Mattosuodattimen hyöty ja ulkosuodattimet

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Misu
Advanced Member
Advanced Member

Mattosuodattimen hyöty ja ulkosuodattimet

Viesti Kirjoittaja Misu »

Siis: luin Akvaristi 4/2004 lehdestä Jukka Järven artikkelin mattosuodattimsta ja yllättäen luulen tajuavani jotain. Olen mattosuodatinta ajatellut ajoittain ja siksi kysyn. Minulla on siis 3 Eheimin 2226 ulkosuodatinta, joista en luovu (allas 500l). Voisinko niiden lisäksi ostaa mattoa ja käyttää sitä esim. minulla (käytössä olemattoman) Aquaball:n (isoin) kanssa? Mietin tuota sylinterimallisen mattosuodattimen kyhäämistä noiden ulkosuodattimien lisäksi, ajattelin sitä maton veden laadun parantavaa ja vesiolojen vakauttavaa vaikutusta vaikka vesiolot melko vakaat ovat nytkin. Olisiko se hyödyllinen lisänä?

Ja se rakennus Jukka, tajusinko oikein: siis mattoa päädyn kokoinen pala, taitetaan rullaksi ja liimataan päädyt silikonilla yhteen, jotta tulee ns. putki. Pieni viilto suodattimen ulostuloputkea varten ja suodatin putkeen. Sitten vielä pohja ja kansi (mattosuodatin tulisi jo toiminnassa olevaan altaaseen eli hiekan päälle, jolloin kai pohja ja kansikin kun ei tulisi veden pinnan yläpuolelle). Ja toimintaan. Tajusinko? :o
Misu
Advanced Member
Advanced Member

Siitä Eheimin Aquaball 2212-sisäsuodattimen sopivuudesta mattosuodattimeen. Jos olen siis ymmärtänyt oikein mattosuodatinidean ja rakentamisen, niin eikö tuo Aquaball olisi juuri hyvä suodatin maton sisälle, koska imupinta käsittää koko "pötkön" kauttaaltaan? --> kuva suodattimesta jos joku ei tiedä millainen se on: http://www.marinedepot.com/aquarium_pow ... sp?CartId=
maspe
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja maspe »

Itse tein tuollaisen putkimallisen mattosuodattimen tuon Aquaball 2212:sen avulla. Toimiihan se, mutta voisinhan tuo olla tehokkaampikin pumppu siellä sisällä. Ei valittamista, eipähän tarvitse putsailla yhtä useasti kun sisäsuodatinta.
haukka
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja haukka »

Minulla on hieman yli 500 litrainen akvaario kanssa jossa tällä hetkellä on kaksi ulkosuodatinta ( 2026 ja 2028 ) sekä kulmamallin mattosuodatin joka on taivuteltu ns. S kirjaimen muotoon. Se tuo kivaa syvyyttä akvaarioon kunhan siinä saa ensin kasvit kasvamaan ja kyllähän tuo vesi kirkasta on. :mrgreen: Niin ja pumppuna on compact 1000.
Misu
Advanced Member
Advanced Member

maspe kirjoitti:Itse tein tuollaisen putkimallisen mattosuodattimen tuon Aquaball 2212:sen avulla. Toimiihan se, mutta voisinhan tuo olla tehokkaampikin pumppu siellä sisällä. Ei valittamista, eipähän tarvitse putsailla yhtä useasti kun sisäsuodatinta.
Niin, eihän se Aquaball ole kovin tehokas, mutta näin sen saisi hyötykäyttöön kun se tähän saakka on ollut lähes käyttämätön. Olen kokenut nuo 3 ulkosuodatinta varsin hyviksi, mutta ainahan voisi olla vielä paremmin... [;)]
Aniliini
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Aniliini »

Hmm, voiko isossa akvaariossa (esim. joku 500L) tulla toimeen pelkästään mattosuodattimella ja sisäsuodattimella, jos kalasto on kohtuullinen? Vai onko ulkosuodatin aina pakollinen? Kokemusta on vain pikku akvoista... :|
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Minä tulen; tosin minulla ei sisäsuodatinta ole. Pelkkä mattosuodatin riittää. Akvaario tosin on vain 550 litrainen. [;)]
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
Misu
Advanced Member
Advanced Member

Niin, että olisiko siitä mattosuodatinkyhäelmästä vielä hyötyä jos kyhää sellaisen 3:n ulkosuodattimen lisäksi? :o
teemu7117
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja teemu7117 »

