Kalastoa 340 litraiseen

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

kylpyankka
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kylpyankka »

Kaipaisin edelleen vastausta/mielipidettä siitä, miten tiuhaan kalat akvaarioon kannattaa laittaa? Enemmän vai vähemmän kerralla? :? Onkohan tämä niin hölmö kysymys ettei kukaan siksi vastaa :roll:

Asia tosin on ajankohtainen vasta viikkojen kuluttua, kunhan jo ihmettelen. Nyt vasta katselen pienessä akvaariossa olevaa muutamaa kasvia ja kookospähkinää :mrgreen:
JukkaV
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Turun akvaarioystävät
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JukkaV »

Ensin tähtipartamonnit, jommat kummat tetrat ja helmimonniset, sitten toiset tetrat ja nokkamonnit ja lopuksi taistelukalat. Suosittelen myös useamman kuin kahden taistelukalanaaraan ottamista.
Erityiskiinnostuksen kohteena harvinaisemmat synnyttävät hammaskarpit (tällä hetkellä kääpiö-, metalli- ja sirppihammaskarppeja ja seepralimioita) ja monniset (tällä hetkellä mustaselkä-, panda-, pikku-, sihti- ja somamonnisia).
maximoves
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maximoves »

Kardinaalitetroja kannattais kyllä hankkia vähän enemmän. Mulla on n. 65 kappaletta 160 cm pitkässä altaassa eikä vieläkään näytä kovin paljolta (siis ei uskois et niitä on noinkin monta), eli suosittelisin n. 30 kappaletta, että näyttää edes jonkinlaiselta parvelta. Kardinaalit kun tuppaa levittäytymään pitkin poikin ja parveilevat enimmäkseen vain pelästyttyään jotain.
Ratsastan auringonlaskuun....

http://community.webshots.com/user/maximove
arto_m
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja arto_m »

kylpyankka kirjoitti:Kaipaisin edelleen vastausta/mielipidettä siitä, miten tiuhaan kalat akvaarioon kannattaa laittaa? Enemmän vai vähemmän kerralla?
Minä olen ajatellut asiaa akvaarion bakteeritasapainon kannalta. Jos kaloja ruokkii oikein, tulee akvaarioon tietyllä tahdilla ammoniumia, joka hapettuu nitriitiksi, joka edelleen hapettuu nitraatiksi. Ammonium ja nitriitti toimivat bakteerien ravintona. Koska ne molemmat ovat toimivassa akvaariossa alle mitattavan tason, on bakteereita maksimimäärä kyseisiin ammonium- ja nitriittitasoihin nähden. Jos yhtäkkiä kuormitus kasvaa rajusti, bakteerit eivät riitäkään, joten ammonium- ja nitriittitasot nousevat.

Tuon päätelmäketjun seurauksena minä ostan kalat erissä. Mittaan vesiarvoja ja varmistun siitä, että nitriitti ei lähde nousuun. Käsittääkseni nitriitti -> nitraatti -lenkki on hapetusketjun pullonkaula, joten siksi en mittaa ammoniumia/ammoniakkia. Kun uudet kalat on akvaariossa, en lisää ruokintaa kerralla kalamäärää vastaavaksi. Eipä ne uudet kalat välttämättä tahdo oikein syödäkään ennen kuin selviävät muutosta.

En ole selvittänyt asiaa tuon tarkemmin. Ehkä joku osaa kertoa, mitä kalojen henkiselle hyvinvoinnille tekee se, että altaaseen tulee parin viikon välein uusia asukkaita.
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Allas kannattaa kypsyttää siten että bakteerimäärä on riittävä ottamaan kerralla vastaan koko kalsato.

Kun kaikki kalat tulevat samanaikaisesti, ja kernaasti samasta paikasta, ne voidaan karanteenata kaikki kerralla. Useimmitenhan uudet kalat ovat poikasia, jotka kasvavat altaan mittoihin. Tällöin kullakin lajilla ja yksilöllä on oma totuttu paikkansa yhteisössä.

