Mitähän nämä ovat?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
jfi
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Mitähän nämä ovat?

Viesti Kirjoittaja jfi »

Heippa taas kaikille!

Tässä akvaariota perustaessa tulee paljon kysymyksiä:

Eräältä matkaltani (Bangkokista) mukaani tarttui tällainen halkaisijaltaan noin 40 cm oleva kivi. Laitoin taustalle jotain kuvaamaan mittasuhteita. Kivi painaa aika paljon, noin kymmenen kiloa. Ostin sen 3 eurolla niin kutsutuilta Viikonloppumarkkinoilta akvaario- ja kalaosastolta, joten veteen sen voisi ehkä laittaa. Minulle on kuitenkin herännyt epäilyksiä, että jos se on kovin rautapitoinen niin siitähän saattaa liota jotain sopimatonta kalaparoille. Tosin niitähän minulla ei vielä ole.

Tässä alla kuva mötikästä. Onko kellään hajua, mitä kiveä se mahtaa olla?
Kuva

Samalta matkalta tarttui mukaani 10 kg "viehättäviä" sinisiä pikkukiviä. Kun kotona tutkin vasaralla, mitä ne sisälsivät, paljastui sisälmys valkoisiksi murusiksi. Nämä taitavat olla jotain värjättyjä kalkkikiviä? Alla kuva kivistä:
Kuva

Eikä siinä vielä kaikki.. Ostin myös suodattimen halvalla mallia Resun External Filter Ae308. Se rajaa akvaarion kooksi 200-350 litraa. Siitäkin on kuva alapuolella.
Kuva

Aion siis rakentaa jo edellisessä viestissäni kuvaamani kuutionmallisen akvaarion, jonka mitat ovat seuraavat leveys ja syvyys 65 cm, korkeus 75 cm. Eli yhteensä noin 300 litraa. Lasin paksuudeksi riittänee 10 mm. Jalusta lekaharkoista. Missähän akvaario kannattaisi teettää? Tarvitseeko kulmiin listat kiertämään? Minkälaisia mahdollisia poikittaistukia suosittelette?

Akvaarion ulkomuoto:
Kuva

Sisustus:
Pohjalle tulisi valkoisia ja ehkä näitä sinisiä kiviä sekä sitten tämä iso mötikkä. Suodatin olisi ulkoinen Resun Ae308. Kasvillisuutta minimaalisesti tai ei ollenkaan. Eli karu meininki voisi sanoa.

Kaloja:
Ilmeisesti kirjoahvenet viihtyisivät kyseisessä ilma(vesi)piirissä. Olen ajatellut yhtä tai kahta isoa kalaa (vannekirjoahven pariskunta). Tai sitten muutamia värikkäitä noin 15 cm pitkiä ahvenia. Onko muita kalaideoita?

Lisäksi olen ajatellut asukiksi jotain imumonnia (Tummaleväpleko).

Tällaista minä olen fundeerannut? Mitäs sanotte?

Tällä hetkellä akvaariota ei siis ole vielä hommattu, mutta mallin puolesta tällainen kantikas sopii meidän kotiin. Haluaisin mieluusti kuulla lisää kommenttejanne ennen kuin rupean hommiin. Kiitos edellisistä neuvoista.

Terveisin Jouni

ps. Onko valaistusehdotuksia tällaiseen suht. kapeaan ja syvään akvaarioon. entä lämmitys?
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Re: Mitähän nämä ovat?

Viesti Kirjoittaja Lisa »

jfi kirjoitti:Lisäksi olen ajatellut asukiksi jotain imumonnia (Tummaleväpleko).
Tummis saattaa vetää puolikin metriä pituutta, joten se ei ainakaan sovi kuutioosi.
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
111na
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja 111na »

Kirjoahvenet ovat reviirikaloja ja se reviiri on pohjalla. 65*65 pohjalle voisi laittaa pienehkön lajin parin. Jos tuo kivi on ainoa suoja on voi senkin valinta, kotiuttaminen ja viihtyminen aika vaikeaa tai ei niin ongelmatonta.

Säännöt ovat varmasti rikottavissa hyvin ja monin tavoin, mutta yksi on sellainen kuin metrin altaaseen korkeintaan kymmenen sentin kaloja ja 65 senttiseen 6,5 sentin.

Ei kasveja.. hmm.. valonhan voit sitten laittaa ihan oman mieltymyksesi mukaan.

Pohjalle kirjoahven ja sitten jokin parvikala? Hmm..

