Kalojen kannat heikentyneet?

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Sukupuoli: Nainen

Kalojen kannat heikentyneet?

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Tämä threadi on suunnattu pääasiassa teille, jotka työskentelette eläinkaupoissa, mutta toki muutkin aiheesta kokemuksia omaavat toivottavasti kommentoivat.
Nyt on nimittäin niin, että minulle on tässä viimeisen vuoden aikana muotoutunut joistakin melko tavallisista kalalajeista sellainen ikävä kuva, etteivät kannat olisi enää entisellään.

Esim. pandamonninen on eräs epäilyni kohteista. Tuntuu että kun niitä tilaa tukusta, niin osa parvesta tipahtaa heti kohta kotiutuksen jälkeen ja sen jälkeen näitä tippuile yksi kerrallaan näennäisesti täysin oireitta.

Toinen harminkappale ovat musta-aavetetrat. Nämä kestävät pidempään kuin pandat, mutta niille tuppaa tulemaan pyrstänvarteen aina samanlainen kyhmyrä. Jonkin ajan päästä pahkuran ilmestymisestä kala kuolee yleensä pois (tosin jotkut sinnittelevät pitkäänkin).

Kumpikin "sairaus"(?) tuntuu olevan ainakin tuollaisenaan lajikohtainen, sillä näitä pahkoja en ole tavannut muilla lajeilla kuin musta-aaveilla, vaikka samassa akvaariossa olisivatkin olleet.
Samoin pandamonnisten kohdalla tämä heikkous tuntuu olevan vain niiden ongelma, eikä se tunnu tarttuvan muihin monnisiin vaikka sekaparvissa uisivatkin.
Samantyyppisiä kokemuksia? Ideoita mistä on kyse? Muita lajeja joista vastaavia havaintoja?
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Susamka
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Susamka »

Reilu vuosi sitten sain lahjoituksena kaksi aikuista pandamonnista. Minä tietysti menin heti ostamaan niille lajitovereita. No en onneksi ostanut kuin neljä, koska muistaakseni noin kuukauden sisällä ne kaikki uudet pandat kuolivat ja ilman mitään ulkoisia oireita. Sen jälkeen en ole enää niitä ostanut ja minulla on edelleen tuo vanha kaksikko voimissaan.
"Eikö sen huulet kulu?", ystäväni tokaisi katsoessaan etulasia 'imppaavaa' plekoa
Tuukkis
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit

Viesti Kirjoittaja Tuukkis »

Onkohan laittaneet tukussa happea (pullosta)pandojen kuljetuspusseihin, mitä ei saisi tehdä.Näin jos on tehty, niin siinä syy miksi monniset kuolevat pian kotiutuksen jälkeen.
In numbers of ten the power is in one.
lilo
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja lilo »

Valitettavan vähän voin puhua 'kokemuksen syvällä rintaäänellä' tässä, jos
työhistoriasta puhutaan, mutta:
pandamonnisia ei ole vähään aikaan ollut. Ne viimeiset olivat kyllä ihan ok.
Seeprakaloissa on ollut viimeaikoina aina seulottavaa selkärankavikojen vuoksi.
Synnyttävissä hammaskarpeissa, erityisesti miljoonakalojen kohdalla
täytyy olla hyvin tarkkana kotiuttamisessa, mistä tulevat. Jos laitat liian
nopeasti liian pehmeään/kovaan veteen esim. Turusta tai Helsingistä tulleet,
kato käy.
Positiivinen yllätys on ollut kiilakyljet: niissä ei ole ollut mitään, vaikka joskus niistä varoiteltiin pilkkutautivaaransa vuoksi.
Ilman mainoksia olisimme onnellisia tietämättä miksi. (Lapsen kouluaineesta poimittu)
helunia
Member
Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja helunia »

Tuukkis kirjoitti:Onkohan laittaneet tukussa happea (pullosta)pandojen kuljetuspusseihin, mitä ei saisi tehdä.Näin jos on tehty, niin siinä syy miksi monniset kuolevat pian kotiutuksen jälkeen.
Noh jäi vielä (ainakin minulle pelkästään tämän viestiketjun luettuani) epäselväksi miksi? Olisiko sinulla perusteluja esittää? Voisi selventää asiaa muillekin... 8-)
"Tuleeko kaikista norsuista talvella mammutteja?" - kummipoika Miro 4v.
---------------------------------------------------------
Milloin viimeksi olet kokenut jotain erilaista?
http://www.tulivuorikeskus.fi
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: LAS
Viesti:

Re: Kalojen kannat heikentyneet?

