Mattosuodattimen hyöty ja ulkosuodattimet
Valvoja: Moderaattorit
Nostaisin topicin nyt uudestaan ylös, kun täällä näyttää olevan ihmisillä kokemusta hyvin samankaltaisesta altaasta / suodatuksesta jne kun itsellä mielessä.
Litroja 540, suodatuksena nyt 2226 ja 2328. Vedessä ui pienenpientä hiukkasta. Vesi ei siis ole kristallinkirkasta, toisin kun toivoisin, vaikka vesiarvot pysyvätkin paikoillaan.
Tulossa on 2252 sisäsuodatin avuksi, mutta mietin, jos vielä lisäisi mattosuodattimen, ihan pienen vain (hiukkasten kerääjäksi - onko järkeä?). En tahtoisi sitä koko päädyn mittaiseksi, vaan hieman taivutetuksi. Pumpuksi tulisi eheim compact 1000. Laskin, että 60cm korkea, ja 37cm leveä matto olisi sopivan kokoinen tuolle pumpulle. Onko tämä mahdollista toteuttaa ilman, että liimaa mitään pysyvästi kiinni altaaseen (esim lasilistoja silikonilla..)? En nimittäin haluaisi minkäänlaisia liimauksia tehdä.
Litroja 540, suodatuksena nyt 2226 ja 2328. Vedessä ui pienenpientä hiukkasta. Vesi ei siis ole kristallinkirkasta, toisin kun toivoisin, vaikka vesiarvot pysyvätkin paikoillaan.
Tulossa on 2252 sisäsuodatin avuksi, mutta mietin, jos vielä lisäisi mattosuodattimen, ihan pienen vain (hiukkasten kerääjäksi - onko järkeä?). En tahtoisi sitä koko päädyn mittaiseksi, vaan hieman taivutetuksi. Pumpuksi tulisi eheim compact 1000. Laskin, että 60cm korkea, ja 37cm leveä matto olisi sopivan kokoinen tuolle pumpulle. Onko tämä mahdollista toteuttaa ilman, että liimaa mitään pysyvästi kiinni altaaseen (esim lasilistoja silikonilla..)? En nimittäin haluaisi minkäänlaisia liimauksia tehdä.
Kaunis Ameebamutantti, Loputtoman Arktinen Navigoija ja Emeritusprofessori sekä Ihailtavan Taidokas Iskunvaimenninkauppias
-
- Junior Member
- Akvaarioseurat: TAY
- Sukupuoli: Mies
En tiedä onko mattosuodatinta järkeä laittaa hiukkasroskien kerääjäksi. Veden kierto on periaatteessa melko hidasta. (pienet hitulathan eivät kaloja haittaa vaan lähinnä akvaristia) Maton erinomaisuushan perustuu siihen että se on halpa ja toimii hyvänä biologisena suodattimena. Itsellä on ollut noin vuoden ajan mattosuodatin ainoana suodattimena 450 l akvaariossa. Valitsin maton koska se sopi paremmin opiskelijan kukkarolle. Vielä kun akvaariokauppiaalle selitin projektia hän innostui ja keksi käyttää kiertovesipumppuna lammikkosuodatinta. Se oli halvempi kuin tavalliset kiertovesipumput. Vuoden jälkeen olen enemmän kuin tyytyväinen. Suodatin toimii niinkuin pitää ja se on hoitovapaa. Tosin vuosi on lyhyt aika. Muissa akvaariossani on ulkosuodattimia ja sisäsuodattimia ja olen 10 vuodessa saanut sen verran tarpeekseni niistä että seuraavaan akvaarioonkin tulee matto.
PS. kiitos J.Järvelle hyvistä rakennusohjeista ja laskureista nettisivuilla.
PS. kiitos J.Järvelle hyvistä rakennusohjeista ja laskureista nettisivuilla.
-
- Elite Senior Member
- Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Minä tass kristallinkirkkaan mattosuodatinakvaarion omistajana ihmettelen mistä ihmiset loihtivat ne leijuvat hiukkaset.