Toisaalta jos laittaisit kotilokutijoille sellaisen rakennelman pohjalta taustalle nousevaksi, missä olisi paljon koloja, saisit oikein kunnon kalatarhan Tanganjikan tai Malawin ahvenista. [;)]

En nyt oikein tiedä oliko kotilokutijoita molemmissa järvissä!
Jokeri
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Jokeri »

Lisan kanssa samoilla linjoilla. Ei missään tapauksessa tummalevää noin pieneen altaaseen. Plekoistahan löytyy pienemmiksikin jääviä vaihtoehtoja. Sellaisiakin, jotka ovat vielä näyttävämpiä kuin tummalevä. Jos levänsyöjää kaipaat, niin katikultamonneja parvi voisi olla yksi vaihtoehto. Tietysti riippuen muusta kalastosta.
- Keittiössäni roikkuu katosta amppeli. Jossain toisaalla se löytyy pöydän äärestä -
Maisu
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Isompi mötikkä näytttää siltä että siinä olisi erilaisia kiviaineksia kiinni betonissa tms. materiaalissa. Voisiko se olla jotain rakennusteollisuuden jäteainetta? Pienet kivet voisivat tosiaan olla kalkkikiveä tai betonia nekin, luulisi että materiaalit erottaa toisistaan aika helposti. Minä käyttäisin näitä akvaariossa vain jos pitkäkään liotus ja testikalojen uhraaminen ei paljastaisi niitä myrkyllisiksi tai väriäpäästäviksi.

Ihan asian sivusta, mielenkiintoiset matkatavarat sinulla; 20 kg kiveä ja ulkosuodatin...
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: LAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

Hauska tietää että joku on hullumpi kuin minä, tilasin juuri 20kg mustaa hiekkaa, netistä. Ja kalliiksi tulee :mrgreen:

Suosittelisin jotakin pientä koruplekoa (perhospleko on kaunis raitapaita, kuin köyhän miehen seeprapleko) pohjalle. Riippuu tietty muista asukeista, että saisi lämpötilan täsmäämään. Jos vähän vain haluat kasveja niin jaavansammalta ja -saniaista suositan. Myös anubias barteri var. nana on kaunis tummine lehtineen, ja jää pieneksi. Kauniita :mrgreen:
Niille sopisi myös hieman hämyinen allas, kuten plekoille ja (tietääkseni) joillekin ahvenille. Lampuksi minä laitaisin jonkun katosta roikkuvan... Elohopeapurkaus? Niistä saa joku fiksumpi tarinoida lisää [;)]

Onnea rakennelmalle, ainakin suunitelmat näyttävät upeilta :D
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Minä olen Maisun varottelujen kanssa samaa mieltä kaikilta osin. Oman akvaarioni pituus on kaksi metriä, ja ahvenet painavat salamana sen päästä toiseen. Monien pientenkin ahventen koiraiden reviiri on yli neliömetrin suuruinen.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
111na
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja 111na »

Kun muotoseikat ja esine sinänsä ovat lähtökohtana, tulee luonnollisesti rajanneeksi kalojen valinnan vaikeaksi. Elävien olentojen alistaminen taideteoksiin on turhuutta, mutta sitä samaa on koko akvaarioiden maailman karkkikauppa, missä kaikki olemme mukana enemmän tai vähemmän.

Ei lainkaan moralisoiden, sillä näen että siellä on nämä näkökulmat pyritty huomioimaan ja ehkä ajateltu muutamalle kalalle suorastaan täydellistä kotia. Kuutio antaa paljon enemmän mahdollisuuksia kuin tauluakvaariot.

Kuutio on hieno muoto, mutta kun kerran siihen sisältynee muodon ja sisustuksen valintakriteerejä tai voisiko sanoa taiteellista filosofiaa veden kuutiosta ja muodon tunnelmasta, ei varmasti ole kaukainen ajatus myöskään vähän pienmmät kalat ja suurennuslasin pitäminen siinä vierellä! Mitäpä ihminen ei mielellään loisi, vaikka valaan kotiinsa. :D

Siis se vannekirjoahven nyt oli ainakin mielessä.
jfi
Starting Member
Starting Member
Viesti:

Kiitos kaikille

Viesti Kirjoittaja jfi »

Kiitos taas kaikille vastanneille. Eiköhän tästä jotain synny. Pistän kuvia jakoon, kun homma etenee.

Terveisin Jouni
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”