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

Mari kirjoitti:Toinen harminkappale ovat musta-aavetetrat. Nämä kestävät pidempään kuin pandat, mutta niille tuppaa tulemaan pyrstänvarteen aina samanlainen kyhmyrä. Jonkin ajan päästä pahkuran ilmestymisestä kala kuolee yleensä pois (tosin jotkut sinnittelevät pitkäänkin).
Meillä tätä (v)ihastuttavaa "pahkaisuutta" tuli ensin kolumbiantetraparveen ja sitten 6kk sen jälkeen mustatetroihin. Altaassa ei siis 6kk aikana ollut yhtään sairasta kalaa. Kolumbiantetrat lopetettiin kun tauti paheni ja 2kk sen jälkeen otin parven mustatetraa. Muutamia kuukausia myöhemmon mustatetroijen huuliin ja kurkkuun ilmestyi yksittäisiä pahkoja. Kolumbiantetroilla kyhmyt olivat kurkussa ja huulissa, parilla yksilöllä myös pyrstöntyvessä...

Myös myytävänä olevissa tetroissa olen nähnyt pahkoja... Siinä liikkeessä en enää asioi, ilmeisestä syystä 8O
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
Kati
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kati »

helunia kirjoitti:
Tuukkis kirjoitti:Onkohan laittaneet tukussa happea (pullosta)pandojen kuljetuspusseihin, mitä ei saisi tehdä.Näin jos on tehty, niin siinä syy miksi monniset kuolevat pian kotiutuksen jälkeen.
Noh jäi vielä (ainakin minulle pelkästään tämän viestiketjun luettuani) epäselväksi miksi? Olisiko sinulla perusteluja esittää?
Perustuu siihen, että monniset nielevät ilmaa pinnalta kidushengityksen lisäksi. Liika happi "polttaa" kudokset rikki. Sama pätee ilmeisesti myös labyrinttikaloihin - ei lisähappea pinnasta hengittäville!

Musta toi Tuukkiksen ehdotus on kyllä aika kaukaa haettu, jos ongelma on tosiaan pelkästään pandamonnisten eikä myös muiden monnisten. Samoista tukuista ne muutkin monniset tietääkseni tulevat (joku kaupantäti tai -setä voisi vielä vahvistaa?). Kuulostaisi tosi hölmöltä toiminnalta, että vain pandoille lisäisivät happea.
Hansuli
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Hansuli »

Noista mustatetrojen pahkoista, ovatko ne sellaisia mustia? Itselläni oli joskus kauan sitten mustatetroja jotka yksitellen kuolivat siihen, että niille alkoi kasvamaan sellainen musta kökkö suuhun. Sen jälkeen kun syöminen estyi kokonaan ne oli pakko lopettaa. Ovatko ne pahkat jonkinlaisia kasvaimia vai mistäköhän sellaiset syntyvät, onko tietoa?

Synnyttävien hammaskarppien laatu on ainakin huomattavasti huonontunut viime vuosina (tai sitten käyn väärissä kaupoissa :roll: ) Nykyisin kunnon rotevia ja pulskia miekkapyrstöjä löytää vain kaupoista joissa on kotimaista kantaa. Miljoonakaloistakin on tullut todella hankalia
The truth is out there...
Morrgan
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Morrgan »

Tässä oli juttua musta-aavetetrojen "pahkailmiöstä". Yksi lähetti kaloja näillä oireilla EELAhan ja vastauksena tuli tubi, tosin ei ollut ihan selvää oliko pahkura oire tubista vai ei.
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member

