Toisaalta sitä alkaa pohtimaan tämän harrastuksen mielekkyyttä. Ainakin täällä on vallalla vahvasti se ajatus, että kaloilla ja kaikilla muillakin elävällä tulisi olla mahdollisimman luonnonmukaiset oltavat. Toki tähän varmasti jokainen akvaariota harrastava pyrkiikin, mutta välillä on minulle tullut tunne, että "ammutaanko täällä välillä yli"? Eli suurinpiireitein joillekkin kaloille pitää olla 1000 litranen allas jotta sitä voisi menestyksellä hoitaa ja kasvattaa. Esim. mun haibarbi "poloiset" eivät oo ikinä olleet 112 litraa isommassa altaassa. Silloin kun niitä oli useampi, ne ihan silmin nähden "kuhertelivat " keskenään. Tuskin semmosiin touhuihin olisivat alkaneet, jos niillä nyt niin hitsin kurjaa ois ollu. Tietenkin kannatan sitä,että esim. otetaan selvää mitkä kalat tulee toimeen keskenään, olisihan se todella ikävää katseltavaa jos esim. lehtikala "raiskasi" hengiltä kultakalan. Eli toki täytyykin perehtyä asiaan, mutta täällä jotkut ovat tosiaan huomattavasti tarkempia mitä alan liikkeissäkin toimitaan ja ohjataan. Toki niissäkään ei se tietämys ole aina ihan kohdallaan, mutta kyllä täältä Oulusta löytyy mielestäni yksi hyvä liike, mistä saa hyvää palvelua ja asiantuntevia neuvoja. Ja nämä neuvot saattavat olla huomattavasti "löysempiä" mitä täältä saadut.
Mutta kaiken kaikkiaan tämä on todella mahtava foorumi - tietää taatusti saavansa huippu tarkkaa tietoa. Itse vaan hiukan heitän sekaan sitä "maalaisjärkeä" niin kyllä se siitä

- Minnakoo