"Kalahan se vain on..."
Valvoja: Moderaattorit
Santra, kiitos viikon parhaista nauruista
Luulen, että juttusi ei ole totta, kukaan eikä kenenkään perhe voi olla noin edesvastuuton ja...en viitsi sanoa. Jännä, että eläimiä ostetaan hetken mielijohteesta, eikä vaivaudu selvittämään siitä yhtään mitään. Ja vielä jännempi, että sinä pidät itseäsi akvaarioharrastajana ja äitinä, mutta et osaa kertoa lapsellesi totuutta, etkä myöskään määrätä oman lapseesi ja eläinten hyvinvointiin liittyvissä asioissa. Samalla logiikalla ostetaan auto, joka nähtiin autonäyttelyssä, ja vaaditaan että sillä voi ajaa Messukeskuksessa, koska se oli siellä silloinkin...
No, näitä asioita ei voi opettaa, jos ei itse ymmärrä. Akvaarionäyttelyyn asia ei liity mitenkään. Vaikka toki ovella olisi voinut olla kyltti, jossa lukee että "jotkut lajit elävät suuremmissa akvaariossa kuin näyttelyn akvaariot", niin kyllä ne, jotka eivät pidä eläimiä leluina luonnostaan, ymmärtävät ottaa asioista selvää ihan itsekin.
Tuoppi76:den argumenteista ymmärrän ihan yhtä vähän. Pänniikö, että altaat olivat hienompia kuin omasi, vai mikä ihme? Minusta äärettömän törkeää hyökätä HAS:in tai kenenkään yksittäisen henkilön kimppuun ilman yhtäkään perustetta, ihan vain jankuttamisen vuoksi...mutta ilonsa kullakin.

Luulen, että juttusi ei ole totta, kukaan eikä kenenkään perhe voi olla noin edesvastuuton ja...en viitsi sanoa. Jännä, että eläimiä ostetaan hetken mielijohteesta, eikä vaivaudu selvittämään siitä yhtään mitään. Ja vielä jännempi, että sinä pidät itseäsi akvaarioharrastajana ja äitinä, mutta et osaa kertoa lapsellesi totuutta, etkä myöskään määrätä oman lapseesi ja eläinten hyvinvointiin liittyvissä asioissa. Samalla logiikalla ostetaan auto, joka nähtiin autonäyttelyssä, ja vaaditaan että sillä voi ajaa Messukeskuksessa, koska se oli siellä silloinkin...

No, näitä asioita ei voi opettaa, jos ei itse ymmärrä. Akvaarionäyttelyyn asia ei liity mitenkään. Vaikka toki ovella olisi voinut olla kyltti, jossa lukee että "jotkut lajit elävät suuremmissa akvaariossa kuin näyttelyn akvaariot", niin kyllä ne, jotka eivät pidä eläimiä leluina luonnostaan, ymmärtävät ottaa asioista selvää ihan itsekin.
Tuoppi76:den argumenteista ymmärrän ihan yhtä vähän. Pänniikö, että altaat olivat hienompia kuin omasi, vai mikä ihme? Minusta äärettömän törkeää hyökätä HAS:in tai kenenkään yksittäisen henkilön kimppuun ilman yhtäkään perustetta, ihan vain jankuttamisen vuoksi...mutta ilonsa kullakin.

Elämä on sitä mitä meille tapahtuu silloin kun teemme muita suunnitelmia.
-Thomas La Manee-
-Thomas La Manee-
Halusin vain tuoda esiin epäkohdan, luulisi, että se olisi kaikille mieluisaa, sillä kalojen parastahan täällä aina jauhetaan, jopa niin paljon, että ihan korvista ulos tulee.kirjo kirjoitti:Tuoppi76:den argumenteista ymmärrän ihan yhtä vähän. Pänniikö, että altaat olivat hienompia kuin omasi, vai mikä ihme? Minusta äärettömän törkeää hyökätä HAS:in tai kenenkään yksittäisen henkilön kimppuun ilman yhtäkään perustetta, ihan vain jankuttamisen vuoksi...mutta ilonsa kullakin.
Sitä paitsi minusta on ihan pe**eestä, että vääristelet sanomisiani, sanoin että näyttely oli ihan kiva ja on mukavaa, että harrastajilla riittää intoa sellaisen järjestämiseen. Vi***aa vaan, kun jauhamiset ja käytännön toimet eivät eräillä kohtaa.
Tulipas paljon ** merkkejä....