Kati kirjoitti:Musta toi Tuukkiksen ehdotus on kyllä aika kaukaa haettu, jos ongelma on tosiaan pelkästään pandamonnisten eikä myös muiden monnisten. Samoista tukuista ne muutkin monniset tietääkseni tulevat (joku kaupantäti tai -setä voisi vielä vahvistaa?). Kuulostaisi tosi hölmöltä toiminnalta, että vain pandoille lisäisivät happea.
Kaupantäti Mari vahvistaa :mrgreen:
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Pahkat, etenkin vaaleanpunaiset sellaiset pyrstönevän ja rintaevän kohdalla ovat erittäin tyypillinen sateenkaarikalojen tubioire. Minulla myös teksasinkirjoahvenella ja cacatuoideksella on ollut vastaavaa. Kummatkin kuolleet suht pian.

nimim. "laitanpa altaan taas sileäksi"
:(
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member

Juu, toi tubi mullakin kävi mielessä. Liekö sitten noilla musta-aaveilla jotenkin herkkä puhkeamaan näkyvään muotoon?
JustinSan
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JustinSan »

Käsittääkseni joillakin lajeilla tubin puhkeaminen akuuttivaiheeseen tapahtuu herkemmin kuin toisilla, tällaisia lajeja ovat ainakin joidenkin tietojen mukaan *-aavetetrat, sitruunatetra, sateenkaarikalat sekä muistaakseni vielä seeprakalat. Tämä siis erään akvaariokauppiaan kanssa käydyn keskustelun pohjalta ja mitä nyt itse olen ollut tubi-ilmoituksista havaitsevinani.

Päätäni en kyllä pistäisi tästä pantiksi, mutta esim. partamonnien sairastumattomuus ja musta-aavetetrojen sairastuminen lähes järjestään, viittaa mielestäni varsin vahvasti lajikohtaisiin eroihin tubin siedosta.
"Normal Person + Anonymity + Audience = Total Fuckwad." - Penny Arcade
kylpyankka
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kylpyankka »

JustinSan kirjoitti:Päätäni en kyllä pistäisi tästä pantiksi, mutta esim. partamonnien sairastumattomuus ja musta-aavetetrojen sairastuminen lähes järjestään, viittaa mielestäni varsin vahvasti lajikohtaisiin eroihin tubin siedosta.
Kuulostaisi ihan järkevältä. Minulla vain sitruunatetrat ovat oireilleet, vaikka taudin kai pitäisi(?) olla levinnyt monnisiin ja monneihinkin.

Mutta lähti kai vähän OT:ksi, sori. ;)
Save
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Save »

Käsittääkseni joillakin lajeilla tubin puhkeaminen akuuttivaiheeseen tapahtuu herkemmin kuin toisilla, tällaisia lajeja ovat ainakin joidenkin tietojen mukaan *-aavetetrat, sitruunatetra, sateenkaarikalat sekä muistaakseni vielä seeprakalat
Näin taitaa todella olla. Lisäisin tuohon listaan myös kääpiörihmakalat sekä omien että erään kauppiaan kokemusten perusteella. EELA:n lääkäri kertoi minulle keskustellessamme tubista, että hän ei muista yhtäkään partamonnia jolta olisi löydetty tubi.
pleko_88
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja pleko_88 »

Itse listaisin heikoiksi: pandamonniset, kääpiörihmat ja usein myös töyhtökääpiöahvenet.. Kääpiörihmat ovat ainakin olleet niin surkun näköisiä ja heikkoja, että oikein ihmetyttää.. Myöskään lääkkeet eivät ole purreet niiden mystiseen tautiin.

Pandat ovat olleet kautta aikojen aina todella pieniä rääpäreitä tullessaan, joka sekin on voi olla yksi kuolleisuutta lisäävä tekijä. :|
Ilkka Takala /
Tampereen Akvaariotukku
http://www.facebook.com/akvaariotukku
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member

Kääpiörihmat ja töyhdöt on myös havaittu heikoiksi joo. Se tubikohan se siellä jyllää, vai mikä lienee?
maketzu
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maketzu »

Olen itse huomannut ainakin nykyisten miljoonakalakantojen heiknetyneen, niin kuin varmaan muutkin. Ja osassa muidenkin synnyttävien.