Hmm, voiko isossa akvaariossa (esim. joku 500L) tulla toimeen pelkästään mattosuodattimella ja sisäsuodattimella, jos kalasto on kohtuullinen? Vai onko ulkosuodatin aina pakollinen? Kokemusta on vain pikku akvoista...
Meillä on 440 litraisessa 50x50 cm mattosuodatin ja kaksi eheimin 2252:sta sisäsuodatinta. En kyllä ymmärrä mihin tarvitsisin ulkosuodatinta vielä, kun näilläkin akvaario pyörii hyvin.
Matto hoitaa biologista puolta ja eheimit vedenpyöritystä, veden hapettamista ja roskien keruuta.
440: 11+C.sterbai, 7xL-201, Squaliforma sp., L-128, L-260, LDA01
350: L-200 HF, 2x L-134, 2x L46, 9x C.sterbai / /16x L-46, 8x C.sterbai
176: 6x L-134,6x L-46
Rääkky
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rääkky »

Hmm, voiko isossa akvaariossa (esim. joku 500L) tulla toimeen pelkästään mattosuodattimella ja sisäsuodattimella, jos kalasto on kohtuullinen?
Ei onnistunut täällä edes vähäkalaisessa. Allas oli 480-litraa. Matto tehty laskurin avulla. Yritykseni oli niin tuhoontuomittu maton kanssa että eilen tyhjensin yli puolen vuoden mattokokeilun jälkeen altaan täysin ja aloitin kaiken alusta. Aivan kaiken. Levää, paskia ja nollanitraatit. Ei vaan ollut minun juttuni tuo matto.

Mutta: voi tulla. Voi myös olla että ei.
Misu
Advanced Member
Advanced Member

Rääkky kirjoitti:Ei onnistunut täällä edes vähäkalaisessa. Allas oli 480-litraa. Matto tehty laskurin avulla. Yritykseni oli niin tuhoontuomittu maton kanssa että eilen tyhjensin yli puolen vuoden mattokokeilun jälkeen altaan täysin ja aloitin kaiken alusta. Aivan kaiken. Levää, paskia ja nollanitraatit.
Harmi, että ei onnistunut. Ja harmi, että jouduit tekemään kaiken alusta saakka.

En ajatellut tehdä laskurin mukaan mattosuodatinta (jos sellaisen kyhään edes) kun on ne kolme ulkosuodatinta. Ajattelin sellaista 50 x 50 cm suurinpiirtein ja sitä 3 cm:n paksuista sylinterinmuotoista mattoa Aquaballin kanssa, kukaan vaan ei ole vielä vastannut saanko siitä noiden ulkosuodattimien kanssa sitä hyötyä irti, mitä mattosuodattimesta pitäisi. 8O
RPekka
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja RPekka »

Misu kirjoitti:Ajattelin sellaista 50 x 50 cm suurinpiirtein ja sitä 3 cm:n paksuista sylinterinmuotoista mattoa Aquaballin kanssa, kukaan vaan ei ole vielä vastannut saanko siitä noiden ulkosuodattimien kanssa sitä hyötyä irti, mitä mattosuodattimesta pitäisi. 8O
Mitähän hyötyä sillä hakisit? Onko sinulla nykyisellä suodatuksella ongelmia roskien vai typenkierron kanssa?

Mattosuodatin (vain) on tehokas ja erityisesti edullinen bioreaktori joka lisäksi siivilöi vedestä jonkin verran hiukkasia pois. Ei se tee akvaariosta sen parempaa kuin se hyvin toimivien ulkosuodattimien kanssa on.
Hän joka sanoo ettei koskaan pidä antaa periksi, ei hyväksy elämän realiteetteja.
Mandinka
Member
Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Mandinka »

Minäkin olen tässä (lievän raivon vallassa) höytyvien uiskentelua seuratessa ajatellut, josko tuon samanlaisen aquaball-suodattimen vääntäisin mattosuodattimeksi. Siistiikö mattosuodatin paremmin akvaariota ylipäätään? Vai pitääkö tässä hommata joku parempi sisäsuodatin tai toinen ulkosuodatin...
"Mä luin jostain..."
Misu
Advanced Member
Advanced Member