Don't Beat the Animals - Phuket Zoo
-
- Elite Member
- Sukupuoli: Nainen
Santran esimerkki kyhmypallokalasta ontui pahemman kerran, sillä kuten täälläkin on joskus palloharrastajien toimesta todettu, ei kyseinen pallo äärimmäisen flegmaattisena kalana tarvitse elääkseen juurikaan tuota 60 litraa enempää tilaa (kunhan vedestä pidetään huolta)
Mulla se asuu tosiaan 250 litraisessa, mutta pohjapinta-alaltaan pienessä altaassa, eikä se sielläkään juuri liikuskele.
Kyhmypallokalan tapoihin kuuluu lähinnä möllöttää pohjalla sopivan suojaisessa paikassa ja sitten hoitajan lähestyessä tulla vilkaisemaan lähemmäs pintaa, että tulisiko ruokaa...

Mulla se asuu tosiaan 250 litraisessa, mutta pohjapinta-alaltaan pienessä altaassa, eikä se sielläkään juuri liikuskele.
Kyhmypallokalan tapoihin kuuluu lähinnä möllöttää pohjalla sopivan suojaisessa paikassa ja sitten hoitajan lähestyessä tulla vilkaisemaan lähemmäs pintaa, että tulisiko ruokaa...

En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Itse vertaisin akvaarionäyttelyitä muihin eläinnäyttelyihin, eihän kissatkaan normaalisti elele 65x65x65 häkeissä, vaan niille on eläinsuojelulaissa ihan toisenlaiset minimivaatimukset asumisen suhteen, eivätkä näyttelyt silti ole kiellettyjä. En kyllä lähtisi vetämään johtopäätöksiä kalan normaalista elinympäristöstä näyttelyn ulkopuolella pelkästään näyttelyaltaan perusteella.
Toivottavasti kukaan kissanäyttelyn katselija ei kuvittele että kissa on häkkieläin
, tai ehkäpä kuvaavampi esimerkki olisi tuolta jyrsijänäyttelyiden puolelta, joissa jättiläiskanit ovat esillä niin pienissä häkeissä että tuskin pääsevät kääntymään siellä, kun jyrsinhäkit noissa näyttelyissä ovat kaikki myös vakiomittaisia, oli asukkina sitten hiiri tai tosiaan kissakin isompi kani 
Toivottavasti kukaan kissanäyttelyn katselija ei kuvittele että kissa on häkkieläin
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)

Todellisuus on niitä ihmisiä varten, jotka eivät pysty kohtaamaan science fictionia.
Porvoon Nelitassussa pidetään noin 40cm mustaveitsikalaa 350 litraisessa akvaariossa jonkun 15 keltabarbin ja 5 neontetran kanssa. Lisäksi pohjalla on joku isompi pleko mitä en ole tunnistanut, tiikerinuoliaisia sekä jotain mustia kaloja joilla oranssi pyrstö, muistuttavat nuoliaisia ja ovat noin 12-15cm:siä.
Tämä akvaario on ikkunassa joten aurinko pääsee paistamaan suoraan siihen kaiken lisäksi siinä ei ole taustaa. Jalustakin on tainnut vääntyä koska on tehtaalta tullut vanerijalusta.
Itse en ole viittinyt henkilökunnalle akvaariosta kommentoida, mutta muistaakseni tuo veitsikala haluaisi kuitenkin vähän isomman akvaarion.
Tämä akvaario on ikkunassa joten aurinko pääsee paistamaan suoraan siihen kaiken lisäksi siinä ei ole taustaa. Jalustakin on tainnut vääntyä koska on tehtaalta tullut vanerijalusta.
Itse en ole viittinyt henkilökunnalle akvaariosta kommentoida, mutta muistaakseni tuo veitsikala haluaisi kuitenkin vähän isomman akvaarion.

-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: HAS
Olisin sanonut tulipyrstö, mutta ne eivät ole aikuisina mitenkään lajiystävällisiä (tai edes lähisukuystävällisiä) kaloja, vaan reviirikaloja, joten heikoimmille voi käydä huonosti.SnowBear* kirjoitti:sekä jotain mustia kaloja joilla oranssi pyrstö, muistuttavat nuoliaisia ja ovat noin 12-15cm:siä.
528 l: Corydoras sterbai, L-134, Liosomadoras oncinus, Platydoras costatus, Megalechis thoracata, Moenkhausia pittieri
125 l: Corydoras pygmaeus, Neocaridina davidi var. red, Poecilia wingei
120l: L. oncinus, P. wingei
125 l: Corydoras pygmaeus, Neocaridina davidi var. red, Poecilia wingei
120l: L. oncinus, P. wingei