jarvij kirjoitti:Epäilijöiden sopii kokeilla koralli- ja simpukankuororouheiden vaikutusta veden laatuun vaikka jossain astiassa, jossa vesijohtoveteen lisätään muutama kourallinen tuollaista rouhetta.
Tässä ei ole mitään järkeä, koska hanavesi on yleensä emäksistä. Akvaarion vedellä on usein - kuten juuri tässäkin tapauksessa - taipumus happamoitua vasta akvaariossa vedenvaihdon jälkeen.
jarvij kirjoitti:
"Vedenvaihdossa kun yleensä ei ole nostettavaa pH:n suhteen, vaan vasta ajan kanssa lähestyttäessä seuraavaa vedenvaihtoa. "
Pitääkö pHta siis nostaa ajan kanssa lähestyttäessä seuraavaa vedenvaihtoa, mutta ei yleensä vedenvaihdoissa?
Niin juuri, niin siinä lukee. Tämähän se ongelma ilmeisesti on. Varmistaakseni sen, kyselin hanaveden ominaisuuksista.
OT ihmettelyni tulee siitä, että nämä asiat olen lähinnä sinulta oppinut, mutta toki ennenkin jo huomannut että preferoit itse mittaamista ja säätämistä, vaikka se olisi työläämpää. Toinen tykkää täsmällisyydestä ja että saa itse laskea ja toinen itsesäätelyydestä, ennakkoluulottomasta kokeilusta. Lopputulos on sama: kalkista liukenee happamassa vetykarbonaattia veteen ja henkilökohtaisten mieltymysten ei mielestäni saisi antaa vaikuttaa niin paljoa, ettei oikeaa tietoa anneta. Peräänkuulutan vastuuta hiukkasen.
Vaikka korallimurska olisikin "lähes" yhtä tyhjän kanssa, on sen vaikutus juuri oikeanlainen toivottu ja saattaa olla tämän osaongelman ratkaisija.
----
Jaaha, edelle onkin editoitu lisää:
Olisiko tilanne kuitenkin akvaariossa hieman toinen kuin tuossa vesilasikokeessa, jossa pH oli 7,5. Vastaus on kyllä.
http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic ... 00#3470400 Katsokaapas vain mikä aqua2002:n kotisivu on ja mitä hän tuossa keskustelussa kertoo.
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)