Asia tosin on ajankohtainen vasta viikkojen kuluttua, kunhan jo ihmettelen. Nyt vasta katselen pienessä akvaariossa olevaa muutamaa kasvia ja kookospähkinää

Valvoja: Moderaattorit
Minä olen ajatellut asiaa akvaarion bakteeritasapainon kannalta. Jos kaloja ruokkii oikein, tulee akvaarioon tietyllä tahdilla ammoniumia, joka hapettuu nitriitiksi, joka edelleen hapettuu nitraatiksi. Ammonium ja nitriitti toimivat bakteerien ravintona. Koska ne molemmat ovat toimivassa akvaariossa alle mitattavan tason, on bakteereita maksimimäärä kyseisiin ammonium- ja nitriittitasoihin nähden. Jos yhtäkkiä kuormitus kasvaa rajusti, bakteerit eivät riitäkään, joten ammonium- ja nitriittitasot nousevat.kylpyankka kirjoitti:Kaipaisin edelleen vastausta/mielipidettä siitä, miten tiuhaan kalat akvaarioon kannattaa laittaa? Enemmän vai vähemmän kerralla?
Tuohon olen itsekin päätynyt kun olen taistelukaloista lueskellut ja kysellyt. Kolme tai neljä naisystävää voisi olla hyvä, tilaa luulisi olevan sen verran ettei tule riitaa. Jollei satu jotain tosi temperamenttista neitiä.JukkaV kirjoitti:Suosittelen myös useamman kuin kahden taistelukalanaaraan ottamista
Kävin tänään Stokkalla katselemassa kaloja, siellä oli isohkossa akvassa ~25 kaardinaalia, näytti kumman vähäiseltä kun olivat levittäytyneet koko akvaarion alueelle. Täytyy miettiä hankkisiko niitä enemmänkin. 30 voisi tosiaan olla hyvä.maximus kirjoitti:Kardinaalitetroja kannattais kyllä hankkia vähän enemmän. Mulla on n. 65 kappaletta 160 cm pitkässä altaassa eikä vieläkään näytä kovin paljolta (siis ei uskois et niitä on noinkin monta), eli suosittelisin n. 30 kappaletta, että näyttää edes jonkinlaiselta parvelta. Kardinaalit kun tuppaa levittäytymään pitkin poikin ja parveilevat enimmäkseen vain pelästyttyään jotain.
En ole vielä pahemmin tutustunut siihen, miten helppoa tai vaikeaa olisi samaan aikaan samasta paikasta haluamansa kalat saada. Kaiketi se onnistuu kun vaan ajoissa tilailee kaloja. Onkohan kauppias korvausvelvollinen, jos samasta paikasta tuodaan useempi eri kalalaji vasta kypsytettyyn akvaan ja jotain ongelmaa ilmenee..? Vai pidetäänkö niitä ensin karanteeniakvaariossa, onko siihen tarvetta kun pääakvakin on käyttämätön?jarvij kirjoitti:Allas kannattaa kypsyttää siten että bakteerimäärä on riittävä ottamaan kerralla vastaan koko kalsato.
Kun kaikki kalat tulevat samanaikaisesti, ja kernaasti samasta paikasta, ne voidaan karanteenata kaikki kerralla. Useimmitenhan uudet kalat ovat poikasia, jotka kasvavat altaan mittoihin. Tällöin kullakin lajilla ja yksilöllä on oma totuttu paikkansa yhteisössä.
Jos kaikkia ei kerralla saa, olisiko parempi pyrkiä hankkimaan reviiritietoisemmat kalat ennemmin vai myöhemmin? Noista minun kalasuunnitelmistani useimmat lienevät aika säyseitä lajeja.jarvij kirjoitti:Jos kaloja tulee myöhemmin lisää, siitä saattaa seurata yhteebsopimattomuusongelmia ja reviirikiistoja. Se aiheuttaa kaloille aina stressiä; myös erilaiset vammat ovat mahdollisia. Tautien ja loisten leviämismahdollisuudet kasvavat.
Kalojen eriaikaisessa lisäämisessä ei saavuteta mitään etuja, pikemminkin päin vastoin
Kyllä, ihan normaali ilmiö onpi kyseessä - sitruunaiset tuppaavat olemaan kauppojen pytyissä sangen harmahtavia, mutta kotiuduttuaan alkavat hehkua varsin mukavasti raikasta keltaistakylpyankka kirjoitti:Katselin tänään sitruunatetroja akvaarioliikkeessä, kovin olivat värittömiä, onkohan se normaalia niille vai tuleeko niihin väriä kun saavat paremmat olosuhteet?
Minä jo mietin, että milloin sinä käännyt isomman kardinaalitetraparven puolelle ja tulihan se sieltä viimeinkylpyankka kirjoitti:Olen niiden tilalle miettinyt kirsikkabarbia. Eikös se sopisi ihan hyvin?
Suunnitelmissahan on tällä hetkellä:
- parvi kardinaalitetroja (eli ~30 kpl)
- taistelukala 1+3
- parvi helmimonnisia ~8 (jokin muukin lämpimästä pitävä monninen voisi tulla kyseeseen jos helmimonnisia ei meinaa löytyä)
- tähtipartamonneja pari kpl
- nokkamonneja ~5
Vähän muistelinkin että olisin jostain lukenut sitruunojen olevan kunnolla keltaisia kunhan kotitutuvat. Muistelin myös kirsikkabarbeista tuota näykkimistä, mutten sit löytänyt sitä tietoa uudelleen ja mietin josko vaan keksin sen. Eli ei kirsikoita sitten, ei viiti ottaa riskiä että joutuu kaloja eestaas siirtämään.Lisa kirjoitti:Kyllä, ihan normaali ilmiö onpi kyseessä - sitruunaiset tuppaavat olemaan kauppojen pytyissä sangen harmahtavia, mutta kotiuduttuaan alkavat hehkua varsin mukavasti raikasta keltaista
Ei ihan heti ymmärtänyt miten ison akvaarion tuli ostaneeksiLisa kirjoitti:Minä jo mietin, että milloin sinä käännyt isomman kardinaalitetraparven puolelle ja tulihan se sieltä viimein
Helmimonnisten tilalle sopisi erinomaisesti esim. kultapäämonniset, joista ainakin itse pidän julmetusti - korea eikä vaikeahoitoinenkaan (kuva).