RPekka kirjoitti:Mitähän hyötyä sillä hakisit? Onko sinulla nykyisellä suodatuksella ongelmia roskien vai typenkierron kanssa?
Ulkosuodattimien ja koko akvaarion kanssa ei ole mitään varsinaisia ongelmia. Lähinnä toivoisin sen imevän itseensä pieniä vedessä olevia hiukkasia, ikäänkuin kirkastavan vettä. Muutenhan vesiolot altaassa on hyvin vakaat, joten sen puolesta en mattosuodatinta tarvitse.
RPekka kirjoitti:Mattosuodatin (vain) on tehokas ja erityisesti edullinen bioreaktori joka lisäksi siivilöi vedestä jonkin verran hiukkasia pois. Ei se tee akvaariosta sen parempaa kuin se hyvin toimivien ulkosuodattimien kanssa on.
Mutta ei kai sitä sitten kannata väsäillä jos en hyödy siitä mitenkään. Toisaalta en pelkkää sisäsuodatinta sellaisenaankaan halua sinne, koska en millään viitsi ruveta siihen putsaushommaan. Ja mattoon olisi saanut kasveja kiinni, sisäsuodatin taas on ruma akvaariossa. Voi.
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viesti:

Minua ei mikään saa enää vaihtamaan puhdistettaviin suodattimiin, sen jälkeen kun olen niistä eroon päässyt. :D
Sen verran on sotkuista hommaa!
jouniv
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja jouniv »

Minä taas en ole päässyt eroon aineen häviämättömyyden laista, eli kun ruokinta on kovaa, kotilot eivät syö pohjalta möhnää eikä ole kasveja jotka hyödyntävät/piilottelevat kiintoainetta, niin johonkin se kiintoaine päätyy. Osan lappoan pois pohjalta, ja osa menee ulkosuodattimiin, joista se on hyvä poistaa kuukauden-parin välein.

Tähän asiaan ei ole oikeaa vastausta, maailma ei ole musta-valkoinen, vaan optimaalinen ratkaisu riippuu akvaariosta.
Misu
Advanced Member
Advanced Member

jouniv kirjoitti:Tähän asiaan ei ole oikeaa vastausta, maailma ei ole musta-valkoinen, vaan optimaalinen ratkaisu riippuu akvaariosta.
Niinpä. Olisin vain halunnut tietää onko tästä mattosuodattimestä hyötyä siinä mielessä, että pieniä roskahiukkasia keräisi vedestä, sen lisäksi että ulkosuodattimet hoitavat kaiken muun. Ihmettelin tuota kuukauden-parin välein puhdistamista (ulkos.). Minulla on sudattimet olleet toiminnassa kohta vuoden eikä virtaus ole yhtään heikentynyt. En ole ajatellut niitä siivota vieläkään, hieman tosin letkuja taidan puhdistaa, jolloin samalla voi tietenkin huuhdella muutakin...
Yanna
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Yanna »

Minun mattokokeiluni kesti myös puoli vuotta. Aluksi olinkin vallan tohkeissani veden kirkkaudesta, mutta se ei ainakaan minun altaassani ollut pysyvä ilmiö. Parin kuukauden kuluttua tilanne oli aivan päinvastainen, sontaa ja pikkuhitulaa leijaili joka paikassa. Sitten ne jo menikin tukkoon ja niitä sai olla tämän tästä lappoamassa ja muuten mekaanisesti puhdistamassa. Olihan altaassa jopa yksi punasilmäpleko joka jyysti puuta.Allashan oli 500L ja päätyjen kokoiset matot, laskurilla mitoitetut pumput eli aivan taiteen ja sääntöjen mukainen viritys.
Suurista lupauksista se piti vain yhden, kaikki vesi pysyi altaassa :)
Kasvit olivat ainoita kärsijöitä tässä kokeilussani, nitraatit aivan olemattomat ja se jatkuva töhnä kasvien lehdillä...
Ehkä minä en vaan osannut :roll:

Mattosuodattimet minun kokemukseni mukaan olivat, rumia, kaikkea muuta kuin huoltovapaita, epäluotettavia, sottaavia ja suosittelenkin niitä vain kynnysmatoiksi [;)]

Yanna
hannu
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja hannu »

Reilun vuoden on nyt ollut 50x60 cm^2 hieno matto 540l altaassa. Mitään huoltoa matto ei ole vaatinut, pumpun olen pari kertaa putsannut, siihenkään ei tosin olisi ollut aihetta. Mitään isompaa roskaa tuo matto ei altaasta kerää, sitä varten on altaassa Eheim 2252. Vesi on kyllä ollut kirkasta kaiken aikaa, pientä höytyvää leijuu lehtikalojen ruokailun jälkeen vedessä, mutta se häviää tunnin sisään joko sisäsuodattimeen tai mattoon. Tällä hetkellä en näe voivani saavuttaa mitään etua ulkosuodattimella.