Reviirikalat valtaavat reviisrinsä saanaikaisesti ja muut kalat samoin oman ekolokeronsa.

Jos kaloja tulee myöhemmin lisää, siitä saattaa seurata yhteebsopimattomuusongelmia ja reviirikiistoja. Se aiheuttaa kaloille aina stressiä; myös erilaiset vammat ovat mahdollisia. Tautien ja loisten leviämismahdollisuudet kasvavat.

Kalojen eriaikaisessa lisäämisessä ei saavuteta mitään etuja, pikemminkin päin vastoin
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
kylpyankka
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Tulipas monenlaista vastausta :o
JukkaV kirjoitti:Suosittelen myös useamman kuin kahden taistelukalanaaraan ottamista
Tuohon olen itsekin päätynyt kun olen taistelukaloista lueskellut ja kysellyt. Kolme tai neljä naisystävää voisi olla hyvä, tilaa luulisi olevan sen verran ettei tule riitaa. Jollei satu jotain tosi temperamenttista neitiä.
maximus kirjoitti:Kardinaalitetroja kannattais kyllä hankkia vähän enemmän. Mulla on n. 65 kappaletta 160 cm pitkässä altaassa eikä vieläkään näytä kovin paljolta (siis ei uskois et niitä on noinkin monta), eli suosittelisin n. 30 kappaletta, että näyttää edes jonkinlaiselta parvelta. Kardinaalit kun tuppaa levittäytymään pitkin poikin ja parveilevat enimmäkseen vain pelästyttyään jotain.
Kävin tänään Stokkalla katselemassa kaloja, siellä oli isohkossa akvassa ~25 kaardinaalia, näytti kumman vähäiseltä kun olivat levittäytyneet koko akvaarion alueelle. Täytyy miettiä hankkisiko niitä enemmänkin. 30 voisi tosiaan olla hyvä.

jarvij kirjoitti:Allas kannattaa kypsyttää siten että bakteerimäärä on riittävä ottamaan kerralla vastaan koko kalsato.
Kun kaikki kalat tulevat samanaikaisesti, ja kernaasti samasta paikasta, ne voidaan karanteenata kaikki kerralla. Useimmitenhan uudet kalat ovat poikasia, jotka kasvavat altaan mittoihin. Tällöin kullakin lajilla ja yksilöllä on oma totuttu paikkansa yhteisössä.
En ole vielä pahemmin tutustunut siihen, miten helppoa tai vaikeaa olisi samaan aikaan samasta paikasta haluamansa kalat saada. Kaiketi se onnistuu kun vaan ajoissa tilailee kaloja. Onkohan kauppias korvausvelvollinen, jos samasta paikasta tuodaan useempi eri kalalaji vasta kypsytettyyn akvaan ja jotain ongelmaa ilmenee..? Vai pidetäänkö niitä ensin karanteeniakvaariossa, onko siihen tarvetta kun pääakvakin on käyttämätön? :roll:
jarvij kirjoitti:Jos kaloja tulee myöhemmin lisää, siitä saattaa seurata yhteebsopimattomuusongelmia ja reviirikiistoja. Se aiheuttaa kaloille aina stressiä; myös erilaiset vammat ovat mahdollisia. Tautien ja loisten leviämismahdollisuudet kasvavat.
Kalojen eriaikaisessa lisäämisessä ei saavuteta mitään etuja, pikemminkin päin vastoin
Jos kaikkia ei kerralla saa, olisiko parempi pyrkiä hankkimaan reviiritietoisemmat kalat ennemmin vai myöhemmin? Noista minun kalasuunnitelmistani useimmat lienevät aika säyseitä lajeja.
kylpyankka
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Tää alkaa kai olla niin pitkä keskustelu ettei kukaan jaksa lukea, mutta jatkan kuitenkin :mrgreen:

Katselin tänään sitruunatetroja akvaarioliikkeessä, kovin olivat värittömiä, onkohan se normaalia niille vai tuleeko niihin väriä kun saavat paremmat olosuhteet? Oletan toki luovani kaloilleni mitä parhaimman ympäristön :)

Olen niiden tilalle miettinyt kirsikkabarbia. Eikös se sopisi ihan hyvin?
Suunnitelmissahan on tällä hetkellä:
- parvi kardinaalitetroja (eli ~30 kpl)
- taistelukala 1+3
- parvi helmimonnisia ~8 (jokin muukin lämpimästä pitävä monninen voisi tulla kyseeseen jos helmimonnisia ei meinaa löytyä)
- tähtipartamonneja pari kpl
- nokkamonneja ~5

Määrät ovat tässä muuttuneet, etenkin kardinaalien kohdalla. Sain akvaarion tänään kotiin ja siellä tosiaan tilaa piisaa. Mahtuisin sinne varmaan itsekin uimaan [;)] Joten 30 kardinaalia vähintään, kuten maximus ehdottelikin.
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lisa »

kylpyankka kirjoitti:Katselin tänään sitruunatetroja akvaarioliikkeessä, kovin olivat värittömiä, onkohan se normaalia niille vai tuleeko niihin väriä kun saavat paremmat olosuhteet?
Kyllä, ihan normaali ilmiö onpi kyseessä - sitruunaiset tuppaavat olemaan kauppojen pytyissä sangen harmahtavia, mutta kotiuduttuaan alkavat hehkua varsin mukavasti raikasta keltaista :)
kylpyankka kirjoitti:Olen niiden tilalle miettinyt kirsikkabarbia. Eikös se sopisi ihan hyvin?
Suunnitelmissahan on tällä hetkellä:
- parvi kardinaalitetroja (eli ~30 kpl)
- taistelukala 1+3
- parvi helmimonnisia ~8 (jokin muukin lämpimästä pitävä monninen voisi tulla kyseeseen jos helmimonnisia ei meinaa löytyä)
- tähtipartamonneja pari kpl
- nokkamonneja ~5
Minä jo mietin, että milloin sinä käännyt isomman kardinaalitetraparven puolelle ja tulihan se sieltä viimein :D
Helmimonnisten tilalle sopisi erinomaisesti esim. kultapäämonniset, joista ainakin itse pidän julmetusti - korea eikä vaikeahoitoinenkaan (kuva). Kirsikkabarbi sopii joukkoon kyllä muuten oikein mainiosti, mutta joskus näillä epeleillä on tapana olla turhan kiinnostuneita taistojen evistä.
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
kylpyankka
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Lisa kirjoitti:Kyllä, ihan normaali ilmiö onpi kyseessä - sitruunaiset tuppaavat olemaan kauppojen pytyissä sangen harmahtavia, mutta kotiuduttuaan alkavat hehkua varsin mukavasti raikasta keltaista :)
Vähän muistelinkin että olisin jostain lukenut sitruunojen olevan kunnolla keltaisia kunhan kotitutuvat. Muistelin myös kirsikkabarbeista tuota näykkimistä, mutten sit löytänyt sitä tietoa uudelleen ja mietin josko vaan keksin sen. Eli ei kirsikoita sitten, ei viiti ottaa riskiä että joutuu kaloja eestaas siirtämään.
Lisa kirjoitti:Minä jo mietin, että milloin sinä käännyt isomman kardinaalitetraparven puolelle ja tulihan se sieltä viimein :D
Helmimonnisten tilalle sopisi erinomaisesti esim. kultapäämonniset, joista ainakin itse pidän julmetusti - korea eikä vaikeahoitoinenkaan (kuva).
Ei ihan heti ymmärtänyt miten ison akvaarion tuli ostaneeksi ;) Alkuun ajattelin että 20 on paljon.
Ehdottamasi kultapäämonniset ovat aika hauskan näköisiä otuksia, mitenkähän en ole noita aikaisemmin huomannut. Ilmeisesti aika kovia vipeltämään ja sehän sopii oikein hyvin :)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”