Ostin alle puolivuotta sitten käytetyn 70-litraisen akvaarion. Lampunkin ostin käytettynä ja minulla onkin siitä kysyttävää. Myyjältä kun en hoksannut kysyä! Minua askarruttaa, että onkohan lamppu hyvä. Se vaikuttaa kyllä toimivan moitteettomasti ja kalat ja kasvit viihtyvät. Mutta eikös lamppu menetä ajan myötä tehoaan? Kuinka usein se tulisi uusia? Minkälaisia erilaisia valaisimia on saatavilla ja mikä on hyvä? En tiedä millainen lamppu minulla on

Lisäksi haluaisin kysyä pohjakaloista. Minulla on sorapohja ja pohjakalana partis. Akvaariokaupassa suosittelivat partista minulle 70-litran akvaarioon! Minä ostin ja joudun luopumaan neidistäni, kunhan se kasvaa isommaksi (nyt n. 4cm)... Minulla on sorapohja, joten mitä sitten tilalle? Jotkin pohjakalat kun tuntuvat tarvitsevan hiekkapohjan.
Minulla on myös seeprakaloja 5 kpl. (Nekin myyjän mukaan kävivät 70-litraiseen akvaariooni, joka on 60cm pitkä... Seeprakalat näyttävät hyvävointisilta, vaikka olen kuullut niiden tarvitsevan enemmän tilaa. En ole vielä ratkaissut mitä seeprakaloilleni teen. Pidänkö vai luovunko?
Seeprakalojen sukupuolimääritelmä kiinnostaisi. Mistä erotan uroksen ja naaraan? Olen ollut huomaavinani kaloja tarkkaillessa, että osalla seeprakaloistani on lähes läpinäkyvät hennot ja lyhyet "viiksikarvat", yksi kummallakin puolen. Voiko sukupuolen siis määrittää viiksien perusteella?
Kiitos ja hyvää talvea!
P.s. Edellämainittujen kalojen lisäksi minulla on 7 neontetraa.