Aloittelija kysyy valaisimesta ja kaloista

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
jenzu
Starting Member
Starting Member

Aloittelija kysyy valaisimesta ja kaloista

Viesti Kirjoittaja jenzu »

Hei!

Ostin alle puolivuotta sitten käytetyn 70-litraisen akvaarion. Lampunkin ostin käytettynä ja minulla onkin siitä kysyttävää. Myyjältä kun en hoksannut kysyä! Minua askarruttaa, että onkohan lamppu hyvä. Se vaikuttaa kyllä toimivan moitteettomasti ja kalat ja kasvit viihtyvät. Mutta eikös lamppu menetä ajan myötä tehoaan? Kuinka usein se tulisi uusia? Minkälaisia erilaisia valaisimia on saatavilla ja mikä on hyvä? En tiedä millainen lamppu minulla on :( . Joten osaatteko sanoa siitä jotain? Ainoat tekstit, jota putkessa on ovat: PHILIPS, TLD 15W/89, Made in Holland, AQUARelle ja 7C. Joku pieni kuvakin oli. Kotelossa on siis yksi kirkas loisteputki. Onkohan valaisimeni hyvä ja mitä voin päätellä teksteistä? Kannattaako ostaa uusi kotelokin vain riittääkö pelkkä lampun vaihto? Mikähän loisteputken hintataso lienee? Kotelon johto ei ole suojamaadoitettu, eikä kotelossa lue mitään.

Lisäksi haluaisin kysyä pohjakaloista. Minulla on sorapohja ja pohjakalana partis. Akvaariokaupassa suosittelivat partista minulle 70-litran akvaarioon! Minä ostin ja joudun luopumaan neidistäni, kunhan se kasvaa isommaksi (nyt n. 4cm)... Minulla on sorapohja, joten mitä sitten tilalle? Jotkin pohjakalat kun tuntuvat tarvitsevan hiekkapohjan.

Minulla on myös seeprakaloja 5 kpl. (Nekin myyjän mukaan kävivät 70-litraiseen akvaariooni, joka on 60cm pitkä... Seeprakalat näyttävät hyvävointisilta, vaikka olen kuullut niiden tarvitsevan enemmän tilaa. En ole vielä ratkaissut mitä seeprakaloilleni teen. Pidänkö vai luovunko?
Seeprakalojen sukupuolimääritelmä kiinnostaisi. Mistä erotan uroksen ja naaraan? Olen ollut huomaavinani kaloja tarkkaillessa, että osalla seeprakaloistani on lähes läpinäkyvät hennot ja lyhyet "viiksikarvat", yksi kummallakin puolen. Voiko sukupuolen siis määrittää viiksien perusteella?

Kiitos ja hyvää talvea!

P.s. Edellämainittujen kalojen lisäksi minulla on 7 neontetraa.
Ida-Maria
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ida-Maria »

Loisteputki olisi hyvä uusia n. vuoden välein. Tietenkin käytöstä riippuen. Jos käytät n. 12h/päivä vuosi on ihan hyväksi havaittu aika. Itse koteloa ei tarvitse uusia, jos se kerta on hyväkuntoinen ja pelaa. Itse käytän ainokaisessa yksiputkisessa valaisimessani sylvanian aquastaria. Sen hinta pyörii suunnilleen siinä 10-20 hujakoilla muistaakseni.
Oletko koskaan ajatellut vaihtavasi hiekkapohjaan? Sinne saisi montakin mukavaa vaihtoehtoa esim. kääpiömonniset.
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lisa »

Seeprakalat ja partis tosiaan tarvitsevat enemmän tilaa - partis lähinnä kokonsa takia (mutta saattaa myös ärtyä varsin kiukkuiseksi tapaukseksi, jos tilaa ei ole riittävästi) ja seeprat vilkkautensa takia. Seeprat ovat myös parvikaloja, joten niitä pitäisi olla enemmän. Kunnollista parvea altaaseesi ei kuitenkaan mahdu, joten anna nämä isompaan ammeeseen parven jatkoksi tai hanki suurempi allas ;)

Neontetrat sopivat 70 litraiseen purkkiin ihan kivasti, niitä voit ottaa muutaman lisääkin. Niiden "seuraksi" voisi pulauttaa muutaman leväkatkan (jotka hoitavat partiksen hommat partasudin siirryttyä isompaan asumukseen), sillä ne eivät vaadi hiekkapohjaa.

Sukupuolet erotat parhaiten aikuisemmista kaloista: naaraat ovat reippaasti pullukampia ja koiraiden evät ovat hitusen pidemmät/isommat.
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
sammu
Senior Member
Senior Member

Re: Aloittelija kysyy valaisimesta ja kaloista

Viesti Kirjoittaja sammu »

jenzu kirjoitti:Mutta eikös lamppu menetä ajan myötä tehoaan? Kuinka usein se tulisi uusia? Minkälaisia erilaisia valaisimia on saatavilla ja mikä on hyvä? En tiedä millainen lamppu minulla on :( . Joten osaatteko sanoa siitä jotain? Ainoat tekstit, jota putkessa on ovat: PHILIPS, TLD 15W/89, Made in Holland, AQUARelle ja 7C. Joku pieni kuvakin oli. Kotelossa on siis yksi kirkas loisteputki. Onkohan valaisimeni hyvä ja mitä voin päätellä teksteistä?
Nykyään putkien vaihtovälin voi myös nostaa 1½ vuoteen, mutta ehkä 1-putkisessa kannattaa pitäytyä 1 vuodessa. Sinulla on Philipsin valmistama 15W tehoinen loisteputki (750 lm), joka on ajateltu akvaariokäyttöön. Tuo saattaa olla silmille miellyttävä, mutta yksinään tuo ei ole paras mahdollinen loisteputki kasveja ajatellen (tosin mikäs siinä jos tuon kanssa saa kaiken toimimaan). Onhan sinulla heijastin kotelossa tai edes valkoiksi maalattu sisäpuoli.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”