Vaikka ruokin räkmiksittä ei vajaa tunti ruokailun jälkeen ole minkäänlaisia hiukkasia vedessä. Kaksimetrisen akvaarion päästä läpi katsottuna ei vedessä leiju minkäänlaista hötöä tms.
Mattosuodattimen lisäksi ei muuta suodatusta ole.

Vaikka ruokin räkmiksittä ei vajaa tunti ruokailun jälkeen ole minkäänlaisia hiukkasia vedessä. Kaksimetrisen akvaarion päästä läpi katsottuna ei vedessä leiju minkäänlaista hötöä tms.
Mattosuodattimen lisäksi ei muuta suodatusta ole.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
-
- Senior Member
- Viesti:
Minulla kyllä lentelee hötöä ja sitä on myös kasvinlehdillä. Mattoja on kaksi, pisaramallisia molemmat, yksi kummassakin 2-metrisen altaan päädyssä. Toista joutuu lappoamaan noin kuukauden välein tai se alkaa tukkiutua, toinen toimii. Nitrattia on n. 12.5 mg/l, kalasto melko runsas.
Höttöprobleeman ratkaisijaksi olen ajatellut ylimääräisestä pumpusta ja 10 cm matosta rakentaa sen "ruotsalaismallin" mattosuodattimen kunhan saan aikaiseksi. Sitä pitää toki puhdistaa kuten sisäsuodatinta, mutta se ei syö kalanpoikasia ja tummuttuaan se sulautuu hyvin kasvien sekaan.
Pienistä hankaluuksista huolimatta en enää vaihda takaisin ulkosuodattimiin. Toisessa altaassa (n. 70 l) on päätymatto, jonka kanssa ei ole ollut mitään ongelmia.
Höttöprobleeman ratkaisijaksi olen ajatellut ylimääräisestä pumpusta ja 10 cm matosta rakentaa sen "ruotsalaismallin" mattosuodattimen kunhan saan aikaiseksi. Sitä pitää toki puhdistaa kuten sisäsuodatinta, mutta se ei syö kalanpoikasia ja tummuttuaan se sulautuu hyvin kasvien sekaan.
Pienistä hankaluuksista huolimatta en enää vaihda takaisin ulkosuodattimiin. Toisessa altaassa (n. 70 l) on päätymatto, jonka kanssa ei ole ollut mitään ongelmia.
-
- Senior Member
Kannattaa tutkailla muuten tarkkaan tuota leijailevaa höttöä, että mitä se kulloinkin on. Omassa altaassani vedessä leijuu jonkin verran pienenpientä ilmakuplaa, joka erehdyttävästi voi näyttää joltain muultakin. Jos "höttö" onkin ilmaa, uskon pienen lämpötilan laskemisen auttavan tähän ongelmaan.
><{{{(*> ><Mikko(*> ><{{{(*>
Joo kyllä se täälläkin näyttää ihan kököltä, joka viikkoisista lappoamisista ja vedenvaihdoista huolimatta. Mutta eikö ulkosuodatin ole nimenomaan mekaaninen suodatin jonka luulisi poistavan ko. moskan vedestä? Eli tarkoittaa vissiin sitä, että suodatusta on altaassani liian vähän?
Kaunis Ameebamutantti, Loputtoman Arktinen Navigoija ja Emeritusprofessori sekä Ihailtavan Taidokas Iskunvaimenninkauppias
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAS
Eipä miunulla ainakaan juuripaskaa altasiin kerry kun on vaan tarpeeksi ulkosuodattimia ja hyvä sisäpöristin, Itse pääasiassa ylimitotan suodatuksen niin pahasti, että per ulkosuodatin tulee moskaa niin paljon, että ulkosuodattimien puhdistus on sellaista puolen vuoden luokkaa.. 
Minä en osta halpaa mattoo, tai kallista ja uutta ulkosuodatinta, vaan monta halpaa käytettyä Eheimin isoa ulkosuodatinta.