Hannu
kendau
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja kendau »

Miten tuo matto siis oikein vaikuttaa noihin nitraatteihin? Monet maton omistajat sanoo, että nitraatit on nollilla, mutta mihin se perustuu? Entä mitä tuo monien puhuma töhkä kasvien lehdilla on ollut? Yleistä likaa, paskaa ja töhnää vai piilevää? Mistä tuo töhkän tulo mattoaltaassa on johtunut? Itse olen suunnitellut pisaranmallista mattoa 500-litraiseen sisäsuodattimen kaveriksi. Tuo pisaramalli tulisi olemana mallia, jossa on pohja, eli se olisi helppo nostaa välillä ylös putsausta varten, jos tukkautumista ilmenisi.
Archie
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Archie »

Helppo olla Yannan kanssa samaa mieltä kun itse on testannut ja tullut samaan tulokseen.
Noh,onneksi oli halpa kokeilu.Harmittaa vain nuo silikonijäljet altaassa, jotka tuosta kokeilusta jäi muistoksi.eiköhän nekin siitä ennenpitkää katoa.
Hyvähän se on ihmisen lapsen kaikkea kokeilla ja en epäile yhtään vaikka joissakin altaissa olisi toimiva ratkaisu.

Aarni
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viesti:

jouniv kirjoitti:Minä taas en ole päässyt eroon aineen häviämättömyyden laista, eli kun ruokinta on kovaa, kotilot eivät syö pohjalta möhnää eikä ole kasveja jotka hyödyntävät/piilottelevat kiintoainetta, niin johonkin se kiintoaine päätyy. Osan lappoan pois pohjalta, ja osa menee ulkosuodattimiin, joista se on hyvä poistaa kuukauden-parin välein.

Tähän asiaan ei ole oikeaa vastausta, maailma ei ole musta-valkoinen, vaan optimaalinen ratkaisu riippuu akvaariosta.
Aine ei todellakaan häviä, mutta orgaaninen aines (ja sitähän akvaarioonn pääosiin kertyy) lahoaa bakteerien toimesta vesiliukoiseen muotoon. Tällöin tuo kertynyt aine häviää vedenvaihdoissa.
Niiltä osin kun se ei sitä tee, tuo samainen aines olisi syytä jättää ulkosuodattimeenkin:

http://www.aquahoito.info/suomi/akvaari ... chlamm.php
http://www.aquahoito.info/suomi/akvaario/matto/mulm.php
Jyrkiboy
Kivenpyörittäjä
Kivenpyörittäjä
Akvaarioseurat: SMAS, FOMA #11
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jyrkiboy »

Miten tuo matto siis oikein vaikuttaa noihin nitraatteihin? Monet maton omistajat sanoo, että nitraatit on nollilla, mutta mihin se perustuu?
Minullakin on ollut nollanitraattiongelmia mattoaltaissa, parissakin. Toista ei enää ole, toisessa on nitraatteja kohtuumoisesti, kun lisäkansoitin allasta :|

Mutta, olisikohan jotain teoriaa, miten mattosuodatin voi aiheuttaa nollanitraattitilanteen? Eikös denitrifikaatiossa nitraatti humaha takaisin nitriitiksi 8O

Vai olenko jälleen pihalla... :?
Vettä tällä hetkellä vain vasemmassa polvessa...
111na
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja 111na »

John D kirjoitti:Mutta, olisikohan jotain teoriaa, miten mattosuodatin voi aiheuttaa nollanitraattitilanteen? Eikös denitrifikaatiossa nitraatti humaha takaisin nitriitiksi 8O
Pitäisi syntyä hapettomia kohtia. Eiköhän prosessi synny todennäköisimmin pohjassa.

http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=35979 Tuolla on tietoja että muodostuu typpeä, joka hajuttomana kaasuna tietysti nousee ilmaan. Se tuntuu oikealta, koska nitraattisuodattimissakin pyritään samaan, eikä mihinkään muuhun epätoivottuun prosessiin, mistä olisi vaaraa.

Seuraava sivuaa aihetta hyvin.
http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=37544 (Kasvien vaikutus nitraattipitoisuuteen.)
Misu
Advanced Member
Advanced Member

Taidanpa jättää mattokokeilut väliin, en ole lainkaan vakuuttunut. Harkitsen sisäsuodatinta sitten kuitenkin irtohilujen kerääjäksi...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”