Ja heikoiksi olen myös huomannut kääpiöahvenet, kuten tuossa edellä jo mainitiinkin töyhdöt. Lisäksi ovat mielestäni melko herkkiäkin.

Ja olen muuten huomannut kuparimonnisillakin olleen vastaavanlaista heikentymistä.
Makevaario Tuossa uudistettua sivustoa. Käykääpä äänestämässä galluppiin ja laittamassa palautettakin :) Toivottavasti olet vakiokävijä. Käy vastaamassa kyselyyn.
Makevaario esittää Youtube-kanavani, jossa akvaariovideoitani. Käy katsomassa.
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: LAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

Hansuli kirjoitti:Noista mustatetrojen pahkoista, ovatko ne sellaisia mustia?
Kyllä vain niitä samoja... kaikille niitä ei tosin tullut, vain kahdelle tetralle.
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
-Tetratar-
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja -Tetratar- »

Millainen lienee tilanne ruusutetrojen kohdalla ja lieneekö eroa valkoeväisen- ns. tavallisen ruusutetran välillä?
Onko jonkin tietyn lajin terveydellä, tai kestävyydellä eroa riippuen siitä onko poikue kasvatettu suomessa kotialtaassa vai onko ne tuonti kaloja?
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

Mitä kokemuksia tällä hetkellä on sekä kaupantädeillä-että sedillä ja harrastajilla hehkutetroista? Itse tein "keräilyerän" harrastajien altaasta sekä eläinkaupasta ostettujen kaloista, alkujaan niitä oli lopulta 36 kpl. Oireina ennen kuolemaa oli joko tummat sisäelimet, turvonnut silmä, syöpynyt suu/pää, valkoista höttöä evissä tai kyljessä tai sitten ei mitään oireita. Muihin kalalajeihin tämä ei tarttunut.

Epäilin myös, kun vähän aikaa mulla oli kääpiöpalokalat samassa altaassa, että ne stressaisi hehkuja käymällä esim. yöllä nappailemassa tetroja. Käppänät pois altaasta ja hehkkujen putoilut jatkuivat. Siirsin pikkunanoaltaaseen karanteeniin ja kahden päivän sisällä meni 14 kpl. Nyt niitä on jäljellä 12, jotka ovat nyt olleet hengissä ja hyvinvoivia jo ainakin pari kk (kopkop). Yhden hehkun otin harrastajalta kun oli jäänyt parvensa ainoaksi ja se porskuttaa noiden muiden kanssa nyt tuolla ihan ookoo. Eli onko samoja kokemuksia vai onko tää vaan joku mun altaassa kiertävä "tetratauti"?
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
Maji
Katalysaattori
Katalysaattori

Viesti Kirjoittaja Maji »

Itse olen nyt törmännyt parissa kaupassa ja kotialtaissa mustuviin intiaaninsulkatetroihin.
Eli kehoon tulee mustia länttejä, tai koko kala tummuu voimakkaasti.
Eräässä kaupassakin altaassa lähes jokaisella inkkarilla oli mustaa kehossa (enkä nyt tarkoita sitä kyljen mustaa täplää, joka kuuluu väritykseen.)
Ruma mies
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Re:

Viesti Kirjoittaja Ruma mies »

maketzu kirjoitti:...Ja heikoiksi olen myös huomannut kääpiöahvenet, kuten tuossa edellä jo mainitiinkin töyhdöt. Lisäksi ovat mielestäni melko herkkiäkin. ...
Perhoskirjoahvenet eivät minusta ole yhtään sen heikompia kuin ennenkään, sanoisin pikemminkin päinvastoin. Ja herkkyys kuuluu kääpiökirjoahvenien perusominaisuuksiin.

Olisikohan niin, että ongelmaa ei voi yleistää. Jos sattuu saamaan vuosikausia jatkunutta sisäsiittoista linjaa, heikkous kuuluu asiaan. Mutta jos sukulinjaan on välillä lisätty perimää villeistä kaloista tai kokonaan muualla kasvatetusta kannasta, miksi ne olisivat sen heikompia kuin ennekään?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”