisällä. Paratiisikaloja,taistelukaloja kasvatellessa olen ainakin huomannut että jos nämä pienimmät poikaset kasvavat isoiksi, niillä yleensä jotain vikoja, esim. vääntynyt pyrstö tai ne jäävät selvästi normaalia pienemmiksi sekä kuoleisuus suurempi kun tavallisen kokoisilla...Empä tiedä sitten kultakaloista mutta niin ainakin aattelen.. ovat ne aika surkean kokoisia isoin verrattuna. Luonnossahan tuommoiset automaattisesti karsiutuisivat pois, akvaario-oloissa sentään voivat selvitä.. :roll:
jessesa
Senior Member
Senior Member

Jännää, ettei meidän kultsit ole kehitysvammaisia, vaikka olivat poikasina aivan erikokoisia (silti samasta kudusta). Kasvavat vain eri tahtia, ei ole kyllä pyrstötkään mitenkään vääntyneitä. :roll: Ehkäpä kuoriutuneet kudusta hieman eriaikaan, kenties? [;)]

Mutta omatpa ovat kalasi, tee mitä lystäät, itse en malttaisi lopettaa...
fu-koira
Starting Member
Starting Member

Re: Pitäisikö lopettaa osa poikasista?

Viesti Kirjoittaja fu-koira »

Hei te viisaammat!

Akvaariooni on ilmestynyt kirkkaita pieniä läpinäkyviä palloja lähinnä kasvien lehdille. Onko mahdollisesti kyseessä kultakalan munat? Oli tossa muutama päivä sitten myös samanlaisia mutta tyhmänä luulin ensin että ovat jotain kotilon munia, kunnes muistin että akvaariossani erakkona asuvalta postitorvikotilolta munat ovat ryppäitä. Kotilo ei ole jostain syystä lisääntynyt ollenkaan..onneksi, joten on saanut siellä asustella :) Nämä ovat siis yksittäisiä kirkkaita palloja joissa näkyy joku piste sisällä...
-Mandell-
Member
Member

Viesti Kirjoittaja -Mandell- »

mitä muuta sulla majailee siellä? meidän kultisen kutu oli juuri lehdillä ja sellaisia pieniä vaaleita palluroita siellä täällä eli jos siellä ei ole mitään muuta mahdollista kutua vääntävää kalaa niin eiköhän ne ole sitten niitä :)
84l rapularasborala,40l vauvanaario +nelivarvaskilpikonna ja akaattikotiloita
fu-koira
Starting Member
Starting Member

Ei siellä oo kultisten lisäksi ku piikkisilmiä..
-Mandell-
Member
Member

Viesti Kirjoittaja -Mandell- »

fu-koira kirjoitti:Ei siellä oo kultisten lisäksi ku piikkisilmiä..
Mä en tiedä minkänäköistä piikkisilmien kutu on mutta mitä nopeasti lukaisin niin sen pitäisi olla vihertävää? ja kultsien oli kyllä ihan vaaleata, ei siinä ollut tietoakaan vihreästä :D Eli jos ei ole vihertävää niin kyllä se sitte on kultsit :)
84l rapularasborala,40l vauvanaario +nelivarvaskilpikonna ja akaattikotiloita
fu-koira
Starting Member
Starting Member

Sain talteen 9 näitä palluroita. Nyt saa jännätä tuleeko niistä mitää :)
fu-koira
Starting Member
Starting Member

Munien kuulumisia :)

3 näistä yhdeksästä munasta on selvinnyt pieniksi poikasiksi asti. Olivat sitten kultakalojen munia:) Ihania pieniä vauvoja.. Jännä miten ne on noin älyttömän pieniä. Poikaset on tänään alkaneet jo liikehtiä "nykimällä" eteenpäin, kun muutama päivä sitten viihtyivät vielä ihan paikallaan. Lopuista kuudesta munasta ei tullut mitään, toisaalta onneksi. Nyt saa jännätä, selviävätkö nämä 3 isoksi asti vai miten käy.

Ovat tällä hetkellä samassa akvaariossa kuin isot kalat, mutta "vauvanaariossa" eli poikasaltaassa. Täytyy itse kehitellä isompi sitten kun ja jos ne kasvavat :)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Lammikot, karpit, kultakalat ja kotimaiset kalat”