Niin ja lisäyksenä, että paskantuottoa on altaissa aika paljon ja puuta jyrsitään järjetöntä vauhtia, joten mattosuodatinta en voisi kuvitellakkaan..![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)

Minä en osta halpaa mattoo, tai kallista ja uutta ulkosuodatinta, vaan monta halpaa käytettyä Eheimin isoa ulkosuodatinta.

Niin ja lisäyksenä, että paskantuottoa on altaissa aika paljon ja puuta jyrsitään järjetöntä vauhtia, joten mattosuodatinta en voisi kuvitellakkaan..
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Mulla on nyt matosta kohta vuoden kokemus. Pisaramallinen, 5 cm paksua ja sylinterin muotoinen Eheimin Compact 1000 pumpulla 480 litraisessa altaassa. Lisänä pieni Sharkin sisäsuodatin ylimääräistä leijua poistamassa. Toiminut on mielestäni hyvin, hötöä, vaaleaa leijuu ruokailun yhteydessä, jonka jälkeen se häviää noin puolessa tunnissa. Mitään ruskeita mömmöjä ei leiju eikä lapotessa tule mitään ylimääräistä tauhkaa, joten en siis lappoa kuin kerran puolessa vuodessa. Kiertareita on hiekassa, pinnalla ei paljon näy kuin satunnaisesti, eli ilmeisesti hiekassa on riittävästi ravintoa niillekin.
Kerran olen maton pintaa laponnut kun näytti tarpeelliselta (leikkelin viiltoja anubiasten istutusta varten ja pöllähti ruskeaa tauhkaa runsaasti), joten imuttelin lapolla pintaa vähän ja taas toimii hyvin. Pumpun olen kaksi kertaa puhdistanut ihan noin perusluontoisesti.
Olen läpikäynyt piilevän muodostuksen intianvesitähdikin lehdillä sen jälkeen kun vaihdoin valaistusta, mutta nyt sekin näyttää olevan takana olevaa aikaa ja kasvit voivat jälleen hyvin. Luovuin päivällä tapahtuvasta valotauosta ja valot menevät nyt päälle n. klo 11 ja pois puoli 9 illalla. Näyttäisi olevan toimiva ajoitus.
Kerran olen maton pintaa laponnut kun näytti tarpeelliselta (leikkelin viiltoja anubiasten istutusta varten ja pöllähti ruskeaa tauhkaa runsaasti), joten imuttelin lapolla pintaa vähän ja taas toimii hyvin. Pumpun olen kaksi kertaa puhdistanut ihan noin perusluontoisesti.
Olen läpikäynyt piilevän muodostuksen intianvesitähdikin lehdillä sen jälkeen kun vaihdoin valaistusta, mutta nyt sekin näyttää olevan takana olevaa aikaa ja kasvit voivat jälleen hyvin. Luovuin päivällä tapahtuvasta valotauosta ja valot menevät nyt päälle n. klo 11 ja pois puoli 9 illalla. Näyttäisi olevan toimiva ajoitus.
Tarkennan nyt vielä kertaalleen, eli se, mitä kertyy kasvien lehdille on ruskeaa, ehkä puolesta millistä milliin, hötöä. Se, joka leijuu vedessä, on niin pientä, etten sen kokoa osaa määritellä, mutta se kuitenkin näkyy, ja on väriltään vaaleaa. Tonkijat tietysti pöllyyttävät pohjaa, johon toki väkisinkin jää ja kokoajan tulee sontaa, ja kun altaassa ei mikään mieletön puhuri käy, kun olen tupsuleväntappamiseksi pyrkinyt kuollettamaan ylimääräisen virran suuntaamalla paluuputken seinään toisessa, ja toisessa pöntössä on paluuletkussa suihkuputki. No, ehkä katson, jos tuo pelkkä 2252 :sen lisääminen näin alkuun riittäisi keräämään hiukkaset vedestä..